قرار جلب به دادرسی یا قرار جلب به رسیدگی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 9 صبح تا 8 شب با شماره 09306977305 تماس بگیرید.

قرار جلب به دادرسی

قرار جلب به دادرسی یا رسیدگی

قرار جلب به دادرسی یا قرار جلب به رسیدگی

در دعاوی کیفری که دارای شاکی خصوصی است و یا در مواردی که مدعی العموم یا دادستان تشخیص میدهد ، شخص متهم مورد تعقیب کیفری قرار میگیرد. در جریان رسیدگی به شکایت ممکن است چندین قرار صادر شود.

از جمله قرارهای مهم دادرسی ، قرار جلب دادرسی است. این قرار در جرایم کیفری و از سوی بازپرس در مرحله بازپرسی در دادسرا در مورد متهم پرونده صادر میشود.

در یک جرم کیفری با طرح شکایت از یک شخص، بازپرس یا دادیار ممکن است تصمیماتی را اتخاذ کند. از جمله اینکه قرار منع پیگرد یا منع تعقیب متهم را صادر کند.

همچنین ممکن است بازپرس تصمیم بگیرد قرار موقوفی تعقیب صادر نماید. این قرار در مواردی صادر میشود که مثلاً متهم فوت کرده باشد. یا اینکه ارتکاب جرم مشمول مرور زمان شده و دیگر قابلیت تعقیب ندارد.

در مواردی، امکان دارد بازپرس در جریان رسیدگی مقدماتی به شکایت، دلایل انتسابی به متهم را کافی نداند. یا اینکه عمل ارتکابی از سوی وی را جرم نداند. در این مورد قرار منع پیگرد یا منع تعقیب صادر میشود. در کلیه موارد، شاکی و دادستان حق تجدیدنظرخواهی و اعتراض به این قرار را دارند.

از قرارهای دیگر، قرار مجرمیت است. هنگامی که مجرم بودن متهم برای بازپرس احراز شود، قرار مجرمیت صادر می شود. بازپرس در ادامه، پرونده را به دادستان ارجاع می دهد تا وی کیفرخواست صادر کند.

قرار جلب به رسیدگی یا جلب به دادرسی یعنی اینکه مرجع قضایی تشخیص می دهد متهم پرونده احتمالاً مرتکب جرم شده و لازم است به اتهام وی رسیدگی شود.

قرار جلب به دادرسی پل ارتباطی بین دادسرا و دادگاه کیفری است. به این صورت که در صورت صدور این قرار، دادسرا رسیدگی کامل به پرونده را به دادگاه صالح ارجاع میدهد.

نحوه صدور قرار جلب به دادرسی

ممکن است شاکی با تنظیم شکوائیه علیه شخصی، مدعی باشد که علیه وی مرتکب جرم شده است. دادسرا با دیافت پرونده، به بررسی مدارک و ادله جرم میپردازد. احتمال دارد در جریان بررسی، مجرمیت متهم برای بازپرس احراز شود.

در این صورت، بازپرس یا دادیار پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی یا قرار مجرمیت، رسیدگی به مجرمیت فرد را به دادگاه ارجاع میدهد.

همچنین در جریان بررسی ها از سوی مقام قضایی، ممکن است عمل ارتکابی از سوی متهم جرم تلقی نشود. یعنی دلایل کافی برای اثبات مجرمیت وی وجود نداشته باشد. در نتیجه، قرار منع تعقیب صادر میشود. در این مورد شاکی ظرف ده روز  قابلیت اعتراض به قرار را خواهد داشت.

جلب به دادرسی قابل اعتراض نیست

معمولاً این سوال پیش می آید که پس از صدور قرار جلب به دادرسی، آیا امکان اعتراض به آن وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ باید گفت خیر. زیرا این قرار وقتی صادر میشود قطعی است و امکان اعتراض وجود ندارد.

اقدامات پس از صدور قرار جلب به دادرسی

بعد از آنکه متهم با قرار جلب به دادرسی مواجه شد بازپرس یا دادیار آن را به وی و شاکی ابلاغ میکند. ابلاغ از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی صورت می پذیرد.

بعد از جلب به دادرسی، پرونده برای صدور کیفرخواست به دادستان ارجاع داده میشود. دادستان پرونده را مطالعه و ادله و مستندات را مورد بررسی و دقت نظر قرار میدهد. سپس پرونده را به دادگاه ارجاع میدهد.

در این مرحله نیز ابلاغ توسط سامانه به متهم و شاکی صورت میگیرد تا در زمان تعیین شده در دادگاه حضور پیدا کنند.

کیفر خواست شامل چه مواردی است؟

برای آنکه بدانیم در کیفرخواست چه مواردی ذکر میشود باید به قانون مراجعه کنیم. ماده ۲۷۹ قانون آئین دادرسی کیفری، تصریح میکند که موارد ذیل باید در کیفرخواست صادره از سوی دادستان ذکر شود:

.مشخصات هویتی متهم مانند نام، شغل، کد ملی و…

.وضعیت بازداشت یا آزاد بودن فرد با ارائه دلیل این تصمیمات

نوع اتهام، تاریخ و محل وقوع جرم ارتکابی

ادله انتساب اتهام

مستندات قانونی جرم

سابقه محکومیت های موثر کیفری متهم

خلاصه پرونده روانی و شخصیت متهم

چرا در پرونده کیفری به وکیل کیفری نیاز داریم؟

پرونده های کیفری پیچیده و سخت هستند. تطبیق موارد اتهامی با قانون و دفاع از حقوق متهم در دادسرا و دادگاه بسیار مشکل است. در این موارد بدلیل استرس و فشار روانی حاکم بر متهم امکان اینکه وی شخصاً بتواند از حقوق خود دفاع کند نامحتمل است.

در این موارد مراجعه به وکیل میتواند از بار روانی وارده بر متهم بکاهد. و او را در مقابل فشارهای وارده اندکی آرام کند. این موضوع باعث میشود وی به همراه وکیل خود با آرامش بیشتری به جزییان پرونده ورود کنند. و راههای دفاع از خود را پیدا کنند.

تمام تلاش متهم و وکیل وی از همان ابتدا باید متوجه این مسئله باشد که اگر جرمی ارتکاب نیفتاده چگونه میتوان از مهلکه قرار جلب به دادرسی رهایی پیدا کرد.

برای پیشگیری از هزینه های دادرسی و بی اعتباری ناشی از حضور در دادگاه کیفری و مواجهه با صدور قرار جلب به دادرسی، پیشنهاد میشود از ابتدا با وکیل کیفری خوب مشاوره نمایید.

نتیجه گیری

وقتی شکایتی علیه فردی به اتهام کیفری مطرح میشود. پرونده ابتدا در دادسرای مربوط به آن جرم مطرح میشود. بازپرس یا دادیار ممکن است برخوردهای مختلفی با متهم و پرونده داشته باشد. این یعنی قرارهای مختلفی ممکن است صادر شود. یعنی از قرار منع تعقیقب گرفته تا قرار جلب به دادرسی.

قرار جلب به دادرسی بدین معنا است که بازپرس پرونده به نتیجه رسیده که جرمی توسط متهم ارتکاب یافته است. یعنی دلایل و مستندات پرونده این را نشان میدهد. لذا بعد از بررسی و اطمینان از این موضوع، بازپرس قرار جلب به دادرسی را صادر میکند.

با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست تنظیمی متهم برای سیر رسیدگی به پرونده به دادگاه اعزام میشود.

دادگاه نیز به پرونده رسیدگی و نهایتاً رای خود را دال بر محکومیت متهم و یا تبرئه وی صادر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up