محاسبه هزینه تفکیک زمین چگونه صورت میگیرد؟
تفکیک و هزینه تفکیک زمین
زمانی که چند نفر مالک یک زمین باشند و قصد داشته باشند زمین خود را به قطعات کوچکتر تقسیم کنند به این اقدام تفیک زمین گفته می شود. هزینه تفکیک زمین نیز بر اساس مساحت و ابعاد ملک با استفاده از نقشه UTM محاسبه می شود. وظیفه تفکیک زمین در این گونه مواقع به عهده نقشه بردار (کارشناس رسمی مورد تایید دادگستری) است. برای نقشه برداری و تفکیک ، از مالکان هزینه تفکیک زمین دریافت می شود.
اگر درباره نحوه محاسبه هزینه تفکیک زمین سوالی دارید و می خواهید اطلاعات دقیق تری به دست بیاورید، این مقاله برای شماست.
نحوه محاسبه هزینه تفکیک زمین
در صورتی که زمینی سند ۶ دانگ و بیش از ۵۰۰ متر مربع مساحت داشته باشد، امکان تفکیک آن وجود دارد. بر اساس ماده ۱۰۱ قانون شهرداری، برای تفکیک زمین، شهرداری مبلغی را به عنوان قدر السهم دریافت می کند و به این مبلغ هزینه تفکیک زمین گفته می شود.
با توجه به اینکه این مبلغ بر اساس ابعاد و مساحت ملک تعیین می شود، نمیتوان یک قیمت دقیق برای آن مشخص نمود. اما هزینه تفکیک اراضی بر اساس طرح های شهرسازی، طبق الگوی زیر محاسبه می گردد.
- هزینه تفکیک زمین برای اراضی ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر مربع، ۳۰ هزار ریال است.
- هزینه تفکیک زمین برای اراضی با متراژ ۳۰۰۱ متر تا ۵۰۰۰ متر، معادل ۲۵۰۰۰ ریال است.
- هزینه تفکیک زمین برای اراضی با مساحت ۵۰۰۰۱ تا ۱۰ هزار متر مربع، ۲۰۵۰۰ ریال است.
- هزینه تفکیک زمین برای اراضی که متراژ آن ها بیش از ۱۰ هزار متر مربع است، ۱۴۸۰۰ ریال تعیین شده است.
نکته: هزینه تفکیک زمین در هر یک از مواردی که گفته شد، برای هر متر مربع از اراضی مربوطه می باشد.
نحوه محاسبه هزینه تفکیک سند
هزینه تفکیک سند مالکیت زمین با هزینه تفکیک ملک مسکونی متفاوت است.
هزینه تفکیک زمین را چه کسی مشخص می کند؟
هزینه تفکیک زمین توسط شهرداری هر منطقه مشخص می شود. در واقع خود شهرداری است که هزینه تفکیک زمین را دریافت می کند و برای تامین خدمات عمومی از آن استفاده می نماید.
هر کس که تقاضای تفکیک زمین داشته باشد، ابتدا باید از کارشناسان شهرداری درخواست کند تا برای نقشه برداری زمین مراجعه کنند و قدر السهم شهرداری را مشخص نمایند. بر اساس قانون، شهرداری هر منطقه، از مالکان زمین هایی که متراژ آن ها بیشتر از ۵۰۰ متر مربع است و سند ۶ دانگ دارند، هزینه تفکیک زمین دریافت می کند.
البته طبق قانون شهرداری موظف است که قدر السهم خود را از اراضی مربوطه بردارد. اما در حال حاضر امکان توافق مالک و شهرداری میسر شده است و مالکان به جای پرداخت قدرالسهم شهرداری به ازای آن قیمت روز زمین را پرداخت می کنند. البته ممکن است برای بعضی از ملک ها امکان تفکیک زمین و دریافت مابع التفاوت آن وجود نداشته باشد. در این مواقع مالک باید حتماً قدر السهم متعلق به شهرداری را بپردازد.
شرایط لازم برای تفکیک زمین
حالا که مشخص شد هزینه تفکیک زمین چگونه محاسبه می شود، بد نیست بدانید که امکان تفکیک همه زمین ها وجود ندارد و حتماً باید شرایط زیر مهیا باشد تا عملیات تفکیک زمین صورت بگیرد.
درخواست مالکان
چنانچه مالکی قصد تفکیک زمین خود را داشته باشد، باید به صورت رسمی درخواست دهد و ضمن توافق با شرکای خود، برای تفکیک زمین اقدام نماید.
پرداخت قدر السهم شهرداری
اولین موردی که هنگام تفکیک زمین به آن توجه می شود، پرداخت قدر السهم شهرداری است که توسط هر یک از مالکان باید پرداخت شود.
تهیه نقشه توسط مالکان
مالکی که قصد تفکیک زمین خود را دارد، ابتدا باید یک نقشه تهیه کند و برای تصویب آن را به شهرداری منطقه بفرستد.
عدم تغییر کاربری
بر اساس قانون، امکان تغییر کاربری اراضی کشاورزی که خارج از محدوده قانونی شهر ها قرار دارند، نیست. البته در موارد ضروری و با کسب مجوز های لازم میتوان خارج از محدوده قانونی شهر ها و شهرک ها، اراضی کشاورزی و باغ ها را تغییر کاربری داد.
چنانچه مالکان این شرایط را داشته باشند و بر اساس قانون و آیین نامه های مربوطه عمل کنند، می توانند زمین خود را تفکیک کرده و برای هر مالک، سند مالکیت جداگانه ای بگیرند.
مراحل تفکیک زمین
انجام مراحل تفکیک زمین نیاز به تجربه و دانش حقوقی دارد. بنابراین اگر با این فرایند آشنا نیستید و فقط می دانید که هزینه تفکیک زمین چقدر است، بهتر است حتماً از یک وکیل ملکی کمک بگیرید تا برای طی کردن مراحلی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم به شما کمک کند.
آماده کردن نقشه تفکیک ملک
اولین مرحله بعد از درخواست تفکیک زمین، آماده کردن نقشه تفکیک است. البته این نقشه باید حتماً توسط شهرداری به تصویب برسد. نقشه مورد نظر باید اطلاعات دقیقی از زمین ارائه نماید و مشخص کند که نحوه تقسیم آن به چه صورت است.
تایید نقشه توسط شهرداری
چنانچه بررسی میدانی توسط شهرداری انجام شود و هزینه تفکیک سند هم پرداخت گردد، شهرداری با کارشناسان نقشه برداری جلسه ای برگزار می کند و یک نماینده هم از سازمان ثبت اسناد در این جلسه حضور پیدا می کند. در این جلسه کارشناسان به ارزیابی دقیق زمین پرداخته و مطمئن می شوند که نقشه با واقعیت مطابقت دارد. سپس رسیدی به مالکان می دهند که نشان می دهد این نقشه مورد تایید است و برای تفکیک مشکلی ندارد.
صدور سند
بعد از تایید شهرداری و سازمان ثبت اسناد و املاک، نوبت به صدور سند تفکیک می رسد. وظیفه صدور سند نیز به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.
توجه: چنانچه شهرداری به موقع وظایف خود را انجام ندهد و مراحل تفکیک زمین به مشکل بر بخورد، مالکان می توانند به دادگاه بروند و برای درخواست تفکیک شکواییه ثبت کنند. در این موارد، قانون و دادگاه است که زمین مربوطه را به قطعات کوچک تقسیم می کند و برای آن ها سند جداگانه صادر می نماید.
روش های تفکیک زمین کدامند؟
برای تفکیک زمین روش های متعددی وجود دارد. درست است که هزینه تفکیک زمین در هر یک از روش ها تغییری نمی کند. اما هر کس با توجه به شرایط خود، می تواند از روش های زیر استفاده نماید.
1. مراجعه به شهرداری برای تفکیک زمین
در صورتی که مالکان بخواهند راحت ترین روش را برای تفکیک زمین انتخاب کنند به شهرداری محل وقوع ملک مراجعه می کنند و نقشه تفکیکی خود را به شهرداری ارائه می دهند. سپس شهرداری مدارک مربوطه را بررسی نموده و طی سه ماه نقشه را بررسی کرده و تاییدیه نهایی را به مالکان می دهد.
2. مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای تفکیک زمین
یک راه دیگر هم برای محاسبه هزینه تفکیک زمین و تقسیم آن وجود دارد. آن هم مراجعه به اداره ثبت اسناد محل وقوع زمین است. البته افرادی که قبلاً تاییدیه شهرداری را گرفته باشند، می توانند به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایند. در این گونه مواقع اداره ثبت اسناد یک صورت جلسه تفکیکی تنظیم می کند و بر اساس مدارک ارائه شده توسط مالکان، فرایند تفکیک زمین را انجام می دهد. اداره ثبت اسناد باید نقشه آماده شده توسط نقشه بردار اداره ثبت را بررسی کند تا بتواند دستور تفکیک زمین را صادر کند.
3. مراجعه به دادگاه برای تفکیک زمین
گاهی اوقات مالکان نمی توانند با شرکای دیگر برای تفکیک زمین و افراز ملک به توافق برسند. اینجا دیگر کاری از دست شهرداری یا اداره ثبت اسناد بر نمی آید. ابتدا شرکا باید تقاضای افراز ملک مشاع از دادگاه را مطرح کنند تا افراز ملک صورت بگیرد. به این صورت است که دادگاه وظیفه رسیدگی به چنین پرونده ای را به عهده می گیرد.
گاهی اوقات هم شهرداری است که برای صدور تاییدیه کوتاهی می کند. در این مواقع هم مالکان می توانند برای محاسبه هزینه تفکیک زمین و دریافت سند جداگانه به دادگاه مراجعه نمایند.
مدارک مورد نیاز برای تفکیک زمین
برای آغاز فرایند تفکیک زمین و طی مراحل قانونی، متقاضیان حتماً باید مدارک و مستندات لازم را جمع آوری کنند. مدارکی که برای تفکیک زمین در شهر و روستا لازم است و مورد تایید مراجع قانونی و شهرداری ها قرار می گیرد، عبارتند از:
نقشه صحیح تفکیک زمین
متقاضی اول باید یک نقشه تفکیک زمین آماده کند و کپی آن را نیز به همراه نقشه اصلی ارائه دهد. کارشناسان شهرداری برای آماده کردن نقشه به متقاضیان کمک می کنند.
درخواست مالکان
درخواست تفکیک ملک نیز جزو مدارک اصلی است که باید در قالب یک درخواست رسمی ارائه گردد.
مدارک مربوط به موقعیت زمین تفکیکی
مالکان باید مدرکی را به شهرداری ارائه کنند که بر اساس نقشه، موقعیت زمین تفکیکی را مشخص کند.
مدارک هویتی مالکان
مالکان باید مدارک شناسایی معتبر مانند کارت ملی یا شناسنامه را آماده کرده و همراه با درخواست تفکیک زمین ارائه نمایند.
مدارک رسمی زمین
هر زمینی که مالکان قصد تفکیک آن را داشته باشند، باید سند شش دانگ داشته باشد. به همین خاطر ارائه سند ۶ دانگ برای تفکیک زمین لازم است و جزو مدارک اصلی محسوب می شود.
کلام پایانی
جهت محاسبه هزینه تفکیک زمین باید به موارد گوناگونی توجه شود. علاوه بر ابعاد و مساحت زمین، محاسبه قدر السهم شهرداری نیز برای تفکیک زمین ضروری است. چنانچه خودتان با روند قانونی تفکیک زمین آشنایی ندارید و نمی دانید چه مراحلی باید طی شود. توصیه می کنیم حتماً با یک وکیل دعاوی ملکی یا کارشناسان حقوقی مجموعه ما مشورت کنید.