مدارک لازم برای اثبات مالکیت

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

 مدارک لازم برای اثبات مالکیت

 مدارک لازم برای اثبات مالکیت

چه مدارکی برای اثبات مالکیت لازم است؟

مدارک لازم برای اثبات مالکیت ملک و چگونگی انجام آن

انسان همواره از اموال و املاک خود تا آنجا که می‌تواند پاسداری می‌کند. اگر دزدی وارد خانه شخصی شود و اقدام به سرقت کند، مطمئناً او آرام نمی‌نشیند تا اموالش به تاراج برود. اما در‌ رابطه‌ با املاک، شرایط کمی متفاوت است. هیچکس نمیتواند مالکیت ملکی را از کسی بدزدد. ازاین‌رو، شیادانی که قصد این کار را دارند، از راه‌های پیچیده‌تر استفاده می‌کنند. اگر شما نیز درگیر چنین مسائلی هستید و قصد دارید از ملک خود دفاع کنید، باید راه و روش درست کار را بدانید. همچنین باید نسبت به ارائه مدارک لازم برای اثبات مالکیت آگاهی داشته باشید.

مطلب مفید | انواع سند مالکیت ملک

مالک ملک چه کسی است؟

برای تمام املاکی که در سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور ثبت شده باشند، سند رسمی صادر می‌شود. تشخیص صاحب چنین ملک‌هایی بسیار ساده خواهد بود. زیرا لازم است تنها به سند آنها مراجعه شود. اما اگر فردی ادعای مالکیت ملکی را داشته باشد که فاقد سند رسمی است، ‌ لازم است مستنداتی را ارائه دهد تا تأییدی بر ادعای وی باشند.

مطلب مفید | اثبات مالکیت با سند عادی

برای انجام اینکار، ارائه مبایعه‌نامه یا گواهی انحصار وراثت قابل‌ قبول است. همچنین، امکان دارد شهادت شخص دیگری نیز، مورد پذیرش دادگاه واقع شود. پس از اینکه شخص مدعی ، مدارک لازم برای اثبات مالکیت خود را به دادگاه تسلیم کرد، دادگاه آن‌ را بررسی می‌کند. درصورتی‌که صحت آن‌ها تأیید شد، دادگاه به نفع او رأی می‌دهد.

ماده بیست و دوم قانون ثبت اسناد و املاک

در ماده 23 قانون ثبت‌اسناد و املاک ، ‌ مالک یک ملک به طرق مختلفی معرفی شده است. در این ماده آمده است که:

  • مالک کسی است که در دفتر املاک، ملک به نام او نوشته شده باشد.
  • اگر ملکی به شخصی انتقال‌ یافته و مستندات این موضوع در دفتر املاک نیز موجود باشد، ‌ این شخص مالک شناخته می‌شود.
  • درصورتی‌که فرد ملک را از مالک رسمی به ارث برده باشد، مالک محسوب می‌شود.

دعاوی مربوط به مالکیت

دعاوی مربوط به مالکیت

در چه مواردی به اثبات مالکیت نیاز است

پیش از آنکه به مدارک لازم برای اثبات مالکیت بپردازیم، لازم است گریزی به شرایطی بزنیم که فرد را وادار به اثبات مالکیت خود می‌کند. به‌طورکلی، شرایط بسیاری ممکن است پیش بیاید که  فرد مجبور باشد مالکیت خود را اثبات کند. به عنوان مثال، اگر ملک بطور رسمی ثبت نشده و فاقد سند رسمی باشد، ممکن است به علت اختلاف یا غیره، لازم باشد که مالک مدارکی مبنی بر تأیید مالکیت خود به دادگاه ارائه دهد.

در برخی از مواقع نیز امکان دارد شخصی طبق قراردادی که تاریخ آن گذشته و یا فسخ شده ، بطور غیرقانونی، ادعای مالکیت کند. در چنین مواقعی مالک قادر است با اثبات نامعتبر بودن قرارداد، رأی دادگاه را به نفع خود تغییر دهد.

مطلب مفید | اثبات مالکیت و نمونه دادخواست اثبات مالکیت

مدارک مورد نیاز برای اثبات ادعای مالکیت

حال نوبت به مدارک لازم برای اثبات مالکیت می‌رسد که هر شخصی به آن‌ها نیاز دارد. یکی از شناخته‌شده‌ترین مدارک لازم ، سند یا قرارداد مالکیت است. علاوه بر این، ‌ فرد باید به دفاتر اسناد، ‌ درخواست استعلام دهد. رسید پرداخت هزینه را نیز نباید فراموش کرد. شاهدان نیز می‌توانند کمک فراوانی به روشن شدن مالک واقعی بکنند. مالک حقیقی می‌تواند با ارائه استشهاد محلی، از حق مالکیت خود دفاع کند.

مدارک موردنیاز برای اثبات ادعای مالکیت

مدارک مور دنیاز برای اثبات ادعای مالکیت

روش‌های مختلف برای اثبات مالکیت و مدارک مورد نیاز

سند تک برگ یا منگوله دار یا قرارداد ملکی

علاوه بر ارائه مدارک لازم برای اثبات مالکیت روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند. از این روش‌ها می‌توان به ارائه سند رسمی یا قرارداد اشاره کرد. اگر در دفتر اسناد رسمی، ‌ ملکی به نام شخصی ثبت شده باشد، ‌ مالک حقیقی این ملک، شخص مذکور است. این روش یکی از ساده‌ترین روش‌های اثبات مالکیت است.

در برخی از مواقع نیز، اشخاص بدون ثبت رسمی و مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، تنها با نوشتن یک قرارداد مابین خود، ‌ ملک را معامله می‌کنند. مدارک لازم در اینجا این قرارداد است. کسی که چنین قراردادی، ‌ خواه به‌صورت شفاهی و خواه به‌صورت کتبی، داشته باشد، می‌تواند رأی دادگاه را به نفع خود تغییر دهد. البته صحت این قرارداد باید اثبات شود. همچنین، ‌ لازم است که قرارداد معتبر باشد و این امر به دادگاه اثبات شود.

تصرف 

تصرف یکی دیگر از روش‌هایی است که فرد می‌تواند بوسیله آن مالکیت خود را ثابت کند. اگر شخصی ملکی را که مالک پیشین آن مشخص نباشد، تصرف کند، ‌ مالک آن به شمار می‌رود. علاوه بر این، ‌ تصرف ملک به‌عنوان مالک، ‌ فرد را مالک نشان می‌دهد؛ مگر اینکه شخص دیگری با مدارک لازم برای اثبات مالکیت و غیره، خلاف این را ثابت کند. افزون بر این، اگر فرد دیگری سند مالکیت خود را به دادگاه تسلیم کند، ‌ شخص مدعی مالک محسوب نمی‌شود.

شهادت شهود

همچنین ممکن است شخصی مالکیت خود را با شهادت دیگران در دادگاه ثابت کند. در برخی از مواقع نیز فرد بصورت غیرقانونی ملکی را تصرف کرده و پس از آن به این امر اقرار می‌کند. اقرار این شخص که با بیان نام مالک اصلی همراه است، مالکیت فرد نامبرده را در پی دارد.

مراحل رسیدگی به دادخواست اثبات مالکیت و مدارک لازم

دادخواهی اثبات مالکیت در گروه دادخواهی‌های مالی جای دارد. لذا لازم است فرد ابتدا تمبر باطل کند. بدین ترتیب مراحل دادرسی شروع می‌شوند. پس از آن هر دو طرف باید به دادگاه مراجعه کنند و مدارک لازم را به دادگاه ارائه دهند.

فرقی نمی‌کند که هرکدام از طرفین در چه مکانی زندگی می‌کنند. دادگاه رسیدگی به ‌چنین پرونده‌هایی، در محل ملک مورد نظر واقع شده است. سپس، ‌ هر دو طرف باید منتظر رأی دادگاه بمانند.

همه چیز درباره اثبات مالکیت

همه چیز درباره اثبات مالکیت

اثبات مالکیت ملک در یک نگاه

تحت شرایط مختلف ممکن است فردی وادار به اثبات مالکیت خود شود. برای انجام این کار راههای‌ بسیاری وجود دارد که در همه آنها می‌بایست مالک، مدارک لازم به‌منظور اثبات مالکیت خود را به دادگاه ارائه دهد. ازآنجایی‌که متأسفانه کلاهبرداری در این زمینه بسیار زیاد شده است، ‌ لازم است شخص اطلاعات کافی برای انجام چنین معاملاتی را داشته باشد و یا با فرد متخصص مشورت کند.

اما اگر شما دچار مشکلاتی دررابطه‌ با مالکیت مالک خود شده‌اید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا به‌طورکلی با روند کار اثبات مالکیت و انواع مدارک لازم برای اثبات مالکیت و غیره آشنا شوید. البته برای اینکه از رسیدن به حقوق خود اطمینان پیدا کنید، ‌ بهتر است از یک متخصص و یا وکیل کمک بگیرید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • پدرم زمین از برادرش خرید قولنامه دارد برادر پدرم فوت کرد بابام مدارکی دارد که زمین از برادرش خرید و صورت جلسه دادگاه دارد که زمین بین دوبرادر تقسیم کردن پاسگاه محل بعد از مرگ عموم پسرش اومد کل ملک فروخته چیزی که پدرم خرید ندادم به خریدار خریدار رفته شکایت کرد حقوقی محکوم شد کیفری شکایت کرد ایا میتونه کاری انجام دهد یا خیر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.