مدت زمان انتقال سند ملک
آشنایی با مدت زمان انتقال سند ملک
یکی از دغدغه های اکثر مردم در زمان معاملات ملکی و انعقاد قراردادهای مربوط به آن ، مشکلات انتقال سند یا سند زدن ملک است. مدت زمان انتقال سند ملک در مواردی نظیر : خرید ملک ، فروش ملک ، رهن ، اجاره ، ساخت و ساز و مواردی نظیر آن اهمیت می یابد.
استعلام الکترونیکی ملک پیش نیاز سند زدن ملک
قبل از آنکه مبادرت به خرید یک ملک و نقل و انتقال سند ملک بنمایید لازم است در مورد موقعیت ملک و اطمینان از وجود سابقه در اداره ثبت تحقیق نمایید. بهترین کار برای انجام این کار ، استعلام ثبتی از طریق اداره ثبت اسناد و املاک کشور است.
استعلام سند ملک میتوان به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام پذیرد. در روش استعلام حضوری با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی میتوانید به راحتی از آخرین وضعیت سند ملک آگاه شوید.
در روش غیر حضوری ، ابتدا وارد سایت سازمان ثبت و احوال و اسناد کشور به نشانی ssaa.ir شوید. زمانیکه وارد صفحه اصلی سایت شدید گزینه “املاک” را از میان سایر گزینهها انتخاب کنید.
در ادامه ، در صفحه باز شده ، بر روی گزینه “استعلامات ثبتی”و پس از آن بر روی گزینه “تصدیق اصالت سند مالکیت” کلیک کنید.
حالا شما به سامانه «ثبت من» منتقل میشوید. در این صفحه اطلاعات ملک مانند: واحد ثبتی، استان، شماره دفتر املاک، کدملی/شناسه ملی و… را وارد کنید.
زمانی که تمام اطلاعات را وارد کردید بر روی گزینه “بررسی” کلیک کنید، تا از آخرین وضعیت سند ملکی مطلع شوید.
استعلام قیمت کارشناسی
قبل از هر نوع خرید و یا فروش ملک در مورد قیمت دقیق ملک بررسی کنید. برای دریافت قیمتهای کارشناسی ملک ، بهترین کار مشورت با متخصصین و کارشناسان ارزیابی ملک است. کارشناسان میتوانند با توجه به موقعیت ، ابعاد ، و ویژگیهای ملک شما ، اطلاعات دقیقتری ارائه کنند.
مراحل انتقال سند تک برگ
بصورت کلی مراحل انتقال سند در معاملات ملکی شامل موارد زیر میباشد :
- تنظیم مبایعهنامه
- ثبت معامله در سامانه ثبت املاک مستغلات کشور و دریافت کد رهگیری
- تسویه تمامیحسابهای مربوط به ملک توسط فروشنده
- مراجعه به دفتر اسناد رسمی و انتقال سند
تنظیم مبایعهنامه برای انتقال سند
قبل از هر کار و بعد از بررسی های اولیه شامل بررسی اصالت سند و دریافت پلاک ثبتی و بدست آوردن قیمت دقیق ملک ، نوبت به تنظیم مبایعه نامه میرسد.
هیچگاه به تنهایی مبادرت به تنظیم مبایعه نکنید و انجام این کار را به دست افراد خبره بسپارید. افراد خبره میتوانند موسسات حقوقی ، وکلا ، مشاورین املاک باشند. معمولا ً در صورت پیگیری مرتب و دقیق ، ممکن است از زمان انعقاد مبایعه نامه تا انتقال سند ملک حدود دو ماه زمان ببرد. بنابراین از همان ابتدا با برنامه ریزی دقیق عمل کنید .
تفاوت مبایعهنامه و قولنامه
بسیاری از مردم تفاوتی میان قولنامه و مبایعه نامه قائل نیستند. در حالی که این دو ماهیتاً با یکدیگر تفاوت حقوقی فاحش دارند.
اعتبار مبایعه نامه به مراتب از قولنامه بیشتر است بویژه زمانی که در دفاتر مشاورین املاک به ثبت میرسد. در این موارد میتوان بر اساس مندرجات مبایعه نامه ، ادعاهای حقوقی را مطرح نمود .
اما قولنامه یک توافق مکتوب بر سر یک موضوع دوجانبه است که نمیتوان چندان در محاکم قضایی به آن استناد نمود. مگر آنکه تعهداتی از جانب فروشنده به خریدار داده شده باشد که بتوان از آن استنباط حق نمود. از جمله تعهد انتقال سند ملک در زمان معین.
مطلب مفید | دعوای ابطال مبایعه نامه
برای سند زدن چه مواردی باید در مبایعهنامه نوشته شود؟
- مشخصات فروشنده: شامل تمامیمشخصات سجلی فروشنده، کد ملی، آدرس محل اقامت و کد پستی آن که حتما باید قید شود، به همراه شماره تلفن ثابت و تلفن همراه.
- مشخصات خریدار: شامل تمامیمشخصات سجلی خریدار، کد ملی، آدرس محل اقامت و کد پستی آن که حتما باید قید شود، به همراه شماره تلفن ثابت و تلفن همراه.
- موضوع معامله: شامل قیمت ملک به ازای متراژ و قیمت کل در وجه کشور (ریال یا معادل تومان آن)
- زمان معامله: نحوه پرداخت مبلغ معامله و زمان آن، و زمانی که فروشنده و خریدار جهت تنظیم سند باید در دفترخانه حضور پید کنند.
نکته: این که شخص خریدار چه مقدار مبلغ را به چه نحوی، با چه شرایطی و چه زمانی باید به فروشنده پرداخت کند، حتما باید قید شود. در مواردی که خریدار بخشی از مبلغ را بعد از انجام معامله پرداخت میکند توصیه میکنیم تا از ایشان سفته دریافت کنید.
دریافت کد رهگیری
با تنظیم مبایعه نامه ، دفتر مشاور املاک باید اطلاعات معامله را در سامانه ثبت املاک ثبت نمود و کد رهگیری دریافت نماید.
کد رهگیری در بالای مبایعهنامه قید میشود.
تنظیم سند در دفترخانه
بعد از طی مراحل فوق حالا نوبت به مراجعه به دفترخانه و انتقال سند میرسد. در این مرحله ممکن است با مواردی مواجه شویم.
با فرض اینکه همه مدارک درست است و اشکالی در این زمینه وجود ندارد ممکن است فروشنده ملک در دفترخانه حاضر نشود و در این مورد ، خریدار باید گواهی عدم حضور فروشنده را دریافت کند.
این گواهی در پایان ساعت اداری همان روز در صورتی که خریدار هیچ ارتباطی نتواند با مالک ملک ارتباط برقرار کند صادر خواهد شد.
گواهی عدم حضور فروشنده، دارای اعتبار قانونی بوده و خریدار ملک میتواند با مراجعه به دفاتر قضایی، علاوه بر پس گرفتن مبلغ خود، مبلغی را نیز بابت خسارت عدم حضور جهت سند زدن و انتقال آن دریافت کند.
با یکپارچه شدن سیستم دفاتر ثبت اسناد رسمی و ارتباط آنها با سامانههای شهرداری و زمین شهری ، در صورتی که ملک معامله شده در طرح ساخت و ساز باشد ، یا بخاطر وام در گرو بانک باشد یا … ، سیستم دفترخانه این انتقال را ثبت نکرده و نمیتوان سند را بنام زد.
مدارک لازم جهت انتقال سند
- سند ملک معامله شده و کپی آن.
- بنچاق ملک معامله شده و کپی آن.
- شناسنامههای فروشنده و خریدار و کپی آنها.
- کارت ملیهای فروشنده و خریدار و کپی آنها.
- اصل گواهی پایان کار یا عدم خلافی که باید مورد تایید شهرداری یا بخشداری محل باشد.
- صورت جلسه تفکیکی آپارتمان، زمین یا ویلا و عمارت که حدود ملک و مشاعات آن را مشخص میکند.
- در صورت حضور وکیل فروشنده، اصل وکالتنامه و کپی آن الزامیاست.
- در صورت موروثی بودن ملک اصل و کپی حصر وراثت و فرم مالیات بر ارث باید تهیه شود.
- کد پستی ملک معامله شده
- گواهی مفاصا حساب عوارض و دیگر خرج و مخارج ملک