استعلام وضعیت ثبتی املاک چگونه است؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

استعلام وضعیت ثبتی املاک

استعلام وضعیت ثبت ملکآشنایی با استعلام وضعیت ثبتی املاک

آیا میدانید استعلام وضعیت ثبتی املاک در چه مواقعی انجام میگیرد و فایده آن چیست؟

باید بدانید استعلام وضعیت ثبتی املاک در مورد املاک جاری و ثبت شده صورت میپذیرد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وظایف دیگری نیز بر عهده دارد که برخی از آنها عبارتند از :

  • تنظیم وقایع حقوقی مثل ازدواج و طلاق یا اسناد رسمی
  • ثبت شرکت ها و موسسات تجاری و غیر تجاری
  • ثبت اختراعات ، نام و نشان تجاری
  • مستند سازی و تثبیت انواع مالکیت

مطلب مفید | اثبات مالکیت ملک

پیگیری وضعیت ملک از طریق سایت سازمان ثبت اسناد به نشانی ssaa.ir میسر است.  این سامانه توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، راه اندازی شده است و امکان پیگیری وضعیت ملک را به صورت الکترونیکی برای افرادی که قصد دارند، قبل از مبایعه نامه و تنظیم قرارداد از وضعیت اصالت سند مالکیت ملک مطلع شوند، فراهم کرده است.

استعلام وضعیت ثبتی املاک با استفاده از کد ملی

هر شخص در مورد املاکی که به نام خودش می باشد میتواند پیگیری وضعیت ثبتی املاک را انجام دهد. در حقیقت با این استعلام میتوان فهمید آیا در حال حاضر ملکی به نام آنها ثبت شده است یا خیر؟

باید توجه داشت هیج فردی حق ندارد در مورد دارایی های شخص دیگر از سازمان اسناد استعلام دریافت کند.

مطلب مفید | دلایل اثبات مالکیت ملک

استعلام ثبتی املاکدر درگاه اینترنتی سازمان ثبت اسناد و املاک ، می توان با استفاده از کد ملی یا شماره پلاک ثبتی نسبت به پیگیری وضعیت ثبتی املاک اقدام نمود.

برای این منظور افراد میتوانند برای اطمینان از ثبت ملک به نامشان ، میتوانند به سامانه اینترنتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نمایند.

روش استعلام وضعیت ثبتی املاک

در حال حاضر برای انجام نقل و انتقالات ملک اعم از سند قطعی ، رهنی یا صلح ، میتوان از طریق مراجعه به درگاه اینترنتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام ثبتی انجام داد.

مطلب مفید | املاک دارای سند معارض

البته استعلام ثبتی میتواند به صورت حضوری و یا حضوری انجام پذیرد. از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، میتوان به صورت اینترنتی و غیر حضوری تنها در مورد املاک ثبت شده استعلام انجام داد.

مطلب مفید | درخواست صدور سند مالکیت

پیش از شروع استعلام ، باید نقشه ملک یا مختصات جغرافیایی آن در دسترس باشد. برای ثبت سند ملک نیز می بایست به سامانه اینترنتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه شود.

مطلب مفید | ماده 34 قانون ثبت

ثبت سند ملک یا استعلام ملک در سامانه مزبور نیازمند پرداخت هزینه به صورت اینترنی از طریق کارت های اعتباری است.

درخواست پیگیری وضعیت ثبتی املاک

جهت استعلام وضعیت ثبتی املاک با مراجعه به درگاه اینترنتی سازمان ثبت اسناد میتوان فهمید که آیا از نظر سازمان ثبت اسناد فرد استعلام کننده مالک زمین و یا ملک محسوب میشود یا خیر؟

بدین معنا که ممکن است بسیاری از املاک متعلق به افرادی باشد که نام آنها در دفاتر ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان مالک قید نشده باشد.

مطلب مفید | استعلام وضعیت ثبتی زمین

به عنوان مثال امکان دارد به موجب تنظیم سند بنچاق ، فردی یک زمین مسکونی را بخرد ، اما ثبت نام او در دفاتر مخصوص به عنوان مالک زمین ، هنوز انجام نگرفته باشد. در این صورت در استعلام وضعیت ثبتی املاک ، نام چنین فردی به عنوان مالک شناخته نمی شود. زیرا صدور سند مالکیت و احراز مالکیت ، مستلزم ارائه درخواست به سازمان ثبت اسناد و املاک و  ثبت آن در دفتر مخصوص املاک است . ضمن اینکه تمام تشریفات ثبتی نیز باید رعایت شود.

درخواست صدور سند مالکیت

مالکین املاک فاقد سند رسمی میتوانند برای طی مراحل انتقال مالکیت و صدور سند رسمی به نام دارنده جدید، با ورود به سامانه ثبت اسناد و املاک و سپری کردن مراحل آن ، درخواست صدور سند مالکیت ملک خود را ثبت نمایند. انجام این کار مستلزم اسکن مدارک هویتی و مالکیتی می باشد.

شیوه های غیر حضوری پیگیری وضعیت ثبتی املاک

به رغم توسعه زیرساخت های الکترونیکی و انجام بیشتر امور به صورت آنلاین ، هنوز هم بیشتر افراد ترجیح میدهند امورات ثبتی و استعلامات را به صورت حضوری و با مراجعه به ادارات ثبت اسناد و املاک انجام دهند.

مطلب مفید | واگذاری و انتقال ملک

استعلام ثبتی املاکبرای ارائه درخواست به صورت حضوری می بایست به اداره ثبت اسناد محل وقوع ملک مراجعه نمود و درخواست تقدیم کرد.

در مقابل ، شیوه غیر حضوری مستلزم ورود به سامانه اینترنتی سازمان ثبت اسناد و املاک است. برای اینکار ابتدا ضروری است فرم درخواست را به صورت آنلاین تکمیل نمایید.

مطلب مفید | استعلام کد رهگیری املاک

با مراجعه به درگاه اینترنتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می توانید شناسه سند و رمز تصدیق نیز دریافت نمایید.

چنانچه به هر دلیلی از جمله رهن سند ، بدهی و …، سند ملک توقیف باشد با مراجعه به سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک می توان از توقیف ملک اطلاع پیدا کرد.

استعلام ثبت و آگاهی از توقیف سند

برای آگاهی از توقیف یا عدم توقیف سند باید وارد درگاه اینترنتی سازمان ثبت شوید. سپس فرم مربوطه را تکمیل و هزینه مورد نظر را پرداخت نمایید. از این طریق میتوانید نسبت به توقیف یا عدم توقیف سند مطلع شوید.

توجه داشته باشید انجام استعلام مستلزم در اختیار داشتن کد هجده رقمی است که در هنگام ارائه درخواست پیگیری وضعیت ثبتی املاک دریافت نموده اید.

برای کسانی که مایلند در مورد شناسه ملی و یا ممنوع الخروجی ، از سازمان ثبت استعلام دریافت نمایند این امکان با مراجعه به درگاه اینترنتی سازمان ثبت میسر خواهد بود.

استعلام سند تک برگ

در سالهای اخیر با تعویض اسناد مالکیت قدیمی و صدور اسناد تک برگ برای املاک (موسوم به کاداستر) ، استعلام اینگونه املاک دارای سند تک برگ نیز میسر است.

چنانچه برای یک ملک سند تک برگ صادر شده باشد میتوان با استعلام ثبتی از موضوع اطلاع یافت.

مطلب مفید | وکالت بلاعزل در فروش ملک

مدت زمان استعلامات مرتبط با ملک

برای انجام استعلامات مرتبط با ملک می باید به ادارات ثبت ، دارایی ، شهرداری و بعضاً اداره اوقاف مراجعه نمود.

مدت زمان پاسخگویی به استعلامات ثبتی یک روز ، شهرداری (دفاتر پیشخوان شهر) در حالت معمول یک روز، دارایی یک هفته و اداره اوقاف نیز حدود یک هفته تا ده روز زمان می برد.

استعلام وضعیت ملک از طریق سایت شهرداری

برای استعلام وضعیت ملک میتوان از طریق سایت شهرداری نیز اقدام نمود. در این خصوص می‌توانید استعلام‌های مربوط به موقعیت و نشانی ملک را در سامانه مزبور انجام دهید. منظور از شماره پلاک ثبتی شماره ای هشت تا ده رقمی است که زیر شماره پلاک ملک درج گردیده است. با وارد کردن این شماره در درگاه اینترنتی شهرداری می توانید مالکیت ، تاریخ ساخت و سایر اطلاعات مورد نیاز را دریافت نماید.

مطلب مفید | خرید و فروش وکالتی ملک

به طور کلی با وارد کردن شماره پلاک ثبتی در سامانه اینترنتی شهرداری ، می‌توانید به اطلاعات زیادی از جمله : نشانی ، نام مالک ، شماره ساختمان ، منطقه ، بلوک ، محله ، مساحت زمین و مساحت زیربنا ، پلاک ثبتی و … دسترسی داشته و از صحت این اطلاعات مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up