مشاور حقوقی انواع شرکت ها

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

مشاور حقوقی انواع شرکت‌ها و مزایای آن

وکیل و مشاور حقوقی شرکت

وکیل و مشاور حقوقی شرکت

انتخاب نوع شرکت با راهنمایی مشاورحقوقی انواع شرکت ها

در ماده 20 قانون تجارت به انواع شرکت‌ها اشاره ‌شده است. در این ماده قانونی، به 7 نوع شرکت اشاره شده است. لکن این دسته‌بندی کامل نمی‌باشد و شرکت‌های تعاونی فراگیر ملی و تعاونی سهامی عام هم از جمله دیگر شرکت‌ها هستند که بموجب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 اضافه‌ شده‌اند.

طبق قانون هر یک از این شرکت‌ها در نوع مسئولیت و تعداد اعضا و سایر جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. زیرا هرکدام برای مقصود خاصی انتخاب می‌شوند. این شرکت ها هرکدام تشریفات و آثار حقوقی مربوط به خود را دارند. در اینجا به مقررات آن دسته از شرکت‌ها می‌پردازیم که رایج و قابل ثبت‌اند.

اگر شما تمایل به ثبت شرکت خود دارید، باید با انواع مختلف شرکت‌ها آشنا شوید. سپس مناسب‌ترین آنها را با کمک وکیل ثبت شرکت برای هدف خود انتخاب نمایید.

مشاور و وکیل دعاوی شرکت‌ بهترین گزینه برای مدیران موسسات و شرکتهای تجاری برای پرهیز از انواع دعاوی است که در موارد زیاد شرکت را با آسیب های جدی مواجه سازد.

شرکت با مسئولیت محدود چه نوع شرکتی است؟

شرکت با مسئولیت محدود با حداقل 2 شریک تشکیل می‌شود. در این شرکت بدون ارائه مدارک تودیع سرمایه، صرفاً اقرار مؤسسین به میزان سرمایه و پرداخت به صندوق شرکت یا هیئت‌مدیره کفایت می‌کند. درواقع قانون‌گذار حداقل و حداکثری برای سرمایه این نوع شرکت در نظر نگرفته است. در شرکت با مسئولیت محدود یک یا چند مدیر موظف و غیرموظف که ممکن است خارج از شرکا باشند برای مدت محدود انتخاب می‌شوند.

در این شرکت‌ بر طبق ماده 94 قانون تجارت، مسئولیت شرکا محدود به آورده ایشان است. و در برابر بدهی‌های شرکت مسئولیتی ندارند. البته این امر استثنائاتی دارد. مثلاً در چنین شرکت‌هایی، حتماً باید عبارت با مسئولیت محدود ذکر شود. در غیر اینصورت مقررات شرکت‌های تضامنی بر شرکا بار می‌شود.

ادامه مطلب | وکیل شرکت های خصوصی

یا اینکه در این دسته از شرکت‌ها نباید نام هیچیک از شرکا در عبارت شرکت آورده شود. وگرنه آن شخص شریک ضامن محسوب می‌گردد. برای تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود بهتر است پیش از هر اقدامی با مشاور حقوقی انواع شرکت‌ ها مشورت‌های لازم را داشته باشید.

مشاوره حقوقی با مشاور حقوقی انواع شرکت ها

مشاور شرکت

مشاور شرکت

شرکت تضامنی چه نوع شرکتی است؟

شرکتی است که تحت اسمی مخصوص برای انجام عملیات تجارتی بین دو یا چند نفر تشکیل می‌گردد. این شرکت زمانی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم‌شده باشد. در این شرکت، هیچیک از شرکا نمی‌توانند سهم الشرکه خود را منتقل نمایند. مگر اینکه رضایت تمامی شرکا را داشته باشند.

اگر دارایی‌های شرکت برای پرداخت تمام بدهی‌های آن کافی نباشد، هریک از شرکا مسئول و یا به عبارتی ضامن تأدیه تمام قروض شرکت می‌باشند. مستند آن ماده 116 قانون تجارت می‌باشد. پس این نوع شرکت بیشترین مسئولیت را برای اعضای آن به بار می‌آورد.

البته طلبکاران زمانی حق مراجعه به شرکا را دارند که بدهی‌های شرکت، کفاف طلب‌ها را ندهد و شرکت ورشکسته و یا در شرف انحلال باشد.  در چنین شرکت‌هایی اگر شریک جدیدی وارد شود، متضامناً مانند سایر شرکا مسئول تمام قروض خواهد بود. حتی قروضی که قبل از ورود او حاصل شده باشد. برای ثبت شرکت تضامنی بهتر است قبل از هر اقدامی ابتدا با مشاور حقوقی انواع شرکت‌ ها مشورت‌های کافی را داشته باشید.

شرکت نسبی چه نوع شرکتی است؟

قوانین شرکت‌های نسبی تا حدود زیادی شبیه به قوانین شرکت‌های تضامنی می‌باشد. ولی تفاوت عمده آن با شرکت‌های تضامنی در میزان مسئولیت شرکا می‌باشد. در شرکت‌های نسبی مسئولیت شرکا نسبی است. مستند به ماده 183 قانون تجارت،  برای هر یک از شرکا به نسبت سهم الشرکه در شرکت ، مسئولیت ایجاد می‌شود.

نحوه نقل‌ وانتقال سهام در این شر کت به اتفاق آرا می‌باشد.

تاسیس شرکت با مشاور حقوقی انواع شرکت‌ها

تاسیس شرکت با مشاور حقوقی شرکت

تاسیس شرکت با مشاور حقوقی انواع شرکت

شرکت سهامی خاص چه نوع شرکتی است؟

شرکت سهامی خاص نوعی شرکت سهامی است که سهام آن در بورس اوراق بهادار قابل نقل و انتقال نیست. ولی در میان مردم قابل نقل و انتقال است. هرگاه اعضا بخواهند سهام خود را انتقال دهند پس از پرداخت 4 درصد مالیات نقل و انتقال و دریافت مفاصاحساب مالیاتی، این امر میسر است.

هنگام تشکیل شرکت سهامی خاص باید حداقل 3 عضو اصلی وجود داشته باشد. 2 نفر بازرس نیز که خارج از اعضا هستند باید انتخاب شوند. بازرسین نباید نسبت فامیلی با اعضای هیئت‌مدیره داشته باشند.

در این شرکت،  باید تمام سرمایه توسط موسسین تأمین و بخشی از آن در بانک بلوکه شود. حداقل سرمایه برای ایجاد این شرکت 100 هزار تومان است و مدت زمان ثبت آن معمولا 20 روز کاری به طول می انجامد.

در این شرکت، حداقل 35 درصد از سرمایه باید به طور نقد پرداخت شود. باید بدانید در شرکت نسبی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی‌های شرکت محدود به مبلغ سرمایه در شرکت است. در صورت عدم کفایت لازم نیست که دارایی های شخصی شان را بابت بدهی‌های شرکت از دست بدهند.

این دسته از شرکت‌ها به این علت که بازرگانی تلقی می‌شوند، برای اخذ تسهیلات بانکی و نمایندگی ها و یا شرکت در مناقصات و مزایده های دولتی و نمایشگاه ها، از اعتبار خوبی برخوردار هستند.

برای روند اداری ثبت چنین شرکتی به ثبت نام اعضا مذکور در سامانه ثنا احتیاج است. برای ثبت شرکت‌های سهامی خاص که یکی از انواع رایج شرکت‌ها می باشد، بهتر است با مشاور حقوقی انواع شرکت‌ ها در تعامل باشید.

شرکت سهامی عام چه نوع شرکتی است؟

شرکت سهامی عام شرکتی است که در بورس اوراق بهادار سهام آن قابل نقل و انتقال است. در هنگام تشکیل این شرکت‌ها دو الزام قانونی باید رعایت شود. اول اینکه در هنگام تشکیل شرکت بایستی مقداری از سرمایه شرکت را خود موسسین تامین نمایند. این مقدار، حداقل ۲۰ درصد کل سرمایه می باشد. در باب حداکثر مبلغ سرمایه، مرزی توسط قانونگذار تعیین نشده است. دوم اینکه بایستی مقداری از سرمایه جهت تعیین تامین به عموم عرضه گردد. عرضه سهام به عموم از طریق نشر اگهی صورت می گیرد. تاریخ و ساعت پذیره نویسی به اطلاع عموم می رسد.

در این دسته از شرکت‌ها، سهامداران هیچ مسئولیتی در قبال شرکت نداشته و مسئولیتشان صرفا در حدود مبلغ اسمی سهامشان می باشد. برای پذیرفته شدن شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار، تشریفات بسیاری لازم است. لذا می توان گفت ثبت شرکت‌های سهامی عام نسبت به سایر شرکت‌ها، دشوار تر است.

شرکت تعاونی چه نوع شرکتی است؟

این شرکت‌ها تابع اساسانامه خود هستند و در موارد سکوت تابع لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت می باشند. معمولاً به دو دسته تولیدی و توزیعی تقسیم می‌شود. تعاونی تولیدی معمولاً شامل آن دسته از شرکت‌های تعاونی میشود که در زمینه شیلات، دامداری و معدن و… فعالیت دارند.

تعاونی توزیع  امور مربوط به تامین و توزیع کالا برای نیازمندان، کارمندان و عشایر و … را انجام میدهد. تفاوت آن با تعاونی تولیدی در این است که احتیاجی نیست که عضو در تعاونی مشغول به کار باشد. برای ثبت این شرکت‌ها نیاز به مجوز وزارت تعاون می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up