مطالبه حق سرقفلی و نحوه پیگیری آن

نحوه مطالبه حق سرقفلی
مطالبه سرقفلی باید رسمی پیگیری شود.
راههای مطالبه حق سرقفلی
حق سرقفلی و مطالبه آن یک موضوع مهم در حوزه کسب و کار و اختلافات ناشی از آن است. حق سرقفلی و کسب و پیشه به حقی گفته میشود که به دلیل تلاش و کار مداوم مستأجر در یک ملک تجاری مشخص به وی داده میشود.
مطالبه حق سرقفلی از جمله مباحث حقوقی بسیار پیچیده به شمار میآید که امکان پیروزی در آن بدون بهره گیری از مؤسسات معتبر خدمات حقوقی و وکیل متخصص سرقفلی امکانپذیر نیست.
مطلب مفید | انتقال سرقفلی به فرزند
سرقفلی تنها در املاک تجاری مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع مستأجران املاک مسکونی به هیچ وجه دارای حق سرقفلی نیستند و نمیتوانند از آن بهره ببرند.
بنابراین میتوان گفت که تمامی دعاوی مربوط به این امر مخصوص املاک تجاری است.
پیگیری مطالبه سرقفلی باید به صورت کاملاً رسمی صورت بگیرد. همچنین تخلیه سرقفلی از شرایط خاص برخوردار است.
هرگونه پیگیری به اجبار و یا به صورت غیرقانونی نتیجهای به جز شکست در پرونده مذکور ندارد.
به عنوان مثال در مورد خرید مغازه دارای سرقفلی باید دقت زیادی به خرج دهید.
در ادامه متن با ما همراه باشید تا اطلاعات مناسبی را در این مورد به شما کاربران گرامی ارائه کنیم.
حق سرقفلی چیست ؟
پیش از بررسی مطالبه حق سرقفلی باید به این موضوع بپردازیم که حق سرقفلی در حقیقت چه معنا و مفهومی دارد؟
بطور کلی باید گفت حق سرقفلی و حق کسب و پیشه دو حق اصلی به شمار میآیند که قانونگذار در موارد ارتباط بین موجر و مستأجر در قوانین اجاره 1356 و 1376 به آنها پرداخته است. مستأجر در یک بازه زمانی خاص این امکان را به دست میآورد که حق سرقفلی خود را از موجر دریافت کند.
به منظور مطالبه سرقفلی باید مراحل بسیار زیادی پشت سر گذاشته شود. یکی از مهمترین مراحل در این زمینه، تشخیص میزان حق سرقفلی است. در واقع سرقفلی یک مبلغ خاص به شمار میآيد که در صورت وجود شرایط مربوطه باید موجر آن را به مستأجر بپردازد.
سرقفلی تنها در شرایطی قابل دریافت است که مستأجر یک ملک تجاری غیر معتبر را به یک ملک تجاری معتبر تبدیل کند. در واقع اعتبار حال حاضر ملک مربوطه باید به دلیل تلاشهای شبانهروزی مستأجر به دست آمده باشد.
در این حالت مستأجر میتواند به دلیل همین تلاشهای شبانهروزی نسبت به مطالبه حق سرقفلی اقدام کند. زیرا اگر تلاشهای وی نبود، ملک مربوطه به همان حالت عادی باقی میماند.
امکان دریافت حق سرقفلی برای موجر وجود دارد
قانون سرقفلی و قانون حق کسب و پیشه
یکی از مهمترین مواردی که موضوع نحوه مطالبه حق سرقفلی را به یک موضوع پیچیده حقوقی تبدیل نموده، وجود دو قانون مختلف است. این دو قانون طی سالهای 1356 و 1376 به تصویب رسیدهاند. به همین دلیل در زمان رسیدگی به پروندههای مربوط به مطالبه سرقفلی باید حتماً به سال عقد قرارداد دقت کرد.
اگر قرارداد اجاره مربوط به سال 1356 به قبل باشد، مستأجر تنها دارای حق کسب و پیشه است. در واقع فعالیت مستمر مستأجر در یک واحد تجاری خاص و ایجاد اعتبار مناسب برای وی یک حق به خصوص به نام حق کسب و پیشه را ایجاد میکند.
شایان ذکر است بمرورزمان میزان این حق نیز افزایش میيابد و ارزش آن بیشتر میشود.
در قراردادهای تجاری مربوط به سال 1376 به بعد، به جای حق کسب و پیشه، مستأجر دارای حق سرقفلی خواهد بود.
البته این حق توسط صاحب ملک قابل خریداری است. اگر موجر از مستأجر بخواهد که ملک مربوطه را تخلیه کند، مستأجر میتواند نسبت به مطالبه حق سرقفلی اقدام کند.
حق سرقفلی در این حالت به نرخ روز محاسبه خواهد شد تا حقی از مستأجر ضایع نشود.
در هر صورت مهمترین امر پیش از رسیدگی به این پروندهها، تعیین وجود سرقفلی و یا حق کسب و پیشه در پرونده مدنظر است.
از متخصصان حقوقی برای حق سرقفلی کمک بگیرید
مهمترین شرایط مربوط به پیگیری پرونده های سرقفلی
حال که به طور کامل با قوانین مربوط به مطالبه حق سرقفلی آشنا شدهاید، بهتر است به مهمترین شرایط مربوط به پیگیری پروندههای حقوقی در این زمینه نیز نگاهی بیندازیم.
به منظور طرح پرونده دعوی در این زمینه باید شرایط خاصی وجود داشته باشد که از بین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- قرارداد اجاره پس از سال 1376 منعقد شده باشد (به دلیل اینکه حق سرقفلی تنها به این موارد تعلق دارد).
- در عقد مشخص شده باشد که مستأجر میخواهد ملک را تخلیه کند.
- مستأجر مربوطه در همان ابتدای اجاره یک مبلغ خاص را به عنوان حق سرقفلی در اختیار مالک قرار داده باشد.
- در عقد مدنظر ذکر شده باشد که مستأجر امکان دریافت دوباره حق سرقفلی را دارد.
- موجر متعهد شده باشد که پس از پایان قرارداد مبلغ سرقفلی دریافت شده را در اختیار مستأجر میگذارد.
مراحل پیگیری
برای مطالبه حق سرقفلی، خواهان باید نسبت به ثبت نام در سامانه ثنا اقدام کرده و در گام بعد نسبت تنظیم دادخواست مطالبه سرقفلی اقدام کند. سپس دادخواست به همراه کلیه مدارک لازم، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده میشود. پس از ثبت دادخواست، امکان پیگیری پرونده برای خواهان به وجود میآيد.
در دادگاه ، ریاست شعبه نسبت به بررسی کلیه مدارک مربوطه اقدام میکند. در این دادگاه از دو طرف پرونده درخواست میشود تا در موعد مقرر در دادگاه حضور یابند و از حقوق خود دفاع کنند.
پس از اعلام رأی نهایی دادگاه، این امکان برای طرفین پرونده وجود دارد که ظرف مهلت بیست روز به رأی اعلام شده اعتراض کنند. رسیدگی به اعتراض هر یک از طرفین نیز دارای شرایط و مقررات خاص خود است که توضیح آنها از حوصله این بحث خارج خواهد بود.
سخن پایانی
مطالبه کردن حق سرقفلی یکی از مهمترین مباحث حقوقی در زمینه امور تجاری به شمار میآید.
هم مستأجران و هم موجران میتوانند نسبت به دریافت این حق اقدام کنند؛ اما این امر باید حتماً تحت شرایطی کاملاً رسمی و با پیروی از قوانین مربوطه صورت بگیرد.
مطالبه حق سرقفلی با توجه به نوع پرونده قابل انجام است.
به دلیل پیچیدگیهای مختلف در این زمینه، همواره توصیه میشود که از وکیل سرقفلی با تجربه کمک گرفته شود.
در صورتی که نیازمند کسب اطلاعات مناسب در این زمینه هستید، مفتخر هستیم تا شما عزیزان را در زمینه رسیدگی به پروندههای حقوقی تان یاری کنیم.