هزینه شکایت دعوای ملک و حق الوکاله وکیل

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 9 صبح تا 8 شب با شماره 09306977305 تماس بگیرید.

هزینه شکایت دعوای ملک

آشنایی با هزینه شکایت دعوای ملک

دعاوی مربوط به ملک ، زمین و خانه از جمله دعاوی پر دردسر در مراجع قضایی است. این دعاوی گاه جنبه حقوقی دارد و گاه جنبه کیفری. البته دعاوی ملکی انواع مختلفی دارد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بسیاری از افراد همواره نگران هزینه های وکیل دعوای ملکی یا هزینه شکایت دعوای ملک هستند. در این مقاله کوشش خواهیم کرد در این مورد توضیحات بیشتری ارائه نماییم. امیدواریم بتوانیم به بخشی از سوالات و ابهامات شما هموطن عزیز در مورد هزینه دعوای ملک و شکایت از عاملین آن پاسخ مناسب ارائه نماییم.

معمولاً بدون بهره مند شدن از وجود وکیل ملکی متخصص شانس کمتری برای موفقیت در دعوای ملک وجود دارد. بنابراین یکی از بهترین اقدامات برای پیگیری شکایت دعوای ملک و کاهش هزینه های پرونده مشاوره با وکیل ملکی و در صورت لزوم سپردن پرونده ملکی به وی می باشد.

ممکن است شما در زمره افراد متقاضی بهره مندی از خدمات حقوقی وکیل ملکی باشید همچنین غلاقه مند هستید بدانید تا چه میزان باید برای پیگیری پرونده هزینه کنید.

در این مورد نیز کوشش خواهیم کرد به دغدغه های شما عزیزان پاسخ در خور و شایسته بدهیم

حق الوکاله در پرونده شکایت دعوای ملک

هزینه وکیل دعاوی ملکی یا حق‌الوکاله در پرونده شکایت دعوای ملک معمولا به صورت توافقی و بر اساس درصد تعیین میشود. حداقل هزینه از 5 درصد شروع میشود و با توجه به مرغوبیت ملک و سختی پرونده میزان آن افزایش خواهد یافت. مبلغ حق الوکاله همان مبلغی است که فرد برای پیگیری پرونده خود یا وکالت پرونده ملکی به وکیل میپردازد.

مطلب مفید | وکالت دعاوی قرارداد

این مبلغ بر اساس توافق بین موکل و وکیل و یا مطابق با تعرفه‌های قانونی تعیین می‌شود. مبلغ حق الوکاله وکیل ملکی معمولاً به چند طریق تعیین میشود. هزینه وکیل ملکی یا مبلغ حق الوکاله غالباً به شرح زیر تعیین می شود:

الف)درصدی از ارزش ملک

حق الوکاله وکیل ملکی به عنوان یک آیتم از هزینه شکایت پرونده دعوای ملک بر اساس درصدی از ارزش ملک مربوط به پرونده محاسبه می‌شود.

ب)حق الوکاله مقطوع

حق الوکاله وکیل ملکی به صورت یک مبلغ ثابت از پیش تعیین شده بین موکل و وکیل توافق می‌شود. این روش معمولا برای پرونده‌هایی پیچیدگی زیادی ندارند. و ارزش ملک در سطح معمولی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پ)حق الوکاله ساعتی

در این روش ، حق الوکاله وکیل ملکی بر اساس تعداد ساعاتی که وکیل برای انجام امور وکالتی صرف می‌کند، محاسبه می‌شود.

ت)حق الوکاله ترکیبی

در این روش ، از ترکیب روش‌های فوق برای تعیین حق الوکاله استفاده می‌شود.

کدام عوامل بر هزینه دادرسی تاثیر دارد؟

هزینه شکایت از دعوای ملک و همچنین هزینه وکیل دعاوی ملکی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اینجا به بررسی برخی از مهم‌ترین عوامل می‌پردازیم :

الف) هزینه دادرسی

هزینه دادرسی در شکایت دعاوی ملکی به عوامل مختلف از جمله : حقوقی یا کیفری بودن موضوع دعوا، تعداد برگ های دادخواست یا شکوائیه، مالی یا غیر مالی بودن دعوای حقوقی و مرحله ای که پرونده، در آن، در حال رسیدگی است، بستگی دارد. این موارد به شرح زیر خواهد بود :

1) قیمت هر برگ دادخواست و یا شکوائیه، در سال 1402 مبلغ 2000 تومان است. و هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی حقوقی، از 40 هزار تومان تا 180 هزار تومان می باشد.

2) هزینه دادرسی دعاوی مالی حقوقی، در مرحله بدوی، با خواسته تا مبلغ 20 میلیون تومان، دو و نیم درصد ارزش خواسته و با خواسته بیش از 20 میلیون تومان، سه و نیم درصد بهای خواسته، می باشد.

 3)هزینه دادرسی دعاوی مالی حقوقی، در تجدیدنظر خواهی و واخواهی، چهار و نیم درصد محکوم به و در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث، پنج و نیم درصد محکوم به می باشد.

 4)هزینه دادرسی در دعاوی مالی حقوقی، در صورتی که قیمت خواسته، در موقع تقدیم دادخواست مشخص نباشد، 150 هزار تومان خواهد بود.

 شایان ذکر است، در دعاوی ملکی، در صورتی که دعوا، مالی لحاظ گردد، بهای خواسته یا ارزش خواسته، با توجه به ارزش منطقه ای ملک، تعیین می گردد نه قیمت مکتوب در سند یا قیمتی که کارشناس دادگستری، بر روی ملک، می گذارد.  ارزش منطقه ای ملک، در مناطق 22 گانه تهران و سایر شهرستان ها و استان ها، توسط کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده 64 قانون مالیات های مستقیم، تعیین و هر ساله، به نهادهای ذی صلاح، ارسال می گردد و مبلغ آن، پایین تر از ارزش واقعی ملک خواهد بود و همین امر، سبب کاهش میزان هزینه دادرسی دعاوی ملکی، در صورت مالی لحاظ شدن آن ها، می شود.

 5)هزینه دادرسی دعاوی ملکی، در صورتی که شکایت کیفری، در خصوص ملک، انجام شود، در مرحله بدوی، 10 هزار تومان و در تجدید نظر 30 هزار تومان، می باشد. این هزینه، در اعاده دادرسی، به 50 هزار تومان، افزایش خواهد یافت.

 لازم به ذکر است موارد اعلام شده، مربوط به سال 1402 بوده و همه ساله این ارقام تغییر میکند.

ب) ارزش ملک

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه وکیل دعاوی ملکی، ارزش ملک مورد اختلاف است. به طور کلی، هر چه ارزش ملک بیشتر باشد، حق الوکاله وکیل نیز بیشتر خواهد بود. نوع دعوای ملکی نیز از جمله عوامل موثر بر هزینه وکیل است. دعاوی ملکی طیف وسیعی از مسائل را شامل می‌شوند، از جمله:

  • دعاوی مربوط به خرید و فروش ملک: این دعاوی می‌توانند شامل فسخ معامله، الزام به تنظیم سند رسمی، مطالبه ثمن معامله و … باشند.
  • دعاوی مربوط به اجاره و رهن: این دعاوی می‌توانند شامل تخلیه و تصرف عدوانی، مطالبه اجاره بهاء، فسخ اجاره نامه و … باشند.
  • دعاوی مربوط به املاک مشاع: این دعاوی می‌توانند شامل افراز و فروش املاک مشاع، تعیین سهم الشرکه و … باشند.
  • دعاوی مربوط به ثبوت مالکیت: این دعاوی می‌توانند شامل اثبات مالکیت سند عادی، ابطال سند رسمی، خلع ید و … باشند.

هر کدام از این دعاوی پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد و به تخصص و تجربه وکیل در آن زمینه خاص نیاز دارد. به همین دلیل، حق الوکاله وکیل برای دعاوی مختلف ملکی می‌تواند متفاوت باشد.

پیچیدگی پرونده نیز از جمله عوامل موثر بر هزینه وکیل است. پرونده‌های ملکی می‌توانند از نظر پیچیدگی در سطوح مختلفی قرار داشته باشند. سابقه و شهرت وکیل نیز از جمله عوامل موثر بر هزینه وکیل است. وکلای با سابقه و نام آشنا که در دعاوی ملکی موفق عمل کرده‌اند، معمولا حق الوکاله بیشتری نسبت به وکلای کم‌تجربه‌تر دریافت می‌کنند.

مطلب مفید | استخدام وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up