هزینه وکیل دعاوی ملکی و نحوه محاسبه آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 9 صبح تا 8 شب با شماره 09306977305 تماس بگیرید.

هزینه وکیل دعاوی ملکی و نحوه محاسبه آن

تعرفه و هزینه وکیل دعاوی ملکی

آشنایی با نحوه محاسبه هزینه وکیل دعاوی ملکی

دعاوی ملکی انواع مختلفی دارند . این نوع دعاوی که توسط وکیل ملکی پیگیری میشود در مواردی دارای  جنبه حقوقی و در موارد کمتر نیز ابعاد کیفری دارند.

برخی از این دعاوی چنان پیچیده هستند که وارد جریانات ثبتی ، شهرداری ، منابع طبیعی ، راه و شهرسازی و …. میشوند. بدیهی است هزینه وکیل دعاوی ملکی را نمیتوان در قالب چند عدد و بصورت ساده بیان کرد. البته ما در این مقاله کوشش خواهیم کرد برخی عوامل موثر در تعیین هزینه وکیل ملکی را مورد اشاره قرار دهیم و شما کاربر محترم را تا حد امکان با برخی تعرفه های رایج در زمینه وکالت دعاوی ملکی آشنا کنیم.

بنابراین بدون رفتن به موضوعات حاشیه ای ابتدا به زبان بسیار ساده ، تعرفه های رایج هزینه دعاوی ملکی را مورد اشاره قرار میدهیم و در مورد برخی موضوعات و هزینه های مرتبط با آن توضیحات مختصری ارائه خواهیم نمود.

حق الوکاله وکیل چیست ؟

مبلغ دستمزد وکیل برای پیگیری یک پرونده دعوی در مرجع قضایی اعم از دادگاه ، دادسرا ، شورای حل اختلاف و …. را حق الوکاله میگویند.

وکیل معمولا ً نسبت به موکل مسیر منطقی تری را برای پیگیری پرونده طی میکند. از آنجا که پیگیری پرونده نیازمند دقت نظر وکیل و تجربه و دانش حقوقی وی میباشد لذا توصیه میشود انجام این کار را به وکیل بسپارید و راساً اقدامی نکنید. زیرا ممکن است خود را با دردسرهای بیشتری مواجه سازید.

تعرفه وکیل دعاوی ملکی

هزینه وکیل دعاوی ملکی و نحوه محاسبه آن

بدون شک برای ارزیابی تعرفه وکیل ملکی، باید به شاخص های تورم سالیانه توجه کرد. با این وجود اکثر وکلا در سطحی پایین تر از نرخ تورم از موکلین خود هزینه وکالت دعاوی ملکی را دریافت میکنند.

در ذیل میزان حق الوکاله پرونده دعای ملکی و نحوه محاسبه هزینه وکیل برای روشنتر شدن اذهان کاربران محترم ذکر شده است:

  • در دعاوی ملکی با ارزش بالاتر از 50 میلیارد تومان ، میزان تعرفه دریافتی وکیل ملکی معمولاً 1 درصد می باشد.
  • در دعاوی ملکی با ارزش بین 20 تا 50 میلیارد تومان ، میزان تعرفه دریافتی وکیل ملکی معمولاً 2 درصد می باشد.
  • در دعاوی ملکی با ارزش بین 10 تا 20 میلیارد تومان ، میزان تعرفه دریافتی وکیل ملکی معمولاً 3 درصد می باشد.
  • در دعاوی ملکی با ارزش بین 5 تا 10 میلیارد تومان ، میزان تعرفه دریافتی وکیل ملکی معمولاً 4 درصد می باشد.
  • در دعاوی ملکی با ارزش بین 1 تا 5 میلیارد تومان ، میزان تعرفه دریافتی وکیل ملکی معمولاً 5 درصد می باشد.
  • در دعاوی ملکی با ارزش 500 میلیون تومان تا 1 میلیارد تومان میزان تعرفه دریافتی وکیل ملکی معمولاً 6 درصد می باشد.
  • در دعاوی ملکی با ارزش 200 میلیون تومان تا 500 میلیون تومان میزان تعرفه دریافتی وکیل ملکی معمولاً 7 درصد میباشد.
  • در دعاوی ملکی با ارزش 100 تا 200 میلیون تومان میزان تعرفه دریافتی وکیل ملکی معمولاً 8 درصد می باشد.
  • در دعاوی ملکی با ارزش کمتر از 100 میلیون تومان میزان تعرفه دریافتی وکیل ملکی معمولاً 10 درصد می باشد.

نکته : هیچکدام از این نرخ ها بصورت قطعی نیست. توافق میان وکیل و موکل و میزان پیچیدگی و یا سختی کار میتواند در میزان هزینه وکیل دعاوی ملکی تاثیرگذار باشد.

حق مشاوره وکیل ملکی چقدر است؟

هزینه وکیل دعاوی ملکی و نحوه محاسبه آن

بسیاری از موکلین قبل از آنکه با وکیل ملکی برای سپردن پرونده دعاوی خود به توافق برسند در اولین گام از وی مشاوره ملکی دریافت میکنند.

مشاوره ملکی میتواند در مورد انواع دعاوی ملکی باشد. موضوعاتی از قبیل مطالبه وجه قراردادی ، الزام به تنظیم سند ، اختلافات ناشی از مشارکت در ساخت ، مزاحمت ملکی ، تصرف عدوانی و دهها موضوع دیگر از جمله دعاوی ملکی بیشمار هستند که در جریان مشاوره ملکی مطرح میشود. مراجعه کننده در زمان مراجعه به وکیل انتظار دارد اطلاعات ملکی سودمندی را دریافت کند و در نتیجه ، هزینه وکیل را با اطمینان و اعتماد بپردازد.

معمولاً هزینه مشاوره برای یک ساعت ، در قیاس با حق الوکاله وکیل بسیار اندک و ناچیز بوده و حتی در صورت سپردن پرونده به وکیل ، این رقم اصلاً دریافت نمیشود.

مراحل دریافت هزینه وکیل دعاوی ملکی

هر پرونده دعاوی ملکی همچون سایر پرونده های دعاوی کیفری یا حقوقی باید در سه مرحله پیگیری شود :

در ابتدای قرارداد وکالت میان وکیل و موکل معمولاً هزینه هر مرحله از همان ابتدا مشخص و مورد توافق طرفین قرار میگیرد. بنابراین پرونده ای که در همان مرحله اول پیش میرود و بنا به دلایلی وارد مراحل بعد نمیشود تنها هزینه همان مرحله دریافت میشود. چنانچه پرونده هر سه مرحله را طی کند هزینه هر سه مرحله در ابتدای همان مرحله اخذ میشود.

البته اینها عرف وکالت است و قانون نیست. لذا میتوان با توافق با وکیل اشکال دیگری از هزینه یا تعرفه وکالت را تعیین و مورد توافق قرار داد.

بدیهی است وکیل با توجه به نوع پرونده و میزان سختی کار و وقتی که باید بر روی پرونده بگذارد در مورد هزینه وکالت تصمیم گیری میکند.

هزینه وکیل در پرونده های دارای رای

ممکن است موکل زمانی با وکیل مراجعه نماید که پرونده او قبلاً در دادگاه به جریان افتاده و منجر به صدور رای شده باشد.

حال موکل با مراجعه به وکیل ملکی از او انتظار دارد بتواند با دفاع حرفه ای ، رای صادر شده را نقض نماید. در این موارد معمولاً  مبلغ حق‌الوکاله وکیل ملکی به میزان 50 درصد حق‌الوکاله پرونده اولیه خواهد بود. در این موارد معمولاً ۶۰ درصد تعرفه در ابتدا و ۴۰ درصد آن در مرحله تجدید نظر دریافت می‌شود.

هزینه پرونده های ملکی ثبتی ، کیفری و حقوقی

هزینه وکیل دعاوی ملکی و نحوه محاسبه آن

پرونده های ملکی میتوانند مربوط به اختلافات و اشتباهات ثبتی باشند . چنین پرونده هایی بسیار فنی و پیچیده هستند و وکلای ملکی بسیار کمی وجود دارند که از این نوع پرونده ها آگاهی دقیق داشته باشند.

معمولاً هزینه پرونده های ثبتی نسبت به سایر پرونده های ملکی سنگین تر است زیرا همه وکلای ملکی و در هر شرایطی نمیتوانند آن را انجام دهند.

از طرفی پرونده های کیفری نسبت به پرونده های حقوقی با مشکلات بیشتری همراه هستند. از جمله مخاطرات این نوع از پرونده های ملکی ، امکان حبس و زندان ، توقیف اموال ، مصادره ملک ، تخریب ملک و مواردی نظایر آن است که بر سختی کار و استرس و نگرانی وکیل و موکل میافزاید.

بنابراین در پرونده های مورد نظر نیز معمولاً حق الوکاله وکیل کمی سنگین تر است. در مقابل ، پرونده دعاوی حقوقی عموماً نسبت به پرونده های ثبتی یا کیفری در فضای بهتری پیش میروند. اگر چه در میان پرونده های حقوقی نیز پرونده های غامض و پیچیده زیاد هستند .

در هر حال همه این موارد منوط به توافق میان وکیل و موکل می باشد.

عوامل موثر در تعیین هزینه وکیل دعاوی ملکی 

هزینه وکیل دعاوی ملکی به عوامل مختلفی بستگی دارد . برخی از این عوامل ثابت هستند و در همه پرونده ها وجود دارند. برخی نیز با توجه به نوع پرونده در میزان هزینه وکیل دعاوی ملکی موثرند. اما اگر بخواهیم بطور کلی این عوامل را نام ببریم عبارتند از :

  • ارزش پرونده یا همان خواسته
  • نوع ، ابعاد و پیچیدگی پرونده
  • میزان دسترسی به اسناد و مدارک و مستندات
  • طرف مقابل پرونده (شخص حقیقی یا حقوقی)
  • محل سکونت خوانده
  • دادگاه محل رسیدگی
  • انتظارات و توقعات موکل
  • مرحله ای که پرونده در آن قرار دارد
  • میزان همراهی و همکاری موکل
  • میزان دانش و تجربه وکیل

هزینه تنظیم لایحه ، دادخواست و شکواییه ملکی

ممکن است در برخی دعاوی ملکی ، یکی از طرفین پرونده ، با مراجعه به وکیل ملکی درخواست تنظیم لایحه  ، دادخواست و شکواییه ملکی را داشته باشد.

باید دانست در تمامی دعاوی اعم از ملکی یا غیر آن ، نوع و نحوه تنظیم دادخواست و شکواییه بسیار مهم و در صدور رای دادگاه تاثیرگذار است.

بدیهی است دادخواست یا شکواییه ای که بدرستی تنظیم شده باشد میتواند موکل را به حقوق خود نزدیک کند. لایحه ای که بسیار حرفه ای تنظیم شده باشد میتواند موکل را از مشکلات پرونده نجات داده و او را به موفقیت نزدیک سازد.

بنابراین بهتر است در مورد تنظیم دادخواست ، شکواییه و لایحه با وکیل همراه شوید تا متن حقوقی بسیار دقیق برایتان بنویسد و شما را در پرونده به موفقت نزدیک سازد.

هزینه تنظیم قراردادهای ملکی و تجاری

در حال حاضر بسیاری از مراودات تجاری و ملکی از طریق انعقاد قراردادهای حقوقی انجام میگیرد. به عنوان مثال در خرید و فروش ملک ، مشارکت در ساخت ، همکاری شرکا در امور تجاری ، اجاره ملک و …. با تنظیم قرارداد طرفین وارد یک فرایند حقوقی دو طرفه میشود و هر یک تعهداتی را بر اساس قرارداد بر عهده میگیرد.

بنابراین بسیار مهم است که قرارداد توسط چه کسی نگارش شود . در اینگونه موارد وکیل تنظیم قرارداد بهترین گزینه برای انعقاد آن میان طرفین یک رویداد تجاری و شراکتی است.

با توجه به تغییرات و پیچیدگی قوانین ، بسیاری از افراد عادی جامعه از این فریندهای قانونی و حقوقی بی اطلاع هستند. وکیل تنظیم قرارداد بهترین فردی است که میتواند انجام این کار مهم را بر عهده بگیرد.

هزینه تنظیم قرارداد چندان زیاد نیست و با توجه به نوع قرارداد و میزان تعهدات مالی آن تعیین میشود.

شما هر هزینه ای که در هنگام تنظیم قرارداد می پردازید برای خودتان سرمایه محسوب نمایید. زیرا در آینده میتواند شما را از بسیاری مخاطرات و آسیب های احتمالی نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up