واخواهی از احکام حقوقی یا اعتراض به رای غیابی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

­واخواهی از احکام حقوقی ، اعتراض به رأی یا حکم غیابی 

واخواهی از حکم غیابی

واخواهی از احکام حقوقی یا اعتراض به رأی غیابی چیست؟

تجدید نظر خواهی از احکام حقوقی، فرجام خواهی از احکام دادگاه و واخواهی از احکام حقوقی از جمله اصطلاحات حقوقی است که زیاد بگوشتان خورده است. در این مقاله قصد داریم در مورد واخواهی از احکام حقوقی بحث کنیم. واخواهی از جمله طرق اعتراض به آراء صادره از محاکم حقوقی است. محکوم علیه در جریان رسیدگی به پرونده، حضور نداشته و از خود دفاع نکرده، می تواند نسبت به حکم صادره واخواهی نماید. ماده ۳۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی مقرر میدارد:

“محکوم علیه غایب حق دارد به حکم غیابی اعتراض نماید. به این اعتراض ، واخواهی گفته میشود. دادخواست واخواهی در دادگاه ‌صادر کننده حکم غیابی قابل رسیدگی است.”

مطلب مفید | وکیل اعاده دادرسی

آراء حضوری و غیابی:

رای یا آراء صادره از دادگاه در یک تقسیم بندی به حضوری و غیابی تقسیم می شود:

حکم حضوری به این معنا است که خوانده دعوی یا نماینده وی در جلسه دادرسی حضور داشته باشد. یا اینکه وی لایحه ارسال کند و یا ابلاغ واقعی به وی شده باشد.

رای یا حکم غیابی یعنی خوانده یا نماینده وی در هیچیک از جلسات رسیدگی حضور نداشته اند. یا اینکه لایحه دفاعی ارسال نکرده و ابلاغ واقعی نیز به وی نشده باشد.

شرایط رأی غیابی:

  • رأی صادره باید حکم باشد نه قرار.
  • رأی نسبت به خواهان همیشه حضوری است و تنها نسبت به خوانده ممکن است غیابی محسوب شود.
  • خوانده یا نماینده وی نباید در هیچیک از جلسات رسیدگی حضور داشته باشد.
  • لایحه به دادگاه ارسال نکرده باشد.
  • جلسه دادرسی نسبت به خواهان ابلاغ واقعی نشده باشد.

اجرای رأی غیابی:

پس از اتمام مهلت واخواهی، در صورتی که ابلاغ حکم قانونی باشد( واقعی نباشد)، اجرای حکم منوط به معرفی ضامن معتبر یا اخذ تأمین متناسب از محکوم له است.

آراء قابل واخواهی

آراء قابل واخواهی

آراء قابل واخواهی به حکم غیابی:

تمام احکام غیابی اعم از مالی و غیر مالی قابل واخواهی می باشد. کلیه احکام صادره از دادگاههای عمومی و انقلاب در دعاوی حقوقی ، توسط محکوم علیه غایب، در مهلت مقرر، قابل واخواهی است. فرقی نمیکند که حکم صادره با توجه به نوع دعوا یا میزان خواسته آن، قابل تجدید نظر باشد یا نباشد.

مهلت واخواهی از احکام حقوقی یا اعتراض به حکم غیابی

الف) واخواهی از احکام حقوقی در صورت ابلاغ واقعی:

حکم غیابی تا آنجا که ممکن است به محکوم علیه ابلاغ واقعی می شود. چنانچه ابلاغ واقعی ، امکان پذیر نباشد، ابلاغ قانونی به عمل می آید و معتبر خواهد بود.

مطلب مفید | حکم غیابی و حضوری

مهلت اعتراض به رأی غیابی در ابلاغ واقعی برای اشخاص مقیم ایران بیست روزمیباشد.

و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه است.

 مهلت اعتراض به رأی غیابی از تاریخی شروع میشود که حکم، حسب مورد، به محکوم علیه غایب، نماینده یا قائم مقام قانونی او ابلاغ شود.

ب) اعتراض به حکم غیابی با داشتن عذر موجه :

ممکن است محکوم علیه غایب به دلیل عذر موجه نتوانسته باشد در مهلت مقرر واخواهی نماید. قانونگذار اجازه واخواهی از رأی غیابی پس از مهلت مقرر را نیز به محکوم علیه داده است.  در این موارد ، واخواه باید پس از رفع عذر، دادخواست واخواهی از حکم حقوقی را همراه با ذکر جهات عذر و دلیل موجه بودن آن ، به دادگاه صادر کننده حکم غیابی تقدیم کند.

ج) واخواهی از رأی غیابی در صورت ابلاغ قانونی:

همانگونه که بیان شد در صورتی که ابلاغ واقعی حکم غیابی میسر نباشد، ابلاغ قانونی به عمل می آید و معتبر خواهد بود . مهلت واخواهی از احکام حقوقی نیز در صورت ابلاغ قانونی حکم بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه خواهد بود.

مطلب مفید | وکیل شکستن رای در دادگاه تجدید نظر

بنابراین محکوم علیه غایب، در صورت ابلاغ قانونی حکم نیز، نمیتواند خارج از مهلت مقرر واخواهی کند.  مگر اینکه واخواه بتواند عدم آگاهی خود را از مفاد حکم ثابت نماید که در این صورت مهلت اعتراض از تاریخ آگاهی از مفاد حکم خواهد بود . دادگاه برای تشخیص صحت ادعای واخواه در مورد عدم آگاهی از مفاد حکم بررسی لازم انجام می دهد.

اعتراض به حکم غیابی توسط چه کسی صورت میگیرد؟

واخواهی از حکم غیابی توسط محکوم علیه صورت می گیرد.

اعتراض به حکم غیابی

اعتراض به حکم غیابی

برای تقدیم دادخواست وا­خواهی از رأی غیابی به کجا مراجعه کنیم؟

برای تقدیم دادخواست واخواهی از حکم غیابی  باید به دفتر خدمات قضایی الکترونیکی مراجعه کنیم. دادخواست به دفتر  دادگاه صادر کننده حکم ارسال می­شود.

هزینه دادرسی اعتراض به حکم غیابی

هزینه دادرسی وا­خواهی در دعاوی مالی 5/4 درصد ارزش محکوم­به است و در دعاوی غیر مالی
از ۴۰۰.۰۰۰ هزار ريال تا ۱.۸۰۰.۰۰۰ میلیون ريال است.

آثار اعتراض به رأی غیابی:

  • اثر عدولی: یعنی با درخواست واخواهی رسیدگی به اعتراض به رأی در همان مرجع صادر کننده رأی صورت می­گیرد.
  • اثر واخواهی بر اجرای حکم: پس از صدور رأی بدوی، تا اتمام مهلت واخواهی و در صورت واخواهی تا صدور حکم، رأی صادره اجرا نمی شود.

 نمونه دادخواست  وا­خواهی از حکم غیابی

ریاست محترم شعبه…..مجتمع قضایی….

با سلام؛ احتراماً به استحضار میرساند؛

اینجانب …… نسبت به دادنامه ابلاغی به شماره…………..تاریخ  ………….. از آن شعبه محترم ؛ معترض میباشم. اینجانب با عنایت بر اینکه در هیچ یک از جلسات و مراحل رسیدگی حضور نداشته ام و لایحه دفاعیه نیز ارسال ننموده ام و به من ابلاغ واقعی نیز نشده است ، به حکم صادره ابلغی در تاریخ …….. معترض میباشم. اینجانب در مهلت قانونی درخواست واخواهی و درخواست رسیدگی می نمایم. رونوشت دادنامه و لایحه واخواهی و وکالتنامه که جمعاً …….. برگ میباشد؛ پیوست دادخواست تقدیم میشود.

محل مهر و امضا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.