وکیل فک پلمب ملک تجاری و اقدامات قضایی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 9 صبح تا 8 شب با شماره 09306977305 تماس بگیرید.

وکیل فک پلمب ملک تجاری

وکیل فک پلمپ ملک تجاری

پلمب ملک تجاری و نقش وکیل در فک آن

پلمب اماکن تجاری و عمومی به معنای بستن موقت اماکن متخلف، یک اقدام حقوقی است که مرجع صدور آن مقام قضایی و مامور اجرای آن نیروی انتظامی است.

علت پلمب میتواند با توجه به قوانین و دستورالعمل های صادره از سوی مراجع ذیصلاح باشد. اما این علت ها هر چه که باشد برای پلمب باید از مرجع قضایی (عمدتاً سازمان تعزیرات حکومتی و در مواردی دادگاههای حقوقی) دستور پلمب را دریافت نمود.

مطلب مفید | دعوای الزام به فک رهن

تخلفات ملک تجاری میتواند تخلفات صنفی مانند گرانفروشی یا کم فروشی ، تقلب ، احتکار و نظایر آن باشد. علاوه بر این وقوع جرایم اخلاقی و یا سیاسی نیز میتواند موجبات پلمب مراکز تجاری را فراهم آورد.

وکیل فک پلمب و یا جلوگیری از پلمب ملک تجاری به عنوان وکیل مطلع از قوانین و مقررات تجاری عمل میکند. وی نقش موثری در جلوگیری از این پیشامد نگران کننده برای کسبه و تجار و صاحبان اماکن تجاری خواهد داشت.

مطلب مفید | وکیل الزام به فک رهن

یکی از علل شایع برای پلمب اماکن، بی حجابی مراجعین و یا مدیران و کارکنان این اماکن است. در این مورد نیز وکیل میتواند به کمک صاحبان کسب و کارها بشتابد. بدین معنا که در صورت پلمب، آنان را از این وضعیت ناراحت کننده و جبران خسارت وارده، عبور دهد.

در این مقاله قصد داریم شما را پلمب اماکن تجاری و علل آن و نحوه اقدام وکیل آشنا سازیم. پس با ما همراه باشید.

مطلب مفید | دادخواست تخلیه ملک تجاری

علل مختلف پلمب ملک تجاری

عوامل مختلفی وجود دارد که موجب میشود ملک پلمب شود. دستور پلمب ملک تجاری و محل کسب باید توسط مرجع قضایی صادر شود. اما مامور نیروی انتظامی آن را اجرا میکند. در ادامه برخی عوامل پلمب را مورد اشاره مختصر قرار خواهیم داد.

الف) پلمب به دلیل نداشتن جواز کسب

از قدیمی ترین عوامل پلمب واحد صنفی یا ملک تجاری، نداشتن جواز کسب است. هر واحد صنفی برای شروع فعالیت خود باید از طریق اتحادیه مورد نظر خود جواز کسب یا پروانه کسب دریافت نماید.

مجوز کسب برای فعالیت تجاری، یک امر قانونی و الزام آور است. بنابراین صاحبان کسب و کار قبل از اینکه کار خود را آغاز نمایند باید مجوز لازم را از مراجع مربوطه دریافت کنند. متاسفانه این نوع تخلف در برخی شهرها و محله های حاشیه ای آنها کم و بیش وجود دارد. علت رواج این نوع تخلف، فقدان ابزارهای لازم برای کنترل همه امکان از سوی اتحادیه ها و اماکن است.

در هر حال چنانچه مراجع ذیصلاح از موضوع عدم جواز کسب اطلاع حاصل کنند میتوانند با کسب دستور از مرجع قضایی نسبت به پلمب آن مرکز اقدام نمایند.

ب) عدم پرداخت مالیات یا عوارض شهرداری

یکی دیگر از علل پلمب واحد تجاری یا محل کسب، نپرداختن عوارض شهرداری و عدم پرداخت مالیات است. چنانچه واحد صنفی عوارض شهرداری و یا مالیات اداره دارایی را نپردازد بطور قطع با واکنش این دو مرجع مواجه خواهد شد و بطور قطع با پلمب و یا جلوگیری از کسب با قراردادن بلوک های سیمانی در مقابل درب ورود محل کسب مواجه خواهد شد.

پ) پلمب و توقیف به دلیل عدم پرداخت بدهی به بانک

در مواردی ممکن است یک واحد تجاری یا صنفی از بانک وام دریافت کرده باشد اما نتواند اقساط آن را در زمان مقرر بپردازد. در این موارد بدلیل بدهکاری مالی ملک، ممکن است مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، یک ملک تجاری پلمپ شود.

فرض کنید صاحب یک ملک مانند اعذیه فروشی تقاضای وام کرده و پس از دریافت آن واحد خود را راه اندازی کرده باشد. اما در ادامه فعالیتها بدلیل عدم فروش و ناتوانی در بازپرداخت وام، بانک وام دهنده ، مغازه را که در رهن بانک بوده، پس از دریافت دستور از دادگاه، توقیف و سپس به مالکیت خود در آورد.

ت) گرانفروشی و احتکار

یکی دیگر از علل پلمب واحد تجاری، گرانفروشی و کم فروشی و یا فروش اجناس تقلبی و یا فاسد و یا احتکار اجناس و اقلام مصرفی است. در این موارد سازمان تعزیرات حکومتی وارد عمل میشود. یعنی با دریافت گزارش های مردمی و نیز بررسی بازرسان سازمان، در صورت صحت گزارشات، با واحد متخلف برخورد شده و در مواردی، واحد صنفی پلمب میشود.

ث) پلمپ ملک تجاری به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی

در سال های اخیر یکی از عوامل پلمب واحدهای تجاری، مسئله حجاب و عدم رعایت آن از طرف مراجعین و یا متصدیان صنف مزبور می باشد. در این مورد هم گزارش های مردمی موجب میشود در مورد برخی واحدهای صنفی حساسیت بیشتری معمول گردد. بدین معنا که با دریافت گزارشات، بازرسان یا مامورانی برای صحت سنجی گزارش به محل مراجعه و در صورت تایید گزارشات، ابتدا تذکرات لازم به واحد صنفی داده خواهد شد. در صورت بی توجهی به تذکرات، ممکن است به دستور مقام قضایی واحد مورد نظر پلمب شود.

ج) پلمب واحد تجاری یا صنفی بدلیل ارتکاب جرم

ارتکاب جرم در یک واحد صنفی ممکن است بعد از شروع فعالیت ها و بدون برنامه ریزی قبلی باشد. مانند اینکه بعد از مدتی از شروع فعالیت، محل کسب تبدیل به محل قمار و یا استعمال مواد مخدر شود.

همچنین ممکن است از همان ابتدای فعالیت واحد صنفی، هدف صاحبان آن اقداماتی باشد که از اساس، جرم باشد. یعنی برای ارتکاب جرایم جنسی و محل فساد.

در هر حال، با استناد به قانون مجازات اسلامی، هنگامی که ملک تجاری وارد حریم جرم و ارتکاب آن میشود،به موجب قانون و به حکم دادگاه کیفری دو، واحد مورد نظر پلمب خواهد شد.

در مواردی که فوریت در کار لازم باشد و چنانچه ادامه فعالیت ملک تجاری موجب ارتکاب جرم شود، به دستور بازپرس یا دادستان پلمپ ملک تجاری به صورت موقت و فوری انجام می گیرد.

حکم دادگاه و اقدامات وکیل فک پلمب ملک تجاری

با توجه به نوع تخلف ممکن است مرجع صدور پلمب تفاوت هایی داشته باشد. یعنی در موارد عادیو تخلفات صنفی، دادگاه حقوقی، در موارد برخورد با جرم و جنایت، دادگاه کیفری و در موارد سیاسی و امنیتی، دادگاه انقلاب دستور پلمب را صادر میکند. در هر صورت در غالب موارد پلمب یک دستور موقت است. و با برداشته شدن علت پلمب و رفع آن و یا گذشت موعد مقرر، پلمب رفع و نسبت به فک پلمب اقدام خواهد شد.

نکته مهم آن است که همانطور که پلمب تابع دستور قضایی است فک پلمب نیز نیازمند دستور قضایی است. لذا فک پلمب خودسرانه واحد تجاری یک جرم است و نباید خودسرانه مرتکب چنین اقدامی شد.

در این موارد مراجعه به وکیل فک پلمب ملک تجاری بهترین گزینه برای انجام اقدامات حقوقی و پیگیری و مراجعه به دادگاه و تلاش جهت فک پلمب از واحد صنفی می باشد.

در هنگام مواجهه با ماموران پلمب چه کار کنیم؟

پلمب واحد صنفی یک ضربه شدید به منافع و زندگی افراد است. بنابراین توصیه وکیل فک پلمب ملک تجاری توصیه میکند هنگام مراجعه مامورین اجرای حکم پلمب، لازم است موارد زیر به شدت مورد توجه قرار بگیرد:

  • از ماموران مراجعه کننده برای پلمپ ملک، حکم قضایی پلمپ را مطالبه و آن را به دقت مطالعه نمایید به عنوان مثال به تاریخ صدور و انقضای آن حکم توجه کنید.
  • در صورت امتناع ماموران از ارائه حکم و یا معرفی خود، با 110 تماس بگیرید. در این موارد برای اثبات ادعای خود، حتماً شهود را در کنار خود داشته باشید.
  • در این موارد در اختیار داشتن وکیل فک پلمب واحد تجاری میتواند در جلوگیری از تبعات نادرست اقدامات نسنجیده، بسیار تاثیر گزار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up