وکیل قاچاق کالا و ارز

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

وکیل قاچاق کالا و ارز

وکالت پرونده قاچاق کالا و ارز

وکالت پرونده قاچاق کالا و ارز

نقش وکیل در پرونده قاچاق کالا و ارز 

پرونده های قاچاق از جمله پرونده های سنگین کیفری است که در قانون برای آن مجازات سنگین در نظر گرفته شده است. اینگونه دعاوی بدون حضور و نقش آفرینی وکیل پرونده قاچاق کالا و ارز نمیتواند با توفیق در مسیر پرونده همراه باشد. زیرا اثبات بی گناهی متهمان پرونده بسیار سخت و نیازمند بهره گیری از وجود وکلای خبره در امور کیفری است.

قاچاق از منظر قانون

به موجب ماده 1 قانون قاچاق کالا و ارز ، هر فعل يا ترك فعلي كه موجب نقض تشريفات قانوني مربوط به ورود و خروج كالا و ارز گردد و براي آن مجازات تعيين شده باشد، قاچاق محسوب می شود.

مطلب مفید | وکیل کیفری غرب تهران

به موجب بند ب از این ماده ، منظور از  كالا ، هر شيء است كه در عرف، ارزش اقتصادي دارد. بر اساس بند پ منظور از  ارز ، پول رايج كشورهاي خارجي، اعم از اسكناس، مسكوكات، حوالجات ارزي و ساير اسناد مكتوب يا الكترونيكي است كه در مبادلات مالي كاربرد دارد. به استناد بند ت مراد از  تشريفات قانوني ، اقداماتي از قبيل تشريفات گمركي و بانكي، اخذ مجوزهاي لازم و ارائه به مراجع ذي ربط است كه اشخاص موظفند طبق قوانين و مقررات به منظور وارد يا خارج كردن كالا يا ارز، انجام دهند. در این ماده قانونی و در بند ث نیز كالاي ممنوع كالايي ذکر شده كه صدور يا ورود آن به موجب قانون ممنوع است

تفاوت قاچاق کالا و ارز با سایر شقوق قاچاق

یکی از سوالاتی که در انجام مشاوره های حقوقی از وکیل قاچاق کالا و ارز مطرح میشود این است که این نوع قاچاق چیست و چه تفاوتی با سایر شقوق قاچاق دارد؟

در واقع هر نوع حمل و نقل کالا  که از مرزهای بین المللی عبور کند و ورود و خروج آن ممنوع باشد، قاچاق می باشد.

مطلب مفید | کالای متروکه و ضبط شده

حال تفاوت بین قاچاق کالا و ارز با سایر انواع قاچاق چیست؟
قوانین ایران، قاچاق را به چهار دسته تقسیم می کند:

  • اول قاچاق انسان
  • دوم قاچاق مواد مخدر
  • سوم قاچاق اسلحه
  • چهارم قاچاق کالا و ارز

هر نوع کالای قاچاق که جزء دسته اول تا سوم نباشد به عنوان قاچاق کالا و ارز شناخته می شود. قاچاق انسان طبق قوانین مربوطه ساده ترین شکل ممکن است و در موارد شدید مجازات های سنگینی مانند اعدام را به دنبال دارد.

انواع کالای قاچاق

انواع کالای قاچاق

انواع کالا و ارز در جرایم قاچاق

ارز به هر نوع پول یا حواله ای اطلاق می شود که در روابط اقتصادی و بین المللی معتبر باشد. بنابراین، تشخیص آن آسان است.

انواع مختلفی از کالاها وجود دارد که بر سرنوشت مجرمان تأثیر می گذارد. انواع کالاهای، قاچاق کالا و ارز عبارتند از:

  • اقلام ممنوعه

کالاهایی که مطلقاً ممنوع است. به این معنی که ورود و خروج این کالاها در ایران تحت هر شرایطی ممنوع است. نمونه های قابل توجه مانند، مشروبات الکلی، ماهواره، تجهیزات قمار.

  • کالاهای مجاز مشروط

این کالاها در صورت گذراندن مراحل ترخیص و قوانین مربوط به ورود و خروج، کالای مجاز محسوب می شوند. به عنوان مثال: پارچه، وسایل الکترونیکی و غیره.

  • کالاهای مجاز

برخی از کالاها در صورتی که اساساً ممنوع نشده باشند، می‌توانند بدون رسیدگی قانونی در مبادی ورودی و خروجی کشورها حمل شوند. وسایل شخصی مسافران خارج از کشور در این دسته قرار می گیرند. اگر کالا در عداد کالاهای ممنوعه و عملیات قاچاق  به صورت سازماندهی شده باشد، مجازات سنگین در انتظار قاچاقچیان خواهد بود. در این موارد تعلیق مجازات در کار نخواهد بود. اما اگر کالا عادی و مجاز باشد میتوان در صورت اثبات قاچاق ، در شرایطی مجازات را تعلیق نمود.

رسیدگی به جرم

رسیدگی به جرایم این افراد در حیطه اختیارات سازمان تعزیرات اسلامی است. اما اگر جرم در افساد فی الارض باشد، جنبه قضایی آن تقویت شده و در صلاحیت دادگاه انقلاب خواهد بود. فعالیت سیستماتیک و منسجم سه نفر یا بیشتر و استفاده از سلاح در هنگام جرایم، گنجاندن جرایم قاچاق را در زمره افساد فی الارض می کند. جرایم قاچاق یکی از معدود جرایم است که مجازات آن می تواند از جریمه تا اعدام متغیر باشد.

ضرورت استفاده از مشاور حقوقی و وکیل پرونده قاچاق کالا و ارز

یکی از مهمترین پیامدهای دریافت مشاوره حقوقی در مورد کالا و ارز قاچاق این است که فرد به اهمیت مراجعه به وکیل قاچاق کالا و ارز پی می برد. بنابراین در این زمینه بهتر است از وکیل برای قاچاق کالا و ارز استفاده کنیم.

مجازات جرم قاچاق به چه صورت است؟

چنانچه جرم عادی تلقی شود یعنی کالای مربوطه ذاتاً ممنوعه نباشد ، با توجه به ارزش محموله، مجازات های زیر اعمال می شود:

  1. در صورتی که ارزش بار تا سقف 10 میلیون ریال باشد، دو تا سه برابر ارزش کالا جریمه می شوید.
  2. اگر ارزش کالا 10 تا 100 میلیون واقعی باشد، 3 تا 5 برابر ارزش کالا جریمه می شوید.
  3. چنانچه ارزش محموله 100 میلیون تا 1 میلیارد واقعی باشد، 5 تا 7 برابر ارزش کالا جریمه می شوید. اگر ارزش محموله به این حد برسد، مجازات آن از 6 ماه تا 2 سال حبس خواهد بود.
  4. در صورتی که مقدار کالای کشف شده بیش از یک میلیارد ریال باشد، از 7 تا 10 برابر ارزش قاچاق جریمه می شوید. این حجم از قاچاق منجر به دو تا پنج سال زندان می شود.
کلام پایانی

با مشاوره با وکیل قاچاق کالا و ارز  و متخصصین حوزه حقوقی در تیم ما، می توانید دامنه اقدامات خود را مشخص کنید. تقریباً از اندازه مجازات خود مطمئن شوید. وکیل متخصص ، میتواند بر اساس دانش و تجربه خود مدارک مورد نیاز را برای دفاع از شما جمع آوری نموده و پرونده را در مسیر حداقل مجازات پیش ببرد.

در صورت تمایل با ما حتماً تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up