گرفتن سند تک برگ خانه و جاهایی که باید مراجعه نمود

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

گرفتن سند تک برگ خانه

آشنایی با انواع سند و گرفتن سند تک برگی

شناسنامه و هویت هر ملک بر اساس سندی است که برای آن صادر میشود. سند خانه و ملک در گذر زمان تغییراتی پیدا کرده است. احتمالاً شما باید تا کنون اصطلاحاتی نظیر نسق ، بنچاق ، سند منگوله دار و سند تک برگ به گوشتان خورده باشد. همه اینها در حقیقت شناسنامه و مدرک قانونی برای احراز و اثبات مالکیت بر ملک به حساب می آیند.

در  حال حاضر برای همه خانه ها یا املاکی که در حال اخذ سند هستند سند تک برگ صادر میشود.

هر ملکی باید دارای سند باشد . سند نیز به نام مالک آن ملک ثبت می شود. با ارائه  سند می توان مالکیت اشخاص بر ملک  را احراز نمود.

سند موجب میشود کسی نتواند مدعی املاک دیگران شود. یا خدای نخواسته به املاک‌ دیگران دست درازی کند و یا آن را تحت تصرف غیر قانونی خود در آورد.

در این مقاله قصد داریم در مورد سند و  مراحل دریافت آن ، زمان صدور و هزینه های مربوط به آن بحث کنیم. پس با ما همراه باشید.

مطلب مفید | آشنایی با وکیل خانه

برای دریافت سند خانه به کجا مراجعه کنیم

سند تک برگ چیست؟

سند تک برگ آخرین نسخه بروز شده از انواع سند ملکی است  که توسط ادارات ثبت اسناد صادر می گردد. در گذشته املاک دارای سند منگوله دار بودند ولی در سالهای اخیر سند تک برگ جانشین سندهای منکوله دار شده است. یعنی اگر ملکی دارای سند منگوله دار باشد میتوان آن را تبدیل به سند تک برگی نمود.

ویژگی های سند تک برگی

در گذشته ، بسیاری از اسناد مالکیت از جمله سند منگوله دار توسط افراد سودجو جعل میشد . اما با جانشین شدن اسناد تک برگی برای املاک که  امنیت بسیار بالاتری دارند این مشکل تا حدود زیاد از بین رفته است.

مطلب مفید | مراحل صدور سند مالکیت

سند تک برگی ، هولوگرام مخصوص دارد از اینرو امکان جعل آن تقریبا غیر ممکن است. با دریافت سند تک برگی مالک می تواند از امنیت آن و عدم تصرف ملک خود توسط دیگران اطمینان پیدا کند.

الزامات مربوط به سند تک برگ

وقتی شما ملکی را میخرید و یا آن را میسازید در پایان کار الزاماً باید بدنبال گرفتن سند خانه بروید.

از سال ۱۳۹۰ به بعد هر ملکی که خریداری میشود چنانچه دارای سند تک برگی نباشد می بایست برای دریافت سند آن اقدام نمود.

اداره ثبت اسناد و املاک هر شهر وظیفه صدور سند تک برگی را بر عهده دارد. یعنی شما باید به آنجا برای دریافت سند جدید مراجعه کنید.

مطلب مفید | خرید مغازه سرقفلی دار

چرا باید سند منگوله‌ دار خود را به سند تک برگی تبدیل کنیم ؟

  • سند تک برگ اعتبار و امنیت بسیار بالاتری دارد.
  • در املاک دارای شریک ، برای هر شریک سند تک برگ به نسبت سهم صادر میشود.
  • سند تک برگ از طریق سامانه هوشمند و سیستم یکپارچه اطلاعات ملک و درج اطلاعات مالک و به‌ روزرسانی اطلاعات در هر انتقال صادر میشود.
  • امکان دسترسی کارکنان یا افراد غیر مسئول در سندهای تک برگ از بین رفته است.
  • چاپ سند تک برگ مکانیزه است.
  • امکان جعل سند تک برگ به آسانی امکان پذیر نیست.
  • هر سند تک برگ صرفاً برای یک نفر صادر میشود.
  • مشکل دست نویس بودن در سند تک برگ از بین رفته است.
  • سند تک‌ برگ دارای اطلاعات و کروکی دقیقتر نسبت به سندهای منگوله ‌دار قدیمی است .
  • در سند تک برگ ، اختلاف در متراژ ملک و تعرض به حدود املاک مجاور اتفاق نمی افتد.
  • تعویض سند در محل دفاتر اسناد رسمی آسان و سهل شده است.

مراحل صدور و گرفتن سند تک برگی

برای دریافت یا گرفتن سند تک برگ لازم است مراحل زیر طی شود.

 مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی

  • وقتی پای میز معامله و انعقاد قرارداد یا بیع می نشینید و بر روی موضوعات مختلف به توافق میرسید در گام اول باید فروشنده و خریدار به یک دفتر ثبت‌ اسناد رسمی مراجعه کنند.
  • با حضور طرفین قرارداد بیع (خانه یا ملک) در دفترخانه ، معامله به صورت رسمی ثبت میشود .
  • طرفین معامله باید مدارک هویتی خود را به دفترخانه ارائه دهند و اگر یک طرف معامله شخص حقوقی است مدارک شخص حقوقی شامل شماره ثبت شرکت یا موسسه و آخرین تغییرات قانونی باید ارائه شود.
  • اگر مالک خانه ، دارای سند منگوله‌دار باشد و قصد دارد سند تک برگ بگیرد لازم است مستقیماً به اداره ثبت اسناد مراجعه نماید.

استعلام سند از اداره ثبت اسناد

با مراجعه افراد به دفترخانه جهت صدورو گرفتن سند تک برگ خانه ، دفترخانه چند استعلام‌ از سازمانهای ذیربط انجام میدهد. از جمله از اداره ثبت اسناد تا معلوم شود آیا ملک یا زمینی که فروخته می‌شود قبلا به شخص دیگری فروخته شده یا خیر.

سندهایی که در رهن بانک هستند یا سندهایی که در بند (بازداشتی) میباشند تا پیش از آزاد نکردن آن ها قابل انتقال نیستند. و سند جدیدی هم برایشان صادر نمی‌شود . لذا لازم است ابتدا این موانع برطرف شود.

مطلب مفید | مراحل گرفتن حکم تخلیه از شورای حل اختلاف

تسویه حساب با شهرداری

با ارائه گواهی پایان کار ساختمان ، معلوم میشود که خانه یا ملک مورد نظر با شهرداری تسویه حساب کرده است یا خیر . بنابراین سندی که به شخص دیگری واگذار می ‌شود باید از قبل بدهی‌های خود را با شهرداری تسویه کرده باشد.

گواهی سازمان نوسازی

دریافت گواهی سازمان نوسازی جهت تعیین تکلیف کاربری ملک ( تجاری ، مسکونی ، اداری و غیره ).

گواهی سازمان تامین اجتماعی

املاک تجاری و صنعتی علاوه بر دو گواهی قبلی ، باید نامه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر تسویه حساب با این سازمان را هم هنگام خرید و فروش داشته باشند.

پرداخت مالیات نقل و انتقال

برای هر نوع معامله و نقل و انتقال ملک باید مالیات پرداخته شود. پس فروشنده ملک باید برای انتقال و واگذاری ملک خود و گرفتن سند تک ‎برگ ، مالیات نقل و انتقالات املاک ناشی از این واگذاری را با توجه به ارزش معاملاتی ملک خود به اداره دارایی محل وقوع ملک پرداخت و گواهی آن را برای تحویل به دفترخانه دریافت کند.

مطلب مفید | دعاوی مالیاتی و وکیل مالیات

 نقل و انتقال سند در دفترخانه

بعد از آماده سازی همه مدارک و ارائه تسویه حساب ها و پاسخ استعلامات ، فروشنده و خریدار در دفترخانه حاضر میشوند. دفترخانه عملیات ثبت معامله را انجام و خلاصه ‌نقل و انتقال را جهت ثبت مکانیزه به اداره ثبت اسناد و املاک محل ملک ارسال می‌کند.

اقدامات مربوط به اداره ثبت اسناد و املاک

با حضور فروشنده در اداره ثبت اسناد و املاک برخی اقدامات باید انجام پذیرد. مراحل و یا فرایند اقدامات به شرح زیر میباشد :

الف) تکمیل فرم درخواست صدور سند

ب) تحویل اصل سند مالکیت قبلی به انضمام سایر مدارک (در مورد سندهای قدیمی ناخوانا و مستعمل یا مفقودی بهتر است از قبل برای سندهای مذکور، المثنی دریافت شود).

ت) پرداخت هزینه‌ های ثبتی

ث) ارائه مدارک هویتی خود و خریدار

ج) تهیه کروکی ملک و تحویل به اداره ثبت

چ) ارائه قبض تلفن ثابت ملک جهت آدرس و کدپستی دقیق ملک

ح) مراجعه به باجه پست مستقر در اداره ثبت

زمان صدور سند

صدور سند تک برگ برای نقل و انتقال حدود 20 روز زمان میبرد. تبدیل یا تعویض سند دفترچه ای با تک برگ حدود 50 روز زمان میبرد.

پیگیری سند از پست

در زمان مقرر سند مالکیت تک برگ توسط مامورین پست به درب منزل و به نشانی که هنگام تکمیل پاکت در باجه پست قید شده ارسال می‎شود. هنگامی که کلیه مراحل و اقدامات را برای گرفتن سند تک برگ انجام دادید و زمان مربوطه نیز سپری شد بمنظور اطلاع از آخرین وضعیت و پیگیری سند تک برگی خود از اداره پست ، وارد سایت سامانه رهگیری مدارک ارسال شده جهت صدور سند ، به آدرس اینترنتی : sabt asnad.post.ir شوید. سپس با وارد کردن کد رهگیری که از قبل از دفترخانه دریافت کرده اید ، از وضعیت سند تک برگی خود مطلع خواهید شد.

هزینه صدور سند

یکی از پرسشهای کاربران در مورد هزینه صدور و گرفتن سند تک برگی می باشد. باید توجه داشت که در قانون مبلغی به عنوان هزینه صدور سند تک برگ تعیین نشده است . اما معمولاً هزینه صدور سند تک برگی حدود ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان برآورد میشود.

عوامل تاثیر گذار در هزینه صدور سند تک برگی ، مساحت ملک ، زمان ساخت ، امکانات ملک و …میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.