راههای اثبات مالکیت ملک و اموال فاقد سند

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

راههای اثبات مالکیت ملک و اموال فاقد سند

با راهاای اثبات مالکیت اموال آشنا شوید

با راهاای اثبات مالکیت اموال آشنا شوید

ار چه راههایی میتوان به اثبات مالکیت اموال فاقد سند پرداخت؟

یکی از بحث برانگیزترین مسائل حقوقی در مورد اموال بویژه املاک ، اثبات مالکیت بدون در دست داشتن سند است. اثبات مالکیت اموال فاقد سند باید به گونه‌ای صورت بگیرد که دادگاه رای به مالک بودن شما بدهد. اما این امر آنگونه که به نظر می‌رسد، ساده نیست.

اثبات مالکیت ملک که دارای سند رسمی بوده و در دفتر ثبت اسناد رسمی به طور کاملاً قانونی به ثبت رسیده‌، براحتی انجام می‌شود. اما این موضوع در مورد املاک فاقد سند چگونه است؟

راههای اثبات مالکیت ملک بدون سند رسمی متعدد هستند و هر کدام از‌ آن‌ها در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سند مهم‌ترین ابزار حقوقی و رسمی برای اثبات مالکیت بشمار می‌آید. به عنوان مثال با در دست داشتن سند می‌توان برای اثبات مالکیت ملک مورد ادعا استفاده کرد.

مطلب مفید | انواع سند مالکیت ملک

دعاوی مربوط به اثبات مالکیت ملک بخش مهمی از دعاوی موجود در دادگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده‌ و این موضوع با توجه به ارزش بالای املاک در کشورمان کاملاً قابل درک است و می‌توان به راحتی دلیل آن را فهمید.

مطلب مفید | اثبات مالکیت با سند عادی 

در شرایطی امکان دارد سند بدلایل مختلف نظیر گم شدن، سرقت و… در دسترس نباشد ، لذا اعلام می‌شود سند مفقود شده است. تفاوتی ندارد که مبحث مدنظر مال منقول یا املاک غیرمنقول باشد. زیرا در هر صورت نبود سند به معنای عدم مالکیت شخص بر روی مال یا ملک مدنظر است.

در ادامه ما را همراهی کنید تا برخی ابهامات رایج در مورد اثبات حق مالکیت بر روی ملک یا اموال مختلف اطلاعات پایه را ارائه دهیم.

 رسیدگی به  پرونده‌های مالکیت بدون مشاور حقوقی مشکل است.

رسیدگی به  پرونده‌های مالکیت بدون مشاور حقوقی مشکل است.

آشنایی کلی با بحث سند و اثبات مالکیت به وسیله آن

پیش از صحبت در مورد اثبات مالکیت اموال فاقد سند باید گفت اگر آپارتمان ، باغ ، زمین و ….در یک دفتر رسمی ثبت نشده باشد، فاقد سند شناخته می‌شود.

این امر باعث می‌شود انتقال آن به دیگری امکان‌پذیر نباشد. این در حالی است که با در دست داشتن سند، می‌توان با کمترین مشکل قانونی احقاق حق کرد.

مطلب مفید | تعیین تکلیف املاک فاقد سند

مراجعه به سازمان ثبت اسناد برای اثبات مالکیت

یکی از اولین راهکارهای موجود در حوزه راههای اثبات مالکیت ملک، مراجعه به سازمان ثبت اسناد رسمی است. این سازمان وظیفه بررسی و ثبت کلیه اسناد رسمی از جمله اسناد مربوط به مالکیت املاک مختلف را برعهده دارد.

هر سند رسمی خاصی که در کشور به ثبت می‌رسد، در سیستم مختص این سازمان نیز ذخیره می‌شود.

چنانچه در هنگام انجام خرید و فروش ملک لازم باشد که در هر مرحله‌ای به سامانه ثبت اسناد رسمی مراجعه شود، این امکان وجود دارد که طرفین پرونده جهت کسب اطلاعات بیشتر درخواستی را به این سازمان ارائه دهند.

در بعضی از موارد این درخواست از سوی دادگاه داده می‌شود تا مراحل رسیدگی به پرونده با سرعت بیشتری صورت گیرد.

مطلب مفید | شرایط توقیف امول منقول

چنانچه در سامانه مربوط به سازمان ثبت اسناد مورد خاصی دیده نشود،‌ نوبت به استفاده از سایر راههای اثبات مالکیت ملک می‌رسد.

ممکن است به علت نبود سند بین خریدار و فروشنده ، اختلاف مالکیت بوجود بیاید. خریدار می‌‌تواند نسبت به نبود سند جهت جابه‌جایی ملک یا مال مربوطه شکایت خود را اعلام کند. پس از ارائه درخواست حقوقی، پرونده مربوطه در دادگاه رسیدگی می‌‌شود.

مراحل ارسال درخواست به دادگاه

پس از طرح دادخواست اثبات مالکیت ،‌ صاحب ملک یا مال باید مدارک و مستندات خود را جهت اثبات مالکیت اموال فاقد سند به دادگاه ارائه دهد. خواهان یا ذی نفع می‌تواند در زمان دلخواه خود به دادگاه مراجعه کند و در این زمینه محدودیت زمانی خاصی وجود ندارد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمینه رسیدگی به این پرونده‌ها در نظر بگیرید، ارسال مستندات جهت بررسی دادگاه است. دادگاه به غیر از مستنداتی که ذی نفع و خواهان ارائه می‌کند،‌ هیچ مرجع خاص دیگری برای تصمیم‌گیری ندارد و به همین دلیل باید در این زمینه نهایت دقت را به خرج دهید. برای مثال اگر مدارک مربوطه موجب ایجاد کوچک‌ترین حس شکی نسبت به مالکیت شما شوند، نظر دادگاه ممکن است به طور کامل تغییر کند.

مشاور حقوقی بهترین وسیله جهت اثبات مالکیت است

مشاور حقوقی بهترین وسیله جهت اثبات مالکیت است

راه‌های مختلف اثبات مالکیت اموال فاقد سند چه مواردی است؟

حال که به روش ارائه درخواست در زمینه اثبات مالکیت اموال فاقد سند پرداختیم، نوبت به صحبت در مورد نحوه اثبات مالکیت ملک یا مال می‌رسد.

هر یک از مواردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم نیازمند مدارک منحصر به فرد  هستند. البته بهترین روش ممکن آن است که در زمان رسیدگی به پرونده از همه عناصر بصورت همزمان استفاده شود.

اثبات مالکیت با شهادت شهود

شهادت دادن شهود یکی از موارد اثبات مالکیت است. از این عامل در اکثر پرونده‌های حقوقی می‌توان بهره گرفت. شهود مربوط به پرونده‌‌های اثبات مالکیت اموال فاقد سند باید افرادی باشند که سابقاً از مالکیت شخص یا اشخاص ذی نفع بر روی ملک یا مال مربوطه آگاه بوده باشند.

نحوه اثبات مالکیت ملک

نحوه اثبات مالکیت ملک

این افراد باید در زمان رسیدگی به پرونده بر اساس قوانین حقوقی شهادت خود را به دادگاه اعلام کنند. هرچه میزان شناخت و آگاهی شهود بیشتر باشد، احتمال اینکه دادگاه نظر آن‌ها را در زمینه رسیدگی به پرونده با اهمیت بالاتری دنبال کند، افزایش می‌یابد.

در برخی از موارد این امکان وجود دارد که طرفین دعوا با کمک شاهد از حق و حقوق خود دفاع کنند و در پی ادعای خود جهت اثبات مالکیت ملک مورد نظر گام بردارند.

تعداد شاهدهای مورد نیاز و نحوه شهادت آن‌ها در هر مورد متفاوت است و دادگاه در این زمینه نظر اصلی را می‌دهد.

استفاده از شاهدان دروغین منجر به ایجاد مجازات سنگین برای شاهدان و شخص مورد نظر می‌شود. به همین دلیل، فکر استفاده از چنین موردی را به طور کامل از سر خود خارج کنید تا دچار مشکل نشوید.

اماره تصرف

هر ملکی که ثبات قانونی نداشته باشد و یا سند ملکی آن مفقود شده باشد بر اساس قوانین مربوط به اثبات مالکیت اموال فاقد سند ممکن اسا مورد تصرف قرار بگیرد.

منظور از تصرف آن است که شخصی به غیر از مالک اصلی اعلام کند که ملک یا مال مربوطه متعلق به او خواهد بود.

تصور کنید ملکی به صورت متروکه رها شده است و بر اساس تحقیقات صورت گرفته هیچ مالکی برای آن ملک وجود ندارد. در این صورت، فردی که اقدام به تصرف آن ملک کند، مالک آن شناخته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین موارد در زمینه اماره تصرف بحث اثبات مالکیت خلاف محسوب می‌شود. به طور کلی زمانی که اماره تصرف رخ بدهد و مالک اصل نتواند مدارک یا اسناد مالکیت خود را به دادگاه ارائه کند، ملک در اختیار متصرف قرار می‌گیرد.

در صورت پیدا شدن مالک اصلی،‌ فرد دوم باید با استفاده از روش‌های اثبات مالکیت، ادعای خود را ثابت کند. چنانچه این کار انجام نشود،‌ مالک سابق همواره به عنوان مالک اصلی ملک شناخته می‌شود و تصرف‌کننده ملک هیچ حقی در این رابطه ندارد.

البته باید اشاره کنیم اماره تصرف در بسیاری از موارد باطل اعلام می‌شود. لذا دادگاه از مالک اصلی درخواست می‌‌کند تا مدارک خود را در اسرع وقت ارائه دهد.

رسیدگی به پرونده‌ اثبات مالکیت چقدر طول می‌کشد؟

اگر با پرونده‌های اثبات مالکیت اموال فاقد سند آشنا باشید می‌دانید که پرونده‌های مذکور به سادگی قابل حل شدن نیستند. زیرا هم ذی نفع و هم خواهان پرونده باید مدارک و مستندات خود را به دادگاه ارائه دهند. قاعدتاً با وجود چنین امری، رسیدگی به پرونده می‌تواند تا ماه‌ها طول بکشد.

استفاده از وکلای مجرب

وکیل برای اثبات مالکیت مهم است

وکیل برای اثبات مالکیت مهم است

شاید در نگاه اول راههای اثبات مالکیت ملک و اموال فاقد سند خیلی ساده به نظر برسد، اما باید بگوییم که این تفکر صحیحی نیست. همه راهکارهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، در زمان مراجعه به دادگاه دارای پیچیدگی‌های زیادی هستند که حل آن‌ها از عهده هر فردی بر نمی‌آيد.

افراد عادی که فاقد دانش و آگاهی لازم هستند، به هیچوجه نمی‌توانند از حق و حقوق خود در زمان رسیدگی به این پرونده‌ها دفاع کنند. این در حالی است که با استفاده از خدمات وکلای مجرب به راحتی می‌توان چنین چالش‌های حقوقی را برطرف کرد.

فراموش نکنید که وکلای مجرب برای سالیان مداوم به بررسی چنین پرونده‌هایی پرداخته‌اند و به همین دلیل، به راحتب می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند؛ بنابراین، اگر درصدد رسیدن به حق و حقوق خودتان هستید، استفاده از مشاوران حقوقی مجرب را فراموش نکنید.

نیازی نیست که در مورد هزینه استخدام چنین وکلایی نگرانی خاصی داشته باشید،‌ خوشبختانه امروزه مؤسساتی همچون مؤسسه حقوقی ملکی اداری این خدمات را در ازای هزینه منصفانه در اختیار شما قرار می‌دهند.

به همین دلیل همواره توصیه می‌شود جهت تسریع در روند رسیدگی به پرونده از یک وکیل باتجربه استفاده کنید. وکلا اطلاعات بیشتری نسبت به شما در زمینه مواد قانونی مرتبط با این نوع پرونده‌های حقوقی دارند.

بنابراین آنها می‌توانند در جمع‌آوری مدارک موردنیاز به شما کمک کنند. با انتخاب یک وکیل مناسب می‌توانید خیال راحت تر بابت پیروزی در پرونده داشته باشید.

سخن پایانی

اثبات کردن مالکیت بدون در دست داشتن سند یک مبحث پیچیده حقوقی به شمار می‌آید. بخش اعظمی از پرونده‌های حقوقی موجود در دادگاه‌های کشور مربوط به اثبات مالکیت است.

اگرچه روش‌های مختلفی برای ثابت کردن مالکیت بر روی ملک یا اموال مختلف وجود دارد؛ اما فرایند حقوقی رسیدگی به این پرونده‌ها از اختیار افراد ناآشنا به مباحث حقوقی خارج است.

بهترین روش ممکن برای اثبات مالکیت اموال فاقد سند، استفاده از راهنمایی‌های کارشناسان حقوقی است. این کارشناسان می‌توانند کلیه اطلاعات موردنیاز را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دادگاه ارائه دهند تا رسیدگی به پرونده شما با سرعت بیشتری دنبال شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با وکلای ما که مسلط بر قانون مدنی و قوانین تجاری هستند تماس بگیرد.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • متاسفانه ابهام و تناقضی که بین جامعه وکلا وجود دارد این است که قبل از اقدام اطمینان خاطر جهت دستیابی به حق به فرد میدهند ولی حاضر به این نیستند که ابتدای امر شخص حق خود را بگیرد یا لااقل تکلیفش مشخص شود که ایا اساسا خواهد گرفت حق خود را یا خیر بعد وکیل نیز مشمول دریافتی گردد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up