شرایط بازگشت به کار کارگر و استعفا و اخراج

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

بازگشت به کار کارگر

شرایط بازگشت به کار کارگر

شرایط بازگشت به کار کارگر

برخی از کارفرمایان همواره به دنبال این هستند که هزینه های خود را کاهش دهند. یکی از کارهایی که برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهند تعدیل نیرو و یا اخراج کارگر است. به همین دلیل بسیار ضروری است که کارگران بطور کامل از شرایط بازگشت به کار آگاه باشند. از این طریق کارگران خواهند توانست در مراجع مربوطه از حق خود در برابر کارفرمایان خاطی دفاع کنند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیقتر این مسئله بپردازیم. توضیح اینکه اگر شما در این خصوص با مشکلات جدی در محیط کار مواجه هستید میتوانید با وکیل دعاوی کار در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری با شماره 09379219890 تماس بگیرید.

شرایط بازگشت به کار در صورت استعفا کارگران چگونه است؟

در برخی موارد کارگران بنا به دلایلی از کار خود استعفا می‌دهند. اما پس از گذشت یک مدت، از تصمیم خود منصرف می شوند و تمایل دارند به کار بازگردند.

برابر  ماده ۲۱ قانون کار ، کارگران پس از درخواست کتبی استعفا باید به مدت یک ماه کار خود را ادامه دهند. آنان باید بصورت کتبی استعفای خود را به مافوق تقدیم کنند.

مطلب مفید | وکیل اداره کار

اگر پس از گذشت ۱۵ روز از اعلام درخواست استعفا ، کارگر از تصمیم خود منصرف شود می تواند این موضوع را به صورت کتبی به کارفرما اعلام کند. در این شرایط استعفای وی لغو می شود. این موضوع یک نکته مهم از شرایط بازگشت به کار کارگر است.

استعفای کارگر

استعفای کارگر

پس از این شرایط لازم است تا یک رونوشت از استعفا و یا انصراف از استعفا را به انجمن‌های صنفی مربوطه نیز تحویل دهد. در صورتیکه کارفرمایان با این موضوع موافقت نکنند و از بازگشت  به کار کارگر ممانعت به عمل آورند، کارگر می تواند مراتب اعتراض و شکایت خود را به اداره کار اعلام نماید.

درصورت اخراج از کار، شرایط بازگشت به کار کارگر چگونه است؟

در برخی از موارد کارفرمایان اقدام به اخراج کارگران می‌کنند. برای اینکار دلایل مختلفی مانند عدم رضایت از کار ، اختلاف با کارگر، تعدیل نیرو ، کاهش هزینه و… دارند.

شرایط بازگشت به کار کارگر بسته به اینکه اخراج آنها بصورت قانونی یا غیر قانونی باشد، متفاوت است.

اخراج کارگران بصورت قانونی

ماده ۲۷ از قانون کار مقرر میدارد اگر کارگران به هر نحوی در انجام وظایف خود دچار قصور شوند یا آیین نامه های انضباطی را با وجود تذکرات مکتوب نقض کنند، کارفرمایان می توانند قرارداد کار را فسخ کنند.

شرایط اخراج کارگر

شرایط اخراج کارگر

بعد از فسخ قرارداد لازم است حق سنوات بنابر شرایط مطرح شده در قانون کار به کارگر داده شود. برای اینکه کارگران قربانی سوء استفاده کارفرمایان نشوند، قانون کار برای اخراج قانونی شرایطی را در نظر گرفته است.

شرایط اخراج قانونی کارگر

قصور در انجام کارهایی که بر اساس قرارداد ، کارگر موظف است بطور دقیق آنها را انجام دهد.

بی توجهی به آیین نامه ها و دستورالعمل های انضباطی که در کارگاهها وجود دارد. این آیین نامه ها بر اساس مقررات شورای عالی کار تدوین می شوند.

بی‌توجهی به تذکرات کتبی کارفرمایان و عدم رعایت مسائل مطرح شده در تذکرات کتبی

تاییدیه شورای اسلامی کار برای اخراج کارگران و فسخ قرارداد

اخراج غیر قانونی کارگر

بر اساس ماده ۲۷ از قانون کار اگر کارفرمایان هیچ دلیل قانونی و موجهی برای اخراج کارگران نداشته باشند و مانع از ادامه فعالیت آنها شوند کارگران می توانند از کارفرمایان شکایت کنند. بر اساس قوانین مربوط به شرایط بازگشت به کار کارگر، اگر اخراج کارگران غیر موجه باشد هیئت حل اختلاف حکم بازگشت کارگر به کار را صادر می کند.

در این صورت پرداخت حق السعی از سوی کارفرما از تاریخی که اخراج صورت گرفته، الزامی است. همچنین براساس قوانین و شرایط بازگشت به کار اگر کارگر تمایل نداشته باشد به محل کار بر گردد کارفرما وظیفه دارد متناسب با سابقه کاری کارگر مزد و حقوق وی را براساس قوانین بپردازد.

نقش قانون کار در حل اختلافات کارگر و کارفرما

شرایط بازگشت به کار از منظر قانون هم باید در نظر گرفته شود. به طور کلی در تمام قرارداد های کار دو طرف کارگر و کارفرما وجود دارد. منظور از کارگر مطابق با ماده ۲ از قانون کار، فرد حقیقی است که بر اساس دستور کارفرما کاری را آغاز می کند و در برابر فعالیتی که انجام می دهد، به او دستمزد تعلق می گیرد. نحوه پرداخت این دستمزد می‌تواند به صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه باشد. کارفرما نیز می تواند یک فرد حقوقی یا حقیقی باشد.

 قرارداد کار و شرایط و مندرجات آن

تبر اساس ماده 7 قانون کار ، قرارداد کار میتواند کتبی یا شفاهی باشد. بر اساس قرارداد کار ، کارگر موظف است در ازای دریافت مبلغی که حق السعی نامیده می شود، کار یا فعالیتی را در مدت دائم  یا موقت برای کارفرما انجام دهد.

ماده ۱۰ از قانون کار، کارگران و کارفرمایان را موظف کرده تا برای عقد قرارداد برخی از اطلاعات مهم را الزاماً در آن قید کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی، مرجعی برای رسیدگی باشد.

از جمله مهم ترین اطلاعاتی که در قرارداد باید ذکر شود، نوع کار یا فعالیت کارگر ، مبلغ حقوق و دستمزد و سایر مزایا ، ساعات کاری، نحوه استفاده از مرخصی و تعطیلات، محل فعالیت، مدت زمان قرارداد و… میباشد.

در قرارداد به صراحت مدت زمان کار ذکر می‌شود . اگر کارفرمایان قبل از اتمام قرارداد اقدام به اخراج کارگران بدون دلیل موجه نمایند، قانون کار از کارگران حمایت میکند. لذا کارگران می توانند با آگاهی کامل از شرایط بازگشت به کار در مورد محکومیت کارفرمایان اقدام نمایند.

کلام پایانی 

در برخی موارد اخراج کارگران از کار به صورت غیرقانونی انجام می‌ شود. به این ترتیب برای احقاق حقوق خود شکایت می‌کنند. آشنایی دقیق از مسائل حقوقی میتواند در مورد شرایط بازگشت به کار کارگر موثر باشد.

وکیل متخصص اداره کار میتواند در چنین مواردی مشاور مطلع و امین شما باشد. در صورت تمایل میتوانید با ما تماس بگیرید.

مقالات برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up