به اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

به اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه

به اجرا گذاشتن مهریه

خلاصه ماجرای به اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه

اگر بخواهیم در همین ابتدای مقاله ، در مورد مطالبه مهریه و قانون جدید مهریه و نیز روشهای به اجرا گذاشتن مهریه ، توضیحات خود را خلاصه کنینم ، باید موارد زیر را مطرح نماییم :

  1. مهریه حق قانونی زن است و میتوان در مورد مبلغ و میزان آن هر قدر هم که باشد تفاهم کرد.
  2. هیچ محدودیت قانونی و شرعی در مورد میزان و مبلغ مهریه وجود ندارد.
  3. مهریه ثبت شده در سند ازدواج به هر مبلغ و میزان ، معتبر و قانونی است.
  4. به محض ثبت ازدواج ، مهریه مانند یک طلب قانونی از طرف زن قابل مطالبه است .
  5. زن به هر میزان از مهریه را که بخواهد میتواند مطالبه کند و یا آن را ببخشد.
  6. برای مطالبه مهریه میتوان از طریق دادگاه و یا اجرای ثبت اقدام نمود.
  7. اگر شوهر نخواهد مهریه را بپردازد میتوان از دادگاه حکم جلب او را گرفت.
  8. اگر مهریه بیش از 110 سکه باشد و مرد هم توان پرداخت داشته باشد و زن هم بتواند مال و اموال شوهر را معرفی نماید ، حتی بیش از 110 سکه را میتوان از طریق دادگاه گرفت.
  9. اگر همسر نخواهد مهریه را بپردازد ، فقط تا میزان 110 سکه میتوان حکم جلب گرفت.
  10. در محکومیت مهریه ، اگر مرد نخواهد از سکه 111 به بعد را بپردازد ، دادگاه حکم جلب صادر نمیکند.
  11. مهریه اگر به صورت عندالاستطاعه در سند ازدواج قید شود و امکان معرفی مال از همسر وجود نداشته باشد ، زن نمیتواند مهریه را وصول کند و یا حکم جلب شوهر را بگیرد.

از همان ابتدا مراقب نوع مهریه در عقدنامه خود باشید

مطلب مفید | راههای فرار از پرداخت مهریه

وقتی پای سفره عقد مینشینید مراقب باشید که مهریه ثبت شده در عقدنامه به صورت مهریه عندالمطالبه قید شود. در این صورت در هر زمان این نوع مهریه قابل وصول خواهد بود.

اگر مهریه به صورت عندالاستطاعه ذکر شود ،  نه امکان جلب شوهر وجود دارد و نه امکان ممنوع الخروج کردن او .

همچنین چنانچه مالی از زوج به دادگاه یا اداره اجرای ثبت معرفی شود از بابت مهریه توقیف می شود و اگر مالی نباشد، امکان وصول مهریه نیست. در هر حال بهتر است برای مطالبه مهریه از طریق مراجعه به وکیل خانواده موضوع را پیگیری کنید.

تکلیف مهریه بخشیده شده چه میشود؟

اگر زن در هر زمان به صورت مکتوب دستنویس یا سند رسمی مهریه خود را ابرا کند یا ببخشد ، دیگر نمیتواند تحت هیچ شرایطی آن را مطالبه نماید.

برای مطالبه مهریه از کجا باید شروع کنیم؟

الب) مراجعه به اداره ثبت

بر اساس قانون جدید مهریه ، زن نمیتواند برای مطالبه مهریه از همان ابتدا به دادگاه مراجعه کند. بلکه باید ابتدا به اداره اجرای ثبت مراجعه نماید.

مطلب مفید | اعسار از پرداخت بدهی

البته در قدم اول باید به دفترخانه ای که ادواج در آن ثبت شده مراجعه و با پرداخت هزینه ، درخواست مطالبه مهریه را بدهد. سپس طی هماهنگی با دفترخانه ، به اداره اجرای ثبت مراجعه کند.

با ارسال اظهار نامه برای زوج ، وی ظرف 10روز موظف است مالی را برای پرداخت مهریه معرفی کند.

ب) مراجعه به دادگاه

پس مشخص شد زن برای دریافت مطالبه مهریه ابتدا باید مسیر اداره اجرای ثبت را طی کند . وقتی از طریق اجراییه ثبت نتوان مهریه را دریافت کرد دادگاه میتواند در مورد مهریه تعیین تکلیف کند.

پس از مطالبه مهریه ، مرد می تواند درخواست اعسار بدهد . در صورت قبول درخواست شوهر ، پرداخت مهریه به صورت قسطی صورت می گیرد.

وصول مهریه از کدام روش بهتر است؟

برای اینکه بدانیم برای گرفتن مهریه کدام مسیر راحت تر است باید به چند نکته دقت کنیم. اول اینکه آیا شوهر مال و اموالی دارد یا خیر؟ اگر ندارد کار را با دادگاه آغاز کنید. دوم آینکه آیا میتوانید اموال شوهر را شناسایی و معرفی کنید؟ آگر میتوانید ، کار را از دفتر ادواج و سپس اداره اجرای ثبت آغاز کنید.

مطلب مفید | بهترین وکیل طلاق تهران

اگر سرعت پیگیری برایتان مهم و اموال شوهرتان در دسترس است پس ابتدا به سراغ دادگاه بروید و درخواست تامین خواسته بدهید(البته با پرداخت هزینه ، پس اگر نمیتوانید هزینه را بپردازید بهتر است به اداره اجرای ثبت مراجعه کنید).

چنانچه بتوانید دادگاه را متقاعد کنید شاید امکان پذیرش درخواست عجز از پرداخت هزینه برایتان میسر باشد. با این وجود در همه موارد این امر امکان پذیر نیست و بستگی به شیوه عمل دادگاه دارد.

اگر میخواهید شوهرتان را ممنوع الخروج کنید به اداره اجرای ثبت مراجعه نمایید.

چنانچه شوهرتان اموالی برای توقیف دارد و جزء مستثنیات دین نیست، مراجعه به اداره اجرای ثبت کم هزینه تر و بی دردسرتر خواهد بود.

 برای گرفتن مهریه به دادگاه برویم یا شورای حل اختلاف؟

اگر مهریه زن کمتر از بیست میلیون تومان است باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد. اگر بیشتر از این مبلغ باشد دادگاه خانواده صالح به رسیدگی است.

زن در مراجعه به دادگاه برای سرعت عمل و حصول نتیجه ، بهتر است ابتدا تقاضای توقیف امول قبل از ابلاغ به شوهر را بنماید. از این طریق قبل از اینکه شوهر در جریان قرار گیرد اموال وی توقیف میشود.

مطلب مفید | ابطال اجراییه ثبتی مهریه

البته باید توجه داشت که حتماً بعد از توقیف اموال ، در اولین فرصت دادخواست مطالبه مهریه نیز باید ثبت شود.

در صورت تاخیر در ارائه دادخواست از طرف زن ، شوهر میتواند با درخواست کتبی از قاضی ، اموال را از توقیف آزاد کند.

کدام اموال شوهر را نمیتوان توقیف کرد؟

برخی اموال شوهر را که به آن مستثنیات دین گفته میشود نمیشود توقیف کرد. با استناد به ماده 24 قانون محکومیتهای مالی ، میتوان یقین حاصل نمود که اموال زیر قابل توقیف نیستند :

  • یک منزل مسکونی متناسب با شأن شوهر
  • اثاثیه ، مایحتاج و آذوقه مورد نیاز و ضروری زندگی و افراد تحت تکفل
  • کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها
  • وسایل و ابزار کار ، لوازم شخصی و تلفن همراه
  • خانه ای که شوهر برای ارتزاق خود اجاره داده و تنها منبع معاش وی میباشد.
  • مبلغی که شوهر از طریق اجاره منزل دریافت میکند و تنها منبع معاش وی باشد.

آیا شوهر میتواند تقاضای رفع ممنوع الخروجی کند؟

بعد از آنکه زن درخواست ممنوع الخروجی شوهر را داد و وی را ممنوع الخروج کرد ، شوهر اگر امکان پرداخت مبلغ مهریه را نداشته باشد درخواست اعسار از پرداخت مهریه را میدهد.

چنانچه برای دادگاه این اعسار اثبات شود ، پرداخت مهریه به صورت قسطی خواهد شد. در صورتیکه شوهر پرداخت اقساط را آغاز کند و دو قسط اول پرداخت شود امکان مراجعه شوهر به دادگاه و درخواست رفع ممنوع الخروجی وجود دارد.

چگونه مهریه را به اجرا بگذاریم؟

وقتی فردی بابت یک قرارداد ، چک از طرف مقابل دریافت میکند هر زمان بخواهد میتواند چک را نزد بانک ببرد و آن را نقد کند . در حقیقت دریافت مبلغ چک ، حق قانونی وی بابت قرارداد میباشد.

در عقد ازدواج که نوعی انعقاد قرارداد محسوب میشود ، مهریه حکم همان چک نقدی را دارد . از اینرو هر زمان توسط زن از شوهرش قابل مطالبه میباشد. این موضوع ربطی به اختلاف و یا قصد جدایی و طلاق طرفین ندارد و همواره قابل مطالبه است لذا میتوان در صورت لزوم برای به اجرا گذاشتن مهریه نیز اقدام نمود.

مطلب مفید | شروط ضمن عقد ازدواج

البته در زمان عقد ازدواج باید مهریه شامل اموال مشخص و معین مانند : پول نقد ، سکه و طلا و نظایر آن باشد که براحتی قابل محاسبه و دریافت باشد.

چه نوع مهریه ای را میتوان به اجرا گذاشت؟

الف) دارای ارزش بوده و جنبه مالی داشته باشد.

ب) مشخص و معین باشد.

پ) قابل تملک باشد.

ت) مشروع باشد.

ث) جزء مستثنیات دین نباشد.

 مراحل به اجرا گذاشتن مهریه

برای شروع به اجرا گذاشتن مهریه ، حتماً مهریه عندالمطالبه باشد . یا اگر عند الاستطاعه باشد شوهر توان پرداخت مهریه را داشته باشد.  همچنین باید دید آیا شوهر میخواهد مهریه را بدهد یا قصد پرداخت ندارد. در صورتیکه شوهر قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد ولی تمکن مالی دارد باید از طریق مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق و سپس اداره ثبت ، برای توقیف اموال اقدام نمود.

 به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اینترنت

برای به اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت و دریافت نوبت ، میتوانید از طریق سامانه اداره اجرای مهریه درخواست نوبت برای اجرای مهریه بدهید. برای اینکار ابتدا وارد اینترنت شده و آدرس سامانه اداره اجرای ثبت بخش اجراییه مهریه وارد شده و درخواست خود را به ثبت برسانید.

مراحل اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت

برای به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت خوب است بر اساس گامهای زیر حرکت و اقدام نمایید:

  1. در گام اول ، زن به دفتر ازدواج که عقد را ثبت نموده مراجعه و درخواست صدور اجراییه و پیگیری روند اجرایی مطالبه مهریه را مینماید.
  2. دفتر ازدواج بعد از اینکه درخواست مهریه از طرف زن را دریافت نمود ، ابلاغیه مبنی بر تشکیل و شروع روند اجرایی ارسال مینماید.
  3. پرونده تشکیل شده در دفترخانه به اداره اجرای اسناد سازمان ثبت فرستاده میشود .
  4. اداره ثبت ، از بانک ، پلیس راهور و سازمان ثبت اسناد و املاک برای شناسایی اموال استعلام میکند.
  5. در صورت شناسایی اموال ، نسبت به توقیف اموال اقدام میشود.
  6. اگر اموال تکاپوی مهریه را بنماید از طریق مزایده ، مهریه زن پرداخت میشود.
  7. در صورتیکه امکان توقیف وجود نداشته باشد ، شوهر ممنوع الخروج شده و در صورت استنکاف شوهر از پرداخت مهریه ، از طریق مراجعه به دادگاه ، امکان جلب وی نیز وجود دارد.

 پرداخت هزینه بابت اجرا گذاشتن مهریه

به اجرا گذاشتن مهریه در مواردی هزینه هایی در بر دارد. فرض کنید زنی مهریه را از طریق اداره اجرای ثبت مطالبه کند و بتواند اموال شوهر را توقیف کند. حال چنانچه به هر دلیل پشیمان شده و یا با همسر خود آشتی کند ،  تا قبل از مزایده ، هیچ هزینه ای پرداخت نمیشود.

اما چنانچه مال توقیف شده به مزایده رفته باشد و به مرحله وصول برسد نیم درصد سهم اداره ثبت خواهد بود.

ممنوع الخروج کردن شوهر برای بالاتر از ۱۱۰ سکه

زن میتواند بعد از دریافت 110 سکه ، باز هم برای بیشتر از آن تقاضای ممنوع الخروجی شوهر خود را بنماید. اداره ثبت نیز در این مورد هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

تکلیف مهریه بعد از فوت شوهر

بعد از فوت شوهر مهریه از بین نمیرود. از آنجا که مهریه یک دین از نوع ممتاز محسوب میشود لذا زن میتواند مهریه خود را از طریق اموال شوهر بعد از فوت دریافت نماید. بنابراین قبل از انحصار وراثت ابتدا مهریه زن پرداخت میشود سپس اموال بین وراث متوفی تقسیم میشود. مگر آنکه شوهری که از دنیا رفته هیچ اموالی در اختیار نداشته باشد.

فسخ نکاح و مهریه مطالبه شده

برای به اجرا گذاشتن مهریه و مطالبه مهریه در زمانیکه عقد نکاح فسخ شود ، دو حالت وجود دارد.

 در حالت اول اگر نکاح قبل از عمل نزدیکی بین زن و مرد به فسخ منجر شود به زن مهریه تعلق نمی گیرد . اما چنانچه زن و مرد قبل از فسخ با یکدیگر نزدیکی انجام داده باشند ، بعد از فسخ نکاح ، تمام مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

امکان گرفتن مهریه در طلاق توافقی  

به اجرا گذاشتن مهریه در طلاق توافقی تقریباً منتفی است. در طلاق توافقی همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد. اگر توافقی برای پرداخت مهریه وجود داشته باشد که بر اساس آن اقدام میشود .

اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

باید دانست در هنگام طلاق دو پرونده همزمان میتواند مطرح شود. پرونده مطالبه مهریه و پرونده طلاق. پرونده مطالبه مهریه و به اجرا گذاشتن مهریه از نوع پرونده های مالی است. ولی پرونده طلاق از نوع دعاوی خانواده و در دادگاه خانواده رسیدگی میشود.

مدارک لازم برای به اجرا گذاشتن مهریه بعد از طلاق

اصل سند ازدواج ، کارت ملی ، شناسنامه

بخشنامه قوه قضاییه در مورد زندان مهریه

شماره ۹۰۰۰/۳۴۸۵۹/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۲

رؤسای کل دادگستری استان‌های سراسر کشور

نظر به برخی گزارش‌های واصله تعدادی از محکومین تادیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین‌شده به علت افزایش غیر متعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند. بدین وسیله مقرر می‌دارد؛ ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌گردد رسیدگی و مهلت‌های تادیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکوم‌علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید.

ضمنا آمار پرونده‌های موضوع این بخشنامه به صورت فصلی به حوزه معاون اول گزارش شود. مسئولیت اجرای این بخشنامه به عهده رئیس کل دادگستری استان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up