تخفیف جرایم ماده 100قانون شهرداری

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

تخفیف جرایم ماده 100 قانون شهرداری

تخفیف جرایم ماده صدشرایط تخفیف جرایم ماده 100

وقتی از تخفیف جرایم ماده 100 صحبت میشود حتماً پای تخلفاتی در حوزه ساخت و ساز مطرح میشود.

اگر شما پیش از این تجربه ساخت و ساز برای خود ، بستگان و دوستانتان داشته اید بدون شک نام کمیسیون ماده 100 را شنیده اید. این کمیسیون از جمله مهمترین کمیسیون های وابسته به شهرداری است. وظیفه کمیسیون ماده 100 رسیدگی به تخلفات ساختمانی در شهرها است .

اعضای کمیسیون ماده 100 متشکل از سه عضو شامل نماینده دادگستری ، نماینده وزارت کشور و نماینده شورای اسلامی شهر می باشند.

این کمیسیون پرونده انواع تخلفات ساختمانی را مورد بررسی قرار میدهد. در صورت هر گونه تخلف از مقررات ، با مالک متخلف ساختمان برخورد مناسب صورت خواهد گرفت.

مطلب مفید | وکیل کمیسیون ماده 100

به عنوان مثال ، برابر ماده 100 قانون شهرداری ، چنانچه مالک ، بدون دریافت پروانه ساختمان اقدام به ساخت و ساز نماید یا احداث بنا بر مبنای مفاد پروانه نباشد یا بعد از پایان ساخت ، بخش‌های دیگری به بنا اضافه شود ، کمیسیون ماده ۱۰۰ به آن رسیدگی خواهد کرد.

اکثر سازندگان ساختمان ها ، وقتی با جرایم کمیسیون ماده 100 مواجه میشوند تمایل دارند شرایطی برایشان رقم بخورد که مشمول تخفیف جرایم ماده 100 شوند.

مطلب مفید | تخلیه به جهت تخریب و نوسازی

طبق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها ، مالکان اراضی و املاک واقع در محدوده شهر باید پیش از ساخت ملک از شهرداری‌ پروانه ساختمان بگیرند و مأموران شهرداری‌ها نیز موظف هستند از عملیات ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه جلوگیری کنند.

پیشینه قانون ماده 100

نخستین‌ بار در سال ۱۳۲۴ موضوع جلوگیری از ساخت‌ و ساز غیرمجاز به ‌صورت قانون تصویب شد و در سال ۱۳۳۴ بر اساس بند ۲۴ ماده ۵۶ قانون شهرداری ، وظیفه صدور پروانه برای تمام ساختمان‌های احداث شده در شهرها ، به شهرداری‌ها محول شد ؛ در ادامه به‌منظور الزام رعایت بند ۲۴ ماده ۶ و نحوه رسیدگی به تخلفات ساختمانی ، الحاق ماده ۱۰۰ به قانون شهرداری تصویب شد که بر اساس آن تمام مالکان موظف شدند برای انجام عملیات ساختمانی در داخل محدوده و حریم شهر قبل از انجام هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و آغاز ساخت‌وساز، از شهرداری پروانه ساختمانی دریافت کنند.

تخفیف جرایم ماده یکصد شهرداریشکایت بابت عدم صدور پروانه ساختمان

مستند به رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور به شماره ۵۵۶ مورخ دهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۰ خودداری از صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری ، میتواند عامل طرح شکایت از شهرداری ، در دیوان عدالت اداری باشد.

حق اعمال تخفیف جرایم ماده 100

طبق نظریه شماره ۷.۵۵۲۷ مورخ بیست‌ و ششم آذرماه ۱۳۷۴ اعمال مقررات مربوط به تخفیف مجازات خاص  است لذا کمیسیون ماده ۱۰۰ نمی‌تواند جریمه را از حداقل جریمه‌ای که در قانون وجود دارد به کمتر کاهش دهد یا آن را معلق سازد.

نحوه پرداخت جرایم ماده 100

با توجه به نظریه شماره ۷.۴۴۵۲ مورخ بیست‌ و دوم شهریور ماه ۱۳۷۸ ، با توجه به اینکه در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ، مهلتی برای پرداخت جریمه از طرف متخلف پیش‌بینی نشده است . بنابراین مهلت پرداخت جریمه را شهرداری تعیین میکند.

بر این اساس چنانچه متخلف ساختمانی ، جرایم ماده 100 را بصورت نقدی نپردازد ، شهرداری پرونده را به کمیسیون ارجاع میدهد. کمیسیون ، با توجه به تبصره‌های ۲ و ۳ ماده ۱۰۰ ، بدلیل استنکاف از پرداخت جریمه ، حکم تخریب را صادر می‌کند.

آیا شهرداری می‌تواند به جای حکم تخریب ، از مالک متخلف ، جریمه دریافت کند؟

طبق نظریه شماره ۷.۳۰۲۷ مورخ سی‌ویکم مردادماه ۱۳۷۷، مقررات ماده ۱۰۰ قانون از قواعد آمره است و شهرداری مکلف به اجرای آن مقررات است، لذا چنانچه رأی کمیسیون مبنی بر محکومیت متخلف به پرداخت جریمه باشد و مالک از پرداخت آن استنکاف کند، در این صورت شهرداری به استناد قسمت اخیر تبصره ۲ و۳ و در صورت داشتن جریمه برای تراکم تبصره ۴ باید پرونده را جهت صدور رأی تخریب به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع کند.

پس از صدور رأی مبنی بر تخریب و در مواردی که کمیسیون ماده ۱۰۰ راساً مبادرت به صدور رأی تخریب می‌کند، شهرداری موظف و مکلف به اجرای رأی کمیسیون است و نمی‌تواند به عذر اینکه نظر بر تخریب بنا ندارد از تخریب خودداری کند.

اما چنانچه تخریب بدلیل عدم پرداخت جریمه بوده در صورت باز پرداخت جریمه نیازی تخریب نیست.

مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰

وقتی تخلف از مقررات کمیسیون ماده 100 احراز میشود ، به متخلف ساختمانی ، ده روز مهلت جهت پرداخت جریمه ماده 100 داده می شود . ممکن است متخلف ، نسبت به جریمه اعمال شده اعتراض کند. مهلت اعتراض پس از تاریخ رای ، سه ماه خواهد بود.

فرد اعتراض کننده باید در نظر داشته باشد که اگر رای کمیسیون قطعی شود برای اعتراض خود باید به دیوان عدالت اداری برود.

عدم پرداخت جریمه ماده ۱۰۰ و تخریب بنا

اگر مالک متخلف ساختمانی جریمه ماده ۱۰۰ را نپردازد ، بر اساس تبصره ۲ کمیسیون ماده 100 ، تقاضای تخریب ساختمان صادر میشود . البته چنانچه ساختمان دارای پروانه ساخت باشد ، طبق تبصره ۴ و ۵ برگه پایان کار برای ساختمان صادر نخواهد شد .

در صورتی که برگه پایان کار از سوی شهرداری برای ساختمان مسکونی یا اداری صادر نشود ساخت و ساز بنا متوقف خواهد شد تا هنگامی که جریمه به طور کامل پرداخت شود .

در این شرایط شهرداری تمام مطالبات و خواسته های خود را تنظیم می کند تا از طریق قانون پیگیری شود. هنگامی که تمام خواسته ها و مطالبات شهرداری دریافت نشود و به طور کامل صورت نگیرد، شهرداری از صدور برگه پایان کار برای ساختمان امتناع خواهد کرد.

 داشتن پروانه ساخت ضامن عدم تخریب بنا

تقاضای تخریب بنا از سوی کمیسیون ماده 100 در مورد ساختمانهای فاقد مجوز ساخت  صورت می گیرد. بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۰۰ ، چنانچه ساختمان دارای پرونده ساخت باشد نمی توان آنرا به دلیل عدم پرداخت جریمه تخریب نمود.

مطلب مفید | شرایط تخفیف مجازات و جهات آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up