حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

حضانت فرزند دختر

حضانت فرزند دختر

آشنایی با حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

طلاق زوج‌‌هایی که دارای فرزند هستند، نسبت به زوج‌هایی که فرزند ندارند، کمی متفاوت است. دلیل این امر را می‌توان بحثی به نام حضانت طبق قانون دانست. نکته جالب این است که حضانت فرزند دختر بعد از طلاق با حضانت فرزند پسر نیز تفاوت‌ دارد. همین جزئیات موجب شده تا بسیاری از والدین نتوانند در پرونده‌های حضانت نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کنند.

بطور کلی، حضانت به معنای نگهداری و تربیت یک فرد است. حضانت پس از طلاق را می‌توان به این معنی دانست که سرپرست اعم از پدر یا مادر وظیفه دارد که از فرزند خود به بهترین شکل ممکن مراقبت کند. در واقع، پس از طلاق و با دریافت حضانت، پدر یا مادر موظف است سلامت جسمی و روانی فرزند را تضمین کند.

یکی دیگر از نکات مهم در زمینه حضانت فرزند دختر و پسر ، قانونی بودن آن است. حضانت یک امر توافقی نیست. به همین دلیل، زوجین نمی‌توانند تنها با بیان شفاهی انتقال حضانت از این وظیفه رهایی یابند. در ادامه متن با ما همراه باشید تا با جزئیات بیشتری آشنا شوید.

بررسی حضانت از نظر قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران

به طور کلی، حضانت فرزند دختر بعد از طلاق یا جدایی والدین تا زمانی که کودک به سن هفت سالگی برسد (صرف نظر از جنسیت او)، بر عهده مادر است. مادر وظیفه دارد تا این سن از جسم و روح کودک خود مراقبت کند. پس از این که کودک به سن هفت سالگی رسید، حضانت به پدر داده می‌شود. البته این در شرایطی است که پدر از حضانت امتناع نکند.

در صورت عدم امتناع پدر از کسب حضانت، وی می‌تواند تا سن نه سالگی حضانت فرزند دختر را برعهده داشته باشد و به طبع، باید در طول این دو سال تمام تلاش خود را به کار گیرد تا فرزند وی از آسیب‌های جانی و روحی دور بماند. پس از نه سالگی بر اساس مصلحت کلی فرزند و همچنین خواست او، حضانت به طور کامل در اختیار یکی از والدین قرار می‌گیرد. در واقع، پس از نه سالگی این کودک است که تصمیم می‌گیرد ادامه زندگی خود را با کدام یک از والدین سپری کند.

حضانت یکی از پیچیده‌ترین مسائل حقوقی است

حضانت یکی از پیچیده‌ترین مسائل حقوقی است

چه چیزی مهم‌ترین فاکتور در زمینه انتقال حضانت است؟

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق و حضانت فرزند پسر پس از طلاق دارای یک فاکتور مشترک هستند. این فاکتور به این مطلب اشاره می‌کند که در هر صورت، دادگاه باید مصلحت کودک را عامل تعیین‌کننده حضانت قرار دهد. در واقع، دادگاه بررسی می‌کند که آیا پدر و مادر مصلحت مراقبت از جان و روح کودک را دارند یا خیر.

مطلب مفید | سامانه تصمیم ، طلاق اینترنتی

بسیاری از والدین تصور می‌کنند که داشتن ثروت بیشتر به آن‌ها در این زمینه برتری می‌دهد، در حالی که این یک تصور کاملاً غلط است. در هنگام تصمیم‌گیری در مورد چنین بحثی، تنها نکته مد نظر دادگاه مصلحت خواهد بود و به فاکتورهایی نظیر عسر و حرج (توانایی مالی) والدین توجه خاصی نمی‌شود.

حضانت فرزند دختر وظیفه چه کسی است؟

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق هم تکلیف پدر و هم تکلیف مادر محسوب مي‌شود. این امر یک موضوع قانونی به شمار می‌آید و در ماده 1168 قانون مدنی نگهداری از فرزندان به آن پرداخته شد است. طبق این قانون، پدر و مادر نمی‌توانند در هیچ شرایطی به خودداری از حضانت فرزند خود اقدام کنند.

آیا حضانت به معنای عدم ملاقات با کودک است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پس از طلاق و کسب حضانت این اختیار را پیدا می‌کنند که از ملاقات بین فرزندشان و زوج دیگر به طور کامل جلوگیری کنند. باید به این نکته توجه داشته باشید که حتی در صورت کسب کامل حضانت توسط یک زوج، زوج دیگر می‌تواند در زمان‌های تعیین شده نسبت به ملاقات با فرزند خود اقدام کند.

برگ برنده شما جهت پیروزی در این پرونده‌ها، مشاوره حقوقی است

برگ برنده شما در پرونده‌ حضانت، مشاوره حقوقی است

در چه مواردی می‌توان بر سر حضانت دختر توافق کرد؟

همان طور که گفته شد، حضانت فرزند دختر بعد از طلاق یک بحث اختیاری نیست و به صورت قانونی والدین وظیفه دارند که در سنین تعیین شده توسط دادگاه به مراقبت از کودک بپردازند، البته امکان توافق قانونی نیز وجود دارد. توافق در بحث حضانت کودک دختر به آن معنا است که والدین توافق کنند که برای مثال؛ تا سن ۸ سالگی حضانت بر عهده یکی از آن‌ها و پس هشت سالگی حضانت بر عهده شخص دیگر باشد.

اگر این توافق به صورت شفاهی باشد، هیچ ‌گونه رسمیتی ندارد و در واقع، نمی‌توان به آن استناد کرد. به همین دلیل، در صورت توافق بر سر چنین مراحلی باید در اسرع وقت نسبت به ثبت آن اقدام کنید. به طبع، اگر چنین توافقاتی رسمی شوند، مسئله حضانت طبق خواسته والدین پیش می‌رود و دادگاه در این زمینه تصمیم خاصی نمی‌گیرد، مگر این که ثابت شود توافق انجام شده به وسیله زور و فشار بوده است.

آیا امتناع از حضانت فرزند دختر قانونی است؟

متأسفانه در مواردی شاهد این هستیم که یکی از والدین نسبت به کسب حضانت فرزند دختر بعد از طلاق خودداری می‌کنند. به طور کلی، اگر والد مورد نظر از حضانت فرزند دختر خود امتناع داشته باشد، طبق ماده 1172 قانون مدنی، حضانت دختر به طور کامل در اختیار والد دیگر قرار می‌گیرد.

اگر والد دوم نیز نسبت به کسب حضانت امتناع کند،‌ حضانت فرزند به قیم یا یکی از آشنایان داده می‌شود. در شرایطی که قیم یا فرد انتخاب شده نیز توانایی مالی حضانت از فرزند را نداشته باشد، حضانت به خرج پدر صورت می‌گیرد. اگر پدر فوت کرده باشد، از درآمد مادر برای حضانت فرزند بهره‌ گرفته می‌شود.

به دلیل حساسیت بالایی که بحث حضانت کودکان به خصوص فرزندان دختر دارد، مواد قانونی متعددی در این زمینه تدوین شده است که آگاهی و تسلط بر آن‌ها از افراد عادی برنمی‌آید. به همین دلیل، لازم است که در این زمینه به مؤسسات حقوقی معتبری همچون مجموعه حقوقی ملکی اداری مراجعه کنید. این مؤسسه با داشتن وکلای خبره می‌تواند پرونده شما را به بهترین شکل هدایت کرده و از هر گونه قصور سهوی در روند پیشبرد آن جلوگیری کند.

سخن پایانی

حضانت فرزند دختر یکی از مهم‌ترین موارد در زمینه رسیدگی به پرونده‌های حقوقی خانوادگی محسوب می‌شود. اگرچه حضانت فرزند دختر با حضانت فرزند پسر یک سری تفاوت‌های جزئی دارد، اما به طور کلی می‌توان این دو امر را یکسان دانست. فردی که حضانت دختر را بر عهده می‌گیرد، باید متعهد به مواظبت از سلامت روحی و جسمانی فرزند باشد.

به طور کلی، طبق قانون حضانت فرزند دختر بعد از طلاق تا هفت سالگی وظیفه مادر است و پس از آن، حضانت فرزند تا سن نه سالگی به پدر انتقال می‌یابد. پس از به پایان رسیدن نه سالگی، حضانت وی بر اساس خواست فرزند صورت می‌گیرد. در این زمینه، کمک گرفتن از وکیل حضانت فرزند همچون تیم حرفه‌ای مؤسسه ملکی اداری روند رسیدگی به پرونده مورد نظر شما را تسریع می‌بخشد و شما را راحت‌تر به نتیجه دلخواهتان می‌رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌تواند از راه‌های ارتباطی معرفی شده با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up