حضانت فرزند پسر و دختر

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

حضانت فرزند پسر و دختر

حضانت فرزند پسر

حضانت فرزند پسر

همه چیز در باره حضانت فرزند پسر و دختر

بعد از وقوع طلاق بین زوج و زوجه ، موضوع  حضانت فرزند بعد از طلاق مطرح  می‌شود. برابر قانون تفاوت‌هایی بین حضانت فرزند پسر و دختر وجود دارد. والدین باید این تفاوتها را مدنظر  قرار دهند. فرزندان پسر و دختر به ترتیب بعد از سن 15 و 9 سالگی انتخاب میکنند با کدام‌یک از والدین بمانند.

اما ابتدا قانون مشخص می‌کند فرزند با کدام والد زندگی کند. لطفا با گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری همراه باشید تا اطلاعات لازم پیرامون این موضوع را کسب نمایید.

مطلب مفید | حضانت طبق قانون جدید

نظر قانون در مورد حضانت فرزند پسر و دختر

موضوع حضانت فرزندان همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها بین والدینی است که قصد طلاق گرفتن دارند. گاهی اوقات والدین بصورت توافقی تصمیم می‌‌گیرند تا فرزندشان چند روز در هفته در کنار چه کسی باشد. اما گاهی اوقات والدین نیز حضانت را به دست قانون می‌سپارند.

در گذشته، برابر قانون حضانت فرزند پسر و دختر ، فرزند پسر فقط تا 2 سالگی می‌توانست در کنار مادر بماند. پس‌ ازآن ، قانون حضانت او را به پدر می‌داد.  با اصلاح قانون، فرزند پسر می‌تواند تا سن 7 سالگی در کنار مادر بماند. سپس این موضوع به دو دسته دیگر یعنی حضانت پسر بین سن 7 تا 15 سالگی و سپس سن 15 سالگی به بعد تقسیم می‌شود. در ادامه به توضیح هر یک از این موارد می‌پردازیم.

حضانت پسر پس از طلاق والدین بین سن 7 الی 15 سالگی

تا اینجا متوجه شدیم حضانت فرزند پسر چیست. دانستیم قانون جدید حمایت از خانواده در این رابطه ارائه شده است. حال به قانون حضانت برای فرزند پسر بین سن 7 تا 15 سال می‌پردازیم.

هنگام طلاق والدین، فرزندان پسر و دختر تا سن 7 سالگی در کنار مادر خود زندگی می‌کنند. پس از سن 7 سالگی حضانت بدست پدر سپرده شود. که این حضانت در مورد فرزند دختر تا 9 سالگی و پسر تا سن 15 سالگی میتواند ادامه پیدا کند.

مطلب مفید | حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

در مجموع وظیفه پدر است که تا این سن تمامی هزینه‌های فرزند را فراهم کند. حتی اگر به‌صورت توافقی فرزند دختر تا 9 سالگی و پسر تا سن 15 سالگی نیمی از هفته در کنار مادر باشد و نیمی کنار پدر، باز هم باید هزینه‌ها توسط پدر تأمین شود. در این زمینه اگر پدر و مادر اختلافی داشته باشند، قانون حضانت را تعیین می‌کند.

بین 7 الی 15 سالگی حضانت با پدر است

تا 7 سالگی حضانت پسر و دختر با مادر است

حضانت فرزند پسر پس از طلاق والدین از 15 سالگی به بعد

حضانت فرزند پسر پس از سن 15 سالگی دقیقاً شبیه حضانت فرزند دختر تا 9 سالگی است. در این سن پسر کاملاً به بلوغ رسیده و خود تصمیم می‌گیرد که ادامه زندگی را در کنار پدر یا مادر بگذارند. با تمامی این موارد، نفقه فرزند دراین‌ بین مهم است. پدر وظیفه دارد، حتی اگر فرزند پسر مادر خود را برای ادامه زندگی انتخاب کند، به تأمین هزینه‌های او بپردازد.

مطلب مفید | حضانت فرزند پسر و دختر از تولد تا بلوغ

در کدام دادگاه به بررسی حضانت فرزند پسر و دختر پرداخته می‌شود؟

دادگاهی که به بررسی حضانت فرزندان می‌پردازد، دادگاه خانواده است. گاهی چون دادگاه خانواده‌ تشکیل نشده ، بررسی این مورد به دادگاه عمومی حقوقی راه پیدا می‌کند. موضوع مهم دررابطه‌ با دادگاه خانواده است. اگر شما برای دریافت دستور دادگاه عجله داشته باشید، می‌توانید از دادگاه دستور ملاقات موقت فرزند را دریافت کنید.

پس از دریافت این دستور والدین می‌توانند تا صدور حکم حضانت براحتی کودک را ملاقات کنند. اگر زوج یا زوجه از ملاقات فرزند جلوگیری کنند، والد دیگر میتواند این موضوع را از مجرای قانون پیش ببرد و مشکل را رفع کند.

در صورت طلاق توافقی، حضانت فرزند با کیست؟

حضانت بستگی به نوع طلاق والدین دارد. اگر والدین قصد داشته باشند توافقی از یکدیگر جدا شوند باید در مورد حضانت فرزند پسر و دختر توافق داشته باشند. به این صورت که والدین باید در مورد نحوه ملاقات فرزند، زندگی و هزینه‌های او به توافق برسند. پس از توافق باید آن را به‌صورت کتبی به دادگاه اعلام کنند. شایان‌ذکر است، درصورتی‌که والدین در مورد حضانت فرزند پسر و دختر خود به توافق نرسند، دادگاه در مورد حضانت تصمیم میگیرد.

با ازدواج دوباره مادر، حضانت از او سلب خواهد شد

با ازدواج دوباره مادر، حضانت پسر و دختر از او سلب خواهد شد

درصورت ازدواج مجدد مادر پس از طلاق ، حضانت با کیست؟

اگر مادر پس از طلاق دوباره قصد ازدواج داشته باشد، حضانت فرزند از او سلب خواهد شد. فرقی نمی‌کند که موضوع در مورد حضانت فرزند پسر و دختر باشد. البته چنانچه پدر خونی فرزند رضایت داشته باشد، مادر همچنان می‌تواند حضانت را برعهده داشته باشد.

مطلب مفید | وکیل حضانت فرزند پسر

درصورت فوت یکی از والدین ، حضانت پسر ودختر با چه کسی است؟

والدین تنها افرادی هستند که می‌توانند به‌خوبی از فرزند خود مراقبت کنند؛ ازاین‌رو اگر یکی از والدین فوت کند، حضانت پسر برعهده والد دیگر است. اگر هر دو فوت کنندد، حضانت به دست خانواده درجه‌ یک یعنی پدربزرگ و مادربزرگ از هر دو طرف والدین داده می‌شود. چنانچه این دو شخص نیز در قید حیات نباشند، به ترتیب به دیگر اعضای خانواده می‌رسد که می‌تواند عمو، دایی، عمه یا خاله باشد.

آیا برای راه انداختن پرونده حضانت نیاز به وکیل است؟

به‌طورکلی در مورد پرونده طلاق و حضانت بهتر است از وکیل برای پیگیری درست پرونده کمک گرفته شود. وکیل می‌داند که چگونه و از چه روشی در دادگاه استفاده کند تا بتواند حضانت را به شما بدهند. پس حضور وکیل می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

حضانت پسر می‌تواند توافقی باشد

حضانت پسر و دختر می‌تواند توافقی باشد

مطلب مرتبط | وکیل حضانت فرزند پسر و دختر

کلام آخر

همان‌طور که در این مطلب به آن اشاره شد، حضانت فرزند پسر و دختر در سه مرحله زیر 7 سال، 7 الی تا 9 و15 سال  و همچنین 9 و 15 سال به بعد تقسیم می‌شود. در هر مرحله حضانت  متفاوت است. والدین باید باتوجه‌ به قانون در مورد حضانت فرزند خود اقدام نمایند. بهترین توصیه در این زمینه مشاوره با وکیل  با تجربه خواهد بود. بطور قطع ، گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری می‌تواند شما را در این زمینه همراهی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.