درخواست طلاق از طرف زن

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

درخواست طلاق از طرف زن ، تکلیف مهریه و سایرحقوق مالی زن ، عدم رضایت شوهر ، اعتراض به رأی ، نمونه دادخواست

مشاوره و طرح سؤال از طریق واتساپ

درخواست طلاق از طرف زن

درخواست طلاق از سوی زن در حقوق ایران دارای محدودیت ­های خاصی است. زن فقط با داشتن شرایط مقرر قانونی می ­تواند تقاضای طلاق نماید. به جهت اینکه مقررات حاکم بر درخواست طلاق پیچیده بوده و بار اثبات وجود شرایط بر عهده زن می باشد، لذا این دعوا در ردیف پرونده های سخت محسوب می شود. بنابراین برای پرونده درخواست طلاق از طرف زن حتما باید از همان ابتدا از وکیل زبردست و متخصص و توانمند و با تجربه استفاده شود. در این مورد وکیل طلاق در گروه ملکی اداری آماده ارائه مشاوره و قبول وکالت دعاوی شما میباشد.

مطلب مفید | وکیل خانواده

شرایط درخواست طلاق از طرف زن

شرایطی که مطابق آن زن می ­تواند درخواست طلاق کند در قانون به شرح زیر احصاء شده است:

شرایط درخواست طلاق

1. عسر و حرج زن و درخواست طلاق از طرف زن

درخواست طلاق از طرف زن با نگاه به ماده 1130 قانون مدنی قابل اجرا است. برابر این ماده قانونی، چنانچه ادامه زندگی مشترک برای زن با مشقت و دشواری همراه باشد، می ­تواند درخواست طلاق دهد. مواردی همچون اعتیاد مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی، مورد ضرب و شتم قراردادن زن، ترک زندگی مشترک از سوی مرد، محکومیت به حبس برای 5 سال و بیشتر، از جمله مواردی هستند که تحمل زندگی مشترک را برای زن دشوار می­کند. این موارد که عسر و حرج زن نامیده می ­شوند، محدود نیستند و هر موردی که تحمل زندگی مشترک را برای زن دشوار کند، می ­تواند مصداقی از عسر و حرج تلقی شود.  تشخیص عسر و حرج با دادگاه رسیدگی کننده به پرونده است.

2. غیبت زوج و درخواست طلاق از طرف زن

مطابق ماده 1029 قانون مدنی غیبت زوج برای 4 سال تمام به طوری که هیچ خبری از مرد نباشد، از موارد جواز درخواست طلاق از طرف زن است.

3. عدم پرداخت نفقه ازسوی زوج

به موجب ماده 1129 قانون مدنی در صورت عدم پرداخت نفقه از سوی شوهر، زن میتواند به دادگاه مراجعه و تقاضای مطالبه نفقه ­کند . ممکن است حکم دادگاه ، الزام مرد به پرداخت نفقه باشد. در این صورت اگر شوهر همچنان از پرداخت نفقه زوجه امتناع کند، یا از پرداخت نفقه عاجز باشد، درخواست طلاق از طرف زن می ­تواند مطرح شود.

4. شرط ضمن عقد نکاح

شروط دوازده گانه ­ای که در ضمن عقد نکاح در عقدنامه قید می­ شوند، به زن این امکان را می دهد که در صورت تحقق هر یک از این شروط ، درخواست طلاق کند. این شروط عبارتند از:

  • امتناع شوهر از پرداخت نفقه زن.
  • سوء رفتار شوهر به میزانی که قابل تحمل نباشد.
  • بیماری صعب العلاج شوهر که قابل درمان نبوده و ادامه زندگی مشترک را با مشکل مواجه سازد.
  • دیوانه بودن شوهر( حین ازدواج دیوانه بوده یا بعد از ازدواج دیوانه شود).
  • مرد به شغلی اشتغال داشته باشد که به حیثیت و آبروی خانوادگی زن لطمه وارد کند.
  • شوهر به 5 سال حبس یا بیشتر محکوم شود.
  • همسر به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد، به طوری که زندگی مشترک را مختل سازد.
  • مرد 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب بدون عذر موجه زندگی مشترک را ترک کند.
  • حکم محکومیت قطعی شوهر به جهت ارتکاب جرم خلاف شئونات خانوادگی زن، صادر شود.
  • با وجود گذشت 5 سال از زندگی مشترک مرد نابارور باشد.
  • شوهر غایب مفقودالاثر باشد( غیبتی که هیچ خبری از مرگ یا حیات وی نباشد) و پس از گذشت 6 ماه از تاریخ مراجعه زن به دادگاه خبری از شوهر نشود.
  • همسر بدون اجازه زن، مجدداً ازدواج کند.

داشتن وکالت در طلاق

برای آشنایی با این مورد به مقاله حق طلاق با وکالت در طلاق مراجعه کنید.

دادگاه صالح

زن درخواست طلاق خود را باید به دفتر خدمات قضایی تقدیم کند. دفاتر خدمات قضایی دادخواست را به دادگاه خانواده ارسال می کنند. زن می تواند در دادگاه محل اقامت شوهر یا دادگاه محل سکونت خود دعوا را طرح کند. دادگاه خانواده به دلایل زن رسیدگی و در صورت موجه بودن دلایل و مدارک حکم طلاق را صادر می­کند.

مهریه و سایر حقوق مالی زن

درخواست طلاق از طرف زن ، حقوق مالی زن را ساقط نمی کند . تمام حقوق زن شامل موارد زیر در این صورت قابل مطالبه است:

  • مهریه:

با عقد نکاح ، مهریه به زن تعلق می­گیرد. درخواست طلاق از سوی زن، مهریه زن را از بین نمی برد . بلکه زن به همراه درخواست طلاق می تواند مطالبه مهریه کند. چنانچه شوهر به طلاق رضایت نداشته باشد؛ همچنان حق مطالبه مهریه ازسوی زن پا برجاست. مگر اینکه زن با رضایت خود مهریه را بذل کند. یا توافق دیگری بین زوج و زوجه صورت بگیرد.

  • نفقه:

در صورت تمکین زن، زن می تواند نفقه حال یا گذشته خود را مطالبه کند. در صورت درخواست طلاق از طرف زن، زن می تواند نفقه ایام گذشته خود را نیز مطالبه کند. پس از طلاق نیز در صورت عدی بودن طلاق( امکان رجوع در ایام عده) در ایام عده پرداخت نفقه زن بر عده مرد است.

  • استرداد جهیزیه:

جهیزیه متعلق به زن بوده و هر زمان  می تواند آن را از مرد مطالبه کند.

اعتراض به رأی:

رأی صادره از دادگاه خانواده، ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر استان است. رأی دادگاه تجدیدنظر هم ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است. چنانچه رأی دادگاه خانواده غیابی باشد، ظرف 20 روز از تاریخ صدور قابل واخواهی است.

مدت اعتبار حکم طلاق:

مدت اعتبار حکم طلاق 6 ماه از تاریخ رأی نهایی یا انقضای مهلت فرجام خواهی است. چنانچه ظرف مدت 6 ماه زن برای ثبت طلاق به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه نکند، حکم صادره از اعتبار ساقط می شود.

نمونه متن دادخواست طلاق از طرف زن

ریاست محترم دادگاه …………………..

با سلام؛ احتراماً به استحضار می­رساند؛

اینجانب به موجب عقد نامه شماره…. تاریخ …. در دفتر خانه شماره… عقد نکاح دائم با خوانده منعقد نموده ام. با توجه به اینکه زوج از پرداخت نفقه خودداری می‌نماید و  موجب عسر و حرج در زندگی  مشترک شده است، از طرفی سوء رفتار شدید دارد و زندگی مشترک غیر قابل تحمل است و پرونده‌ای تحت کلاسه ……… ، نیز در ارتباط با ایراد ضرب و شتم و فحاشی مشارالیه مؤید آن است. لذا تقاضای صدور حکم طلاق و الزام به پرداخت مهریه به استناد مواد 1129 و 1130 قانون مدنی با احتساب خسارات قانونی مورد استدعاست .

 محل مهر و امضا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up