سند غرامت دستمزد تامین اجتماعی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

 سند غرامت دستمزد تامین اجتماعی

آشنایی با سند غرامت تامین اجتماعی

برابر قانون مربوط به غرامت کار ، حقوق و دستمزد کارگران ممکن است دستخوش برخی موضوعات قرار گیرد. یکی از این موضوعات ، غرامت دستمزد میباشد.

 در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سند غرامت دستمزد تامین اجتماعی بایستی به سامانه غرامت تامین اجتماعی مراجعه کرد. ضمن اینکه به نکات مختلفی توجه کرد.

برای دریافت غرامت ایام بیماری از سازمان تامین اجتماعی باید شرایط پرداخت حق بیمه مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این مقاله توضیح می‌دهیم که غرامت دستمزد چیست و به برخی نکات که باید در مورد سند غرامت دستمزد تأمین اجتماعی بدانید، اشاره می‌کنیم.

 سند غرامت دستمزد چیست؟

چنانچه بیمه شده بدلیل بیماری یا حادثه ناشی از کار بطور موقت قادر به کار نباشد ، موضوع دریافت غرامت دستمزد مطرح می باشد، سازمان تامین اجتماعی طبق شرایط قانونی قسمتی از حقوق فرد را پرداخت خواهد کرد. بخشی از حقوق در این زمان به او پرداخت میشود. سازمان تامین اجتماعی در این مورد باید بر مبنای سند غرامت دستمزد تامین اجتماعی عمل کند.

 شرایط تنظیم سند غرامت دستمزد تامین اجتماعی

قانون در مورد شرایط دریافت مزایای بیمه تامین اجتماعی بازنگری شده است. سند غرامت دستمزد تامین اجتماعی برای دریافت مبلغ استراحت پزشکی تنظیم میشود. این مبلغ به جای دستمزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت میشود . شرایط پرداخت غرامت شامل حال کسانی میشود که از نظر قانونی قادر به دریافت دستمزد نباشند. مانند: بیمه شده باردار، بیمار  و ….

توجه داشته باشید که نمیتوانید بسادگی واجد شرایط دریافت مزایای غرامت بیمه تامین اجتماعی شوید.

برای دریافت غرامت بیماری باید به نکات زیر توجه کرد:

بیمه شده به صورت کلی از کار افتاده نباشد.

طبق مقررات کارفرما موظف به پرداخت حقوق بیمه شده به بیمار نباشد.

بیمه شده در طول مدت بیماری از کارفرما حقوق و دستمزد دریافت نکرده و دستمزد برای او مهم باشد.

مرخصی استعلاجی بیمه شده باید به تایید سازمان پزشکی برسد.

چنانچه بیمه شده در روز اعلام بیماری در محل کار یا در مرخصی استحقاقی باشد. پس از بررسی شرایط ، سند غرامت دستمزد تامین اجتماعی برای وی صادر و مدارک مورد نیاز جهت دریافت آن مورد ارزیابی قرار میگیرد.

 مدارک لازم برای دریافت غرامت دستمزد

مدارک مورد نیاز برای دریافت غرامت دستمزد در صورت بیماری عبارتند از:

  • دفترچه درمان
  • گواهی پزشکی بیمه شده با مهر و امضای پزشک ذیصلاح
  • گواهی کارفرما مبنی بر عدم شاغل بودن و عدم دریافت مزد یا حقوق در تاریخ اعلام بیماری

در نظر داشته باشید که گواهی مرخصی پزشکی باید دارای برخی از ویژگی های مورد نیاز برای دریافت سند غرامت دستمزد تامین اجتماعی باشد. در گواهی غرامت بیمه اجتماعی باید نوع بیماری، مدت بستری، مدت مراقبت در منزل و … به طور واضح قید شود.

بر اساس گواهی پزشکی از پزشک معالج، گواهی غیبت از کار حداکثر تا 7 روز در نوبت پذیرفته میشود. گواهی مرخصی استعلاجی برای بیش از 7 روز در یک زمان باید توسط یک پزشک دارای مجوز تایید شود.

 قوانین غرامت دستمزد تامین اجتماعی

در اینجا این سوال مطرح میشود که قوانین دریافت غرامت و دستمزد چگونه است؟

باید گفت قوانین دریافت تسهیلات دارای جزئیات فراوانی است . در زیر به برخی از مهمترین موارد مربوط به سند غرامت دستمزد تامین اجتماعی اشاره میکنیم:

در صورتی که غرامت ، ناشی از حادثه یا بیماری شغلی باشد.

چنانچه بیمه شده بخشی از مدت استراحت را در بیمارستان بستری شده باشد.

بیماری فعلی با عواقب بیماری قبلی وی مرتبط باشد.

در موارد مذکور کارگر یا بیمه شده میتواند از اولین روز استراحت پزشکی از مزایای استراحت پزشکی برخوردار شود.

 چه افرادی شامل دریافت غرامت بیماری تامین اجتماعی میشوند؟

بر اساس ماده 64 قانون تامین اجتماعی، اگر کارفرمای بیمه شده بر اساس سایر قوانین یا مقررات متعهد به پرداخت حقوق و مزایای بیمه شده نباشد، سازمان تامین اجتماعی مکلف به پرداخت غرامت ایام بیماری است.

واحدهای اجرایی باید هنگام پرداخت این غرامت به بیمه شدگان ، از موسسات و شرکت های دولتی وضعیت را بدقت مورد بررسی قرار دهند. سپس با احراز صلاحیت افراد نسبت به پرداخت غرامت ایام بیماری این دسته از بیمه شدگان تامین اجتماعی اقدام کنند.

پرداخت 1% پوشش مرخصی استعلاجی، کسر حق بیمه برای بیمه شدگان شاغل در کارگاه های قراردادی به عهده کارفرمایان است. دپارتمان اجرایی با همکاری واحدهای درآمد پس از شناسایی کارگاه های مندرج در قرارداد مذکور، نسخه ای از این بخشنامه را به کارفرمایان حوزه تجاری ابلاغ میکنند .

سپس انطباق آنها با این کارگاه ها را مشخص مینمایند. کارفرما موظف به بررسی عملکرد کارگاه در رابطه با پرداخت این تعهد است و باید از هرگونه پرداخت مغایر با قوانین و مقررات و بخشنامه های مربوط ، خودداری نماید.

در بحث سند غرامت دستمزد تامین اجتماعی چند نکته وجود دارد:

توجه داشته باشید که مرخصی به دلیل جراحی زیبایی بیماری محسوب نمیشود . لذا مشمول دریافت غرامت دستمزد نخواهد بود.

طبق بند 2 ماده 62 پرداخت غرامت تا زمانی که بیمه شده قادر به انجام کار تعیین شده توسط سازمان نباشد و طبق مقررات این قانون از کار افتاده باشد، ادامه مییابد.

در حقیقت پرداخت غرامت به افرادیکه طبق اعلام کمیسیون پزشکی از کار افتاده اند امکان پذیر نخواهد بود. برای مشمولانی که در دو یا چند محل کار میکنند و حق بیمه پرداخت میکنند، حق بیمه تامین اجتماعی به میزان کل دستمزد دریافتی با توجه به حداکثر میزان حقوق کسر شده بابت حق بیمه پرداخت شود.

 میزان پرداخت غرامت

میزان غرامت دستمزد ، با توجه به شرایط بیمه شده ، متفاوت است. ابتدا بررسی خواهد شد که آیا بیمه شده متاهل یا تحت تکفل است. توجه داشته باشید در صورت تغییر وضعیت تأهل و مجردی یا سایر شرایط بیمه شده در این مدت، میزان غرامت بیمه دریافتی بیمه اجتماعی نیز تغییر میکند.

پرداخت غرامت به جانبازان شاغل در کارخانجات دولتی یا وابسته به دولت که مشمول قانون کار نیستند بر عهده کارفرما تست. سازمان تامین اجتماعی هیچ مسئولیتی در قبال مرخصی پزشکی و پرداخت غرامت دستمزد ندارد.

البته پرداخت حقوق ایثارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار با پرداخت حقوق توسط واحدهای اجرایی بر عهده دولت است.

 جمع بندی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که سند غرامت دستمزد تامین اجتماعی چیست. این غرامت گاهی به وجوهی اطلاق میشود که به جای دستمزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت میشود.

برای پرداخت غرامت بیمه تامین اجتماعی باید نکات مختلفی رعایت شود. ما در اینجا سعی کردیم برخی از مهمترین آنها را مورد اشاره قرار دهیم.

جزئیات زیادی در قوانین دریافت غرامت تامین اجتماعی وجود دارد. این جزییات قبل از درخواست باید به دقت در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که غرامت دستمزد موضوعی جدا از مزایای از کارافتادگی است و نباید با هم اختلاط شود.

مقالات برای مطالعه بیشتر

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام من از تاریخ 03/10الی 06/09استراحت پزشکی دارم و تایید شورای پزشکی هم شده و تامین اجتماعی هم ثبت کرده ایا برای هرماه حقوق باید به تامین اجتماعی مراجعه کنم یا همین که ثبت کردن کافیه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up