غرامت دستمزد کارگر چیست؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

غرامت دستمزد کارگر چیست؟

آشنایی با نحوه دریافت غرامت دستمزد

آشنایی با نحوه دریافت غرامت دستمزد

غرامت دستمزد در شرایط خاصی به فرد بیمه شده تعلق می گیرد. چنانچه فرد مورد نظر به خاطر بیماری و یا به دلیل حادثه ای که به خاطر کار و یا غیر از آن حاصل شده باشد، موقتاً قادر به کار و فعالیت نباشد، می تواند مزد و حقوق خود را در این زمان، از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کند.

مطلب مفید | شکایت کارگر از کارفرما

ناگفته نماند که شرایط قانونی به خصوصی برای این افراد در این شرایط وجود دارد. پرداخت حقوق در این زمان را غرامت می نامند. در این مقاله درباره این موضوع و قوانین و قررات مربوط به آن مطالبی بیان شده است.

شرایط دریافت غرامت دستمزد

برای دریافت غرامت دستمزد شما باید شرایط خاصی را در نظر بگیرید. قوانینی در این زمان در نظر گرفته می شود و بهتر است که بدانید وجهی که در دوران بارداری، توانایی نداشتن برای کار، بیماری و یا حقوق کم به فرد بیمه شده پرداخت می گردد.

مطلب مفید | وکیل کار و بیمه تامین اجتماعی

زمانی می توان از این مبلغ استفاده کنید که کاملاً از کار افتاده نباشید. این یکی از شرایط اساسی به شمار می آید. کارفرما چنانچه وظیفه نداشته باشد که حقوق فرد بیمه شده را پرداخت کند، فرد می تواند از غرامت در این شرایط استفاده کند. فرد بیمه شده در زمان بیماری هیچ حقوقی نباید از کارفرما دریافت کرده باشد. تنها بیماری فرد ملاک نیست و فرد بیمار باید دستوری مبنی بر استراحت از پزشک را به سازمان بیمه ارائه دهد.

مطلب مفید | بیمه بیکاری و دریافت آن 

هنگامی که تاریخ بیماری را فرد بیمه شده اعلام می کند، باید وی در محل کار حضور داشته باشد. یا در مرخصی استحقاقی به سر ببرد. شرایط گفته شده قطعاً بسیار حائز اهمیت هستند و نمی توان این موارد را به هیچ عنوان نادیده گرفت.

مدارک برای دریافت غرامت

برای دریافت غرامت دستمزد باید بر اساس قانون غرامت اقدام کرد. در این بین، شما باید مدارک لازم را نیز ارائه دهید. در غیر اینصورت، قطعاً نمی توانید دستمزد خود را در این شرایط به راحتی به عنوان غرامت دریافت کنید.

مطلب مفید | وکیل حوادث ناشی از کار

شما چنانچه بیمار باشید باید دفترچه درمانی خود را در بین مدارک مورد نیاز جای دهید. ناگفته نماند که گواهی مرتبط با با استراحت پزشکی شما نیز همراه با مهر و امضاء معتبر را نیز باید به سازمان ارائه دهید.

مدارک لازم برای دریافت غرامت

مدارک لازم برای دریافت غرامت

کارفرما نیز باید گواهی خود را مبنی بر این شرایط امضا کند که در زمان بیماری ، فرد بیمه شده  به کار و فعالیت مشغول نبوده و هیچگونه دستمزدی دریافت نکرده است. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید گواهی که پزشک در زمان استراحت فرد صادر می کند نیز دارای یک سری شرایط و ویژگی های خاصی است. لذا نباید این ویژگی ها را نادیده گرفت تا گواهی را بتوان در بین مدارک لازم جای داد.

مطلب مفید | نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی

پزشک شما باید نوع بیماری را در گواهی مربوطه بصورت واضح درج کند. همچنین مدت زمان بستری در بیمارستان و یا حتی در منزل نیز باید قید گردد. گواهی پزشکی باید استراحت را برای هر نوبت و یا کمتر از 7 روز مشخص کند.

قوانین دریافت غرامت

قوانینی نیز برای غرامت دستمزد در نظر گرفته شده است. در صورتی فرد بیمه شده می تواند از ابتدای روز اول غرامت را دریافت کند که دچار بیماری حاد شده باشد. و طول مدت استراحت خود را در بیمارستان بستری شده است و یا استراحت وی به دلیل نتیجه بیماری قبلی وی باشد. ماده 64، کارفرما نباید به این موضوع مکلف شده باشد که حقوق و مزایای فرد بیمه شده را در ایام بیماری بپردازد. طبق این ماده موسسات دولتی و شرکت های وابسته نیز باید شرایط فرد بیمه شده بیمار را بررسی کنند و دستمزد وی را به عنوان غرامت پرداخت کنند.

مطلب مفید| شرایط بازگشت به کار

آن دسته از کارگاه هایی که دارای قرارداد هستند، 1 درصد واگذاری وجه را مبنی بر کسر حق بیمه را بر عهده کارفرما می گذارند. چنانچه فرد بیمه شده به خاطر جراحی زیبایی در حال استراحت است، این مبلغ به وی تعلق نمی گیرد. بند 2 ماده 62 اینگونه بیان می کند تا زمانی که سازمان تأمین اجتماعی تشخیص دهد که فرد بیمه شده قادر به کار کردن نیست و از کار افتاده نباشد، این پرداختی را انجام خواهد داد. کمیسیون پزشکی باید تأیید کند که فرد بیمه شده از کار افتاده نیست.

آن دسته از بیمه شدگانی که در چند محل به کار مشغول هستند و حق بیمه دارند، دستمزد هر فعالیت را به صورت مجموعه در نظر می گیرند و سپس با سقف حداکثر مبنای کسر حق بیمه به عنوان غرامت دستمزد دریافت میکنند.

 میزان غرامت دستمزد

هر فردی که بیمه شده است، شرایط خاصی دارد. لذا متناسب با آن شرایط می تواند مبلغ خاصی را به عنوان غرامت دستمزد دریافت کند. در ابتدا سازمان این موضوع را بررسی می کند که فرد بیمه شده، متأهل و یا مجرد است. جانبازانی که در کارگاه دولتی و یا وابسته به آن مشغول فعالیت هستند، غرامت حقوق خود را از کارفرما باید طلب کنند.

مطلب مفید | میلغ استراحت پزشگی  تامین اجتماعی

زنان کارگر باردار باید حداقل 60 روز بیمه تأمین اجتماعی را پرداخت کرده باشند و البته باید مشغول کار نباشند. سپس به اندازه 12 هفته قبل و بعد از زایمان می توانند 2 سوم حقوق روزانه را بدون اینکه حتی 3 روز اول کسر گردد، دریافت کنند. حتی فرد باردار می تواند به صورت نقدی از سازمان تأمین اجتماعی مبلغی را دریافت کند. به هر حال به جزء این، کمک و معاینه پزشکی قبل و در حین زایمان و حتی بعد از آن نیز برای زنان باردار وجود دارد.

 سخن پایانی

در مورد غرامت دستمزد نکات مختصری را بیان کردیم . برخی افراد ممکن است برای دریافت این حق و حقوق خود دچار مشکل شوند. توصیه ما این است که قبل از هر اقدامی با مشاورین و کارشناسان گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری در ارتباط باشید.

سازمان تأمین اجتماعی بیمه شدگان خود را در شرایط گوناگون بخوبی و با قدرت هرچه تمام تر پشتیبانی می کند. در این بین، غرامت برای دستمزد شرایط، مدارک و میزان مشخصی دارد. این موارد را به اختصار مورد توجه قرار دادیم. در این شرایط فرد بیمه شده میتواند از حق و حقوق خود بخوبی استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.