نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد یا زوج

نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد

نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد

آشنایی با نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد یا زوج

گاهی در زندگی زناشویی ممکن است مشکلاتی پیش بیاند که برای زوجین غیرقابل‌تحمل باشد. در مواردی این مشکلات باعث از بین‌ رفتن استحکام زندگی مشترک میشود. در این مواقع یکی از زوجین یا هر دو تصمیم میگیرند درخواست طلاق دهند.

طلاق به سه نوع توافقی، طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد تقسیم می‌شود. درخواست طلاق از طرف مرد معمولاً به لحاظ حقوقی با سهولت بیشتر نسبت به درخواست طلاق از طرف زن انجام میپذیرد.

در ادامه موضوع دادخواست طلاق ، با نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد آشنا میشویم.

طبق ماده 1133، مرد می‌تواند بدون رضایت زن، او را طلاق دهد. عدم رضایت زن و اعتراض او می‌تواند روند دادگاه را طولانی‌تر کند. اما نمیتواند مانع از طلاق شود. چنانچه مرد با داشتن دلایلی مانند باطل بودن ازدواج، درخواست طلاق کند، نیازی به پرداخت مهریه و نفقه نیست. در غیر این صورت، حق و حقوق زن باید بطور کامل پرداخت شود.

مطلب مفید | محاسبه مبلغ اجرت المثل

مدت‌ زمان طلاق از طرف مرد با توجه به شرایط مختلف و شکایت یا عدم شکایت زن، میتواند بین 3 ماه تا 1 سال متغیر باشد. مرد برای طلاق همسر خود باید شرایطی داشته باشد. مردی که تقاضای طلاق میدهد باید عاقل، بالغ، قاصد و مختار باشد. با توجه‌ به اینکه نوع پرداخت مهریه خانم در عقدنامه، عندالمطالبه یا عندالاستطاعه ، باید حق و حقوق زن بر این اساس پرداخت شود.

مراحل ثبت دادخواست طلاق از طرف مرد

در گذشته مردان بدون کسب اجازه از دادگاه می‌توانستند همسر خود را طلاق دهند. امروزه باید ابتدا حکم و اجازه قانونی داشته باشند. اگر فردی بدون اجازه قانونی، همسر خود را طلاق دهد برای او مجازات در نظر گرفته میشود.

از مراحل اولیه جدایی زوجین، ثبت دادخواست طلاق است که باید مراحل ثبت آن و رعایت نکات نوشتاری را دانست. در ادامه با نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد آشنا می‌شوید.

مراحل ثبت دادخواست طلاق به شرح زیر است:

  • ثبت‌نام در سامانه تصمیم
  • دریافت مشاوره طلاق
  • ارائه دادخواست طلاق با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی
  • صدور گواهی عدم سازش
  • طی‌ مراحل طلاق در دادگاه

ازبین‌رفتن استحکام زندگی مشترک

از بین‌ رفتن استحکام زندگی مشترک

مدارک مورد نیاز برای دادخواست طلاق

در ادامه مقاله نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد، اشاره ای خواهیم داشت به مدارک مورد نیاز برای درخواست طلاق.

برای ثبت دادخواست طلاق مدارک باید اصل باشند. در صورت عدم وجود مدارک، باید درخواست المثنی کنید.

اصل شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج از مدارک مورد نیاز برای دادخواست طلاق هستند. مستندات و مدارک لازم باید به دادخواست طلاق ضمیمه شوند. طلاق‌ها در واقع جزء دعاوی خانوادگی طبقه‌بندی می‌شوند و برای انجام طلاق باید به دادگاه خانواده مراجعه کرد.

مطلب مفید | وکیل خانواده مشاوره رایگان

متن دادخواست

پس از نوشتن موارد و اطلاعات خواسته شده در برگه دادخواست، نوشتن شرح دادخواست را شروع میکنیم. در برگه دادخواست باید اطلاعات زوج و زوجه، آدرس، درخواست، شرایط و شرح دادخواست ذکر شود. هنگام نوشتن شرح دادخواست باید آداب و نکاتی را رعایت کنیم. در برگه دادخواست باید در مورد حضانت فرزندان و نحوه پرداخت مهریه و نفقه توضیح داده شود. متن شرح دادخواست را در نمونه دادخواست طلاق از طرف زوج به شرح زیر مشاهده می‌کنید:

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام. اینجانب……… فرزند………. متولد…….. مطابق سند عقدنامه به شماره……… دفترخانه……….. واقع در………. به علت عدم امکان به ادامه زندگی و عدم تفاهم اخلاقی و روحی با زوجه تقاضای صدور گواهی طلاق را دارم. مهریه زوجه به مبلغ………تماماً پرداخت شده است. زوجه در طول مدت زناشویی نفقه خود دریافت کرده است و اجرت‌المثل ایام زوجیت به مبلغ…… تعیین شده توسط کارشناس هنگام اجرای صیغه به‌حساب زن واریز می‌شود.

حضانت فرزند مشترک به نام………. متولد……….. با مادر است. نفقه فرزند ماهانه به مبلغ…….. به‌حساب مادر واریز می‌شود و سالانه نیز قابلیت تعدیل دارد. ملاقات با فرزند هفته‌ای…… نیز با فرزند صورت می‌گیرد. اینجانب شرایط دیگر و ادعای دیگری ندارد؛ لذا از دادگاه محترم تقاضای صدور حکم طلاق را دارم.

نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد

نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد

درخواست گواهی عدم سازش از دادگاه

گواهی عدم سازش جزء مدارکی است که برای طلاق باید به دادگاه ارائه شود. از زمانی که این گواهی صادر می‌شود تا 3 ماه بعد، فرد می‌تواند برای طلاق به دادگاه مراجعه کند. برای گرفتن این گواهی ابتدا فرد باید باتوجه‌به مراحلی که در مطالب قبلی گفته شد، دادخواست طلاق بدهد. در گواهی عدم سازش تمام حقوق زوجین از جمله مالی و غیرمالی تعیین شده است.

گواهی عدم سازش در واقع همان اجازه دادگاه برای طلاق زوجین است و هنگامی صادر می‌شود که مراحل قانونی طی شده باشد و دادگاه تشخیص دهد که امکان توافق و آشتی وجود ندارد. مسئولیت تحویل گواهی عدم سازش به دفتر ثبت به عهده مرد است.

صدور گواهی عدم سازش از دادگاه

صدور گواهی عدم سازش از دادگاه

 شرایط طلاق زن بدون پرداخت مهریه

اگر در عقدنامه ذکر شده باشد که مهریه عندالمطالبه پرداخت شود، مرد باید فوراً آن را پرداخت کند و اگر ذکر شده باشد عندالاستطاعه، هنگامی که توانایی مالی داشته باشد باید نسبت به پرداخت اقدام کند.

در صورت تقاضا و عدم توانایی مالی، مرد میتواند درخواست پرداخت اقساطی مهریه را بدهد. چنانچه زن تا هنگام طلاق دوشیزه باشد، نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد (برای کسب اطلاعات مبتنی بر قانون، لطفاً به کتاب قانون مدنی مراجعه شود) . اما در برخی موارد نیازی به پرداخت مهریه نیست و مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد.

اشتباه رایجی بین مردم وجود دارد که فکر می‌کنند به زن ناشزه، خیانت‌کار یا مجرم مهریه تعلق نمی‌گیرد. این باور غلط است . موارد گفته شده مانع از حق مهریه زن نمی‌شود.

یکی از مواردی که در آن مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد این است که ازدواج بین زن و مرد باطل باشد و آن‌ها نزدیکی نداشته باشند. مورد دیگر این است که نکاح بین آن‌ها باطل شود و زوجین با هم نزدیکی نداشته باشند.

مطلب مفید | گواهی عدم امکان سازش

کلام آخر

طلاق به دلیل عدم سازش بین زوجین اتفاق می‌افتد. رایج‌ترین نوع طلاق، دادخواست طلاق از طرف زوج است. برای درخواست طلاق از طرف مرد باید دادخواست در دفاتر خدمات قضایی ثبت شود و به همراه آن مدارک مورد نیاز به دادگاه خانواده ارائه شود.

هنگام نوشتن دادخواست طلاق باید نکاتی را نظر داشته باشید و آداب نوشتاری را هنگام نوشتن شرح دادخواست رعایت کنید. برای آشنایی بیشتر، نمونه دادخواست طلاق از طرف زوج در این مقاله ارائه شد. پس از طی این مراحل، دادگاه با استناد به مدارک موجود، گواهی عدم سازش را صادر می‌کند. در این گواهی حق و حقوق زن و مرد توسط دادگاه تعیین میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up