نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه 

 دادخواست طلاق به درخواست زوجه ابتدای راه جدایی است

دادخواست طلاق به درخواست زوجه ابتدای راه جدایی است

نکات مهم حقوقی در نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه

یکی از پرچالش‌ترین مباحث در دعوای درخواست طلاق ، طرح دعوا از طرف زن و یا دادخواست طلاق از طرف زوجه است. مطابق با آیین دادرسی برای انجام این کار، زن باید دادخواستی را تهیه و تقدیم کند. در این دادخواست اطلاعاتی مبنی بر دلیل طلاق نوشته میشود. در گذشته باید دادخواست به صورت متنی به دادگاه ارائه می‌شد، اما امروزه فرد دادخواست را به طور الکترونیکی تقدیم می‌کند.

مطلب مفید | اثبات عسر و حرج زوجه

همان‌طور که اطلاع دارید در قانون طلاق، امکان مطرح‌شدن بحث جداشدن از طرف زوجه نیز وجود دارد؛ اما این مبحث نسبت به اعلام طلاق از طرف زوج پیچیده‌تر است. نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه به شما عزیزان کمک می‌کند تا آشنایی بیشتری با نحوه ارائه این درخواست از سوی زوجه داشته باشید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. طلاق از سوی زوجه به‌وسیله دوازده روش مختلف قابل‌اجرا است و هر یک از این دلایل خود دارای زیرمجموعه‌های مختلفی هستند.

در واقع وجود همین دلایل مختلف و سردرگمی در زمینه اثبات آن‌ها، امر طلاق از سوی زوجه را به یک فرایند نسبتاً دشوار تبدیل کرده است. به هر روی، شما باید با مطالعه نمونه دادخواست‌های متنوع و بررسی جزئیات موجود در آن‌ها، شرایط موجود را با شرایط زوجه مدنظر تطبیق دهید. تنها در این شرایط می‌‌توان انتظار بهترین نتیجه ممکن را داشت. در ادامه متن با ما همراه باشید تا علاوه بر ارائه توضیح مختصری در مورد روش ارائه درخواست طلاق از سوی زوجه، ‌ چند نمونه از این درخواست‌ها را به شما ارائه کنیم.

مطلب مرتبط |  درخواست طلاق از طرف مرد

زوجه در چه شرایطی می‌تواند درخواست طلاق بدهد؟

بهتر است قبل از این که به نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه بپردازیم، شرایط این نوع دادخواست را بررسی کنیم و با آن آشنا شویم. همان‌ طور که می‌دانید، بر اساس قوانین مربوط به ازدواج در ایران، هنگامی که یک مرد و زن با هم ازدواج می‌کنند، حق درخواست طلاق یا به اصطلاح حق طلاق به صورت قانونی در اختیار مرد است.

در این صورت، اگر زن بخواهد درخواست طلاق داشته باشد، باید شرایطی ایجاد شود که محکمه‌پسند بوده و بر حق طلاق مرد برتری داشته باشد. یکی از این شرایط، ثبت حق طلاق در زمان عقد برای زن است. در این صورت، زن هر زمان که بخواهد، می‌تواند برای طلاق اقدام کند.

در غیر این صورت، باید یکی از شروط دوازده گانه‌ای که مرد به هنگام عقد نکاح دائم آن‌ها را امضا کرده است، نقض شود تا طلاق به درخواست زوجه اتفاق بیفتد. به طور مثال، اگر مرد ۶ ماه خانه را ترک کند و نفقه نپردازد، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و درخواست طلاق را ارائه دهد. همچنین اگر مرد از نظر روانی به جنون برسد و جان زن در خطر باشد، حق طلاق به زن داده می‌شود و می‌تواند دادخواست مربوط به این امر را ارائه دهد.

دادخواست طلاق توسط زن باید محکمه‌پسند باشد

دادخواست طلاق توسط زن باید محکمه‌پسند باشد

آشنایی با شرایط مختلف اعلام طلاق از سوی زوجه

یکی از مهم‌ترین قوانینی که در هنگام امضای عقدنامه مطرح می‌شود، اعطای حق طلاق به مرد است. متأسفانه بسیاری از بانوان با نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه آشنا نیستند و بنابراین، در صورت وجود مشکلات بین و زن مرد نمی‌توانند درخواست طلاق خود به‌صورت آنی ارائه دهند.

به همین علت، در شرایطی که زوجه بخواهد درخواست طلاق خود را اعلام کند، ‌ باید به دلایل مختلفی روی بیاورد و شرایط مربوط به این دلایل را اثبات کند. برای مثال اگر زوجه درخواست طلاق خود را با کمک دلیلی همچون ضرب و شتم توسط شوهر اعلام کرده است، باید دلایل مربوط به این امر را به دادگاه ارائه دهد.

تعداد دلایل مختلفی که زوجه می‌تواند به‌وسیله آن‌ها نسبت به ارائه درخواست طلاق خود اقدام کند، دوازده عدد است. هر یک از این دلایل دارای شرایط مختص به خود هستند و بهتر است برای آشنایی با آن‌ها از مشاوران حقوقی بهره بگیرید. نکته جالب اینجاست که تمامی این دوازده دلیل به طور کامل در متن عقدنامه ذکر شده‌اند. عدم پرداخت نقطه به مهم‌ترین دلیل موجود جهت اعلام طلاق از سمت زوجه تبدیل شده است.

چه اطلاعاتی در نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه نوشته می‌شود؟

به این موضوع می‌رسیم که در فرم نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه چه اطلاعاتی باید نوشته شود. برای دسترسی به این فرم، زوجه باید به دادگاه خانواده مراجعه کند و در صورتی که وکیل نداشته باشد، از عریضه‌نویسان و مشاوران فرم را دریافت کند‌.

در ابتدای این فرم، مشخصات خواهان یعنی زوجه و خوانده یعنی زوج نوشته می‌شود. این مشخصات شامل نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، شغل و محل اقامت است. سپس در صورت در اختیار داشتن وکیل، مشخصات وکیل خواهان نیز نوشته می‌شود.

بعد از آن، باید تعیین خواسته و بهای آن مشخص شود که طلاق به درخواست زوجه است. اطلاعات دیگر مربوط به دلایل و منضمات است که معمولاً وکالت‌نامه، شماره شناسنامه و کارت ملی خواهان و اطلاعات سند ازدواج در آن نوشته می‌شود. زوجه باید به هنگام نوشتن دادخواست تمامی مدارک مربوط به خود و ازدواج را به همراه داشته باشد.

سپس باید درخواست طلاق زوجه شرح داده شود. در نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه این قسمت را باید یک وکیل حاذق یا مشاور حقوقی تنظیم کند. این موضوع به این خاطر است که دلیل طلاق باید بر اساس مواد قانونی و محکمه‌پسند نوشته شود. همچنین اصطلاحات قانونی نیز باید در آن قرار بگیرد. به همین دلیل، فرد عادی قادر به نوشتن آن نیست‌.

 دادخواست طلاق را باید وکیل بنویسد

دادخواست طلاق را باید وکیل بنویسد

مراحل ارائه دادخواست طلاق 

بعد از این که اطلاعات درباره نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه را دانستیم، بهتر است که به سراغ مراحل ارائه آن برویم. قبل از هر چیز باید این مورد را بیان کنیم که درخواست طلاق از طرف زن و پروسه آن بسیار سخت است، به همین دلیل باید صبر بالایی داشته باشید.

بعد از این که درخواست طلاق تنظیم شد، باید آن را  تقدیم دادگاه خانواده کرد، اما قبل از آن باید در سامانه ثنا و نوبت‌دهی الکترونیکی دفاتر خدمات قضایی ثبت‌نام کرد. پس از این که نوبت‌دهی انجام شد، باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست را ثبت کرد.

بعد از این کار، زن می‌تواند در مدت ۲۰ روز از درخواست خود صرف‌نظر کند و نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه را پس بگیرد. بعد از بیست روز، دادگاه درخواست را به همراه مدارک ارسال شده بررسی می‌کند و زن و شوهر را برای ارائه توضیحات به دادگاه فرا می‌خواند.

اگر مدارک مورد قبول باشند و اعتراض به دادخواست صورت نگیرد، قاضی رأی طلاق را صادر می‌کند. روی این می‌توان درخواست تجدید نظر داد،  بعد از تجدید نظر رأی نهایی صادر می‌شود . اگر رأی تجدید نظر نیز طلاق را صادر کرد، زوج و زوجه باید برای گرفتن طلاق به محضر بروند.

آیا برای دادخواست طلاق نیازمند وکیل هستیم؟

همان ‌طور که در بالا مشاهده کردید، قسمت شرح دادخواست طلاق در نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه باید توسط یک شخص آگاه به مسائل حقوقی طلاق نوشته شود. این شخص می‌تواند یک مشاور حقوقی یا یک وکیل حاذق باشد. در هر حال، داشتن یک وکیل در این راه بسیار سودمند است.

مطلب مفید | وکیل اجرای درخواست طلاق

اگر زوجه بخواهد به تنهایی این کار را انجام دهد، باید از مشاور حقوقی کمک بگیرد. به همین دلیل، استفاده از یک وکیل خانواده که همیشه همراه باشد، سودمند است‌.

معمولاً بیشتر دفاتر وکلای خانواده در اطراف دادگاه خانواده قرار دارند که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و نوشتن نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه و تمامی کارهای فرآیند جدایی را به آن‌ها بسپارید.

در این زمینه، مؤسسه حقوقی ملکی اداری خدمات ارزشمندی را به متقاضیان ارائه می‌دهد و از آنجایی که بخشی از خدمات آن به صورت تلفنی و آنلاین است، می‌توانید در هر زمان و مکانی از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های آن بهره‌مند شوید و پروسه رسیدگی به پرونده را کاهش دهید. مزیت چشمگیر این مؤسسه آن است که تنها در تهران فعالیت ندارد و در تمام نقاط ایران کادر مجرب خود را مستقر کرده است.

پروسه طلاق بعد از دادخواست طولانی است

پروسه طلاق بعد از دادخواست طولانی است

نمونه درخواست طلاق از سمت زوجه به دلیل ترک زوجه (بیش از شش ماه)

درصورتی‌که زوج، زوجه را به مدت بیش از شش ماه ترک کند و هیچ خبری از زنده‌بودن و یا مرگ وی وجود نداشته باشد، می‌توان برای ارائه درخواست طلاق اقدام کرد. متن مربوط به این نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه باید به شکل زیر باشد:

ریاست محترم دادگستری ………..

با سلام و احترام

با کمال احترام به استحضار جناب‌عالی می‌رساند:

اینجانب ………………. فرزند …………….. به‌موجب سند نکاحیه شماره ………………… مربوط به دفتر رسمی ازدواج ………….. با میزان مهریه …………………. ریال با جناب …………………… فرزند ………………….. عقد زوجیت را خوانده‌ام و به زوجیت وی درآمده‌ام.

در زمان امضای عقدنامه کلیه شروط مربوطه را مطالعه کرده‌ام و از تمامی این شروع آگاه هستم. زوج بنده به مدت بیش از شش ماه بدون هیچ‌گونه دلیل مشخصی منزل را ترک نموده و با وجود پیگیری‌های مختلف، هنوز خبری از ایشان به ما نرسیده است. علاوه بر این، در این مدت هیچ‌گونه نفقه‌ای در اختیار بنده قرار نگرفته است. نظر ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی ناظر به شروط عقد نکاح، به طور رسمی درخواست طلاق خود را به جناب‌عالی اعلام می‌دارم.

نمونه درخواست طلاق به دلیل اعتیاد زوج

یکی دیگر از دلایل مربوط به طلاق که می‌توان از آن در زمینه نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه استفاده کرد، اعتیاد زوج است. متأسفانه به علت افزایش میزان اعتیاد، ‌ این نوع دادخواست‌ها به‌وفور مشاهده می‌شوند. تفاوت چندانی بین این نوع درخواست با سایر درخواست‌های طلاق از سوی زوجه وجود ندارد، اما باید به‌صورت واضح در زمینه اعتیاد زوج صحبت شود. برای مثال می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

ریاست محترم دادگستری ………………

با احترام به استحضار جناب‌عالی می‌رساند:

اینجانب …………………… فرزند ……………….. به‌موجب سند ………………………. شماره ……………… در دفتر ازدواج …………………… با میزان مهریه …………… در تاریخ ………………….. به عقد آقای ……………… در آمده‌ام. در زمان امضای عقد کلیه قوانین مربوطه مطالعه شد و با تمامی موارد موجود در عقدنامه آشنا هستم. زوج بنده به مدت بیش از سه سال اعتیاد شدید به هروئین پیدا کرده است. این شرایط موجب شده تا زندگی مشترک بنده به طور کامل تغییر پیدا کند و از دچار مشکلات روحی و روانی شوم.

متأسفانه، علی‌رغم تلاش‌های متعدد، همسر بنده به‌هیچ‌وجه راضی به ترک این ماده مخدر نیست و این امر زندگی مشترک ما را درگیر مشکلات پیچیده‌ای کرده است. باتوجه‌به ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی استدعا دارم اجرای صیغه طلاق را دررابطه‌با این پرونده در نظر بگیرید.

کلام آخر

نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه یکی از مهم‌ترین مواردی است که در ابتدای پروسه جدایی از طرف زن باید در نظر گرفته شود. از آنجایی که طرح دعوی از سوی زن پیچیدگی‌های زیادی دارد، لازم است که دادخواست حتماً توسط یک شخص متخصص در این حوزه تنظیم شود.

مطلب مفید | وکیل طلاق در غرب تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.