زمان پرداخت مبلغ استراحت پزشکی تامین اجتماعی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

زمان پرداخت مبلغ استراحت پزشکی تامین اجتماعی

زمان پرداخت استراحت پزشکی تامین اجتماعی

زمان پرداخت مبلغ استراحت پزشکی تامین اجتماعی

آشنایی با زمان پرداخت مبلغ استراحت پزشکی تامین اجتماعی

زمان پرداخت مبلغ استراحت پزشکی تامین اجتماعی در یک موعد خاص انجام نمیپذیرد. لذا باید در شرایط مختلف، زمان متفاوتی را از طرف سازمان انتظار داشته باشید. سازمان تامین اجتماعی از کلیه حقوق رفاهی کارکنان اداره ها، سازمانها، کارخانه ها، کارگاه ها و بسیاری از شغل های دیگر پشتیبانی میکند.

بیشتر بخوانید | غرامت دستمزد چیست؟

همانگونه که میدانید کلیه افراد در زمان اشتغال مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت میکنند. از 30 درصد مبلغ حق بیمه 23 درصد توسط کارفرما و 7 درصد از حقوق فرد بیمه شده پرداخت میشود. مبلغی که به عنوان استراحت پزشکی دریافت میشود یکی از مزایای اصلی برای بیمه شدگان این سازمان به شمار می آید. در این مقاله درباره زمان پرداخت مبلغ مربوط به استراحت پزشکی توسط سازمان تامین اجتماعی، نکات مهمی بیان شده است.

 تاریخ پرداخت مبلغ استراحت پزشکی تامین اجتماعی

زمان پرداخت مبلغ استراحت پزشکی تامین اجتماعی را می‌توان به تاریخ خاصی ارجاع داد.چرا که زمان واریز مبلغ معمولاً با توجه به بیمه سازمان تامین اجتماعی پرداخت میشود. این سازمان در تاریخهای مختلف زمانی که از لحاظ اداری مشخص خواهد شد، معمولاً مبلغ استراحت پزشکی سازمان تامین اجتماعی را پرداخت می کند.

ادامه مطلب | وکیل متخصص کار و تامین اجتماعی

این نکته حائز اهمیت است که بدانید زمان پرداخت این وجه در برخی از شرایط از 1 ماه نیز عبور میکند. شما باید به شعبه مراجعه و پیگیریهای لازم را انجام دهید. شما همچنین میتوانید اطلاعات لازم را در مورد زمان پرداخت استراحت پزشکی از افراد کارشناس کسب نمایید.

نحوه پرداخت مبلغ استراحت پزشکی

حال که در مورد زمان پرداخت مبلغ استراحت پزشکی تامین اجتماعی با شما صحبت کرده‌ایم، بهتر است در مورد نحوه پرداخت آن نیز صحبت کنیم. شما به عنوان فرد متقاضی باید کلیه مدارک و اسناد خود را به این سازمان تحویل دهید. بدین ترتیب قادر خواهید بود مبلغ مورد نظر را بابت استراحت پزشکی دریافت کنید.

در مدت زمانی که شما از این مبلغ استفاده میکنید، کارفرما حقوق مرخصی شما را پرداخت نمیکند. مگر اینکه شما به صورت هماهنگ ، از کارفرما این مبلغ را طلب کنید که در این شرایط، سازمان مبلغی را بابت استراحت پزشکی تامین اجتماعی پرداخت نخواهد کرد.

 مطالعه بیشتر | سایت تامین اجتماعی

 در حالت عادی سه روز اول از مبلغ کسر میشود. از روز چهارم مبلغ پرداخت استراحت پزشکی از سوی سازمان تامین اجتماعی را میتوان در نظر گرفت. اما در شرایطی مانند بروز بیماری حاد و بستری در بیمارستان سه روز اول کسر نخواهد شد. همچنین متقاضی باید گواهی پزشکی را به شعبه تامین اجتماعی ارائه و در سامانه به ثبت برساند. البته برای 8 روز کمتر، گواهی پزشکی کفایت میکند. و بیشتر از این نوبت باید شورای پزشکی تامین اجتماعی تصمیم گیری کند.

نحوه پرداخت استراحت پزشکی

نحوه پرداخت مبلغ استراحت پزشکی

  چه کسانی مبلغ استراحت پزشکی را دریافت میکنند؟

در ماده ۵۹ قانون سازمان تامین اجتماعی کلیه بیمه شدگان، آن زمانی که تحت درمان هستند با توجه به صلاحدید سازمان میتوانند مبلغ استراحت پزشکی را دریافت کنند. اما نباید کاملاً از کار افتاده باشند. کسانی که از این مبلغ استفاده میکنند، در هر شرایطی که تحت درمان هستند میتوانند مبلغ را دریافت کنند. هیچ تفاوتی وجود ندارد که مشکل بیمه شده به خاطر حادثه ناشی از کار و یا غیر آن باشد که به درمان نیاز داشته باشد.

به هر حال تامین اجتماعی مبلغ را با توجه به شرایطی که برآورد شده پرداخت میکند. البته مشغول به کار نبودن متقاضی و عدم دریافت مزد و حقوق از جمله شرایط مهم دیگر برای دریافت مبلغ استراحت پزشکی سازمان تامین اجتماعی است. در نظر داشته باشید که باید زمان استراحت از 3 روز بیشتر باشد و برای کمتر از 3 روز سازمان مبلغی را پرداخت نمیکند.

بیشتر بخوانید | قانون غرامت دستمزد کارگر

مرخصی استعلاجی چیست؟

مرخصی استعلاجی یکی از مرخصیهایی است که به بیمه شده در هنگام  مشکلات ناشی از سلامتی حین کارتعلق میگیرد. در یک دوره درمانی خاص که بیمه شده بدلیل بیماری قادر به کار کردن نیست کارفرما حقوق و دستمزد را پرداخت نمی‌کند و بیمه شده باید از حق دیگری استفاده کند.

در قانون تامین اجتماعی مرخصی استعلاجی برای همین زمان در نظر گرفته شده است. بر این اساس فرد بیمه شده میتواند بدون دغدغه به استراحت بپردازد. در ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی در مورد حقوق و دستمزد این مرخصی نیز سخن به میان آمده که معمولاً اگر بیمه شده متأهل باشد، سه چهارم به آن تعلق میگیرد. در صورت مجرد بودن دوسوم را میتواند دریافت کند.  بنابراین میتوان گفت زمان پرداخت مبلغ استراحت پزشکی هنگام استفاده از مرخصی استعلاجی است.

مرخصی استعلاجی چیست

مرخصی استعلاجی چیست

پیگیری مبلغ پرداخت استراحت پزشکی

تا اینجا نکاتی را در مورد پرداخت مبلغ استراحت پزشکی مطرح کردیم. باید این نکته را در نظر بگیرید امروزه سازمانهایی مانند تامین اجتماعی واقعا حساب شده و برنامه ریزی شده خدمات خود را ارائه میدهند. اما برای پرداخت استراحت پزشکی عمدتاً زمان خاصی را در نظر نمیگیرند. بیمه شده در یک بازه تاریخی خاصی میتواند این مبلغ را دریافت کند. برای پیگیریهای لازم بهتر است بدانید مشاورین و کارشناسان با تجربه میتوانند پاسخگوی شما عزیزان باشند. لذا بدون هرگونه استرس و اضطراب برای پیگیری دریافت مبلغ استراحت پزشکی با مشاورین در ارتباط باشید.

مطلب مرتبط | نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی

سخن پایانی

مبلغ استراحت پزشکی را میتوان نوعی دستمزد و حقوق در نظر گرفت. این سازمان برای برطرف کردن دغدغه مالی بیمه شدگان در زمان استراحت، این حق را ارائه کرده است. شما در این هنگام از مرخصی استعلاجی خود استفاده میکنید و مبلغی را به عنوان غرامت دستمزد با در نظر گرفتن شرایط خاص دریافت میکنید.

10 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سه ماه پیش پسرم عمل کرد20روزمرخصی دادن. 3ماه گذشته هنوزریالی دریافت نکردیم. یک روزبیمه رانریزی قطع میشه. عدالت علی.

    پاسخ
  • من خودم بیمارستان میلاد عمل شدم. مثلا مال تامین اجتمایی هست 15 روز استراحت داشتم الان 3 ماه هست واسم واریز نشده خدا لعنتشون کنه انشالله

    پاسخ
  • سهراب ململی
    11 دسامبر 2023 17:01

    بنده ازدوازده مردادماه الی سی آبان بعلت حادثه کاری که مصدوم شدم تحت نظرپزشک بودم .چون زیرزانوی چپم خوردشدوپلاتین گذاشتم با پایه حقوق ماهانه 383965876ریال تا به امروزفقط 292000000ریال پرداخت شده ..طبق محاسبه قانون تامین اجتماعی که گفته شده سه چهارم مبلغ تعلق میگیردبه بیمارمتاسفانه بیمه برای من 176000000ریالش میده خواستم بدونم اللحساب هستش یا قانون استراحت پزشکی فرق دارد

    پاسخ
    • سلام.
      متاسفانه در مورد پرداخت بیمه بابت درمان آنقدر محاسبات پیچیده ای را بیمه اعمال میکند که در مورد هر بیمار با توجه به شرایط بیماری و روند درمان ، اظهار نظر نظر کردن براحتی میسر نیست.

      پاسخ
  • از۵/۱۷الی ۶/۱۷ استلاجی دارم ثبت شده اونم از نوع نهایی ش ولی واریز نشده انشااله میدن 🙏🏼

    پاسخ
  • حمید اهوازی
    23 اکتبر 2023 15:32

    دیکتاتوری تر از تامین اجتماعی ندیدم
    این همه پول بیمه پرداخت میکنیم
    برای ارائه خدمات انگاری صدقه سری میده یا از جیب کارمند مربوطه.
    بیمارستان هاش که دیگه نگو
    همین یکی دو ماه پیش با دوستم رفته بودم سپیدار اهواز
    قسمت پذیرش یه آقایی رو صدا زد،بنده خدا آدم بسیار ساده و زحمتکشی بنظر می‌رسید.
    دیرتر جواب داد،به هر دلیلی یا حواسش نبود یا گوشش سنگین بود
    خانوم پذیرشی، چنان بش نهیب زد،آقا کجایی ۲ ساعته گلوی من پاره شد!!!!
    طاقت نیاوردم گفتم خانومی شاید ۲ثانیه منظورت باشه
    چه خبرته ،این بابا سنی ازش گذشته،شاید صدای شمارو نشنیده…چرا هوای همو نداریم
    چی شده
    چرا …
    البته درصد کمی هم واقعا انسانهای شریفی هستند
    جسارت به همه نباشه
    به امید بهبودی همه مسایل

    پاسخ
  • همسر من خرداد جراحی کرده تا الان هیچ واریزی نداشت ۲۱ روز
    اخه چرا مگه پول بیمه نمی دیم ک استفاده کنیم

    پاسخ
    • همسر من از ۲۳شهریور جراحی شده ۹۱ روز بهش استراحت دادن تا الان دریغ از یه هراز تومن که بیمه پرداخت کرده باشه…چه جوری وقتی حق بیمه یک روز نمیدی اعتبار بیمه رو قطع میکنن ولی الان که احتیاج داریم به بیمه دریغ از یه هزار تومن ..چه طوری شعار بیمه که میگه ما نمی‌خواهیم بیمارانمان به جز درد بی پولی درد دیگه ای نداشته باشن با بیمه …این خودش درد بزرگی که سه ما از جیب خرج کردن به امید این که بیمه کمک کنه

      پاسخ
  • مهدی برزگر
    19 جولای 2023 14:24

    بنده از برج ۲۷/۰۲ تا ۲۸/۰۴هیچ وجه از بیمه دریافت نکردم مدارکم هم بردم تایید شده ولی پولی پرداخت نشده کسی هم جوابگو نیست فقط میگن صبر کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.