بازپس گیری ملک مصادره شده از ستاد اجرایی فرمان امام

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

بازپس گیری ملک مصادره شده از ستاد اجرایی فرمان امام

بازپس گیری ملک مصادره ای

بازپس گیری ملک مصادره ای

یکی از پرونده های رایج در دادگاه های انقلاب اسلامی در سراسر کشور مربوط به سرنوشت املاک مصادره شده است. سرنوشت تمام این املاک یکسان نیست. در بسیاری از موارد دادخواست دهندگان مستندات کافی را به دادگاه ارائه می دهند و بازپس گیری ملک مصادره شده امکان پذیر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق تر این موضوع بپردازیم.

مطلب مفید | اعتراض به مصادره اموال 

شکل گیری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی

شناخت ستاد اجرایی فرمان امام به منظور درک ساز و کار مصادره برخی از اموال و به تبع آن پرونده های بازپس گیری ملک مصادره شده ضروری است. امام خمینی در اسفند ماه سال ۵۷ یک فرمان را صادر کرد که به موجب این فرمان وظایفی به شورای انقلاب اسلامی محول گردید.

مطلب مفید | مزایده فروش ملک ستاد اجرایی

مطابق با این فرمان شورای انقلاب اسلامی وظیفه مصادره همه اموال خاندان شاهنشاهی را عهده دار شد. تمام اموال منقول و غیر منقول خاندان پهلوی با هدف حمایت از مستضعفین و کارگران مصادره می شوند. این ستاد یک از نهادهای مستقل به شمار می رود که در حال حاضر با نظارت مقام معظم رهبری اداره می گردد.

مصادره اموال

مصادره اموال

آغاز به کار ستاد اجرایی از سال ۱۳۶۸ هجری شمسی بود. ستاد اجرایی تمامی اموالی که صاحب مشخصی ندارند و اموالی که مطابق با اصل ۴۹ قانون اساسی باید مصادره شوند را تحت اختیار خود قرار می دهد. ستاد در دو حوزه مهم اقتصادی و خیریه فعالیت دارد.

آیا بازپس گیری ملک مصادره شده امکان پذیر است؟

در بسیاری از موارد ممکن است املاک و زمین های مصادره شده از سوی ستاد اجرایی فرمان امام مورد اعتراض قرار بگیرد. چنین اعتراض هایی از سوی مالکین املاک مصادره شده، وکیل و یا ورثه قانونی آن ها صورت می‌ گیرد. وقتی افراد چنین ادعایی را مطرح می‌کنند و معتقدند که ملک مورد نظر شرعاً و قانوناً متعلق به آنهاست و دلیل موجه و قانونی برای سلب مالکیت آنها وجود ندارد، باید این دادخواست را به صورت رسمی مطرح کنند.

مطلب مفید | ابطال سند ستاد اجرایی

به عنوان مثال امروزه بسیاری از زمین هایی که در دوره پهلوی مصادره شده اند با تلاش و کوشش وکیل ستاد اجرایی به صاحبان اصلی آن ها بازگردانده شده است. در این مورد می توان به تلاش وکلای با تجربه در گزوه ما در بازگرداندن زمین های مصادره ای به صاحبان آن ها اشاره نمود.

پیگیری پرونده های بازپس گیری ملک مصادره شده چگونه انجام می شود؟

برای ارائه چنین دادخواستی باید به مرجع قضایی مربوطه که وظیفه رسیدگی به پرونده‌ های این چنینی را برعهده دارند، مراجعه نمود. مراجع قضایی تمام مستندات ارائه شده از سوی دادخواست دهندگان را بررسی می کنند. در صورتی که مستندات ارائه شده ادعای فرد را ثابت کند، امکان بازپس گیری ملک مصادره شده وجود دارد.

پرونده املاک مصادره ای

پرونده املاک مصادره ای

هم اکنون پرونده های زیادی وجود دارد که منجر به برگشت اموال مصادره ای شده است. در صورتی که مالکان حقیقی این خانه و زمین های مصادره شده در خارج از کشور باشند، پس از بازگشت به ایران می‌ توانند موضوع را پیگیری کنند.

سرنوشت املاک تحت سرپرستی ستاد اجرایی فرمان امام 

گاه دادگاه انقلاب اسلامی در خصوص املاکی که صاحبین آن ها مشخص نیست، رای به سرپرستی ستاد اجرایی فرمان امام می دهد. بموجب این حکم مقرر می‌شود تمام املاکی که امکان دسترسی به صاحبان آنها وجود ندارد تحت سرپرستی ستاد اجرایی فرمان امام قرار داده شوند تا تکلیف نهایی آنها مشخص شود.

مطلب مفید | وکیل ستاد اجرایی 

در صورتی که مالکین حقیقی پیدا شوند، املاک به صاحبان آن ها واگذار می شود و فرایند آن با بازپس گیری ملک مصادره شده متفاوت است. در این صورت تنها حق الزحمه سرپرستی به ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت می گردد.

سخن پایانی

پرونده های بازپس گیری ملک مصادره شده همچنان در جریان است. دادگاه انقلاب اسلامی به این پرونده ها رسیدگی می‌کند. و پس از نهایی شدن احکام صادره در صورتی که رای به نفع دادخواست دهندگان باشد، فرآیند باز پس گیری املاک مصادره شده آغاز می گردد. اگر شما دارای چنین پرونده هایی هستید با ما تماس بگیرید.

وکیل اصل 49 و اموال مصادره شده

وکیل اصل 49 در گروه ملکی اداری می تواند با جمع آوری دلایل و مستندات حقوقی و محکمه پسند و تکیه بر دانش حقوقی خود، اقدامات مؤثری را انجام دهد. وی با تکیه بر مفاد قانون ، در جهت احقاق حقوق موکلین خود اقدام و اموال مصادره شده  را به آنان بازمی گرداند.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • بابک رضایی
    5 مارس 2024 15:30

    قطعه زمین 850 متری شهرک ساحلی دارای سند منگوله دار که هیچ ساخت و سازی در شهرک ایجاد نشده ، فقط به بهانه عدم سرکشی صاحب مال توسط ستاد اجرایی تقاضای مصادره داده شد و دادگاه انقلاب بدوی رای به عدم مصادره و بازگشت زمین به صاحب اصلی داد ولی ستاد اجرایی به رای بدوی اعتراض داده و ضمن احاله پرونده به تجدید نظر تهران رای قطعی مصادره را گرفته و سریعا ملک را در مزایده به قیمت نازلی فروحته . صاحب ملک کارمند بازنشسته فرهنگی در پرونده مشخص بوده ولی بدون تماس با او غیابی رای گرفته شده . ایا میتوان ملک را پس گرفت?

    پاسخ
    • سلام.
      اگر مالک در جریان دادگاه نبوده با حضور نداشته و رای صادره غیابی بوده از زمان اطلاع تا بیست روز فرصت واخواهی خواهد داشت.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    پدر من یک قطعه زمین به صورت قولنامه ای در سال 70خریداری کرده
    و ستاد اجرایی امام زمین ما را به شهرداری در سال 1401 واگذار کرده آیا امکان پس گرفتن هست؟

    پاسخ
    • سلام.
      با این توضیح مختصر امکان پاسخ دقیق وجود ندارد. لطفا در مورد اینکه زمین دقیقا در کجا واقع شده و اصل اسناد آن در دست چه کسی می باشد و اینکه آیا تا کنون اقدامی در جهت بازپس گیری آن انجام داده اید اطلاعات بیشتری را اعلام بفرمایید.
      با تشکر از شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up