حکم تخلیه بدلیل خاتمه قرارداد

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

دعوای حکم تخلیه بدلیل خاتمه قرارداد

تخلیه ملک به دلیل پایان مهلت قرارداد

تخلیه ملک به دلیل پایان مهلت قرارداد

حکم تخلیه بدلیل خاتمه قرارداد – یکی از اشکالات و ابهامات و سؤالات مطرح اکثر کاربران آن است که تخلیه ملک تجاری چگونه انجام میکیرد؟ باید دانست در کلیه دعاوی میان موجر و مستاجر، قوانین خاص وجود دارد. اگر املاک تجاری باشد دو قانون عمده و اساسی  بر قراردادهای مربوط به املاک تجاری حاکم است. این قوانین با فاصله زمانی تصویب بیست ساله  ملاک عمل قرار می گیرند. برخی دعاوی تخلیه ملک بر اساس قانون مصوب سال 1356 رسیدگی و منجر به صدور رای می گردد. برخی نیز بر اساس قانون تخلیه ملک مصوب سال 76 مورد قضاوت قرار گرفته و منشاء صدور رای می باشند. یکی از دعاوی میان موجر و مستاجر مربوط به موارد تخلیه بدلیل خاتمه قرارداد است.

در مواردی که دعوای تخلیه ملک ، حالت بحرانی به خود میگیرد ممکن است اولویت اصلی طرف دعوا، حکم تخلیه فوری باشد. در این موارد وکیل دعوای اجاره و تخلیه ملک باید با وکالت پرونده ، اقدامات قضایی را انجام دهد.

ملاک و مستندات قانونی تخلیه ملک

در آن دسته از قراردادهای اجاره املاک تجاری که قانون روابط موجر و مستاجر سال 56 بر آن شمولیت دارد با اتمام مدت اجاره، مالک نمی تواند دادخواست تخلیه تقدیم کند. تخلیه ملک در این موارد منحصراً در موارد خاصی است که در قانون اخیر الذکر مورد تاکید قرار گرفته است. در قراردادهای اجاره موضوع قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 به غیر از موارد مذکور در ماده 7 و 8 قانون به محض اتمام مدت اجاره، موجر می تواند درخواست تخلیه ملک را ارائه کند. در این رابطه صدور حکم تخلیه بدلیل خاتمه قرارداد می تواند پایانی بر دعوای میان موجر و مستاجر باشد.

تخلیه ملک بر اساس ماده 494 قاون مدنی

عقد اجاره به محض انقضاء مدت برطرف میشود و اگر پس از انقضاء آن مستاجر عین مستاجره را بدون اذن مالک مدتی در تصرف‌ خود نگاه دارد موجر برای مدت مزبور مستحق اجرت‌المثل خواهد بود. اگرچه مستاجر استیفاء منفعت نکرده باشد. و اگر با اجازه مالک در تصرف نگه دارد وقتی باید اجرت‌المثل بدهد که استیفاء منفعت کرده باشد . مگر اینکه مالک اجازه داده باشد که مجاناً استفاده نماید.

اقدام موجر برای پیگیری تخلیه بدلیل خاتمه قرارداد

اقدام موجر برای تخلیه ملک

اقدام موجر برای تخلیه ملک

اگر در قراردادهای اجاره املاک مسکونی ، موجر قرارداد دستی با مستاجر منعقد کرده باشد، موجر باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند. که روند تخلیه و اجرای آن سریع تر انجام می پذیرد. اگر قرارداد اجاره رسمی باشد حکم تخلیه بدلیل خاتمه قرارداد کمی بیشتر طول می کشد. زیرا اولاً مستاجر حق تجدید نظر دارد. ثانیاً موجر برای روند پیگیری حکم صادره از مرجع قضایی باید به دفترخانه مراجعه و تقاضای صدور اجراییه نماید. در این زمان مستاجر نیز فرصت 10 روزه برای اعتراض خواهد داشت.

در مواردی که بحث شکایت مطرح می شود موجر نمی تواند در هنگام تخلیه هیچ مبلغی را تحت عنوان ضرر و زیان و خسارت و یا موارد مشابه از مبلغ ودیعه کم نماید. او در این مورد باید مبلغ مورد نظر خود را از دایره اجرایی بخواهد.

دستور تخلیه و شرایط تخلیه

ممکن است رابطه بین موجر و مستاجر بر اساس قرارداد منعقده باشد و همه چیز بر اساس قانون رعایت شده باشد. در این صورت در زمان تخلیه دادگاه دستور تخلیه بدلیل خاتمه قرارداد را صادر می کند.

مواردی که مستند به آن ها دستور تخلیه صادر میشود، عبارت است از:

  • اجاره نامه دارای مدت باشد
  • مدت اجاره پایان یافته باشد
  • اجاره نامه در دو نسخه تنظیم و طرفین آن را امضاء کرده باشند
  • دو شاهد نیز قرارداد را امضاء نموده باشند.

در صورتی که شروط مورد نظر در میان نباشد حکم تخلیه صادر می شود و زمان اجرای آن نیز طولانی تر خواهد بود.

مرجع حل اختلاف و رسیدگی

اگر اجاره نامه مربوط به اماکن تجاری  دارای سرقفلی و حق کسب و پیشه باشد، مرجع رسیدگی دادگاه محل ملک خواهد بود. در قراردادهای اجاره املاک مسکونی ، شورای حل اختلاف مرجع رسیدگی به دعوای تخلیه بدلیل خاتمه قرارداد خواهد بود.

نحوه اجرای رای تخلیه بدلیل خاتمه قرارداد

نحوه اجرای رای تخلیه

نحوه اجرای رای تخلیه

اگر رسیدگی به دعوای تخلیه بدلیل خاتمه قرارداد در صلاحیت دادگاه باشد، دادگاه در صورت برحق بودن موجر، حکم به تخلیه خواهد داد. طبق معمول آراء دادگاههای بدوی، حکم صادره قابل تجدیدنظرخواهی خواهد بود. بعد از صدور حکم قطعی، اجراییه صادر می شود. مستاجر 10 روز فرصت خواهد داشت ملک را تخلیه نماید. در غیر این صورت اجرای احکام، اقدام به تخلیه ملک خواهد نمود. البته اگر موجر مبلغی را به عنوان ودیعه دریافت کرده باشد ابتدا باید مبلغ مورد نظر را به مستاجر پرداخت نماید.

تصمیم دادگاه در مورد سرقفلی

اگر در دعوای موجر و مستاجر ملک تجاری، موجر وظیفه پرداخت سرقفلی به مستاجر داشته باشد، دادگاه ملزم به تعیین مبلغ سرقفلی نیست.  در این موارد، مستاجر باید دادخواست مطالبه سرقفلی را به دادگاه تقدیم نماید. با این وجود برخی دادگاهها بر اساس رای وحدت رویه مستند به ماده 27 قانون روابط موجر و مستاجر سال 56 عمل می کنند. یعنی ضمن صدور حکم تخلیه با تعیین بهای سرقفلی به نرخ مناسب ، تخلیه را منوط به پرداخت سرقفلی می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.