درخواست صدور سند مالکیت

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

درخواست صدور سند مالکیت

یکی از موضوعات قابل اهمیت در حوزه ملک ، فرایند صدور سند ملک و همچنین نحوه دریافت سد تک برگ مالکیت  است. زیرا در دعاوی حقوقی ملکی ، اثبات مالکیت ملک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از آنجا که مهمترین دغدغه هر شخص در طول زندگی داشتن سرپناه مناسب برای سکونت و زندگی می باشد لذا نحوه دریافت سند نیز در این مسیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لازم است همه افراد با انواع سند مالکیت و فرایند دریافت سند آشنا باشند و جزییات آن را بدانند. با ما همراه باشید تا در این باره کمی بحث کنیم.

سند مالکیت ملک چیست؟

هر ملک دارای پلاک ثبتی منحصر به فرد ، یک سند مالکیت جداگانه ای دارد. این سند در حال حاضر به سند تک برگی معروف است. سند مالکیت در طول تاریخ اسامی و اشکال گوناگون داشته است.

مطلب مفید | اثبات مالکیت با سند عادی

مستند به ماده 1284 قانون مدنی ، سند عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد.

ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی مقرر میدارد : اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی ، در حدود صلاحیت آن ها ، بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند؛ رسمی است.

در اینجا بد نیست با انواع سند مالکیت کمی بیشتر آشنا شویم.

انواع صدور سند مالکیت و فرایند درخواست آن

در ادامه سعی داریم بصورت مختصر در مورد برخی از مهمترین انواع سند ملکی توضیحات مختصر ارائه نماییم.

 سند ملکی تک برگ

سند تک برگی در حال حاضر برای تمامی املاک که پایان کار ساختمان را دریافت کرده اند صادر میگردد. همینطور ساختمان هایی که نیاز به تعویض سند دارند بعد از طی مراحل اداری و ثبتی میتوانند سند مگوله دار خود را عوض کنن و سند تک برگ دریافت کنند.

مزیت سند تک برگی ، مکانیزه و الکترونیکی بودن فرایند ورود اطلاعات و چاپ آن است. این امر مانع از سوء استفاده و نفوذ افراد برای دست بردن در سند میباشد.

 یکی از مزیت های این نوع سند بویژه در املاک دارای چند نفر شریک چاپ سند تک برگ برای هر شریک است.

مطلب مفید | مدارک لازم برای ابطال سند رسمی

سند منگوله‌ دار

سند دفترچه ای یا منگوله دار قبل از طراحی سند تک برگ مهمترین نوع سند برای املاک محسوب میشد. هنوز هم اکثر املاک مسکونی یا تجاری دارای این نوع سند هستند.

سند منگوله دار دارای جلد  ضخیم تر و چندین برگ است که بوسیله منگوله سربی و یک نخ توسط اداره ثبت پلمب شده است.

این پلمب مهر تاییدی بر آن و نشانه رسمیت ، اعتبار و ارزش این سند مالکیت است. دارنده این سند ، مالک اصلی ملکی است که سند برای آن تهیه شده است.

سند ملکی مشاع

یکی از انواع سند مالکیت ، سند ملک مشاعی است که مالکیت بیش از یک نفر را بر یک ملک نشان میدهد.

سند مشاع نیز نوعی سند دارای اعتبار و ارزش است که در آن چن نفر شریکهر کدام مالک قسمتی از ملک خواهند بود.

در سند ملک مشاعی موضوع خرید و فروش ملک ، در قیاس با دیگر انواع اسناد پیچیدگی بیشتری دارد .

سند ملکی المثنی

هر گاه سند اصلی ملک به هر دلیل از بین برود و یا مفقود شود تحت ضوابط و شرایط خاص برای آن ملک سند المثنی صادر میشود.

سند ملکی وقفی

این نوع سند همانطور که اط امش پیدا است به املاکی تعلق دارد که مربوط به اداره اوقاف بوده و به عبارتی وقف این سازمان شده است.

این سند است را صاحب ملک یا زمین آن وقف میکند و اداره اوقاف آنرا به صورت ۹۹ ساله به دیگران انتقال می دهد . سپس در ازای آن اجاره دریافت مینماید. خرید و فروش املاک و اموال اوقافی بدون هماهنگی با سازمان اوقاف ممنوع است.

ساخت و ساز در املاک اوقافی فقط با اجازه سازمات اوقاف میسر بوده و برای چنین ساخت و سازهایی فقط سند اعیانی صادر میشود.

سند ملکی عرصه و اعیان

در هر ملک ، زمین آن را عرصه و بنای احداثی بر روی آن را اعیان مینامیم.

میزان سهم هر یک از مالکین در مجتمع های مسکونی ، برای سند ملکی عرصه ، به اندازه و متراژ اعیان آن بستگی دارد. معمولاً شهرداری ها در صورتمجلس تفکیکی ملک متراژ دقیق آن را معلوم نموده و در سند تفکیکی قید میکنند.

سند مالکیت اعیانی

به بنا و ساختمان در اصطلاحات حقوقی، اعیان اطلاق می گردد که در مقابل عرصه قرار می گیرد. سند اعیانی سندی است که صرفاً برای ساختمان یا اعیان صادر شود.

سند مالکیت عرصه

عرصه به هر زمین یا بقعه ای گفته می شود که بنا یا ساختمانی در آن وجود نداشته باشد. از این رو، سند عرصه برای زمین صادر می گردد.

سند وکالتی

هر گاه صاحب یک ملک بدلیلی نخواهد ملک خود را از طریق مراجعه به ثبت بصورت ثبتی به دیگری اتقال دهد. میتواند با مراجعه به دفترخانه آن را بصورت وکالتی به آن شخص انتقال دهد. این نوع سند ، سند وکالتی گفته میشود.

 این سند باید به صورت رسمی و محضری ثبت شود تا از اعتبار لازم برخوردار باشد.

سند ورثه‌ای

با فوت صاحب یک سند ، وراث وی میتوانند با تسلیم مدارک به سازمان ثبت اسناد، سند ورثه ای دریافت کنند.

مدارک مورد نیاز برای صدور سند وررثه‌ ای : تقاضای صدور سند مالکیت ، گواهی حصر وراثت، فرم مالیاتی ۱۹ و اصل سند مالکیت مورث است.

سند ملکی معارض

ممکن است در مواردی بدلیل اشتباهات ثبتی برای یک پلاک ثبتی دو سند با شماره های مختلف صادر شود. به این اسناد ، معارض گفته میشود که معمولا ً طی یک فرایند قضایی و ثبتی یکی از دو سند ابطال میشود.

مستند به ماده ۵ لایحه قانونی در رابطه با اشتباهات ثبتی و اسناد مالکیت معارض ، دادگاه هنگام مواجهه با چنین اسنادی ، پس از انجام بررسی‌ های کارشناسی یکی از آنها را ابطال مینماید.

سند ملکی رهنی

هر گاه سند مالکیت در زمان استفاده از وام بانگی یا تسهیلات در اختیار بانک وام دهنده قرار گیرد. در اصطلاح گفته میشود سند در رهن بانک قرار دارد. به سندیی که در رهن بانک قرار میگیرد سند رهنی گفته میشود.

سند مفروزی

در این نوع سند، مالک تنها یک نفر بوده و دارای مالکیت بدون شریک نسبت به کل مال یا شش دانگ خواهد بود.

سند مصادره ای یا بنیادی

سند مالکیتی که دارای سابقه مصادره به وسیله دادگاه انقلاب برای بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و … باشد، سند بنیادی است.

سند شرطی

سند رسمی که تضمین کننده بیع شرط بوده و بر اساس آن، بایع باید در موعد مقرر به پرداخت ثمن که وجه نقد است، بپردازد و یا در آن شرط دیگری منظور شود، سند شرطی است.

درخواست صدور سند مالکیت املاک ثبت شده

هنگامی که شما یک خانه یا آپارتمان یا زمین میخرید که قبلاً دارای سند میباشد یعنی از  سابقه ثبتی برخوردار است، نیازی نیست خریدار ملک برای صدور سند مالکیت به اداره ثبت مراجعه کند.

در چنین شرایطی می توانید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید . در آنجا تقاضای صدور سند جدید مالکیت به نام خود میدهید. دفاتر اسناد رسمی پس از اخذ مدارک ، نسبت به درخواست سند از طریق اداره ثبت اسناد و املاک منطقه اقدام می نمایند.

درخواست صدور سند مالکیت المثنی

سند مالکیت در بعضی مواقع از قبل وجود دارد . اما ممکن است این سند کلاً یا به صورت جزئی به دلایل خاصی از بین رود یا مفقود گردد . در چنین مواردی که سابقه ثبتی موجود است بایستی مالک و یا وکیل قانونی وی به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده و درخواست صدور سند مالکیت المثنی با مستندات مربوطه از جمله استشهادیه و درخواست و … اقدام نماید.

درخواست صدور سند مالکیت به نام وراث

در صورت فوت فردی که سند مالکیت به اسم وی صادر شده، وراث وی قادر به ارائه درخواست صدور سند مالکیت نسبت به سهم الارث خود از اداره ثبت محل وقوع ملک خواهند بود. مدارک مورد نیاز در این زمینه شامل تقاضای صدور سند مالکیت، گواهی انحصار وراثت، فرم ۱۹ مالیات و اصل سند مالکیت مورث می شود.

پس از آن که وراث اقدام به تهیه و تحویل مدارک ذکر شده به اداره ثبت نمودند. صدور دستور ثبت تقاضا توسط مسئول اداره در سیستم دبیرخانه انجام شده و سپس وی آنها را به منظور بررسی مدارک و سوابق ارائه شده به دفتر املاک( یا متناسب با واحد ثبتی مربوطه به نماینده کارشناسی)  ارسال می گردد.

در مرحله بعد، متصدی دفتر املاک یا کارشناس مربوط، سوابق، سمت ورثه نسبت به فرد فوت شده و همچنین احراز انحصار وراثت را مورد بررسی قرار می دهد. وی پس از ارزیابی، به ذکر شماره گواهی انحصار وراثت و خلاصه مفاد در سیستم املاک پلاک ثبتی مربوطه می پردازد و سپس بر اساس سهم الارث وراث نسبت به داده آمایی سیستم املاک اقدام می نماید پس چنانچه سند مالک متوفی از نوع کاداستری و تک برگ نباشد جهت تثبیت حدود و مساحت برای نقشه بردار مربوط ارسال می گردد و چنانچه سابقه تثبیت داشته باشد پیش سند هر یک از وراث را اخذ و سپس جهت گواهی های لازم به بایگانی دفتر بازداشتی و حسابداری ارسال می گردد.

مطلب مفید | دفتر حقوقی ملکی اداری

سپس، پیش نویس اسناد مالکیت ورثه توسط مسئول مربوطه، بعد از ملاحظه سوابق و بررسی پرونده، امضاء می شود. پس از آن اقدام به صدور دستور ابطال سند مالکیت اولیه و همچنین تحریر اسناد مالکیت جدید می کند و همچنین چاپ اسناد مالکیت جدید می کند.

پس از صدور اسناد مالکیت نسبت به ابطال سند مالکیت مورث اقدام می گردد و ضبط پرونده صادر می گردد پس اسناد تحویل پست منطقه شده تا به نشانی متقاضیان ارسال گردد.، اسناد مالکیت جدید مشاعی توسط متصدی دفتر املاک تحریر شده و ابطال سند مالکیت مورث صورت می گیرد و در پرونده ضمیمه می شود. متقاضی پرونده در هنگام مراجعه، بهاء دفترچه اسناد مالکیت محاسبه شده توسط حسابداری در بانک ملی پرداخت می کند و رسید آن را به اداره ثبت تحویل می دهد.

سپس پوشه کار و سوابق فیزیکی درخواست سند جهت ضبط در پرونده به بایگانی ارسال می گردد.

درخواست صدور سند مالکیت املاک جاری

املاک جاری ، املاکی هستند که سابقه ثبت در دفتر املاک ندارند. زمانی امکان درخواست صدور سند مالکیت املاک جاری وجود دارد که تحدید حدود آنها انجام شده است. همچنین زمان لازم جهت واخواهی نسبت به اصل و تحدید بلامعارض پشت سر گذاشته شود. تشریفات صدور سند مالکیت املاک جاری به شرح زیر میباشد:

۱-  نماینده اداره ثبت بعد از انجام عملیات تحدید اقدام به تهیه پیش نویس مجدد سند مالکیت مینماید.

۲-بعد از ثبت صورتجلسه تحدید ، مهلت سی روزه برای واخواهی تحدید از تاریخ تحدید صورت می گیرد.

۳-با اتمام مهلت واخواهی متقاضی اقدام به تسلیم تقاضای خود جهت صدور سند مالکیت به شکل کتبی به اداره ثبت محل مینماید.

۴- مسئول اداره بر اساس دستور ثبت تقاضا ، پرونده را به نماینده ثبت جهت رسیدگی ارجاع میدهد.

۵- تقاضا به بایگانی ارجاع میشود تا ضمیمه پرونده برای نماینده فرستاده شود. پرونده توسط نماینده ثبت مورد بررسی قرار می گیرد. در صورت انجام نقل و انتقالی نسبت به ملک مورد نظر، مراتب در ستون مربوطه پیش نویس سند مالکیت ذکر می گردد. سپس ارسال پرونده به بایگانی برای گواهی های لازم صورت می گیرد.

۶-مسئول بایگانی وظیفه گواهی کردن صحت انتشار عبارات آگهی های تحدیدی ، نوبتی و همچنین تاریخ، شماره و نام روزنامه های ناشر را در پیش نویس سند مالکیت بر عهده دارد. همچنین وی موظف است که مراتب عدم وجود اوراق خارجی ضمیمه نشده و عدم وصول واخواهی نسبت به اصل و تحدید حدود را گواهی نماید. سپس اقدام به ارسال پرونده برای نماینده مربوطه کند.

۷- سپس پرونده از جهت گواهی عدم بازداشت یا وثیقه بررسی و متصدی دفتر مذکور مراتب را در ستون مربوطه گواهی خواهد کرد.

مطلب مفید | دفتر وکالت در غرب تهران

۸-پرونده برای مسئول اداره به منظور رسیدگی و بررسی دقیق و همه جانبه فرستاده می شود. در صورت تشخیص کافی بودن اقدامات صورت گرفته توسط مسئول اداره، وی اقدام به صدور دستور ثبت ملک در دفتر املاک با توضیح وصول حقوق دولتی ضمن امضاء پیش نویس سند مالکیت خواهد نمود.

۹- پرونده با هدف محاسبه حقوق دولتی بر اساس برگ ارزیابی(دارای اعتبار یکساله از تاریخ تنظیم) که در پرونده وجود دارد. همچنین وصول بهاء سند مالکیت به حسابداری فرستاده خواهد شد. متصدی حسابداری اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهد. سپس صدور قبض مورد نظر را جهت پرداخت به متقاضی تحویل می دهد.

۱۰-متقاضی در بانک ملی که حساب ثبت در آن افتتاح شده است ، مبلغ مندرج در قبض را واریز نموده و رسید را به حسابداری تحویل می دهد.

۱۱-متصدی حسابداری اقدام به ضمیمه نسخه مخصوص پرونده نموده و پس از اختصاص یک جلد سند مالکیت به آن، در ستون مربوطه در پیش سند مالکیت مراتب عدم وجود بدهی ملک و همچنین وصول حقوق دولتی را ذکر می کند و جهت انجام اقدام بعدی، گواهی پرونده را به دفتر املاک می فرستد.

۱۲-پرونده به یکی از متصدیان دفتر املاک ارجاع داده می شود و وی اقدام به ورود اطلاعات و مشخصات ملک و مالک در سیستم دفتر املاک اقدام می نماید. پس از  آن سند مالکیت با شناسه ی ملی و هولوگرام با توجه  به مشخصات پیش سند تنظیمی صادر و به امضای مسئول اداره می رسد .

۱۳-پس از امضاء و اخذ هزینه حسابداری سند صادره جهت تسلیم به متقاضی به دبیرخانه اداره ارسال می گردد.

۱۴-سند مالکیت هنگام مراجعه متقاضی و بعد از ثبت در دفتر تسلیم اسناد ضمن احراز هویت متقاضی که به طور معمول با شناسنامه انجام می گیرد با گرفتن رسید در دفتر تسلیم سند و مستخرجه به وی تحویل داده خواهد شد.

 فرایند درخواست صدور سند مالکیت برای املاک بدون سند

بر اساس قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان های ثبتی فاقد سند که یک قانون فاقد مهلت و مدت انقضا است هر وقت ساختمانی ساخته شد که حائز شرایط اخذ سند بود می توان برای آن درخواست سند نمود.

البته این قانون شامل زمین ها و چهار دیواری ها (غیر از کشاورزی و باغات) نمی شود و فقط ساختمان های احداثی را شامل می شود.

ساختمان ها و زمین های کشاورزی و باغات باید دارای سابقه ثبت باشند یعنی برای آنها پلاک ثبتی تعیین شده باشد.

فقط برای املاکی می توان درخواست سند داد که دسترسی به مالک یا حداقل یکی وراث او (به جهت فوت یا مفقود الاثر بودن) مقدور نباشد. (فوت یا غیبت در حین رسیدگی به تقاضا و با استعلام از ثبت احوال قابل تشخیص است و در صورت اثبات خلاف آن تقاضا  از سوی هیات رد می شود)

الف ) آماده سازی مدارک شامل :
  1. در املاک قولنامه ای کپی از سند مالکیت ملک (سند اولیه) و قولنامه یا قولنامه هایی که متقاصی را به مالک اولیه ارتباط می دهد.
  2. در املاک دارای سند مشاعی سند مشاعی متقاضی و در صورتی که سند مالکیت به نام شخص متقاضی نباشد، ارائه وکالتنامه های مربوطه.
ب) تهیه نقشه ملک
  1. تهیه نقشه با مختصات UTM از طریق یکی از مهندسین نقشه کش نظام مهندسی یا کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری یا ثبت با بازدید ملک .
  2. تهیه و آماده سازی نقشه مورد نظر بر اساس قالب اداره ثبت با فرمت rcelmal.xls .
پ) اسکن مدارک
  1. اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی.
  2. کپی از سند مالکیت اولیه ملک (در اسناد قولنامه ای)
  3. اصل و کپی تمامی قولنامه های  استنادی تا با مالکی که سند به نام او صادر شده است برسد. (در اسناد قولنامه ای)
  4. اصل سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی و کپی صفحات اول، دوم، سوم، صفحه حدود ملک، توضیحات و صفحات انتقالات.
  5. نقشه ملک با مختصات UTM   که توسط متقاضی تهیه شده.
  6. فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملکی در فایل excel مربوطه (الزام ارسال این فایل لغو شد).
  7. فیش بانکی بابت هزینه تقاضا به مبلغ پانصد هزار ریال به حساب بانکی سیبا به شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ بانک ملی. ( نیاز به اسکن ندارد)
ت) تکمیل فرم درخواست پذیرش در سامانه

تکمیل فرم درخواست پذیرش در این سایت www.sabtemelk.ir و دریافت شماره ورود به سامانه .

ث) ورود به قسمت تکمیل درخواست

ورود مجدد به سامانه با کد دریافتی در مرحله قبل و کد ملی متقاضی و تکمیل درخواست.

ج) ارسال مدارک به واحد ثبتی

پس از تکمیل درخواست ، پرینتی از آن تهیه و با مدارکی که در مرحله سوم ذکر شده به واحد ثبتی از طریق پست سفارشی ارسال و کد رهگیری ۲۰ رقمی از دفتر پستی دریافت نمایید.

چ) ورود مجدد به سامانه

با استفاده از شماره ورود و کد ملی وارد سامانه شده و شماره رهگیری ۲۰ رقمی دریافتی از دفتر پستی را وارد نمایید.

ح) پایان ثبت تقاضا

در مرحله آخر شماره پرونده را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.