سوالات متداول خانواده

سوالات متداول خانواده

اگر مهریه بیش از 110 سکه باشد و مرد هم توان پرداخت داشته باشد و زن هم بتواند مال و اموال شوهر را معرفی نماید ، حتی بیش از 110 سکه را میتوان از طریق دادگاه گرفت.

الب) مراجعه به اداره ثبت

بر اساس قانون جدید مهریه ، زن نمیتواند برای مطالبه مهریه از همان ابتدا به دادگاه مراجعه کند. بلکه باید ابتدا به اداره اجرای ثبت مراجعه نماید.

البته در قدم اول باید به دفترخانه ای که ادواج در آن ثبت شده مراجعه و با پرداخت هزینه ، درخواست مطالبه مهریه را بدهد. سپس طی هماهنگی با دفترخانه ، به اداره اجرای ثبت مراجعه کند.

با ارسال اظهار نامه برای زوج ، وی ظرف 10روز موظف است مالی را برای پرداخت مهریه معرفی کند.

ب) مراجعه به دادگاه

پس مشخص شد زن برای دریافت مطالبه مهریه ابتدا باید مسیر اداره اجرای ثبت را طی کند . وقتی از طریق اجراییه ثبت نتوان مهریه را دریافت کرد دادگاه میتواند در مورد مهریه تعیین تکلیف کند.

پس از مطالبه مهریه ، مرد می تواند درخواست اعسار بدهد . در صورت قبول درخواست شوهر ، پرداخت مهریه به صورت قسطی صورت می گیرد.

برخی اموال شوهر را که به آن مستثنیات دین گفته میشود نمیشود توقیف کرد. با استناد به ماده 24 قانون محکومیتهای مالی ، میتوان یقین حاصل نمود که اموال زیر قابل توقیف نیستند :

  • یک منزل مسکونی متناسب با شأن شوهر
  • اثاثیه ، مایحتاج و آذوقه مورد نیاز و ضروری زندگی و افراد تحت تکفل
  • کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها
  • وسایل و ابزار کار ، لوازم شخصی و تلفن همراه
  • خانه ای که شوهر برای ارتزاق خود اجاره داده و تنها منبع معاش وی میباشد.
  • مبلغی که شوهر از طریق اجاره منزل دریافت میکند و تنها منبع معاش وی باشد.

برای به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت خوب است بر اساس گامهای زیر حرکت و اقدام نمایید:

  1. در گام اول ، زن به دفتر ازدواج که عقد را ثبت نموده مراجعه و درخواست صدور اجراییه و پیگیری روند اجرایی مطالبه مهریه را مینماید.
  2. دفتر ازدواج بعد از اینکه درخواست مهریه از طرف زن را دریافت نمود ، ابلاغیه مبنی بر تشکیل و شروع روند اجرایی ارسال مینماید.
  3. پرونده تشکیل شده در دفترخانه به اداره اجرای اسناد سازمان ثبت فرستاده میشود .
  4. اداره ثبت ، از بانک ، پلیس راهور و سازمان ثبت اسناد و املاک برای شناسایی اموال استعلام میکند.
  5. در صورت شناسایی اموال ، نسبت به توقیف اموال اقدام میشود.
  6. اگر اموال تکاپوی مهریه را بنماید از طریق مزایده ، مهریه زن پرداخت میشود.
  7. در صورتیکه امکان توقیف وجود نداشته باشد ، شوهر ممنوع الخروج شده و در صورت استنکاف شوهر از پرداخت مهریه ، از طریق مراجعه به دادگاه ، امکان جلب وی نیز وجود دارد.

یکی از شروط ضمن عقد ازدواج، وکالت مطلق زوجه برای طلاق است. تنها در موارد خاص است که زن می تواند درخواست طلاق کند. با درج شرط وکالت مطلق زوجه در طلاق، زن می تواند در هر شرایطی درخواست طلاق کند.

زوج به زوجه وکالت مطلق با حق توکیل به غیر می دهد تا زوجه بتواند در هر شرایطی و هر وقت اراده کرد، برای طلاق اقدام کند. در این شرط هر نوع طلاق اعم از بائن، رجعی، خلع و … ممکن است. زوجه می تواند مهریه را بذل یا اخذ کند و در هر زمان‌ که اراده کند با هر دلیلی، از دادگاه تقاضای طلاق کند.

آنچه که والدین و فرزندان آنها باید بدانند این است که حتماً قبل از ازدواج در مورد مهریه بررسی و به قطعیت و دقت نظر برسید. در این مورد اصلاً جای هیچ رودربایستی نیست.

مثلاً اگر قرار است یک آپارتمان به عنوان مهریه به همسر داده شود. پیش از مراسم عقد ازدواج و در فرصت مناسب و با کمال دقت همه اطلاعات به شکل دقیق جمع آوری گردد. در زمان عقد و ثبت مشخصات زوجین و شروط ضمن عقد ، این مشخصات شامل : نام مالک (که حتماً نام همسر باید باشد) ، مشخصات ثبتی ملک ، آدرس دقیق ملک و کد پستی آن در سند ازدواج یا عقدنامه بطور دقیق ثبت گردد .

ننوشتن مشخصات دقیق موجب میشود در صورت اختلاف بین زوجین و شکایت زوجه و درخواست اجرای مهریه ، زوج در صورت داشتن چند آپارتمان ، بدترین آنرا به زوجه بدهد. یا اینکه زوجه نتواند به ملک یا مال مورد نظر خود برسد.

پس هر مال غیر منقول را از قبل بطور دقیق ثبت کنید تا در زمان اجرا گذاشتن مهریه دچار دردسر نشوید.

برای اطمینان از انتقال سند در آینده ، بهتر است این انتقال به عنوان یک تعهد در آینده ، در شروط ضمن عقد ازدواج قید شود و جزییات آن نیز بدقت ملحوظ شود.

همه این کارها موجب میشود در زمان درخواست مهریه از طرف زوجه و خودداری زوج از انتقال سند ، زوجه با مراجعه به دفتر خدمات قضایی و نهایتاً حضور در دادگاه محل وقوع ملک ، درخواست انتقال سند را مطرح کند.

یکی از اقدامات احتیاطی که زوجه میتواند انجام دهد آن است که در هنگام ثبت مشخصات مهریه در سند ازدواج علاوه بر زوج ، مشخصات نفر دیگری را (مثلاً پدر داماد) به عنوان ضامن اخذ نماید.

در این صورت چنانچه زوج در آینده از پرداخت مهریه ( سکه ، ملک و ….) خودداری نماید نفر ضامن مسئول بوده و میتوان در دادگاه از وی مهریه را مطالبه نمود.

این در مواردی میتواند کاربرد داشته باشد که زوج فاقد تمکن مالی است اما فرد ضامن مثلاً پدر او توانایی پرداخت مهریه را دارد. از این طریق زوجه میتواند براحتی مهریه خود را از ضامن طلب کرده و آن را دربافت نماید.

در مورد ارث شوهر از زن دو شرط مهم و اساسی وجود دارد که باعث می‌شود مرد از همسرش ارث ببرد. نخستین مورد این است که حتماً ازدواج و رابطه زوجیت میان آنها دائمی باشد.

فقط در این نوع رابطه همسر می‌تواند شامل ارث بشود . اگر ازدواج به شکل صیغه‌ای و موقتی باشد هیچ ارثی به وی تعلق نخواهد گرفت. دومین شرط نیز این است که شوهر در زمان مرگ همسرش زنده باشد تا بتواند شامل ارثی که از او باقی می‌ماند بشود.

مطلب مفید | وکیل خانواده 

اگر زن و مرد از یکدیگر فرزند داشته باشند ، مرد تنها می‌تواند یک ‌چهارم یا ربع دارایی‌های همسرش را تصاحب کند.

چنانچه آنها از همدیگر فرزندی نداشته باشند؛ اما وارث دیگری در قید حیات باشد آنگاه سهم ارث مرد به یک‌دوم یا نصف اموال افزایش پیدا می‌کند.

آخرین حالت نیز این است که در زمان فوت زن، جز مرد هیچ وارثی وجود نداشته باشد که همه اموال به شوهر تعلق خواهد گرفت.

برای ارث بردن از همسر ، زن و شوهر حتما زوجیت دائمی داشته باشند. در این صورت زن مبتواند از شوهر خود ارث ببرد. از طرف دیگر وجود فرزند و البته تعداد فرزندان می‌تواند تاثیر زیادی روی میزان ارث زن از شوهر داشته باشد. درصورتی‌که زوجین دارای فرزندی نباشند زن می‌تواند یک‌چهارم از ترکه شوهر را به ارث ببرد.

دقت داشته باشید که در این شرایط سایر ترکه شوهر معمولا به سایر اقوام که طبق قانون مشخص می‌شوند می‌رسد و درصورتی‌که زن رابطه خونی نیز با همسر خود داشته باشد می‌تواند در این ارث شریک باشد. حال زمانی که زوجین دارای فرزند یا فرزندانی باشند چه اتفاقی می‌افتد؟ در چنین شرایطی یک‌هشتم از ترکه شوهر به زن خواهد رسید و ارث سایر ترکه نیز مطابق با قوانین موجود بین ورثه زوجین تقسیم خواهد شد.

 حضانت فرزند دختر بعد از طلاق یک بحث اختیاری نیست و به صورت قانونی والدین وظیفه دارند که در سنین تعیین شده توسط دادگاه به مراقبت از کودک بپردازند، البته امکان توافق قانونی نیز وجود دارد. توافق در بحث حضانت کودک دختر به آن معنا است که والدین توافق کنند که برای مثال؛ تا سن ۸ سالگی حضانت بر عهده یکی از آن‌ها و پس هشت سالگی حضانت بر عهده شخص دیگر باشد.

اگر این توافق به صورت شفاهی باشد، هیچ ‌گونه رسمیتی ندارد و در واقع، نمی‌توان به آن استناد کرد. به همین دلیل، در صورت توافق بر سر چنین مراحلی باید در اسرع وقت نسبت به ثبت آن اقدام کنید. به طبع، اگر چنین توافقاتی رسمی شوند، مسئله حضانت طبق خواسته والدین پیش می‌رود و دادگاه در این زمینه تصمیم خاصی نمی‌گیرد، مگر این که ثابت شود توافق انجام شده به وسیله زور و فشار بوده است.

اگر والد مورد نظر از حضانت فرزند دختر خود امتناع داشته باشد، طبق ماده 1172 قانون مدنی، حضانت دختر به طور کامل در اختیار والد دیگر قرار می‌گیرد.

اگر والد دوم نیز نسبت به کسب حضانت امتناع کند،‌ حضانت فرزند به قیم یا یکی از آشنایان داده می‌شود. در شرایطی که قیم یا فرد انتخاب شده نیز توانایی مالی حضانت از فرزند را نداشته باشد، حضانت به خرج پدر صورت می‌گیرد. اگر پدر فوت کرده باشد، از درآمد مادر برای حضانت فرزند بهره‌ گرفته می‌شود.

برقراری رابطه نامشروع اگر به حد دخول برسد (حتی اگر طرفین به طور کامل رضایت داشته باشند) حکم زنا را دریافت می‌کند و مستوجب مجازات خواهد بود. روابطی مانند بوسیدن، لمس طرف مقابل جهت کسب لذت شهوانی و … نیز به‌عنوان رابطه نامشروع معرفی می‌شوند.

مجازات افرادی که در این پرونده‌ها به‌عنوان مجرم اصلی شناخته می‌شوند، نود و نه ضربه شلاق به شکل تعزیری است. اگر یکی از طرفین ثابت کند که انجام رابطه نامشروع با اجبار و زور طرف مقابل روی داده است، دادگاه تنها طرف مدنظر را مجرم می‌داند. بنابراین فقط او مشمول دریافت مجازات شلاق تعزیری می‌شود.

مجازات رابطه نامشروع به مسأله تأهل طرفین نیز بستگی دارد. برای مثال حکم دریافتی برای دختر و پسری که مجرد هستند با حکم دریافتی در زمینه رابطه نامشروع یک زن متأهل و یک پسر مجرد یا یک مرد متأهل و یک دختر مجرد متفاوت است.

  • رد ادعای فرزند بودن خواهان
  • رد ادعای فرزند و اثبات پرداخت نفقه
  • بالای 18 سال بودن فرزند و عدم ادامه تحصیل
  • ازدواج فرزند دختر

اگر فرزند نیز شکایت کیفری از پدر کرده باشد، پدر می‌تواند به اثبات عدم تمکن مالی خود بپردازد.

طبق ماده 1169 قانون مدنی سابق در صورت عدم زندگی مشترک پدر و مادر، پسران تا سن 2 سالگی و دختران تا سن 7 سالگی میتوانستند با مادر خود زندگی کنند.

حضانت فرزند بعد از طلاق طبق قانون جدید تا 7 سالگی متعلق به مادر دانسته شده است. در این میان تفاوتی میان دختر و پسر وجود ندارد. بعد از آن حضانت دختران تا سن نه سالگی و پسران تا سن پانزده سالگی با پدرشان است. پس از آن فرزندان میتوانند تصمیم میگیرند با کدامیک از والدین و یا در صورت فوت آنان با دیگر بستگان زندگی کنند.

مشکل حضانت فرزندان از سوی مادران در مواقع جدایی بیشتر در مورد پسرانی مطرح میشود که مادران آنها پس از کودکی و شیرخوارگی مجبورند حضانت را به پدرانشان بسپارند.

مطلب مفید | وکیل حضانت فرزند

میزان سهم ارث زن از شوهر به عوامل زیادی همچون داشتن فرزند، تعداد زوجه‌های مرد و غیره بستگی دارد. تمامی اینها در شرع و قوانین اسلامی پیش‌بینی‌شده‌اند. اگر شوهر فوت کند و فرزندی نداشته باشد، سهم ارث زن از شوهر یک ‌چهارم اموال وی خواهد بود. بطور دقیق‌تر، میزان ارث زوجه یک‌ چهارم از اموال منقول و یک ‌چهارم از اموال غیر منقول به ‌صورت عرصه و اعیان خواهد بود.

اگر شوهر دارای فرزند یا اولاد اولاد باشد، زن یک‌ هشتم از ارث را به ترتیبی که گفته شد، دریافت می‌کند. اگر زن بعد از فوت همسر و قبل از تقسیم ارث فوت کند، ارث زن به وراث او خواهد رسید. در مواردی که مرد چندین همسر و فرزند داشته باشد، یک ‌هشتم سهم ارث زن بین همسران به‌ صورت مساوی تقسیم می‌شود.

مرد به‌ صورت قانونی می‌تواند تا چهار زن را در عقد دائم داشته باشد. اگر مرد فرزندی نداشته باشد، یک‌ چهارم ارث به‌ صورت مساوی بین همسران او تقسیم می‌شود، البته به شرطی که زنان همگی در عقد دائم باشند و در هنگام مرگ روابط زوجین و عقد دائم برقرار بوده باشد.

برای مثال، اگر متوفی دارای هشت میلیارد اموال باشد، یک ‌هشتم آن بالغ بر یک میلیارد خواهد بود و یک ‌چهارم آن دو میلیارد محاسبه می‌شود.

در قانون قدیم، زن فقط از قیمت بنا و اموال غیر منقول ارث می‌برد و این به معنای آن بود که از عرصه (قیمت زمین) سهمی ندارد، اما در قانون جدید زن هم از اعیان (بنای ملک) و هم از عرصه آن (زمین ملک) ارث می‌برد.

مدت زمان اعتبار گواهی عدم امکان سازش 3 ماه بعد از قطعیت است. اما فروض مختلفی را باید در نظر گرفت،  از این جمله :

  • چنانچه مدت سه ماهه سپری شده و گواهی به دفتر ازدواج ارائه نگردد اعتبارش ساقط و صیغه طلاق جاری نمیگردد.
  • زوج گواهی را در مدت مقرر ارائه بدهد اما زوجه از حضور امتناع نماید. در چنین فرضی بر اساس قانون خانواده یک هفته به زوجه مهلت میدهد تا حضور یابد و در غیر این صورت طلاق بدون حضور ایشان جاری خواهد شد .
  • اگر زوجه حضور یابد اما زوج از حضور خودداری کند دو حالت مختلف را باید در نظر گرفت:

 اول، اینکه زوجه وکالت در طلاق داشته باشد. در این فرض در صورت عدم حضور زوج ، زوجه به نمایندگی از وی و از جانب وی خود را مطلقه میکند.

 دوم، چنانچه وکالتی زوجه از جانب زوج نداشته باشد و زوج از حضور امتناع کند در این بین مدت سه ماهه اعتبار گواهی سپری شود انجام طلاق منتفی میگردد و گواهی از اعتبار ساقط می شود.

اگر فرزند فوت کند حالت های زیر متصور است:

الف) همسر و فرزند نداشته باشد و پدر و مادرش در قید حیات باشند ، یک سوم ارث به مادر و و دو سوم ارث به پدر میرسد.

ب) هیچ وارثی جز پدر نداشته باشد ، تمام ارث فرزند به پدر میرسد.

پ) جز مادر هیچ وارثی نباشد، مادر یک سوم ارث را به فرض و بقیه را به رد میبرد .

ت) متوفی دارای فرزند باشد ، پدر یا مادر هر کدام فقط از یک ششم اموال متوفی ارث می برند.

  • یک دختر تنها:

اگر متوفی تنها یک دختر داشته باشد؛ یک دوم به فرض به او داده می شود. و بقیه به او رد می شود.

  • دو دختر یا بیشتر:

 اگر متوفی فقط دو یا چند دختر داشته باشد، دو سوم ارث به فرض به دخترها داده می شود و مابقی ترکه به آنها رد می شود. تا بین خود به تساوی تقسیم می کنند.

  • یک پسر تنها:

 اگر تنها وارث متوفی یک پسر باشد، تمام ترکه به قرابت به پسر می رسد.

  • دو پسر یا بیشتر:

اگر تنها وراث متوفی فقط دو یا چند پسر باشد، همه ترکه به قرابت به آنها می رسد و به صورت مساوی بین خود تقسیم می کنند.

  • دختر و پسر با هم:

اگر وراث متوفی یک دختر و یک پسر یا چند دختر و یک پسر و یا چند پسر و یک دختر یا چند دختر و چند پسر باشد، همگی به قرابت ارث می برند و سهم فرزندان پسر دو برابر سهم فرزندان دختر خواهد بود.

  • عقدنامه یا رونوشت آن
  • شناسنامه زوج (مرد)
  • شناسنامه زوجه (زن)
  • کپی کارت ملی زوجین
  • وکالت نامه محضری طلاق (در صورتی که حق طلاق با زن باشد)
  • توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و …
  • گواهی عدم بارداری زوجه
  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی)
  • نظر واحد مشاوره در دادگاه خانواده

شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دعوی تمکین ندارد و باتوجه به ماده ۱۲ قانون شورای حل اختلاف با ارجاع دادگاه، شورا سعی درحصول سازش بین زوجین می نماید.

از نظر قانون طلاق در اختيار مرد است و نمي توان او را به طلاق مجبور کرد مگر در مواردي که قانون معين کرده باشد

به علت سوء رفتار مرد يا وجود عسر و حرج يا به علت عجز شوهر از دادن نفقه يا خودداري او از پرداخت نفقه و عدم امکان اجراي حکم دادگاه به الزام شوهر به دادن نفقه.

خانمي که شوهرش چهار سال تمام مفقودالاثر باشد در اين موارد است که دادگاه بدون رضايت زوج صيغه طلاق را جاري مي کند.

چنانچه ثابت شود که تمکین نمی کند ناشزه می باشد که در بیشتر مواقع نمی توان ثابت کرد که مستحق نفقه نخواهد بود.

مهریه عندالمطالبه به مهریه ای گفته می شود که خانم هر وقت بخواهد از آقا بتواند دریافت کند اما مهریه عنداستطاعه زمانی که مرد از نظر مالی قادر به پرداخت آن باشد، آن را پرداخت می کند.

در صورت عدم تمکین زن، دادخواست از طرف زوج در دادگاه مطرح می گردد بنابراین در صورت ثابت شدن، نفقه به زوجه تعلق نمی گیرد ولی مهریه به وی اعلق می گیرد. سوالات خانواده

درخواست صدور حکم بطلان عقد از دادگاه  خانواده

بله. برابر ماده 53 قانون حمایت خانواده “هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب ‌ النفقه امتناع کند، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای

نگهداری اطفال از حقوق و تکالیف پدر و مادر می باشد و طبق همان قانون درصورت نبودن ابوین اقربا میتوانند برای محجور از دادستان تقاضای نصب قیم کنند،نتیجه اینکه با وجود مادر ، عموی طفل نمیتواند تقاضای قیم کند مگر با شرایط خاصی همچون ازدواج مادر  و ….

مطابق قانون حمایت خانواده، در تمامی موارد طلاق به جز طلاق توافقی، نیاز به داوری است. دادگاه در تمام موارد درخواست طلاق «به جز طلاق توافقی»، به دلیل ایجاد صلح و سازش باید موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه پس از بررسی نظر داوران، رای صادر می‌کند و اگر نظر داوران را نپذیرد، با گفتن دلیل آن را رد می‌کند.

طلاق توافقی نیازی به داوری و تعیین داور از سوی زن و مرد ندارد زیرا در طلاق توافقی، دادگاه مکلف به ارجاع زوجین به مشاوره خانواده است و در مکان‌هایی که مشاور خانواده وجود ندارد، مکلف به ارجاع به سازمان بهزیستی کشور جهت مشاوره زوجین است و مشاور باید نظر خود را به دادگاه ارایه کند.

بله از لحاظ نظری با وجود شرایط دریافت اجرت المثل، منعی برای دریافت آن از شوهر متوفی وجود ندارد ولی اثبات این شروط به ویژه اینکه به دستور شوهر کارهایی را انجاشم داده اید که قصد در عدم تبرع بوده کمی دشوار است.

زن برای دریافت مهریه می تواند از طریق دفترخانه رسمی اقدام نماید و مبادرت به صدور اجراییه نماید که پس از ابلاغ آن به زوج، زن می تواند تمام اموال منقول و غیر منقول همسر را بازداشت نماید .

اما امکان دارد در برخی موارد زن امکان دسترسی به اموال شوهر را نداشته باشد یا نتواند مالی را برای وصول طلبش معرفی نماید و مرد هم خود از معرفی اموالش خودداری نماید که در این شرایط می تواند دستور ممنوع الخروج شدن مرد را بدهد تا مرد به دلیل پرداخت نکردن مهریه و فرار از پرداخت امکان خروج از کشور را نداشته باشد و بتوان از این لحاظ مانع او شد.

تمکین زن دو نوع است اولین مورد آن تمکین عام و دومین آن تمکین خاص بوده است. منظور از تمکین خاص این است که زن باید از نیازهای غریزی مرد اطلاعات کند.

تمکین عام نیز به این معنا است که زن در همه مراحل زندگی باید از مرد اطاعت کند. و زن باید در همه مسائل نیز از مرد اطاعت کند. ریاست خانه از جمله ویژگی های مرد است.

هزینه طلاق توسط دفتر خدمات قضایی محاسبه می شود. هزینه مورد نظر حدود  پانصد هزار تومان است. البته هزینه ثبت طلاق توسط دفتر ازدواج و طلاق جدا محاسبه میشود.

باید به دادگاه خانواده مراجعه و دادخوستی را برای ازدواج اعلام و شرح مخالفت پدر را قید کرد و از دادگاه درخواست اجازه ازدواج را اخذ نمود.

keyboard_arrow_up