علل پلمب محل کسب

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 9 صبح تا 8 شب با شماره 09306977305 تماس بگیرید.

علل پلمب محل کسب

پلمب واحد صنفی

بررسی علل پلمب محل کسب و کار

وقتی شما در مورد علل پلمب محل کسب و کار و جلوگیری از فعالیت واحدهای صنفی میشنوید احتمالا به یاد تخلف و یا جرم خواهید بود. باید دانست علل پلمب محل کسب میتواند متفاوت باشد. اما در عمده ترین مورد ، دلیل پلمب محل کسب، نداشتن جواز کسب است که میتواند هر کاسب و فعال در عرصه تجاری را با دردسر مواجه کند

پلمب محل کسب و کار میتواند بدلایل مختلف صورت گیرد. این دلایل معمولاً میتواند عدم پرداخت مالیات ، عوارض شهرداری ، عدم دریافت مجوز از اتحادیه مربوطه ، تخلفات صنفی و مواردی از این دست باشد.

مطلب مفید | رفع پلمب عطاری توسط وکیل

هدف از پلمب واحد صنفی و محل کسب و کار، جلوگیری از ادامه فعالیت غیر قانونی آن است. همچنین هدف میتواند مجاب کردن صاحب کسب و کار و یا مدیر مربوطه برای ایفای مسئولیتهای خود برابر قانون مربوط به اتاق اصناف ، قوانین عام و مقررات مربوط به صنف باشد.

پلمب واحد صنفی یک اقدام موقت است و پس از رفع شدن دلایل و سپری کردن فرآیند قانونی پلمب مربوطه فک میشود.

اهمیت جواز کسب در فعالیت صنوف

برای شروع هر فعالیت صنفی لازم است از طریق اتحادیه مربوط به آن صنف، مجوز فعالیت دریافت نمایند. بنابراین دریافت مجوز فعالیت ، اجازه قانونی به دارنده مجوز برای شروع و ادامه فعالیت در آن صنف است.

هر صاحب کسب و کار موظف است این مجوز را دریافت کند . در صورت امتناع و یا عدم دریافت مجوز، احتمالاً واحد مربوطه در معرض پلمب قرار خواهد گرفت.

اخذ مجوز کسب و کار ، به دارنده آن امکان میدهد آزادانه و در چارچوب قانون و تحت حمایت سازمانهای ذیربط به فعالیت خود ادامه دهد.

مطلب مفید | پروانه ساختمان

یکی از علل وجود مشتریان برای کسب و کارها ، وجود مجوز فعالیت است که حسن اعتماد ایجاد میکند. بنابراین اغلب افراد ترجیح میدهند بدنبال اخذ مجوز فعالیت باشند و از انجام کارو فعالیت غیر قانونی بپرهیزند.

 پلمب به چه مفهوم است؟

احتمالا تا کنون بارها واژه پلمب به گوشتان خورده است. پلمب به معنای بستن و مهر و موم کردن یک واحد صنفی ، خانه یا … به دلایل مختلف از جمله تخلفات صنفی است. هر گونه اقدام خلاف قانون نیز ممکن است به پلمب واحد صنفی به دستور مقامات قضایی منجر شود. متاسفانه بیشتر افراد از واژه پلمپ استفاده میکنند که غلط است . کلمه پلمپ بی معنی است و اصل آن پلمب(polomb) به معنای مهر و موم یا سرب ریختن است.

مادام که واحد صنفی پلمب می باشد، ورود و خروج به محل مورد نظر ممنوع است. مگر آنکه به دستور مقام قضایی محل ، فک پلمپ شود. فک پلمپ به صورت خودسرانه، یک عمل غیرقانونی محسوب میشود و با مجازات خاطی همراه است.

چگونه میتوان از پلمب واحد صنفی جلوگیری نمود؟

برای ایجاد اطمینان از روند قانونی فعالیت یک صنف ، داشتن مجوز فعالیت یک الزام است. بنابراین وقتی شما وارد یک مغازه میشوید و مجوز اتحادیه را و یا مجوز شهرداری را در مغازه مشاهه میکنید اطمینان خواهید یافت که فعالیت این مغازه در چارچوب قانون است. لذا با تردید و شک و ابهام کمتری نسبت به خرید از آن مغازه اقدام میکنید.

مطلب مفید | حق کسب و پیشه

برای پیشگیری از پلمب واحد صنفی ، دارنده واحد صنفی باید پیش از هر کاری از اتحادیه مربوطه مجوز کسب دریافت نماید. به شهرداری مراجعه و عوارض مربوطه را بپردازد. با اداره دارایی تسویه حساب کند و مالیات خود را بپردازد. به قوانین و مقررات عام که هر از چندی به آنان ابلاغ میشود احترام بگذارد و تا حد امکان به آن پایبندی نشان دهد.

مطلب مفید | مطالبه سرقفلی

شروع فعالیت صنفی و ماده ۲۷ قانون نظام صنفی کشور

هرگاه شخصی بخواهد فعالیت صنفی را آغاز کند، ابتدا باید به اتحادیه‌ ذیربط مراجعه و تقاضای کتبی خود را تسلیم و رسید دریافت دارد. اتحادیه مکلف است‌ در چارچوب مقررات نظر خود را مبنی بر رد یا قبول تقاضا حداکثر ظرف پانزده روز با ‌احتساب ایام غیرتعطیل رسمی به صورت کتبی به متقاضی اعلام کند.

عدم اعلام نظر در ‌مدت یاد شده به منزله پذیرش تقاضا محسوب می ‌گردد. در صورت قبول تقاضا توسط ‌اتحادیه، متقاضی باید از آن تاریخ ظرف حداکثر سه ماه مدارک مورد نیاز اتحادیه را تکمیل‌ کند و به اتحادیه تسلیم دارد. در غیر این صورت متقاضی جدید محسوب خواهد گردید.‌

اتحادیه موظف است پس از دریافت تمام مدارک لازم و با رعایت ضوابط، ظرف پانزده ‌روز نسبت به صدور پروانه کسب و تسلیم آن به متقاضی اقدام کند. همچنین متقاضی ‌پروانه کسب موظف است از تاریخ دریافت پروانه کسب ظرف شش ماه نسبت به افتتاح ‌محل کسب اقدام کند.

رد درخواست متقاضی دریافت پروانه کسب

تبصره ۱ (اصلاحی ۱۳۹۲/۰۶/۱۲)- چنانچه اتحادیه درخواست متقاضی پروانه کسب را رد کند یا از صدور ‌پروانه کسب استنکاف ورزد، باید مراتب را با ذکر دلایل مستند به طور کتبی به متقاضی ‌اعلام کند. در صورتی که متقاضی به آن معترض باشد، می ‌تواند اعتراض کتبی خود را‌ ظرف بیست روز از تاریخ دریافت پاسخ به اتاق اصناف شهرستان ذی‌ ربط تسلیم دارد.
اتاق اصناف شهرستان مکلف است طی پانزده روز به اعتراض متقاضی رسیدگی و نظر‌ نهائی خود را برای اجرا به اتحادیه مربوط اعلام کند.

تبصره ۲ (اصلاحی ۱۳۹۲/۰۶/۱۲)– در صورتی که اتحادیه یا متقاضی به نظر اتاق اصناف شهرستان معترض ‌باشند می ‌توانند ظرف بیست روز از زمان ابلاغ نظر اتاق اصناف شهرستان اعتراض خود را ‌نسبت به نظر اتاق مذکور به کمیسیون نظارت منعکس کنند. کمیسیون نظارت مکلف ‌است ظرف یک ماه نظر خود را اعلام دارد. نظر کمیسیون نظارت در این مورد معتبر و قابل ‌اجرا است، مگر آن که هیأت عالی نظارت نظر کمیسیون نظارت را ظرف یک ماه پس از ‌دریافت اعتراض، نقض کند. در این صورت نظر هیأت عالی نظارت قطعی و لازم‌ الاجراء ‌است. در صورت اعتراض هر یک از طرفین می ‌توانند به مراجع ذی‌ صلاح قضایی مراجعه‌ کنند.

تبصره ۳ (اصلاحی ۱۳۹۲/۰۶/۱۲)- برای صنوفی که تعداد آنها به حد نصاب لازم برای تشکیل اتحادیه نرسیده است یا فاقد اتحادیه‌ اند، ارائه پروانه کسب و سایر امور صنفی از طریق اتحادیه همگن یا اتاق اصناف شهرستان مربوط، بنا به تشخیص کمیسیون نظارت صورت می‌ گیرد.

تبصره ۴ – واحدهای صنفی که به عنوان آلاینده یا مزاحم نقل مکان داده می ‌شوند،‌ همچنان عضو اتحادیه‌ ای که بوده‌ اند خواهند ماند، حتی اگر در محدوده جغرافیائی‌ جدیدی قرار گیرند.

علل پلمب محل کسب بر اساس قانون

بر اساس ماده ۲۸ قانون نظام صنفی اصلاحی ۱۳۹۰ واحد صنفی تنها در موارد زیر ، به طور موقت از یک هفته تا‌ شش ‌ماه تعطیل می ‌گردد :

الف – اشتغال به شغل یا مشاغل دیگر در محل کسب ، غیر از آنچه در پروانه کسب‌ قید گردیده یا کمیسیون نظارت، مجاز شمرده است.

ب – تعطیل محل کسب بدون دلیل موجه حداقل به مدت پانزده روز برای آن دسته ‌از صنوفی که به تشخیص هیأت عالی نظارت موجب عسر و حرج برای مصرف کننده می ‌شود.

تبصره (اصلاحی ۱۳۹۲/۰۶/۱۲)- تشخیص موجه بودن دلیل با اتاق اصناف شهرستان است.

ج – عدم پرداخت حق عضویت به اتحادیه بر اساس ضوابطی که در آئین ‌نامه ‌مصوب کمیسیون نظارت تعیین شده است.

د – عدم اجرای مصوبات و دستورات قانونی هیأت عالی و کمیسیون نظارت که به‌ وسیله اتحادیه‌ ها به واحدهای صنفی ابلاغ شده است.

تبصره (اصلاحی ۱۳۹۲/۰۶/۱۲)- تشخیص عدم اجرا بر عهده اتاق اصناف شهرستان است.

ه- – عدم اجرای تکالیف واحدهای صنفی به موجب این قانون.

عدم دریافت جواز کسب و مجازات آن

مجازات عدم جواز کسب برای واحدهای صنفی ممکن است شامل تعلیق یا لغو مجوز کسب و کار، جریمه مالی، تعلیق فعالیت تجاری باشد.

اقدامات لازم جهت فک پلمب مغازه به روش قانونی

دارنده واحد صنفی بعد از انجام حکم پلمب می‌توانند اعتراض خود را به کمیسیون نظارت واحد صنفی ارائه  و درخواست تجدیدنظر کنند. برای فک پلمب مغازه به صورت قانونی  باید مراحل زیر را طی نمود :

  1. مراجعه به اتحادیه ذیرط و تشکیل پرونده.
  2. دریافت گواهی ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم .
  3. ارائه مدارک مربوط به صلاحیت انتظامی و عدم سوء پیشینه .
  4. ارائه کارت سلامت بهداشت فردی و گواهی سلامت بهداشت محیط کار .
  5. طرح شکایت در کمیسیون نظارت .

مسئولیت فک پلمب ا کدام مرجع است؟

پلمب واحد صنفی منحصراً توسط مرجع قضایی صورت میگیرد. یعنی یت نیروی انتظامی در چارچوب قانون نسبت به پلمب واحد صنفی متخلف اقدام میکند. یا ماموران شهرداری از طریق کست مجوز از مرجع قضایی نسبت به تعطیلی واحد صنفی مبادرت میکنند. در هر حال پلمب یک اقدام قضایی است و باید تحت نظارت آن مرجع انجام پذیرد.

مجازات فک پلمب مغازه به صورت غیرقانونی چیست؟

رفع پلمب به صورت خودسرانه و بدون هماهنگی با مراجع ذیربط ، یک عمل غیرقانونی محسوب میشود. این کار از نظر قانونی جرم محسوب و دارای مجازاتی ازجمله حبس و زندان است. طبق ماده 543 قانون مجازات اسلامی «اگر چیزی یا محلی برحسب امر مقامات صالح رسمی مهر و یا پلمب شود، کسی عالما و عامداً آن را بشکند، محو کند و یا عملی مرتکب شود که در حکم شکستن و یا محو پلمب تلقی شود، مرتکب به 3 ماه تا 2 سال حبس محکوم خواهد شد». بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی به‌هیچ‌وجه نسبت به فک پلمب مغازه به صورت خودسرانه اقدام نکنید.

پلمب غیرقانونی چیست؟

پلمب غیرقانونی بدین معنا است که شخصی که از نظر قانون مجاز به پلمب واحد صنفی نیست، اقدام به پلمب آن واحد کند. مجازات فک پلمب غیرقانونی بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی ، بین 1 ماه تا 1 سال حبس خواهد بود.

چگونه از محل کسب رفع پلمب میشود؟

اگر یک واحد صنفی به هر دلیل پرداخت شده و حالا دارنده واحد صنفی قصد دارد رفع پلمب نماید بهتر است اقداماتی را انجام دهد. در گام اول باید دید علت اصلی پلمب چیست؟ اگر بحث عوارض یا مالیات است باید آن را پرداخت. چنانچه با نظر مراجع انتظامی یا قضایی محل کسب پلمب شده باشد باید به این مراجع مراجعه نمود. در هر صورت لازم است علت و زمینه ای که موجبات پلمب را فراهم کرده شناسایی شده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام گردد.

مراجعه به وکیل و اعتراض به پلمب واحد صنفی

هر گاه تمایل داشته باشید در کمیسیون نظارت دادخواست مناسبی ارائه دهید و از وجود وکیل برای کاهش مجازات و یا عدم برخخورد قضایی بهره مند شوید میتوانید به وکیل مورد نظر خود مراجعه نمایید.

وکیل میتواند با مراجعه به مراجع ذیربط از جمله سازمان تعزیرات حکومتی ، اتاق اصناف مراجع انتظامی و دیوان عدالت اداری ، از حقوق شما حمایت و دفاع نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up