اثبات مالکیت با شهادت شهود

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

اثبات مالکیت با شهادت شهود

پرونده‌ اثبات مالکیت پیچیده است

پرونده‌ اثبات مالکیت پیچیده است

دعوای اثبات مالکیت با شهادت شهود چگونه است؟

دعاوی مربوط به اثبات مالکیت همواره مورد بحث بین کاربران بوده‌اند. این دعاوی به دلیل پیچیدگی‌های حقوقی جزو دعاوی زمان‌بر محسوب می‌شوند که رسیدگی به آن‌ها دشوار است. امکان اثبات مالکیت با شهادت شهود یکی از موضوعات مربوط به این دعاوی به شمار می‌آيد.

بهره‌گیری از شهود در اثبات مالکیت املاک دارای سابقه ثبتی ضرورتی ندارد. اما مختلفی همچون ملک املاک امکان‌پذیر است. به‌طورکلی شهود در قانون کشور ما نقش مهمی دارند. شاید به دلیل همین نقش بسیار مهم باشد که بسیاری از کاربران خواستار کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستند.

چه درگیر این نوع دعاوی باشید یا نباشید،‌ در هر صورت ضروری است با این دعوای حقوقی خاص آشنایی پیدا کنید.

در ادامه این مقاله قصد داریم به طور مختصر در مورد نحوه اثبات مالکیت با شهود نکاتی را مطرح نماییم.

اگر در این زمینه کنجکاو هستید، ادامه متن را از دست ندهید.

مطلب مفید | مجازات شهادت دروغ

آشنایی با موضوع شهادت در اثبات مالکیت

پیش از بررسی اثبات مالکیت با شهادت شهود باید به این موضوع بپردازیم که ادای شهادت‌ چه معنایی از نظر حقوقی دارد؟

باتوجه‌ به قانون آيین دادرسی مدنی و آیین دادرسی کیفری می‌توان گفت که شهات یکی از مهم‌ترین روش‌های مربوط به اثبات ادله در دعاوی مختلف محسوب می‌‌شود.

در واقع ماده دویست و سی قانون آيین دادرسی مدنی به طور کامل در مورد همین مبحث است. این قانون بیان می‌دارد که در برخی از پرونده‌های حقوقی من جمله پرونده‌های مربوط به اثبات ملک می‌توان از شهود کمک گرفت.

مطلب مفید | اثبات مالکیت بدون قولنامه

همین ماده در مورد تعداد شهود موردنیاز و حتی جنسیت شهود در دعاوی مختلف نیز بحث می‌کند. بر طبق همین ماده می‌توان گفت که بسیاری از دعاوی مالی و حتی غیرمالی را می‌توان به کمک گواهی شهود اثبات کرد، البته بالطبع استثنائاتی در این زمینه وجود دارد.

بر اساس همین موارد،‌ شهادتی که توسط شهود و باتوجه‌ به شرایط مد نظر دادگاه انجام گیرد، دارای اعتبار کامل است و دادگاه باید از آن به‌عنوان یک دلیل شرعی یاد کند. در واقع این موارد دارای اعتبار کامل هستند و می‌توان از آ‌نها به منظور اثبات مالکیت با شهادت شهود کمک گرفت.

قاعدتاً اگر شهود به تعداد کافی نرسند و یا جنسیت آنها با جنسیت مدنظر دادگاه اختلاف داشته باشد، نمی‌توان از شهادت آنها به‌عنوان یک ادله شرعی استفاده کرد. به عنوان مثال وقتی در یم دعوا ، تنها یک شاهد زن وجود داشته باشد برای دادگاه قابل قبول نخواهد بود.

شاهدان باید دارای شرایط خاص باشند

شاهدان باید دارای شرایط خاص باشند

شروط دادگاه برای شهادت

به منظور اثبات مالکیت با شهادت شهود، کلیه افرادی که به عنوان شاهد به دادگاه معرفی می‌‌شوند باید شرایط خاص داشته باشند. در غیر این صورت، دادگاه حتی شهادت صحیح آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و در نتیجه نمی‌توانید از شهادت آنها یاری بگیرید.

برخی از مهم‌ترین شروط دادگاه در زمینه شهادت شهودعبارتند از:

  • شاهد معرفی شده باید به بلوغ رسیده باشد.
  • شاهد معرفی شده باید عاقل باشد.
  • شاهد معرفی شده باید عادل باشد.
  • شاهد باید طهارت مولد داشته باشد.
  • شاهد نباید از ذی نفعان پرونده مدنظر باشد.
  • شاهد نباید از نظر حقوقی با هر یک از طرفین پرونده دعاوی خاصی داشته باشد.
  • شاهد نباید متکدی‌ باشد.
  • ولگردبودن شاهد منجر به عدم اعتبار شهادت وی می‌شود.

همه شرایط گفته شده باید به وسیله راهکارهای مختلفی برای قاضی احراز شوند. در صورت عدم وجود شرایط گفته شده، شهادت اعلام شده تصور فرد از اعتبار ساقط است و نمی‌توان بر آن تکیه کرد.

به همین دلیل لازم است که در زمان رسیدگی به پرونده‌های مربوط به اثبات مالکیت با شهادت شهود کلیه موارد گفته شده مورد بررسی قرار گیرند تا با مشکل خاصی روبرو نشوید.

شهادت کذب

یکی از مواردی که در زمینه اثبات مالکیت با شهادت شهود باید به آن اشاره کنیم، شهادت کذب است. این نوع شهادت دارای مجازات مدنی و کیفری بسیار سنگینی است.

به همین دلیل کلیه افراد باید به طور کامل از انجام این امر خودداری کنند. علاوه‌ براین، اگر ثابت شود یکی از طرفین پرونده نسبت به استفاده از شهادت کذب اقدام کرده است، برای وی نیز مجازات خاصی تعیین می‌شود.

چنانچه پس از ادای شهادت ، دادگاه به این موضوع پی ببرد که شهود مدنظر اقدام به شهادت کذب کرده‌، بحث اثبات مالکیت با شهادت شهود به طور کامل منتفی می‌شود و پرونده دوباره به جریان می‌افتد.

بنابراین، بهترین روش جهت جلوگیری از چنین مواردی دوری از شهادت کذب به هر نحوی و در هر نوع پرونده‌ای است. رعایت این نکته از اهمیت بسیار بالایی در پرونده‌های مذکور برخوردار است.

اثبات مالکیت با کمک شهود امکان‌پذیر است

اثبات مالکیت با کمک شهود امکان‌پذیر است

بهره‌گیری از وکلای حرفه‌ای

اثبات مالکیت با شهادت شهود به همین سادگی نیست. در واقع مهم‌ترین بخش در این زمینه، اثبات کلیه شروطی است که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره کردیم. چنانچه این شروط رعایت نشده باشند نمی‌توان از شهادت شهود استفاده کرد. اثبات‌ این شروط نیز بدون بهره‌گیری از وکلای حرفه‌ای امکان‌پذیر نخواهد بود.

وکلای مجرب دارای تجربه کافی در چنین پرونده‌هایی هستند و می‌توانند به شما در زمینه جمع‌آوری شهود معتبر برای شهادت در دادگاه کمک کنند. این افراد با شناخت کامل روند رسیدگی به پرونده‌های مذکور منجر به موفقیت شما و رسیدن به هدف نهایی می‌شوند.

اگر شما هم درگیر پرونده‌های حقوقی مربوط به اثبات مالکیت با شهادت شهود هستید، بهتر است همین الان به سراغ یک موسسه مشاوره حقوقی بروید.

به یاد داشته باشید که شرط اول جهت پیروزی در این پرونده‌ها ارائه اطلاعات صحیح و کاملاً‌ صادقانه است. رعایت همین امر ساده می‌تواند دست برتر را به شما بدهد تا اطمینان بیشتری از بابت دریافت کلیه حق و حقوق خود داشته باشید.

سخن پایانی

دعاوی حقوقی مربوط به اثبات مالکیت دارای جزئیات قانونی مختلفی هستند . همین موضوع منجر به پیچیدگی‌های خاصی در زمان رسیدگی به آنها می‌‌شود.

یکی ازبهترین روش‌های انجام اثبات مالکیت، بهره‌گیری از شاهد است. البته این موضوع نیز دارای مباحث حقوقی مختص به خود است.

به منظور اثبات مالکیت با شهادت شهود،‌ باید دقت نمود که شهود مدنظر باید دارای یکسری شرایط همچون عاقل و بالغ بودن باشند.

تعداد شهود موردنیاز در این پرونده‌ها معمولاً توسط دادگاه به شما اعلام می‌شود. درصورتی‌که نیازمند پیگیری پرونده‌های اثبات مالکیت به کمک وکیل ملکی هستید، تنها کافی است با گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up