الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی

الزام به تنظیم سند امکان پذیر است

الزام به تنظیم سند امکان پذیر است

چگونه الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی انجام میگیرد؟

یکی از دعاوی رایج در حوزه ملک ، الزام به تنظیم سند رسمی است. ملزم کردن مالک به تنظیم ملک بازداشتی نیز یکی از شقوق این دعوا است. قوانین بسیار پیچیده دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک ، این دعوا را به یک امر دشوار حقوقی تبدیل کرده است.

الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی بخش مهمی از پرونده‌های حقوقی ملکی را تشکیل می‌دهند. ولی بسیاری از کاربران با مباحث مربوط به این موارد آشنایی ندارند.

در زمان تنظیم سند معمولاً خریدارنسبت به شرایط مربوط به معامله ملک آگاهی ندارد و بلافاصله پس از تنظیم سند متوجه شرایط مذکور میشود. در واقع خریدار پس از حضور در دفتر رسمی متوجه می­شود که امکان خریداری ملک مدنظر وجود ندارد.

این دعاوی معمولاً به دلیل پیچیدگی‌های زیاد فوق‌العاده زمان‌بر هستند و در بسیاری از موارد ممکن است حق به حق‌دار نرسد.

در ادامه متن با ما همراه باشید تا نکاتی را در این رابطه مرور نماییم.

مطلب مفید | الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

پرونده‌ الزام به تنظیم سند پیچیده است

پرونده‌ الزام به تنظیم سند پیچیده است

تعریف ملک بازداشتی

جهت آشنایی با الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی لازم است به تعریف چنین املاکی بپردازیم. به طور کلی ملک بازداشتی ملکی به شمار می‌‌آید که به دستور مراجع قانونی امکان خرید و فروش یا تنظیم سند آن وجود ندارد. تنظیم کردن چنین املاکی تا وقتی که حکم مربوط به بازداشت ملک پابرجا باشد، امکان‌پذیر نخواهد بود.

مقدم بودن سند

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمینه الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی باید به آن اشاره کنیم، مقدم بودن تاریخ تنظیم سند بر بازداشت ملک است. تصور کنید فردی ملکی را در روز بیستم آذر از شخصی خریداری کرده و قولنامه بین آن‌ها تنظیم شده است.

روز بیست و یکم آذر همسر فروشنده به دلیل عدم پرداخت مهریه درخواستی را مبنی بر توقیف کامل ملک و تبدیل کردن ملک مدنظر به یک ملک بازداشتی ارائه می‌دارد.

در چنین شرایطی، خریدار می‌تواند با ارائه اسناد مربوط به خرید ملک در تاریخ بیستم آذر از بازداشت شدن ملک به صورت کامل جلوگیری کند. همین امر یکی از نکات مهم در رابطه با الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی است که بسیاری از کاربران از آن مطلع نیستند. چنین موضوعی می‌تواند موجب حل بسیاری از پرونده‌های مربوطه شود.

الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی موقت و دائم

الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی دو حالت اساسی دارد. در حالت اول ملک مربوطه به دلایل مختلفی دچار بازداشت دائم شده است. ملکی که بازداشت دائم شده باشد را به هیچ وجه نمی‌توان آزاد کرد. زیرا معمولاً توسط دولت مصادره می‌شود. در چنین شرایطی حتی امکان خارج کردن ملک از بازداشت جهت تنظیم سند نیز وجود ندارد.

حالت دوم مربوط به شرایطی است که ملک به صورت موقت بازداشت شده است. در این شرایط امکان تنظیم سند تنها در شرایطی ایجاد می‌شود که ملک مربوطه از بازداشت خارج شود.

یکی از شایع‌ترین موارد مربوط به بازداشت موقت ملک مربوط به املاکی است که در رهن بانک هستند. در این پرونده‌ها جهت الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی می‌توان ملک را با پرداخت مبلغ وام از بازداشت خارج کرد تا مراحل مربوط به تنظیم سند در دفترخانه رسمی طی شود.

الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی بدون گواهی عدم حضور

چنانچه در تاریخ مربوط به تنظیم سند یکی از طرفین قرارداد حضور پیدا نکند،‌ طرف دیگر می‌‌تواند درخواستی را مبنی بر دریافت گواهی عدم حضور شخص مقابل ارائه کند.

با کمک این گواهی و ارائه آن به مراجع قضایی می‌توان درخواست خسارت کرد. دلیل این امر آن است که عدم حضور شخص مقابل در تاریخ تنظیم سند می‌تواند به تنهایی منجر به ایجاد خسارات مالی فراوان برای فروشنده یا خریدار شود.

مهم‌ترین نکته در این زمینه آن است که طرف شکایت‌کننده، خود باید حتماً‌ در زمان تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی حضور داشته باشد و به وظایف خود به نحو احسن عمل کند. در غیر این صورت امکان ارائه درخواست شکایت وجود ندارد.

شایان ذکر است بدون داشتن گواهی عدم حضور، امکان تنظیم سند وجود ندارد و باید حتماً نسبت به دریافت این گواهی اقدام کرد.

وکیل نقش مهمی در پرونده ملکی دارد

وکیل نقش مهمی در پرونده ملکی دارد

بهره‌گیری از وکلای حرفه‌ای

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده‌های الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی پیچیدگی­های زیادی دارند. بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌ میتواند در این خصوص موثر باشد.

وکیل الزام به تنظیم سند ، با کلیه قوانین موجود آشنایی کاملی دارد . به همین دلیل پس از بررسی پرونده یک استراتژی مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی طرف مدنظر، در پیش می­گیرد. بدون داشتن یک استراتژی حقوقی مناسب نمی‌توانید حتی در مراحل اولیه رسیدگی به پرونده پیشرفت خوبی را مشاهده کنید.

خوشبختانه هزینه مربوط به استخدام وکلا چندان بالا نیست و به همین دلیل خیلی راحت می‌‌توان از چنین خدماتی بهره‌ برد. تنها کافی است به یک وکیل مجرب مراجعه کنید و پرونده الزام به تنظیم سند ملک بازداشتی را با وی در میان بگذارید.

مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

سخن پایانی

املاک بازداشتی املاکی به شمار می‌آيند که بر حسب دستور دادگاه یا سایر مراجع مربوطه خرید و فروش آنها به هیچ وجه ممکن نیست. تنظیم قرارداد مربوط به این املاک در بسیاری از موارد با مشکلات خاصی همراه است که نهایتاً به طرح دعاوی حقوقی می‌انجامد.

دعاوی ملکی دارای چندین لایه مختلف حقوقی هستند . به همین دلیل باید برای بررسی و پیگیری آنها از وکلای مجرب کمک گرفت. این افراد به شما کمک می‌کنند تا روند رسیدگی به پرونده مدنظر را تسریع کنید.

در صورت نیاز به راهنمایی‌های بیشتر در مورد چنین پرونده‌هایی تنها کافی است با گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up