اجازه ازدواج دختران

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

اجازه ازدواج دختران

اجازه ازدواج دختران

آشنایی با موضوع اجازه ازدواج دختران

یکی از دعاوی رایج در دادگاه های خانواده، موضوع درخواست ازدواج دوشیزگان است. در مورد اینکه اجازه ازدواج دختران تا چه اندازه موکول به اذن پدر و جد پدری است تا حدودی اختلاف نظر میان علمای فقه وجود دارد. برخی قایل به اذن نیستند. اما بعضی این اذن را ضروری می دانند. اما قانون مدنی اجازه ازدواج دختران را از پدر و جد پدری لازم شمرده است. فرض قانونگذار آن بوده که دختری که هنوز ازدواج نکرده تجربه ای در شناخت افراد ندارد. بنابراین والدین وی بویژه پدرش بهتر می توانند خیر و صلاح وی را تشخیص دهند.

بر اساس قانون، اجازه دختر برای ازدواج، منحصراً بر عهده پدر و جد پدری است. اگر دختر پدر یا جد پدری نداشته باشد یا اینکه آنان به هر علت تحت قیمومت باشند دختر در عقد نکاح آزاد است. بنابراین در ازدواج نیاز به اجازه شخص دیگری ندارد.

در ادامه، در خصوص اینکه در چه شرایطی دختر می تواند بدون اجازه پدر ازدواج نماید، بحث خواهیم نمود.

ازدواج دختر در چه صورت نیاز به اجازه پدر ندارد؟

قانون، اجازه ازدواج دختر را از ناحیه پدر و جد پدری الزامی ساخته است. اما همین قانون در مواردی، اجازه ازدواج دختر را بدون اخذ آن از پدر، جایز می داند. به استناد ماده 1043 قانون مدنی نکاح دختری که به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدر او است. اما اگر پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه خودداری کند اجازه او ساقط می شود. در این صورت دختر می تواند به دادگاه مراجعه و مشخصات مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهر را اعلام نماید. او می تواند بعد از اخذ اجازه از دادگاه، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

محاکمه سردفتران برای ثبت ازدواج بدون اذن پدر

ضمانت اجرای قانون در مورد اذن پدر از آن جا ناشی می شود که قانون به هیچ سردفتری اجازه ثبت ازدواج دختر بدون اذن پدر را نمی دهد. مگر به حکم دادگاه. بنابراین اگر معلوم شود سردفتری این قاعده را زیر پا گذاشته است قابل مجازات خواهد بود.

ارسال اظهارنامه برای پدر مخالف با ازدواج دختر

ممکن است دختری خواهان ازدواج با مرد مورد علاقه خود باشد اما پدر یا جد پدری اش چنین اجازه ای را به او ندهند. در این صورت، دختر ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نماید. وی اظهارنامه ای را برای پدر خود ارسال و در آن درخواست خود را به اطلاع وی می رساند. وی در اظهارنامه قصد خود برای ازدواج با همسر آینده اش را به پدرش بیان می کند. و تاکید می نماید در صورت عدم اجازه وی، به دادگاه مراجعه و اقدام به اخذ مجوز از دادگاه خواهد نمود.

دادخواست ازدواج بدون اذن پدر

در مواردی مثل اینکه پدر اجازه ازدواج به دخترش را نمی دهد، یا اینکه پدر و جد پدری در محل زندگی دختر حاضر نیستند. مثلاً در یکی از کشورهای خارجی زندگی کنند. یا اینکه به علت ابتلا به مرض صعب العلاج  در بیمارستان بستری بوده و امکان مداوا نداشته باشند.  در این صورت دختر می تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه تقاضای صدور مجوز برای ازدواج نماید.

مدارک لازم برای اجازه ازدواج از دادگاه

دختر برای مراجعه به دادگاه باید مدارک زیر را جهت صدور مجوز ازدواج بدون اذن پدر ارائه دهد:

  • فتوکپی شناسنامه خود
  • فتوکپی شناسنامه همسر آینده
  • اظهارنامه ابلاغ شده برای پدر
  • مدارک دال بر عدم امکان اذن پدر مثل اقامت پدر در خارج از کشور و یا مدرک بیمارستانی برای مرض صعب العلاج پدر
  • گواهی پزشکی قانونی برای باکره بودن

اولین شرط دادگاه برای صدور مجوز ازدواج، باکره بودن دختر است. لذا مهم ترین مدرک همان باکره بودن است. ضمن اینکه اگر پدر در شرایط بیماری قراردارد یا در خارج از کشور است و مواردی از این دست باید مدارک اثبات ادعا، در دست دختر باشد. تا وی بتواند مجوز لازم برای ازدواج را از دادگاه بگیرد. در مواردی که دختر باکره نباشد دادگاه تکلیفی برای صدور مجوز ندارد.

نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر

خواهان: دوشیزه …..

خوانده: پدر یا جد پدری……

خواسته: صدور اجازه ثبت ازدواج به لحاظ مضایقه از اجازه

دلایل:  1.فتوکپی شناسنامه 2. اظهارنامه ابلاغ شده 3. فتوکپی شناسنامه همسر آینده

ریاست محترم دادگاه نظر به اینکه آقای ….. پدر یا جد پدری اینجانب با وجود ابلاغ اظهارنامه ارسالی مبنی بر معرفی کامل مردی که می خواهم با او با صداق ….. و شرایط معرفی شده در اظهارنامه ازدواج نمایم. بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه می کند. لذا اجازه او ساقط شده تقاضای صدور حکم نسبت به خواسته فوق را دارم.

نمونه رای دادگاه

رای – با التفات به محتویات پرونده دوشیزه …. قصد خود را به ازدواج دایم با آقای ….. با مهریه ….. و قبول کلیه شرایط مندرج در سند ازدواج موجود در دفاتر ازدواج اعلام نموده است. ضرورت تحقق این وصلت که مورد تایید مادر وی نیز واقع شده است. عدم اعتیاد وی به مواد مخدر حسب پاسخ آزمایشگاه پزشکی قانونی ثابت گردیده است. به موجب گزارش واحد انتظامی محل دایر بر حسن رفتار وی در محل و عدم مشاهده تخلف از وی. و همچنین اشتغال وی به ….. نامبرده هم پذیرفته که خواهان را با مهریه ….. که متعارف و مرسوم است و شرایط مندرج در سند نکاحیه به عقد نکاح دایم خود درآورد.

مؤیداً به سایر قرائن و امارات با مضایقه پدر از صدور اجازه دخترش. با توجه به مراتب هم کفو و هم طراز بودن طرفین. اجازه پدر ساقط و به استناد ماده 1042 قانون مدنی اصلاحی مصوب 14 / 8 / 70 به خواهان اجازه داده می شود به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج خود وفق مراتب فوق اقدام کند.

وکیل خانواده مشاور شما در دعاوی خانوادگی

چنانچه در هر یک از دعاوی خانواده نیازمند مشاوره با وکیل خانواده و یا احاله پرونده خود به وی می باشید، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.