وکیل حوادث ناشی از کار

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

وکیل حوادث ناشی از کار

وکیل حوادث ناشی از کار

وکیل حوادث ناشی از کار

همراه با وکیل حوادث ناشی از کار

حادثه ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامدی  که در جریان انجام کار پدید آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه می باشد.مطابق ماده 60 قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی هستند که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد.

مطلب مفید | مهلت پرداخت دیه کارگر

مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد.اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می گردد. مشروط بر اینکه درزمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد.همچنین حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار محسوب می شود.

وظیفه کارفرما در صورت وقوع حادثه شغلی در کارگاه

به استناد ماده 65 قانون تأمین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورد.همچنین به استناد تبصره ماده 95 قانون کار کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده 85 قانون کار موظفند کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه ای که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می گردد ثبت و مراتب را سریعاً به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند .

مطلب مفید | نحوه شکایت از حادثه کار

همچنین به استناد ماده 9 آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و ماده 65 قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید وقوع هر گونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه حادثه اقدام نماید.در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذکور متحمل هزینه ای شده باشد صندوق  تامین اجتماعی  هزینه های مربوط را عهده دار خواهد بود.

وکیل حوادث ناشی از کار

درخواست بررسی حادثه توسط وکیل حوادث ناشی از کار

نحوه درخواست بررسی حوادث ناشی از کار 

  • مراجعه حادثه دیده و یا اولیای دم به مراجع قضایی انتظامی برای طرح شکوائیه یا دادخواست.
  • بررسی شکوائیه حادثه دیده یا اولیای دم توسط مقام قضایی و انتظامی.
  • رفتن حادثه دیده یا اولیای دم به کلانتری جهت تشکیل پرونده.
  • اخذ نظریه از ادارات کار و امور اجتماعی و پزشکی قانونی.
  • عزیمت حادثه دیده به واحد بازرسی کار اداره کل کار و امور اجتماعی.
  • ارائه نامه کلانتری جهت مطالعه پرونده و بررسی صحنه حادثه و ثبت اظهارات شهود به منظور تهیه گزارش حادثه توسط بازرس کار.
  • تحویل گزارش حادثه از سوی اداره کل کار و امور اجتماعی به کلانتری.
  • ارجاع به مرجع قضایی برای ابلاغ نظریه بازرس کار به اصحاب پرونده و صدور رای.

خدمات درمانی کارگر حادثه دیده

حسب ماده 54 قانون تامین اجتماعی بیمه شدگان و افراد خانواده آن ها از زمانی که مشمول مقررات می گردند در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلا به بیماری می توانند از خدمات پزشکی استفاده نمایند خدمات پزشکی که به عهده صندوق تامین اجتماعی است شامل کلیه اقدامات درمانی سرپایی ، بیمارستانی، تحویل داروهای لازم و انجام آزمایشات تشخیص طبی می باشد.

مطلب مفید | وکیل اداره کار

بیمه مسئولیت مدنی حوادث ناشی از کار

بیمه مسئولیت، بیمه ای است که به موجب آن بیمه گر متعهد می شود که هر گاه بیمه گذار در عقد معین به سبب تخلفی از تعهد خود ملزم به پرداخت خسارتی به نفع متعهد (زیان دیده) آن عقد گردد بیمه گر آن خسارت را بپردازد.

همچنین بیمه مسئولیت مدنی حوادث ناشی از کار عبارت است از مسئولیتی که کارفرما در صورت مقصر بودن خودش از یکی از شرکت های بیمه خریداری می نماید یا به عبارت دیگر مسئولیت خود را در مقابل کارگران به شرکت بیمه واگذار می نماید.

مسئولیت کیفری بروز حادثه

مسئولیت کیفری حادثه، حسب نظر بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس رأی قضایی بر عهده مقصر یا مقصرین حادثه است.

اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما می باشد.

هر گاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و نیز مجازات های مندرج در این قانون مسئول است .

اگر کارگر باوجود آموزش های لازم و تذکرات قبلی بی احتیاطی کند و همین عامل از علل بروز حادثه باشد کارفرما در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت.

لذا مسئول اصلی شخص کارگر می باشد.

وکیل حوادث ناشی از کار

کنگاش در پرونده ناشی از سانحه توسط وکیل حوادث ناشی از کار

بررسی حوادث ناشی از کار توسط بازرسان کار

خوب است بدانید بررسی حادثه ناشی از کار توسط بازرسان کار به عنوان ضابطین مراجع قضایی رایگان است.

تنها در صورت اعتراض هر یک از طرفین دعوی به نظر بازرس کار، بررسی حادثه با نظر مقام قضایی مستلزم پرداخت هزینه کارشناسی است.

تعیین میزان دیه در حوادث ناشی از کار

با توجه به دستور قاضی پرونده تعیین عرش دیه درحوادث ناشی از کار توسط پزشکی قانونی مشخص و اصدار رأی بر عهده مقام  قضایی است.

اقامه دعوی بعد از بازنشستگی در خصوص حوادث ناشی از کار

بر اساس استفساریه شورای نگهبان امور مالی مشمول مرور زمان نمی شود ؛ بنابراین در هر زمان حتی بعد از بازنشستگی می توان اقامه دعوی نمود .

مطلب مفید | دیه تصادف و نحوه پرداخت توسط بیمه

مقالات برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up