مطالبه مهریه تا 110 سکه و بیشتر از آن

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

مطالبه مهریه تا 110 سکه و بیشتر از آن

تفاوت مطالبه مطالبه مهریه 110 سکه و بیشتر

تفاوت مطالبه مهریه 110 سکه و بیشتر

تفاوت مطالبه مهریه تا 110 سکه و بالاتر از آن

سؤالی که این روزها از حقوقدانان و وکلا زیاد پرسیده می‌شود تفاوت مطالبه مهریه تا 110 سکه و بیشتر از آن است. در این مقاله به تفکیک در مورد مهریه‌ تا 110 سکه و مهریه‌های بالاتر از 110 سکه می‌پردازیم.

این سؤالات ناشی از مقرره‌ای که قانون‌گذار در سال 1391 در قانون حمایت خانواده وضع نمود، می‌شود. با وضع این ماده‌ قانونی ، روند فزاینده‌ پرونده‌ها و حبس‌های ناشی از عدم پرداخت مهریه از سوی زوج تا حد زیادی کاهش داده شد. تفاوت مطالبه مهریه تا 110 سکه و بیشتر از آن باعث چنین وضعیتی گردید.

قانون مهریه تا 110 سکه 

ماده 22 قانون حمایت از خانواده مقرر میدارد اگر مهریه بیش از 110 سکه باشد پرداخت آن مشروط به توانایی مالی زوج است. در اینجا شاهد هستیم که قانون‌گذار تفاوت میان مطالبه مهریه تا 110 سکه و بیشتر از آن را قائل شده است. بدین ترتیب باید تفکیکی را میان این دو حالت قائل شویم. در مهریه‌های تا 110 سکه، اگر توانایی مالی مرد برای پرداخت مهریه احراز نشود بازهم قانون مرد را موظف به پرداخت مهریه می‌داند. درصورتی‌که مرد ادعای اعسار از پرداخت مهریه نماید و این ادعا اثبات شود، در این حالت قاضی مرد را موظف می‌کند تا به‌صورت اقساطی آن را پرداخت نماید.

مطلب مفید| درخواست طلاق از طرف مرد

مهریه بیشتر از یکصد و ده سکه 

با توجه به ماده 22 قانون حمایت خانواده که در بالا به آن اشاره کردیم، تفاوت مطالبه مهریه تا 110 سکه و بیشتر از آن را متوجه شدیم. پس باید بگوییم که مهریه‌های بالاتر از 110 سکه نیز قابل وصول‌اند لکن تحت شرایطی که در زیر به آن می‌پردازیم.

مطلب مفید | امکان تغییر مهریه

مهریه بالای 110 سکه در صورتی قابل وصول است که زن توانایی مالی و تمکن مالی مرد (ملائت) را در پرداخت آن اثبات نماید. پس به‌طور خلاصه و مفید باید ذکر نماییم که اگر مهریه تا 110 سکه و کمتر از آن باشد زن نیازی به اثبات توانایی زوج در پرداخت آن را ندارد ولی اگر مهریه مازاد بر 110 سکه باشد، زن باید در مورد مبلغ مازاد تمکن مالی مرد را به دادگاه به طرق مقتضی اثبات نماید.

تفاوت امکان حبس مرد در مهریه تا یکصد و ده سکه با بیشتر

امکان حبس مرد در مطالبه مهریه

امکان حبس مرد در مطالبه مهریه

در بالا با تفاوت مطالبه مهریه آشنا شدیم. حال می‌خواهیم به بررسی اینکه به‌تبع این مقرره وضعیت حبس مرد در صورت عدم پرداخت چه می‌گردد صحبت کنیم. درصورتی‌که مهریه تا 110 سکه باشد و مرد از پرداخت آن به‌حکم دادگاه سرباز زند امکان حبس مرد وجود دارد. ولی در مورد مهریه‌های بیش از 110 سکه ضمانت اجرای حبس اجرا نمی‌گردد و صرفاً با معرفی مال (اعم از منقول یا غیرمنقول) از طرف زوجه یا وکیل ایشان نسبت به توقیف آن از طرف مرجع قضایی اقدام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up