امکان تغییر مهریه بعد از ازدواج

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

امکان تغییر مهریه بعد از ازدواج ، افزایش مهریه قبل از سال 1388 و بعد از آن

امکان تغییر مهریه بعد از ازدواج

امکان تغییر مهریه بعد از ازدواج

نکاتی که باید در مورد امکان تغییر مهریه بعد از ازدواج بدانید

یکی از سؤالات رایجی که در زمینه مهریه از وکلا پرسیده می شود امکان تغییر مهریه بعد از ازدواج است. تغییر مهریه می تواند شامل کاهش یا افزایش مهریه بعد از ثبت آن در سند نکاح باشد. عموما زوج هایی این سوال را مطرح می کنند که بر اساس فشارهای خانوادگی مجبور به پذیرش میزانی از مهریه شده اند. اما بعداً قصد تغییر آن را به طور جداگانه دارند. یا بخاطر هیجانات قبل از ازدواج مبلغی را پذیرفته و سپس از آن پشیمان شده اند.

مطلب مفید | مطالبه مهریه 110 سکه و بیشتر

در این مقاله به بررسی امکان افزایش یا کاهش مهریه در قوانین می پردازیم و سیر تاریخی آن را هم مورد بررسی قرار می دهیم.

امکان افزایش مهریه بعد از ازدواج

بعد از ازدواج موضوع مطالبه مهریه گریبانگیر برخی زوجین و خانواده های آنان می شود. باید دانست امکان تغییر مهریه بعد از ازدواج و درج مبلغ افزایش یافته در ان وجود ندارد. اگر چنین توافقی میان زوجین به وجود بیاید این توافق یک توافقی جدای از مهریه است و سند ازدواج هرگز تغییر نمی کند. زوجین در این موارد می توانند توافقی جداگانه بنمایند لکن این توافق یک دین عادی است و دین ممتاز مانند مهریه تلقی نمی شود و آثار حقوقی مهریه نظیر ضمانت اجراهای آن را هم ندارد.

مطلب مفید| وکیل خانواده  مشاوره رایگان

امکان کاهش مهریه بعد از ازدواج

همان طور که اشاره کردیم امکان تغییر مهریه بعد از ازدواج وجود ندارد. بنابراین و با این وصف امکان کاهش مهریه هم در سند اصلی ازدواج وجود ندارد. اگر زوجین مایل به کاهش مبلغ مهریه گردند این توافق در قالب ابرا و بخشش مهریه است و نه در قالب کاهش و دستکاری در سند نکاح.

افزایش یا کاهش مهریه

افزایش یا کاهش مهریه

افزایش مبلغ مهریه قبل از سال 1388

تا قبل از سال 1388، امکان تغییر مهریه بعد از ازدواج به‌موجب یک بخشنامه وجود داشت. قسمت (ب) بند ۱۵۱ مجموعه بخشنامه‌های ثبتی بیان می‌داشت” چنانچه به علل مختلف مرد در مقام افزایش مهریه زن برآید این عمل باید به‌موجب اقرارنامه رسمی صورت گیرد که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد …”

مطلب مفید | روشهای اجرا گذاشتن مهریه

بدین ترتیب امکان افزایش مبلغ مهریه وجود داشت و  زوج می‌توانست با یک اقرارنامه کتبی در دفاتر اسناد رسمی این امر را امضا نماید. البته در آن زمان نیز، امکان اصلاح سند ازدواج وجود نداشت. یعنی زوج صرفاً با حضور در دفاتر اسناد رسمی به این امر مبادرت می‌ورزید و نه با حضور در دفاتر ازدواج و طلاق.

 افزایش مبلغ مهریه بعد از سال 1388

امکان تغییر مهریه بعد از ازدواج و افزایش آن چالش‌های متعددی را ایجاد نمود. در این زمینه شورای نگهبان وارد عمل شد و نظریه‌ای را اعلام نمود که به‌موجب آن افزایش مهریه و استناد به آن بخشنامه را غیرقانونی و غیرشرعی تلقی نمود. لذا از آن ‌پس دیگر شاهد امکان افزایش مهریه ولو در اسناد رسمی با اقرارنامه زوج نیستیم . اگر چنین اتفاقی رخ دهد دینی عادی است که زوج بر خود بار می‌کند و ضمانت اجرای مهریه را ندارد و دین ممتاز محسوب نمی‌گردد. نظریه شورای نگهبان در این زمینه چنین بود: «مهریه شرعی، همان است که در ضمن عقد واقع ‌شده است و ازدیاد مهر بعد از عقد شرعاً صحیح نیست. و ترتیب آثار مهریه بر آن خلاف موازین شرع شناخته شد»

مطلب مفید| طلاق از همسر

رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بند ب قسمت 151 بخشنامه های ثبتی در مورد امکان افزایش مهریه

…. همچنین دبیر شورای نگهبان درخصوص ادعای خلاف شرع بودن قسمت (ب) بند ‌١۵١ مجموعه بخشنامه های ثبتی، طی نامه شماره ‌٣۵٠٧٩/٣٠/٨٨ مورخ ‌١٢/۵/٨٨ اعلام داشت: “مهریه شرعی همان است که در ضمن عقد واقع شده است و ازدیاد مهر بعد از عقد شرعا صحیح نیست و ترتیب آثار مهریه بر آن خلاف موازین شرع شناخته شد. بر اساس این گزارش، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به موار مذکور، رای خود را در این خصوص به شرح زیر صادر کرد:

به شرح نظریه شماره ‌٣۵٠٧٩/٣٠/٨٨مورخ ‌١٢/۵/٨٨ فقهای محترم شورای نگهبان” «مهریه شرعی همان است که در ضمن عقد واقع شده است و ازدیاد مهر بعد از عقد شرعا صحیح نیست و ترتیب آثارمهریه بر آن خلاف موازین شرع شناخته شد. بنابراین جزء (ب) از قسمت ‌١۵١بخشنامه های ثبتی که نتیجتا مبین امکان افزایش مهـریه به شرط تنظیم سندرسـمی است، مستندا به قسمت دوم اصل ‌١٧٠ قانون اساسی جمهـوری اسلامی ایران و ماده ‌۴١ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ‌١٣٨۵ ابطال می‎شود”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.