موانع الزام به تنظیم سند ملک

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

موانع الزام به تنظیم سند رسمی ملک

تنها اسناد رسمی ثبت شده معتبر هستند.

تنها اسناد رسمی ثبت شده معتبر هستند.

در باره موانع الزام به تنظیم سند رسمی چه میدانید؟

اسنادی که برای معاملات در قانون پیش‌بینی شده است به دو سند رسمی و عادی تقسیم می‌شود. انجام معاملات تنها با تنظیم سند رسمی جنبه قانونی پیدا می‌کند . در نتیجه اگر نتوانید برای معاملات خود سندی رسمی تهیه کنید، قانون نمی‌تواند از آن پشتیبانی کند.

برخی موارد وجود دارد که قانون بر مبنای آن اجازه تنظیم این اسناد را نمی‌دهد . از این موارد به عنوان موانع الزام به تنظیم سند رسمی یاد می‌شود.

مطلب مفید | الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

اگر تصمیم دارید سندی را رسمی کنید و موانعی پیش پای شما قرار دارد، لازم است تا با مراجعه به مراجع قضایی صالح آن را حل‌وفصل کنید. اما مشکل اینجا است که هرگز به‌تنهایی نمی‌توانید از پس آن برآیید. به همین دلیل لازم است تا با وکلای با تجربه مشورت کرده و بهترین راه را انتخاب کنید. در این صورت ، هم زمان کمتری صرف کرده و هم هزینه زیادی نپردازید.

الزام به تنظیم سند رسمی یعنی چه؟

زمانیکه ملک یا هر مال دیگری را معامله می‌کنید، لازم است تا آن را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنید. تنها در این صورت است که از نظر قانونی معامله انجام شده است . در نتیجه می‌توانید به صورت قانونی پیگیر آن باشید. گاهی طرف مقابل معامله از ثبت رسمی سر باز می‌زند. در این صورت خریدار این حق را دارد تا با طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی آن را پیگیری کند.

مطلب مفید | وکیل الزام به تفکیک ملک

درست است که شما باید همه اسناد خود را در دفاتر، ثبت قانونی کنید؛ اما فراموش نکنید مواردی بر سر راهتان قرار می‌گیرد که شما را از این کار باز می‌دارد. در چنین شرایطی باید حتماً به یک وکیل مراجعه کنید .

اما آیا می‌دانید موانع الزام به تنظیم سند رسمی چه هستند؟ با ما همراه باشید.

تنظیم سند رسمی در املاک 

اولین مورد از موانع الزام به تنظیم سند (سند ملک در رهن باشد)

اغلب الزام به تنظیم سند رسمی در زمینه معامله ملکی یا زمین صورت می‌گیرد. البته باید بدانید خود ملک نیز باید از نظر قانونی دارای سند رسمی باشد. گاهی سند رسمی ملکی که قرار است آن را معامله کنید، در رهن یا بازداشت است.

در این صورت نمی‌توانید تا آزادشدن سند آن را معامله کرده و سند رسمی آن را ثبت کنید. ابتدا باید آن را از رهن بیرون بیاورید و سپس اقدام به طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی کنید.

دومین مورد از موانع الزام به تنظیم سند (سند ملک رسمی نیست)

یکی دیگر از موانع الزام به تنظیم سند رسمی این است که سند ملک موردنظر دارای ثبت رسمی نیست. مقدماتی که برای صدور سند به شکل رسمی لازم بوده، باید انجام شود تا بتوان آن را به‌صورت رسمی معامله کرده و در دفاتر ثبت کرد.

در این موارد باید ابتدا تخلفات انجام شده رفع شده و پایان کار گرفته شود. پس از صورت‌ مجلس تفکیکی، سند ملک صادر شده و آن‌گاه می‌توانید آن را معامله رسمی کنید.

سند شما چند دست چرخیده است؟

گاه قرار است ملکی را خریداری کنید که دارای چندین فقره قولنامه عادی است. اگر شما قرار است آخرین حلقه این زنجیره باشید، لازم است تا از مالک اولیه بخواهید تا این زنجیره را اثبات کند . سپس ملک را به نام شما و به‌صورت قانونی درآورد.

اگر مالک اولیه از انجام این کار سر باز زند، نمی‌توانید معامله رسمی انجام دهید.

آیا ملک موردنظر مشاع است؟

برای دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی املاکی که به‌صورت مشاع بوده و دارای چندین مالک است، لازم است در آن خوانده، همه مالکین باشند. حتی عدم حضور یکی از این افراد باعث رد این دعوا می­شود و دیگر نمی‌توانید آن را بصورت رسمی ثبت کنید.

اسناد ثبت شده ، قانونی هستند

بازداشت سند رسمی برای چند نفر صورت‌گرفته است؟

چنانچه ملکی که قرار است سند آن بصورت رسمی تنظیم شود، در بازداشت باشد، تنها حضور فرد متعهد نمی‌تواند مشکل‌گشای شما باشد. لازم است تا حتماً همه افرادی که سند به نفع آن‌ها در بازداشت قرار گرفته است، حضور داشته باشند و به‌عنوان خوانده در طرح دعوا از آن‌ها نام برده شود. در غیر این صورت نمی‌توانید امید به تنظیم سند رسمی داشته باشید.

مالک در دفتر حاضر نمی‌شود

یکی از اصلی‌ترین موانع الزام به تنظیم سند رسمی این است که مالک اصلی که سند به نام او است، حاضر نیست برای ثبت در دفتر اسناد رسمی حضور پیدا کند. این مانع می‌تواند اجازه ثبت به‌صورت قانونی را منتفی کند.

در نتیجه لازم است تا دعوای الزام به ثبت سند رسمی اقامه شده و با مراجعه به دادگاه، این سند با ارائه مدارک لازم و با کمک یک وکیل مجرب ثبت شود.

آیا همه پول را پرداخت کرده‌اید؟

البته طرح دعوای الزام به تنظیم سند اغلب از سوی خریدار انجام می‌شود. اما چنانچه خریدار بخشی از پول را پرداخت نکند، فروشند می‌تواند سند را ثبت رسمی نکرده یا برای ثبت رسمی آن و دریافت مابقی پول از مجاری قانونی اقدام کند.

از چه کسی قرار است ملک را خریداری کنید؟

یکی از موانعی که اجازه نمی‌دهد ملک را ثبت رسمی کنید، این است که طرف شما از نظر قانونی ممنوع‌المعامله باشد. در این صورت شما حتی با وجود طرح دعوا نیز نمی‌توانید ملکی را از او خریداری کنید.

البته برخی معتقدند که اگر فردی ممنوع‌المعامله باشد، اموال او نیز در مصادره بوده و دسترسی به اموال امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال این گزینه نیز جزو مواردی است که می‌تواند مانند مانعی عمل کند و اجازه ثبت رسمی سند را به شما ندهد.

سخن آخر

خریدوفروش ملک یا هر مال با ارزش دیگری تنها زمانی از نظر قانونی قابل‌قبول است که ملک در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود. تنها در این صورت است که اگر از لحاظ قانونی مشکلی برای شما بوجود آید، می‌توانید آن را از طریق مراجع قانونی ذیربط پیگیری کنید.

بااین‌حال مواردی وجود دارد که از نظر قانونی به‌عنوان موانع الزام به تنظیم سند رسمی شناخته می‌شود. این موارد اجازه ثبت را به شما نمی‌دهند. اگر شما نیز دچار چنین مشکلی شده‌اید، برای حل آن لازم است تا حتماً از مجاری قانونی وارد شوید .

البته از وکیل الزام به تنظیم سند در گروه ما کمک بخواهید. به‌ این‌ ترتیب می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل را حل کرده و سند خود را ثبت رسمی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up