نمونه دادخواست ابطال سند رسمی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

نمونه دادخواست ابطال سند رسمی

شرایط دادخواست ابطال سند رسمی

شرایط دادخواست ابطال سند رسمی

آشنایی با نمونه دادخواست ابطال سند رسمی

امروزه بخش بزرگی از جرایمی که در دادگاه‌ها به آن‌ها رسیدگی می‌شود و افراد زیادی را به دادگاه می‌کشانند جرایم مربوط به ملک، مالکیت و دارایی هستند. بر همین اساس، جلوگیری از این جرائم بسیار حائز اهمیت است. برای این منظور افراد باید اطلاعات خود را در زمینه‌های دارایی و مالکیت افزایش دهند تا بتوانند از بروز چنین جرم‌هایی جلوگیری کنند. یکی از موضوعاتی که در این زمینه اهمیت زیادی دارد، آشنایی از نحوه تنظیم و ارائه یک نمونه دادخواست ابطال سند رسمی است.

ابطال این‌گونه سندها باتوجه‌به ماهیت رسمی‌ آنها کمی پیچیده است. لذا شرایط خاص خود را دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم نحوه دادخواست ابطال این اسناد و شرایط آن را شرح دهیم. همچنین یک نمونه از دادخواست ابطال سند رسمی را ارائه ‌دهیم. توجه کنید برای انجام مشاوره‌های حقوقی بهتر است به یک مرکز یا دفتر وکالت رسمی باسابقه مراجعه کنید.

ابطال اسناد رسمی املاک

سند املاک قانونی به دلیل اینکه توسط سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت می‌شوند، دارای ماهیت رسمی و قانونی هستند. به‌طورکلی اگر اسناد قانونی اعم از سند مالکیت، سند رهنی یا سند رسمی اجاره، سند اجرایی، سند مالکیت معارض و غیره بر اساس قانون و شرایط و دلایل قانونی بی‌اعتبار تلقی شوند، می‌توان برای ابطال آن‌ها دادخواستی را تنظیم و این اسناد را باطل کرد.

مطلب مفید | ابطال سند ستاد اجرایی

این امر می‌تواند به تصمیم و دادخواست صاحب ملک، به دستور و حکم دادگاه یا به دلیل انتقال مالکیت انجام شود. ارائه و تنظیم نمونه دادخواست ابطال سند رسمی دارای شرایط و پیچیدگی‌های خاص خود بوده و نیازمند دلایل محکم و محکمه پسندی است. لازم به ذکر است ابطال سند رسمی در نهایت توسط حکم قطعی دادگاه و مراجع قضایی صورت می‌گیرد.

شرایط دادخواست ابطال سند رسمی

یکی از موضوعاتی که امروزه پای خیلی‌ها را به دادگاه باز کرده، جرایم مربوط به اموال و مالکیت است. برای جلوگیری از این جرایم لازم است همه ما درباره تمام اموری که مربوط به ملک هستند، تحقیق کنیم. مثلا  باید بدانیم نمونه دادخواست ابطال سند رسمی به چه صورت تنظیم میشود؟

مطلب مرتبط | ابطال سند رسمی توسط اداره ثبت

آیا امکان ابطال سند رسمی وجود دارد؟

همان‌طور که می‌دانیم سند ملک، یک سند رسمی است . لازمه ثبت این سند به‌صورت قانونی، مراجعه کردن به سازمان ثبت‌ اسناد و املاک خواهد بود. سند ملک، دارای اعتبار قانونی کامل است. با داشتن سند ،  مالک، تمام حقوق قانونی ملک را دارا است. گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که این سند قانونی باید باطل شود.

تمام اسناد رسمی همچون اسناد مالکیت، اسناد رهنی و شرطی، سند اجرایی، سند مالکیت معارض، سند رسمی اجاره یا بیع و سایر اسناد باید در سازمان ثبت اسناد به ثبت رسیده باشند. حال اگر دلایل و مدارک قانونی دال بر بی‌اعتبار بودن آن‌ها وجود داشته باشد، شخص می‌تواند در دادگاه دادخواست باطل کردن یا دادخواست ابطال سند رسمی را داشته باشد.

وکیل ملیحه رنجبر

دارنده سند ملک یا کسی که سند به نام او است، یا کسی که به‌ صورت قانونی ملک به او منتقل شده و حتی دادگاه، در صورت لزوم می‌توانند برای ابطال سند رسمی اقدام کنند. برای اینکار حکم قطعی دادگاه و مرجع صالح قضایی، شرایط، مدارک و دلایل بسیاری نیاز است که در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد.

مطلب مفید | وکیل برای ابطال سند رسمی

تنظیم  دادخواست

قبل از اینکه نمونه دادخواست ابطال سند رسمی را به شما نشان دهیم، بهتر است اول درباره تنظیم دادخواست ابطال سند رسمی صحبت کنیم. اولین قدم برای ابطال سند تنظیم دادخواست میباشد. این دادخواست هر چه سریع‌تر باید در دادگاه ثبت و مورد رسیدگی قرار گیرد. بدیهی است دادگاه موضوع را به دفتر ثبت‌ اسناد و املاک ارجاع می‌دهد.

در دفتر ثبت‌ اسناد بررسی‌هایی روی تمام قسمت‌ها و مدارک ارائه شده انجام می‌گیرد . برای اینکار دادخواست به بخش بایگانی فرستاده می‌شود. در این بخش یک پرونده به نام ابطال سند رسمی تشکیل و دوباره بررسی‌هایی درباره آن صورت خواهد گرفت. اگر این سند مربوط به املاک باشد، به دفتر املاک فرستاده می‌شود. در این مرحله لازم است یک پیش‌نویس ابطال تهیه و تنظیم شود.

این پیش‌نویس به‌خودی‌ خود دارای بخش‌های مختلفی است. این بخش‌ها عبارت‌اند از: شماره نامه و حکم یا سند انتقال اجرائی. بعد از تمام این مراحل، از سوی دفتر یک پیش‌نویس سند مالکیت رسمی جدید به فرد اعطا می‌شود. بهتر است بدانید دعاوی ابطال سند رسمی به‌طورکلی، نوعی دعوی بوده که نشان‌دهنده بی‌اعتبار بودن یک یا چند سند رسمی است و تنها توسط دادگاه می‌توان برای باطل کردن اسناد اقدام کرد.

تهیه مدارک به منظور دادخواست ابطال سند رسمی

تهیه مدارک به منظور دادخواست ابطال سند

مدارک لازم جهت ارائه دادخواست

درصورتی‌که فرد قصد داشته باشد دادخواست ابطال سند رسمی را به دادگاه ارائه دهد باید مواردی را رعایت کرده و مدارکی را جمع‌آوری کند. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • در دادخواستی که به دادگاه ارائه می‌دهد، باید تمامی مشخصات از جمله اطلاعات شخصی مالک فعلی سند رسمی و مالک جدید، مشخصات ملک (در صورت سند مالکیت)، شماره پرونده ثبتی، نحوه ابطال سند مالکیت اولیه و شماره و تاریخ مستند ابطال در دادخواست ذکر شده باشد.
  • در بخش‌نامه ابطال سند رسمی مشخصات مختلفی باید ذکر شوند؛ از جمله مشخصات کامل ملک، مالک، تاریخ مستند ابطال سند، شماره سند، امضای مسئول مربوطه.
  • پرداخت تمامی هزینه‌های مربوط به پروسه دادگاه
  • احراز هویت متقاضی
  • پرونده ابطال سند رسمی باید در بخش بایگانی نگهداری شده و رسیدی نیز باید به فرد متقاضی ابطال سند تحویل داده شود.

دلایل ابطال شدن سند رسمی

دلایل ابطال سند

دلایل ابطال سند 

تا به اینجای مقاله گفته شد که برای دادخواست ابطال سند رسمی باید دلایل محکم و محکمه‌پسند وجود داشته باشد. موضوعی که ذهن را درگیر خودش می‌کند این است که این دلایل چه مواردی هستند؟ آیا این دلایل باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند؟ در جواب این سؤال‌ها می‌توان بیان کرد که این دلایل ویژگی‌های خاصی نداشته و یک سری دلایل از پیش تعیین شده برای ابطال اسناد رسمی مختلف وجود دارد. تعدادی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • عدم تطابق سند با قوانین ثبت و قانون مدنی
  • صادر شدن سند مالکیت معارض
  • صدور اشتباهی سند مالکیت
  • ثبت املاک موقوفی و اراضی مربوط به فوت‌شدگان توسط افراد کلاهبردار و سودجو

مطلب مفید | اثبات مالکیت زمین بدون سند

 نمونه دادخواست ابطال سند رسمی

نمونه دادخواست ابطال سند رسمی که توسط وکیل یا خود شخص به دادگاه ارائه می‌شود به شرح زیر است:

ریاست محترم دادگاه حقوقی تهران

با سلام و احترام، موکل این جانب آقای ………… به حکایت مستندات پیوست، مالک رسمی یک دستگاه آپارتمان به پلاک ………. از …………… بوده است. خوانده محترم با توسل به وسایل متقلبانه، اقدام به اخذ وکالت انتقال اموال وی، به بهانه لزوم اعطای وکالت کاری، با تبانی سردفتر اسناد رسمی شماره ………. تهران نموده و پس از ان اقدام به انتقال سند رسمی مالکیت به خواهان ردیف دوم، …………. نموده است.

بر اساس دادنامه شماره …… دادگاه کیفری ۲ تهران که طی دادنامه شماره ……….دادگاه تجدیدنظر استان تهران قطعیت یافته است، خوانده ردیف اول و دوم به تحمل هرکدام سه سال حبس تعزیری و رد مال به اتهام کلاهبرداری محکوم شده‌اند و رد مال موصوف که آپارتمان مورد ترافع است.

باتوجه‌به انتقال سند مالکیت، جز با تقدیم این دادخواست و تقاضای ابطال سند رسمی میسور نیست؛ لذا تقاضای رسیدگی و صدور حکم به محکومیت خوانده‌ها به ابطال سند رسمی و اعاده به وضع سابق و صدور سند مالکیت به نام موکل و پرداخت هزینه‌های دادرسی و حق‌الوکاله وکیل مورد استدعاست.

بررسی نمونه دادخواست ابطال سند رسمی

بررسی نمونه دادخواست ابطال سند رسمی

کلام آخر

در این مقاله با مسئله ابطال سند آشنا شدید. اما باید بدانید که مسائل حقوقی، از جمله مسائل بسیار پیچیده بوده و نیازمند دوندگی‌ها و پیگیری‌های زیادی نیز هستند. ازاین‌رو نیاز است در صورت بروز مشکل حتماً به وکلای مجرب مراجعه کنید. تنظیم دادخواست ابطال سند رسمی یکی از مواردی است که حتماً نیاز به مراجعه به وکیل خبره دارد. چرا که افراد سودجوی بسیاری وجود دارند که منتظر فرصت بوده تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

7 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محمد سلیم
    14 سپتامبر 2023 00:46

    با سلام یکی از طرف باهاش صلح نامه داریم که این زمین متعلق به ما او هیچ حقی نداره ـرفته برای زمین مزوعی بدون بند پلاک گرفته. ایا میشه پلاک شرو باطل کنیم

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید ببخشید ما یه زمینی داریم داخل آن خانه ساختیم که ۲۰۵ متر میباشد دارای سند است داخل قولنامه همین زمین متراژ۲۳۰ میباشد که خریداری کردیم مابقی ۲۰۵ متر را یک سند جدای دیگر گرفتیم حالا شهرداری مدعی است برای ابطال سند دومی می‌گوید سند باید ابطال شود چون اون قسمت مطلق به شهرداری است راه می باشد الان هم شکایت کردن کارشناسی به نفع ما بوده اما دادخواست ابطال سند رسمی خلع ید و قلع و قمع مستحدثات دادن. آیا به نفع شهرداری می باشد؟

    پاسخ
    • سلام.
      از ظاهر توضیحات شما برمی آید که دادگاه به نفع شهرداری رای داده است.

      پاسخ
  • ممنون ازتون من خیلی استفاده کردم

    پاسخ
    • سلام و سپاس از شما

      پاسخ
    • سلام یه خونه ای رو به عنوان سهم الارث توقیف کرده بودم برا مهریه الان متوجه شدم که با ثبت اسناد توانی کردن خونه رو زمانی که توقیف بوده نقل انتقال دادن الان باید چیکار کنم تا بتونم به حقم برسم

      پاسخ
      • سلام.
        اگر مدارک مستند در اختیار دارید میتوانید طرح شکایت کنید. بهتر است در این مورد با وکیل مشورت نمایید.

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up