الزام به رفع مزاحمت ملکی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

الزام به رفع مزاحمت ملکی 

دعوای الزام به رفع مزاحمت ملکی را بشناسیم

الزام به رفع مزاحمت ملکی

 یکی از دعاوی مطرح در امور ملکی، دعوای رفع مزاحمت از ملکی است که همچنان در تصرف صاحب مال است. با این توضیح که عامل مزاحمت، بدون تصرف در مال، برای صاحب آن ایجاد مزاحمت کرده است. این موضوع با تصرف عدوانی و تخلیه ید تفاوت دارد.

مزاحمت ممکن است بر پایه ناآگاهی(جنبه حقوقی) و یا از روی عمد و با نیت قبلی(جنبه کیفری) ایجاد شده باشد. در هر حال این اقدام بر خلاف موازین قانونی است و می توان علیه عامل مزاحمت، اقامه دعوا و یا طرح شکایت نمود.

دعوای الزام به رفع مزاحمت ملکی از جمله دعاوی است که در قانون مدنی، قانون آیین دادرسی مدنی و قانون مجازات اسلامی در مورد آن بحث شده است.

ورود قانون مجازات اسلامی به این نوع دعوا به مفهوم آن است که در مواردی این موضوع جنبه کیفری پیدا می کند. بویژه در مواردی که فرد مزاحم برای اموال دولتی و یا وابسته به نهادهای عمومی مزاحمت ایجاد کرده است. با این وجود در موارد بیشمار دعوا جنبه حقوقی دارد و لازم است از طریق دادگاه حقوقی مورد پیگیری قرار گیرد.

مطلب مفید | شکایت رفع مزاحمت کیفری

 برای اطلاع بیشتر در خصوص مواد قانونی مربوط به این دعوا، در انتهای این مطلب، فایل پیوست(مواد قانونی و رویه های قضایی مربوط به دعوای مزاحمت) قرار داده شده است.

مصادیق مزاحمت ملکی

دعوای الزام به رفع مزاحمت ملکی با رفتار و زندگی و منافع روزمره مردم گره خورده است. از آنجا که برخی از مردم برداشت های نادرست نسبت به حقوق خود و دیگران دارند لذا بروز عینی و عملی این نوع دعوا بسیار زیاد است. از این رو می توان مصادیق زیادی برای آن برشمرد. در اینجا نمونه هایی از رفتارهای شهروندان که در حقیقت نوعی مزاحمت است ذکر می شود:

  • پارک کردن اتومبیل در زمین یا پارکینگ متعلق به دیگران.
  • رفت و آمد از مسیر اختصاصی دیگران.
  • قرار دادن اثاثیه در مقابل محل کسب دیگران
  • خودداری از عدم تعمیر در محل مسکونی یا تجاری به گونه ای که ضرر آن بیشتر متوجه همسایگان شود.

نحوه طرح دعوای رفع مزاحمت ملکی

از آنجا که این دعوا جنبه کیفری هم دارد لذا می توان در مواردی از طریق دادسرا نسبت به طرح دعوا اقدام کرد. با این وجود در اغلب موارد وکلا ترجیح می دهند دعوا به صورت حقوقی دنبال شود.

مطلب مفید | مزاحمت و همسایه آزاری

خواهان و خوانده در دعوای رفع مراحمت ملکی

در دعوای الزام به رفع مزاحمت ملکی خواهان مالک ملکی است که از باب ایجاد مزاحمت دیگری آسیب دیده است. فرد مزاحم نیز در این دعوا در حکم خوانده خواهد بود.

دادگاه صالح

دادگاه صالح دادگاهی است که ملک در حوزه آن قرار دارد.

انتظارات خواهان از دادگاه

خواهان با تنظیم دادخواست الزام به رفع مزاحمت ملکی، از دادگاه انتظار محکومیت خوانده را دارد. همچنین انتظار دارد مزاحمت پایان یافته و ضرر و زیان وارده به وی با اخذ خسارت جبران شود.

مدارک لازم برای اقامه دعوا

در دعوای الزام به رفع مزاحمت ملکی خواهان باید مدارک دال بر تصرف خود بر ملکی که ادعای مزاحمت در مورد آن وجود دارد را ارائه دهد. همچنین اسناد و یا ادله مورد پذیرشی داشته باشد که نشان از مزاحمت خوانده یا خواندگان بر ملک تصرفی وی داشته باشد. وی باید به دادگاه ثابت کتد مال مورد نظر از گذشته در تصرف وی بوده است. مزاحمت به طور مرتب و به صورت عینی و ملموس تکرار شده و وی هیچگاه نسبت به عمل خوانده رضایت نداشته است.

به محض صدور رأی بدوی، رأی قابلیت اجرا دارد و حتی تجدیدنظرخواهی از آن، مانع اجرای حکم نمی شود.

نکته مهم

باید توجه داشت اگر مال از تصرف مالک خارج شده باشد موضوع تصرف عدوانی است و جنبه کیفری پیدا می کند. این جرم از طریق دادسرا باید مورد پیگیری قرار می گیرد.

مستندات قانونی و رویه های قضایی دعوای الزام به رفع مزاحمت

 

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام نیازمند وکیل توانای ملکی در اصفهان هستم
    ۰۹۱۳۸۶۴۴۴۵۷
    خلاصه مشکل اداره ثبت برای پارکینگ درگیر سند صادر کرده، البته بنده برای رفت و آمد مشکلی ندارم…ولی همسایگان اقامه دعوی کیفری کرده…دادگاه بدوی گشنه هم علی رغم خواسته بنده در لایحه به ابطال سند و تأدیه خسارت به بنده…مرا محکوم به استفاده از اتومبیل کوچک چسباندن به دیوار و جریمه کیفری به دولت نموده است

    پاسخ
    • وکیل املاک
      22 نوامبر 2021 09:11

      سلام
      لطفا از طریق چت واتساپ پیام بدید تا در خدمتتون باشیم. آیکن واتساپ در داخل همه صفحات وجود دارد.
      با تشکر

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up