دعاوی کارگر و کارفرما و مراجع حل اختلاف

کاربر گرامی :
1. برای دریافت پاسخ سوالات خود میتوانید پیامک خود را به شماره 09379219890 ارسال و پاسخ کوتاه دریافت کنید.
2. در صورت نیاز به وکیل یا انجام مشاوره حقوقی (با پرداخت هزینه) ، از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره فوق به صورت تلفنی تماس بگیرید.

دعاوی کارگر و کارفرما

اختلافات و دعاوی کارگر و کارفرما

اختلافات و دعاوی کارگر و کارفرما

به طور معمول اختلافات و دعاوی کارگر و کارفرما در محیط های کار به وجود می آید. گاهی ممکن است این اختلافات با بحث و صحبت حل نشود و کار به شکایت کشیده شود. در این شرایط قانونگذار برای حل دعاوی کارگر و کارفرما مرجع خاصی را پیش بینی کرده است.

اگر چه مراجع و مراحل خاصی برای حل اختلافات کارگری و کارفرمایی وجود دارد، اما در برخی شرایط ممکن است نیاز به مشاوره گرفتن از وکیل اداره کار نیز وجود داشته باشد. چرا که ممکن است مشکلاتی در این مسیر ایجاد شود که غیر قابل حل به نظر آید. همچنین ممکن است به دلایلی رای صادر شده منجر به ضرر و زیان به طرفین گردد. در ادامه به معرفی مراجع حل اختلاف و مراحل رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما خواهیم پرداخت.

تعریف کارگر و کارفرما

قبل از بحث در مورد دعاوی کارگر و کارفرما لازم است به برخی تعاریف بپردازیم. بطور کلی در قانون به فردی که در مقابل انجام کار مشخص، مزد و مزایا دریافت نماید کارگر گفته میشود. همچنین به کسی که این مزد را پرداخت مینماید، کارفرما اطلاق میشود.

مطلب مفید | بهترین وکیل کار

کارفرما ممکن است فردی حقیقی و یا حقوقی باشد. در زمینه کار، مقررات خاصی به عنوان قانون کار وجود دارد. هر فرد چه به عنوان کارگر و چه به عنوان کارفرما، میبایست از قانون کار آگاهی داشته باشد. چرا که اطلاع و آگاهی از حق و حقوق خود، میتواند منجر به ایجاد اختلافات کمتر شود.

حقوق کار و مراجع حل اختلاف

حقوق کار و مراجع حل اختلاف

همچنین اطلاع از این حقوق باعث میشود اگر زمانی حقی از هر فرد ضایع گردد، نسبت به احقاق آن اقدام نماید. در نهایت اینکه با اطلاع و عمل به قانون ، دعاوی و اختلافات کارگری و کارفرمایی کمتر شود.

در قانون کار در بیشتر بخشها جوانب مهم حقوق کارگر و کارفرما مورد اشاره قرار گرفته است.

 مراجع حل دعاوی کارگر و کارفرما 

در قانون برای حل هر گونه دعاوی و اختلاف کارگری و کارفرمایی مراجع خاصی در نظر گرفته شده است. در ادامه هر یک از این مراجع را معرفی کرده و وظایف آنها را در حل اینگونه پرونده ها بیان می نماییم.

 مرجع اول: شورای اسلامی کار یا انجمن های صنفی

شورای اسلامی کار به عنوان اولین مرحله از حل دعاوی و اختلافات کارگری و کارفرمایی در نظر گرفته شده است.

در ماده 157 قانون کار، در زمان بروز هرگونه اختلاف میان کارگر و کارفرما و درخواست شکایت از سمت کارگر یا کارفرما اولین مرجعی که میبایست به آن مراجعه کرد شورای اسلامی کار است.  این شکایت ممکن است مربوط به قوانین مربوط به اجرای مقررات کار، موافقت نامه های پیمان های دسته جمعی و کارگاهی و یا قرارداد کارآموزی باشد.

شورای اسلامی کار، به طور معمول از طریق سازش مستقیم میان کارگر یا کارآموز یا نمایندگان مربوط به آنها و کارفرما به حل مشکل میپردازد.

مراجع حل اختلافات کارگری

مراجع حل اختلافات کارگری

مرجع دوم: هیئت تشخیص

هیئت تشخیص از دیگر مراجعی است که برای حل دعاوی و اختلاف کارگری و کارفرمایی در نظر گرفته شده است. ممکن است شکایت و اختلاف میان طرفین از طریق شورای اسلامی کار یا انجمن های صنفی برطرف نگردید، میبایست برای حل این مشکل به هیئت تشخیص مراجعه نمود. در صورتی که هیات تشخیص رای مقتضی را صادر کند، این رای در هیئت حل اختلافات قابل اعتراض است.

مرجع سوم: هیئت حل اختلاف

سومین مرجع حل دعاوی و اختلافات کارگری و کارفرمایی، هیئت حل اختلاف کار میباشد. این هیئت متشکل از سه نفر نماینده کارگران، سه نفر نماینده کارفرما و سه نفر نماینده دولت است.

در هیئت حل اختلاف کار، بر طبق قانون کار، روند رسیدگی به پرونده و مراحل حل اختلاف از طریق تشکیل جلسات دادرسی انجام میگردد.

پس از انجام این مراحل هیئت رای مقتضی را صادر میکند. این رای قطعی بوده و اگر از طرف مراجع حل اختلاف کار صادر شده باشد، لازم الاجرا است.

مراحل رسیدگی به دعاوی کار

برای رسیدگی به حل دعاوی کارگر و کارفرما میبایست اقداماتی را انجام داد که عبارتند از:

  1. در قدم اول باید دادخواستی از طرف فرد شاکی که ممکن است کارفرما و یا کارگر باشد، به مراجع حل اختلاف تقدیم گردد. این دادخواست میبایست به اداره کار ارائه شود.
  2. دادخواست میبایست به صورت کامل نوشته شود. از اینرو تمامی اطلاعات مربوط به شکایت و نیز مشخصات کامل کارگر و کارفرما و شرکت مربوطه باید در دادخواست درج گردد. لازم به توضیح است اگر در پرونده فوریتی بنا به تشخیص رئیس اداره کار وجود داشته باشد، بعضاً پرونده خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار میگیرد.
  3. در مرحله بعدی ، دادخواست در سیستم اداره کار ثبت و رسید آن به فرد تحویل میشود.
  4. در انتها ابلاغیه ای از طریق اداره کاربه فردی که از او شکایت شده ارسال میشود. در ابلاغیه موعد تشکیل جلسه رسیدگی به شکایت درج شده است.
  5. توضیح اینکه موعد رسیدگیبه شکایت، به فرد شکایت کننده و فرد شکایت شونده ابلاغ میشود.

 فرایند رسیدگی به اختلافات کار

 پس از ثبت شکایت و ابلاغ تاریخ رسیدگی به طرفین ، نوبت به تشکیل جلسات رسیدگی در هیات تشخیص میرسد. به این مرحله ، رسیدگی بدوی گفته میشود. در این جلسه تصمیمات سه نفر عضو هیئت، با اکثریت آرا مورد ملاک قرار خواهد گرفت.

بعد از صدور رای ، پرونده برای رسیدگی به حل اختلافات کارگری و کارفرمایی به هیئت حل اختلاف ارسال میشود .

این هیئت زمانی تشکیل میگردد که مشکل در هیئت تشخیص حل نشود.  به همین دلیل به هیئت حل اختلاف، مرحله تجدید نظر نیز گفته میشود. جلسات این هیئت حداقل میبایست متشکل از ۷ نفر باشد. تصمیماتی که در هیئت حل اختلاف گرفته میشود، باید حداقل به موافقت ۵ نفر از اعضاء برسد.  این جلسه به ریاست مدیرکل کار و یا نماینده‌ وی برگزار میگردد.

چه زمانی برای حل دعاوی کارگر و کارفرما به دیوان عدالت اداری مراجعه میشود؟

 اگر چه رای قطعی صادر شده توسط هیئت حل اختلاف، لازم الاجرا میباشد؛ اما ممکن است در شرایطی هر یک از طرفین از اجرای حکم اجتناب نمایند. و یا اینکه بخواهند به این حکم اعتراض کنند. در این شرایط نیز قانونگذار مرجع دیگری به عنوان دیوان عدالت اداری در نظر گرفته است. این مرجع رای صادر شده را مورد بررسی قرار داده و تصمیم گیری میکند.

سخن آخر

در این مقاله درباره اختلافات و دعاوی کارگر و کارفرما مطالبی عنوان گردید. همچنین مراجع و مراحل مربوط به رسیدگی به شکایات و حل این اختلافات نیز بیان شد.

آگاهی و اطلاع از این مطالب به افزایش آگاهی در خصوص مطالبات و دستیابی به حقوق قطعی هر یک از طرفین منجر خواهد شد. نکته مهم اینکه در شرایطی ممکن است در حین انجام این مراحل مشکلات خاصی به وجود آید که پیگیری آن از عهده افراد عادی برنمی آید. به همین دلیل توصیه می‌شود از یک وکیل با تجربه که به قوانین کار تسلط دارد مشاوره گرفته شود.

مشورت با وکیل دعاوی کار در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری میتواند از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آورد. در صورت تمایل با ما تماس بگیرید.

بیشتر مطالعه کنید

مشاوره تخصصی
Call Now Button