شرایط ثبت طرح صنعتی

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

شرایط ثبت طرح صنعتی ، فرایند پذیرش طرح صنعتی

فرایند ثبت و پذیرش طرح صنعتی

فرایند ثبت و پذیرش طرح صنعتی

آشنایی با شرایط ثبت طرح صنعتی 

برای بررسی شرایط ثبت طرح صنعتی ابتدا باید بدانیم طرح صنعتی از منظر قانون گذار چه تعریفی دارد و واجد چه اوصافی می باشد.  بر طبق ماده 20 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب1386/11/03هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه‌بعدی با خطوط‌، رنگها و یا بدون آن‌، به‌گونه‌ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است‌. در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی‌باشد.

تقاضای ثبت طرح صنعتی از چه کسی قابل پذیرش است؟

شخصی که طرح را به وجود آورده است یا به موجب یک قرارداد استخدام یا فروش آن را به کارفرما منتقل کرده است، می تواند ثبت طرح را تقاضا کند. متقاضی می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

البته برای انجام اینگونه کارها فردی تحت عنوان وکیل ثبت شرکت شاید گزینه مناسبی جهت عملیات ثبت و پذیرش طرح باشد.

طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت می باشد؟

بر طبق ماده 21 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید و یا اصیل باشد. طرح صنعتی زمانی جدید است که ازطریق انتشار به طور محسوس و یا ازطریق استفاده به هرنحو دیگرقبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه یا برحسب مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت درهیچ نقطه‌ای از جهان برای عموم افشاء نشده باشد. پس یکی  از شرایط ثبت طرح صنعتی جدید و یا اصیل بودن آن می باشد.

فرایند ثبت طرح صنعتی چیست؟

بر اساس ماده 67 آئین نامۀ اجرایی مصوب سال 1387 ، یکی از شرایط ثبت طرح صنعتی، تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است. بنابراین متقاضی ثبت، ابتدا می بایست با مراجعه به سایت مرکز مالکیت معنوي، در سامانه ثبت نام نماید. پس از طی کردن مرحلۀ  تأیید حساب کاربري با گواهی امضا در دفترخانه اسناد رسمی متقاضی می تواند از قسمت ثبت اظهارنامه طرح صنعتی، فرم الکترونیکی مربوطه را تکمیل نماید.

آیا امکان اصلاح یا استرداد اظهارنامه ثبت طرح صنعتی وجود دارد؟

امکان تغییر و اصلاح طرح صنعتی

امکان تغییر و اصلاح طرح صنعتی

بله، هر دو امکان دارد. بر طبق ماده 78  آئین نامۀ اجرایی مصوب سال 1387 ، متقاضی میتواند تا قبل از ثبت طرح صنعتی، اظهارنامه خود را اصلاح کند، مشروط بر اینکه از حدود اظهارنامه نخست تجاوز ننماید. و همچنین بر طبق ماده 79  همین آئین نامه، متقاضی یا نماینده قانونی او در هر زمان قبل از ثبت طرح صنعتی میتواند ضمن تسلیم درخواست کتبی به مرجع ثبت، اظهارنامه خود را مسترد دارد.

نتیجه بررسی اظهارنامه ثبت طرح صنعتی به چند دسته تقسیم می شود؟

نتیجۀ بررسی اظهارنامه از طریق ابلاغیه به اطلاع متقاضی می رسد و شامل سه دسته ابلاغیۀ پذیرش، ابلاغیۀ اخطار رد اظهارنامه، ابلاغیۀ اخطار رفع نقص می باشد.

عموما نتیجه بررسی اظهار نامه طرح صنعتی طی چه مدت ابلاغ می گردد؟

مرجع ثبت ظرف 60 روز از تاریخ وصول، اظهارنامه و ضمائم آن را از لحاظ رعایت جنبه هاي شکلی و سایر شرایط مقرر در قانون و این آیین نامه و همچنین تطبیق طبقه یا طبقات اعلامی با طبقه بندي بین المللی، مورد بررسی قرار می دهد.

پس از دریافت ابلاغیه پذیرش، متقاضی ثبت طرح صنعتی چه فرایندی را باید طی نماید؟

پس از طی این مرحله با موفقیت، یکی دیگر از شرایط ثبت طرح صنعتی پرداخت حق الثبت می باشد. متقاضی باید ظرف حداکثر 30 روز از تاریخ صدور ابلاغیۀ پذیرش، جهت پرداخت هزینۀ ثبت طرح صنعتی اقدام نماید. در صورت عدم پرداخت این هزینه در مهلت مقرر فوق، اظهارنامه کأن لم یکن تلقی میگردد. این مهلت براي متقاضیان مقیم خارج از کشور 60 روز است. پس از پرداخت حق الثبت، اداره طبق نوبت و با اولویت زمان پرداخت حق الثبتها، نسبت به صدور آگهی ثبت طرح صنعتی اقدام میکند.

متقاضی می بایست با مراجعه به حساب کاربري خود، متن کامل آگهی صادر شده و تصاویر طرح صنعتی را مشاهده کند و در صورت تأیید صحت و موافقت با تمامی مندرجات آگهی، از طریق وبسایت روزنامۀ رسمی کشور، نسبت به پرداخت هزینۀ چاپ آن اقدام نماید. پس از انتشار آگهی ثبت در روزنامۀ رسمی کشور همچنین ارسال فایل آگهی منتشر شده، از سوي روزنامه رسمی به سامانۀ الکترونیکی مرکز مالکیت معنوي، گواهینامۀ الکترونیکی به صورت خودکار تولید می شود.

پس از دریافت ابلاغیه اخطار رفع نقص متقاضی ثبت طرح صنعتی چه فرایندی را باید طی نماید؟

چنانچه پس از بررسی توسط مرجع، ایرادات و نواقصی در اظهارنامه و ضمائم آن مشاهده شود، مرجع ثبت مراتب را به صورت مکتوب و با قید جزئیات به متقاضی ابلاغ می نماید. تا  ظرف مهلت 30 روز برای متقاضیان  مقیم ایران و  60 روز برای متقاضیان مقیم خارج از کشور از تاریخ ابلاغ، اقدام به رفع نقص نماید. درصورتی که متقاضی در مهلت مقرر قانونی به هر علتی نتواند نقایص اعلامی را رفع نماید، مرجع ثبت اظهارنامه را رد میشود. سپس مراتب کتباً طی ابلاغیۀ اخطار رد اظهارنامه با ذکر علت یا علل رد به متقاضی ثبت ابلاغ خواهد شد.

پس از دریافت ابلاغیه اخطار رد اظهارنامه متقاضی ثبت طرح صنعتی چه فرایندی را باید طی نماید؟

در این موارد امکان اعتراض به تصمیم مرجع ثبت،  وفق ماده 100 آئین نامه اجرایی ثبت طرح صنعتی، از سوي متقاضی امکان پذیر است. در صورتی که متقاضی قصد اعتراض داشته باشد، می بایست تقاضاي خود را، ظرف مدت 30 روز از تاریخ صدور ابلاغیه رد، از طریق مرجع ثبت، به کمیسیون موضوع ماده 170 این آئین نامه ارائه نماید. مهلت مذکور براي متقاضی مقیم خارج از کشور 60 روز می باشد.

ثبت طرح صنعتی چه امتیازی را برای صاحب آن به ارمغان می آورد؟

ثبت طرح صنعتی از نسخه برداری غیر مجاز و تقلید توسط اشخاص ثالث جلوگیری می نماید. همچنین به نوعی بازگشت سرمایه را تضمین می نماید. زیرا اطمینان از انحصاری بودن محصول را در پی دارد. به علاوه ثبت طرح های صنعتی فعالیت صادقانه تجاری و رقابت عادلانه را تشویق می کند.

 حمایت از طرح صنعتی ثبت شده چه مدت و تمدید آن چگونه است ؟

مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود. این مدت را می‌توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه مربوط تمدید نمود.  یعنی فی المجموع حداکثر 15 سال می تواند در صورت تقاضا تحت حمایت قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up