ثبت شرکت و مؤسسه و اقدامات لازم برای پیگیری آن

سلام.
کاربر گرامی، برای ثبت شرکت و مؤسسه، ثبت برند و اختراع، ثبت انواع تغییرات در شرکت از جمله اساسنامه و ترکیب هیئت مدیره با ما در ارتباط باشید.

ثبت شرکت و مؤسسه

ثبت شرکت و موسسه

ثبت شرکت و موسسه

ثبت شرکت و مؤسسه – پیش از اشاره به مراحل ثبت شرکت و مؤسسه باید بدانیم قانون در این رابطه چه تعریفی ارائه نموده است.

تعریف شرکت از نظر قانون

از منظر قانون، شرکت عبارت است از اجماع حقوقی مالکین متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه. شرکت ممکن است قهری و یا اختیاری باشد.(ماده ۵۷۱ قانون مدنی ایران) .

غالباً اجتماع افراد به قصد تأسیس شرکت، با میل و اراده طرفین صورت می گیرد. اما گاهی عامل قهری موجبات اجتماع افراد در شرکت را فراهم می آورد. به عنوان مثال در صورت فوت صاحب یک شرکت، وارثان وی به صورت قهری اختیار امور شرکت را عهده دار می شوند. این ورثه در مال و اموال شرکت سهیم خواهند بود. اجتماع افراد برای انجام فعالیت های اقتصادی و عام المنفعه دارای اهداف متعددی است.

انواع شرکت

باید دانست شرکت ها در انواع مختلف می توانند به ثبت برسند. مدیران باید بدانند چگونه از کدام مسیر و چه نواع شرکتی را با توجه به اهداف خود به ثبت برسانند. این امر تا حدودی تخصصی است. لازم است در مورد آن بررسی کافی صورت پذیرد. پیش از ثبت شرکت و مؤسسه لازم است اطلاعات ماساسی در مورد مواردی که گفته شد جمع آوری ودر جلسه گروهی با حضور مؤسسین مورد بحث قرار گیرد.

اما اگر می خواهید در مورد انواع شرکت ها اطلاعات مختصر داشته باسید انواع شرکت ها به قرار زیر هستند:

  • شرکت سهامی
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط غیر سهامی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت نسبی
  • شرکت های تعاونی تولید و مصرف

 شرکت سهامی

شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود:

سهامی عام

به شرکت هایی گفته می شود که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند. سرمایه این نوع شرکت‌ در زمان تأسیس نباید از پنج میلیون ریال کمتر باشد.

 سهامی خاص

به شرکت هایی گفته می شود که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس منحصراً توسط موسسین تأمین گردیده است. سرمایه این نوع شرکت در زمان تأسیس نباید از یک میلیون ریال کمتر باشد.

شرکت با مسئولیت محدود

به شرکتی گفته می شود که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده است. هریک از شرکاء فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

شرکت تضامنی

شرکتی است که تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. اگر دارائی شرکت برای تائیدیه تمام قروض کافی نباشد هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است.

شرکت مختلط غیر سهامی

برای امور تجارتی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یا یک و چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود. شریک ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارائی شرکت پیدا شود. مسئولیت شریک با مسئولیت محدود فقط تا میزان سرمایه ایست که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت ( شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکاء ضامن قید شود.

قبل از شروع به ثبت شرکت و مؤسسه خود،حتماً با افراد خبره در مورد نحوه ثبت و آثار حقوقی آن مشورت نمایید.

شرکت مختلط سهامی

شرکتی است که تحت اسم مخصوصی بین یک عده شرکاء سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود. شرکاء سهامی کسانی هستند که سرمایه آنها به‌صورت سهام یا قطعات سهام متساوی‌القسمه در آمده است. مسئولیت آنها تا میزان سرمایه ایست که در شرکت دارند. شریک ضامن کسی است که سرمایه او به‌صورت سهام در نیامده است. وی مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارائی شرکت ایجاد شود. در صورت تعدد شریکِ ضامن، مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران و روابط آنها با یکدیگر، تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود.

شرکت نسبی

به شرکتی گفته می شود که برای امور تجارتی تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل شده باشد. مسئولیت هریک از شرکاء، به نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت گذاشته‌اند.

شرکت تعاونی

این نوع از شرکت ها در دو دسته کلی قرار می گیرند.

  • الف) تولیدی  : شرکتی که به منظور اشتغال اعضا در امور مربوط به کشاورزی و دامداری ، دامپروری ، پرورش ماهی و… فعالیت نماید.
  • ب) توزیعی : شرکتی که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا ، مسکن و خدمات و سایر نیازمندیهای اعضا فعالیت نماید.

قانون تجارت چه می گوید؟

قانون تجارت نحوه فعالیت انواع شرکت ها را تعیین و برای هر کدام مقررات خاص ذکر نموده است. فعالیت شرکت ها برای آنکه از بدو تأسیس تا انحلال قانونی باشد لازم است در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد . شرکتی که به ثبت نرسد در عمل غیر قانونی بوده و نمی تواند از امتیازات قانونی استفاده نماید. امروزه بیشتر امور مربوط به ثبت شرکت و مؤسسه از طریق اینترنت و سامانه اختصاصی اداره ثبت شرکت ها انجام می پذیرد.

در گذشته اقدامات ثبت به صورت حضوری بود اما در چند سال اخیر نیازی به مراجعه مستقیم به اداره ثبت شرکت ها نیست. با این وجود به دلیل تخصصی بودن بیشتر مراحل ثبت شرکت، بهتر است این کار توسط متخصصین صورت پذیرد. این کار موجب صرفه جویی در وقت و هزینه شده و اقدامات به صورت حرفه ای و منطقی دنبال خواهد شد.

فعالیت های نیازمند اخذ مجوز از مراجع صلاحیت دار

قبل از آنکه اقدام به ثبت شرکت خود نمایید لازم است بدانید برخی فعالیت ها از قبل نیازمند دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح هستند. پس قبل از ورود به سامانه ثبت شرکت ها لازم است در این مورد اطلاعات لازم را کسب و اقدامات لازم را انجام دهید. توضیح اینکه برابر بخشنامه شماره 133680 /93 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مورخ 24/ 8 /  1393، فعالیت در موضوعات زیر نیازمند دریافت و اخذ مجوز از مراجع صلاحیت دار است:

  • موضوعات فعالیت مربوط به امور پولی و بانکی
  • موضوع فعالیت مربوط به امور بیمه ای
  • موضوع فعالیت بورسی و نهادهای مالی جدید
  • موضوع فعالیت زیر مجموعه ی خصوصی سازی
  • موضوعات مرتبط با شرکت های تعاونی
  • موضوعات فعالیت مربوط به امور فرهنگی و هنری و خبری و تبلیغاتی
  • موضوع فعالیت مربوط به امور قرآنی و مذهبی و حج و زیارت
  • موضوعات فعالیت مربوط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
  • موضوعات فعالیت مربوط به حمل و نقل کالا و مسافر
  • موضوعات فعالیت علمی، آموزشی و پژوهشی
  • موضوعات فعالیت مربوط به سازمان بهزیستی
  • موضوعات فعالیت مرتبط با وزارت کشور و نیروی انتظامی و شورای شهر
  • موضوعات فعالیت مرتبط با جامعه ی حسابداران رسمی
  • موضوعات فعالیت نظامی و نیروهای مسلح
  • موضوع فعالیت مربوط به فعالیت ترجمه ی رسمی
  • موضوع فعالیت مربوط به حوزه ی نفت و گاز
  • موضوع فعالیت مرتبط با اتاق بازرگانی

مراحل ثبت شرکت را از کجا آغاز کنیم؟

ورود به سامانه ثبت شرکت ها

برای ثبت شرکت و مؤسسه غیر تجاری خود ابتدا باید وارد سامانه ای که از طرف اداره ثبت شرکت ها در سال های اخیر راه اندازی شده است مراجعه نمایید. آدرس سامانه مورد نظر https://sherkat.ssaa.ir  می باشد.

خیلی نگران نباشید در سامانه مورد نظر تقریباً همه چیز به صورت مرحله ای جلو می رود. البته بهتر است این کار توسط افراد بسیار با حوصله انجام گیرد. زیرا آزمون و خطا زیاد دارد. این سامانه از هر خطایی جلوگیری می کند. گاه مجبور می شوید یک کار را بدلیل عدم رعایت نکات قانونی چند بار تکرار نمایید. برای همین بسیاری شرکت ها ترجیح می دهند این امور را به افراد خبره واگذار نمایند.

سامانه ثبت شرکت چه آیتم هایی را نمایش می دهد؟

وقتی وارد سامانه ثبت شرکت می شوید ابتدا با صفحه ای مواجه خواهید شد که در آن آیتم های زیر نمایش داده می شود.

  • تاسیس شخصیت حقوقی
  • صورتجلسه تغییرات
  • پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی
  • اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی
  • اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی
  • درخواست کد فراگیر
  • پیگیری درخواست
  • انصراف از درخواست

 هر کدام از آیتم ها نشان دهنده چه کارهایی هستند؟

در شرکت ها اعمال قانونی زیادی انجام می پذیرد. به عبارتی از مرحله ثبت شرکت تا زمان انحلال، همواره شرکت ها نیاز دارند تا اقدامات مختلف خود را در آن ثبت نمایند. بنابراین همه فعالیت های تجاری نیازمند ثبت در سامانه ثبت شرکت ها است.

پذیرش درخواست

در گام اول برای ثبت شرکت باید به قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت مراجعه کنید. در اینجا فرمی قرار دارد که متقاضیان باید مرحله به مرحله آن را تکمیل نمایند. در این مرحله متقاضی باید اطلاعات مربوط به خود را در آن وارد نماید.

ویژگی نام پیشنهادی شرکت

در گام بعدی ،  متقاضی باید نام شرکت و اطلاعات مربوط به آن را تکمیل نماید. در اینجا باید 5 نام را پیشنهاد دهید. اسامی باید این ویژگی ها را داشته باشد:

  • دارای ریشه فارسی باشد،
  • لاتین نباشد،
  • با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد،
  • دارای اسم خاص باشد
  • تکراری نباشد.

ثبت اطلاعات مرتبط با موضوع فعالیت شرکت

در گام بعدی شما باید اطلاعات زیر را تکمیل نمایید:

  • موضوع فعالیت،
  • نوع فعالیت
  • وضعیت مجوز
  • مدت فعالیت

در شرح فعالیت نیز اگر در رابطه با موضوع فعالیت نیاز به توضیح باشد توضیحات لازم را وارد نمایید.

ثبت اطلاعات مربوط به مرکز اصلی فعالیت

اگر موفق شوید این مراحل را پشت سر بگذارید، در گام بعدی وارد صفحه اطلاعات مرکز اصلی می شوید. در این قسمت، لازم است کد پستی و شماره تلفن و نشانی مرکز اصلی و همچنین شماره دورنگار و نشانی تارنما و پست الکترونیکی در صورت وجود وارد نمایید.

ثبت سرمایه شرکت

در گام بعد وارد صفحه سرمایه شخص حقوقی (شرکت) می شوید. در این صفحه نوع سرمایه نظیر سرمایه نقدی یا غیر نقدی، سهام با نام یا بی نام انتخاب می شود. ارزش ریالی هر سهم نیز باید تعیین گردد.

ثبت اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی

این صفحه مربوط به اشخاصی است که در شرکت یا موسسه دارای سمت می باشند. و بر دو نوع شخص حقیقی و حقوقی تقسیم می شود. در قسمت شخص حقیقی می بایست اطلاعات شخصی خواسته شده در کادر تکمیل گردد. اگر نوع شخص حقوقی هم باشد فیلدهایی نظیر فارسی، تابعیت، شناسه ملی و… فعال می شود که بایستی پر شود.

سه کلمه ثبت اطلاعات، حذف و انصراف وجود دارد. ثبت اطلاعات برای ذخیره اطلاعات در این صفحه می باشد. حذف نیز اطلاعات وارد شده را حذف می کند. انصراف نیز به این معنی است که از تغییر اطلاعات منصرف شده اید.

پس از طی این مراحل، باید اطلاعات مربوط به سرمایه و سهام همان شخصی که در صفحه اشخاص وارد نمودید را در کادر مربوطه پر کنید.

ثبت اطلاعات مربوط به سمت اشخاص

قسمت بعدی سمت شخص در شرکت یا موسسه است.  به عنوان مثال مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره و…  سپس تاریخ سمت ثبت می شود. تاریخ پایان اعتبار سمت با توجه به تاریخ شروع سمت مشخص می شود. وضعیت حق امضا نیز تعیین می کند که شخص، جزء افراد دارای حق امضاء در شرکت است یا خیر.

ثبت اطلاعات شعب شرکت

در صفحه مربوط به شعب، اگر شرکت نیازمند تاسیس شعبه باشد اطلاعات آن در این قسمت تکمیل می شود. در قسمت مربوط به سمت ها در شعب سمت شخص و مدت تصدی را تعیین کنید.

ثبت اطلاعات سال مالی و روزنامه شرکت

هر شرکتی برای ثبت اطلاعات مالی خود، زمانی را برای آغاز و زمانی را برای پایان سال مالی در نظر می گیرد. در این قسمت این اطلاعات تکمیل می شود.

علاوه بر این ، در ادامه اطلاعات مربوط به روزنامه شرکت که آگهی های شرکت قرار است در آن درج شود از فهرست روزنامه های موجود انتخاب می گردد.

ثبت اطلاعات اظهارنامه، اساسنامه

در قسمت های بعدی متن تایپی اظهارنامه را وارد کنید. البته اگر در این رابطه اطلاعاتی ندارید می توان از نمونه متن های موجود در سیستم استفاده نمود. در ادامه، وارد صفحه اساسنامه می شوید. در اینجا باید اساسنامه شرکت را ارائه دهید.

شرکت نامه ها و اساسنامه ها، فرم های آماده ای دارند که می توانید آنها را پر کنید. البته اگر خواستید می توانید مقررات و قواعد مربوط به شرکت خود را به آن اضافه کنید. سپس باید کپی برابر اصل شده اساسنامه خود را در سامانه بارگذاری نمایید.

تکمیل مدارک و پذیرش آن

در صفحه مدارک، اگر همه چیز به خوبی پیش رفته باشد ، مدارک وارد شده نمایش داده می شود. وقتی اطلاعات به صورت درست و کامل بارگذاری و ثبت شد، تایید پذیرش به متقاضی نمایش داده می شود.

از این جا به بعد شما همواره می توانید با ورود اطلاعات در سامانه اینترنتی و دریافت کد رهگیری از طریق همین سامانه، تصمیمات اخذ شده را دنبال نموده و از محتوای آن مطلع شوید. لذا از قابلیت های سودمندی که با ثبت نام کردن اینترنتی به دست می آید استفاده از همین فهرست پیگیری است که می توان به راحتی  بدون مراجعه حضوری، پیگیر پاسخ درخواست خود شد.

ارسال مدارک به پست

اگر همه کارها خوب پیش رفته باشد و کد رهگیری و تأییدیه پذیرش دریافت شود حالا نوبت این می رسد که مدارک مورد نظر شامل صورتجلسات تنظیمی و ضمائم آن ها از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تأییدیه پذیرش ارسال شود.

لذا با تکمیل فرم ها و ارسال آن به اداره ثبت شرکت ها اگر صورتجلسه شما دارای نقص باشد، برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می شود و باید رفع نقص نمایید. اگر صورتجلسه شما تایید شود در نهایت جهت صدور آگهی به روزنامه ارسال می گردد. در حالتی دیگر حتی ممکن است صورتجلسه شما رد شود که در این حالت دلایل رد صورتجلسه طی ابلاغیه ای به شما اعلام می گردد تا نسبت به صدور صورتجلسه جدید اقدام نمایید.

ثبت شرکتنامه

بعد از مرحله ثبت شرکت، نوبت به ثبت شرکتنامه در دفتر ثبت شرکت ها است. باید توجه داشت که ثبت شرکت، غیر از ثبت شرکتنامه است و عمل و دفاتر آن نیز جدا است. متصدی مربوطه پس از ثبت شدن شرکتنامه و رسیدگی به مدارک و سوابقی که از طرف مدیر شرکت ضمن تقاضانامه به عمل می آید، در دفتری که به این موضوع اختصاص داده شده، ذیل شماره ردیفی که برای شرکت ها معین می شود خلاصه مفاد شرکتنامه و اساسنامه را در ستون های آن ثبت و برای هر شرکت یک صفحه مترادف تخصیص می دهد.

سپس متقاضی پیش نویس را به مسئول دفتر ارائه و مسئول دفتر نیز اقدام به ثبت شرکتنامه و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید. وی اوراق هویتی متقاضیا ن را اخذ و آن را با مشخصات مندرج در شرکتنامه تطبیق می دهد. وی در ادامه تشکیل پرونده داده و در روی آن از لحاظ تکمیل امضا گواهی می نماید. یک نسخه اساسنامه و شرکتنامه و اظهارنامه، تحویل مؤسسین شرکت می گردد. در صورتی که سند مالکیت هم وجود داشته باشد، به مدیران شرکت تحویل می گردد.

تحریر و صدور آگهی تأسیس شرکت

گام آخر، تحریر و صدور آگهی تاسیس شرکت می باشد که آخرین گام جهت ثبت شرکت تلقی می شود. توضیح اینکه، خلاصه شرکتنامه و منضمات آن  برابر ماده 197 قانون تجارت باید انتشار پیدا کند. این اقدام در ماه اول ثبت شرکت و توسط اداره ثبت در مجله رسمی دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت، به خرج خود شرکت انجام  می پذیرد.

 خلاصه شرکتنامه حاوی چه نکاتی است؟

  1. شماره ای که جهت ثبت شرکت در نظر گرفته شده و تاریخ ثبت آن و محل و اقامتگاه شرکت با تعیین نام و نوع آن و موضوع شرکت.
  2. مقدار سرمایه (با تشخیص این که چه مقدار پرداخت و چقدر تعهد شده).
  3. اسامی مدیر یا مدیران شرکت.
  4. تاریخ آغاز و ختم شرکت در صورتی که برای مدت محدود تشکیل شده باشد.
  5. در شرکت های تضامنی و شرکت مختلط علاوه بر نکات فوق باید اسم تمام شرکای ضامن نیز منتشر شود.

درخواست ثبت شرکت و تغییرات

وکیل ثبت شرکت

وکیل ثبت شرکت

در صورتی که قصد ثبت شرکت و مؤسسه خود را دارید، کمی دقت نمایید. شما می توانید مقاله های وکیل ثبت شرکت و وکیل ثبت مؤسسه را نیز مطالعه نمایید. اگر خواهان انجام تغییرات در شرکت خود هستید و فرصت انجام این امور را ندارید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

برای امنیت ، استفاده از سرویس کپتچا گوگل مورد نیاز گوگل استسیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده.

Iبا این شرایط موافقید.

فهرست
Call Now Button