نحوه شکایت از حادثه کار

کارگران و کارفرمایان محترم!

وکیل اداره کار آماده ارائه خدمات زیر است :

1.قبول وکالت در دعاوی مربوط به کار و بیمه تامین اجتماعی

2.کمک به طرفین دعوا برای طرح شکایت و ثبت دادخواست

3.حضور در جلسات رسیدگی به دعوا

4.تنظیم لایحه و دفاع از حقوق موکل در جلسات رسیدگی

5.تلاش برای گرفتن مطالبات قانونی موکل

6.مشاوره در مورد دعاوی محیط های کار

اگر تلفن همراه در دست دارید برای تماس با وکیل ، از ساعت 16 تا 20 روزهای اداری بر روی شماره 09379219890 کلیک کنید.  

نحوه شکایت از حادثه کار

نحوه شکایت از حادثه کار

نحوه شکایت از حادثه کار

آشنایی با نحوه شکایت حادثه کار

نحوه شکایت از حادثه کار به شما این امکان را میدهد تا از حق و حقوق خود به نحو احسن دفاع کنید. برخی از افراد در این زمینه آگاهی خاصی ندارند. لذا ممکن است در طولانی مدت شکایت آن ها به نتیجه درستی نرسد. به همین دلیل متخصصین و مشاورین ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما در مورد بررسی حادثه ناشی از کار و مسائل حقوقی آن هستند. در این مقاله درباره این موضوع نکات مهمی بیان شده است.

بیشتر بخوانید | وکیل حوادث ناشی از کار

  حادثه ناشی ازکار چیست؟

حادثه ناشی ازکار برای افراد بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی مسئله بسیار حائز اهمیتی است. چرا که تمامی صدمات جبران ناپذیر نیستند. ولی بخش اعظم آن به راحتی با هزینه مالی مورد نیاز جبران میشود. در حین انجام کار آسیب ها و شرایطی ممکن است وجود داشته باشد که متاسفانه فرد را دچار مشکل و سلامت او را تهدید می کند.

مطلب مفید | سامانه شکایت از کارفرما

ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی حادثه را در حین انجام وظیفه فرد بیمه شده در کارگاه و موسسه وابسته در حوزه کار خود قرار میدهد. حتی در خارج از محل کارگاه ممکن است کارگر به دستور کارفرما در حال انجام ماموریتی باشد که در این شرایط نیز اگر حادثه ای پیش بیاید حادثه ناشی از کار شناخته خواهد شد.

حادثه ناشی از کار

حادثه ناشی از کار

 شکایت از حادثه کار

نحوه شکایت از حادثه کار به این شکل است که شخص/ اولیای دم باید برای درخواست طرح شکواییه به مراجع قضایی انتظامی مراجعه کنند. نیروی انتظامی و مقامات قضایی شکایت آن ها را مورد بررسی قرار میدهند. سپس شخص بیمه شده که آسیب دیده است، باید به سازمان تامین اجتماعی، پزشکی قانونی و اداره کار مراجعه کند.

 معمولاً زمانی فرد می تواند این کار را انجام دهد که به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده باشد. و پرونده فرد بیمه شده و حادثه دیده تشکیل شده باشد. چرا که امور اجتماعی به اداره کار گزارشی را در حول و محور حادثه به کلانتری ارائه می دهد تا بازرسی را هر چه سریع تر آغاز کنند و برای رأی نهایی به دادگاه ارسال کنند.

مطلب مفید | وکیل دیه در تهران

کارشناسان ما در این باره به شما یادآوری می‌کنند که لطفاً از اظهارات کوتاه و مودبانه استفاده کنید. سعی کنید عبارت خود را کوتاه و مختصر بیان کنید. شماره تماس شما در نامه باید درج شده باشد و کلیه مدارک پزشکی قانونی نیز پیوسته نامه گردد.

شکایت از حادثه کار

شکایت از حادثه کار

 وظایف کارفرما

حال که با نحوه شکایت از حادثه کار آشنا شده اید، بهتر است بدانید که کارفرما نیز در این شرایط وظایفی را برعهده دارد. اولین وظیفه کارفرما این است که از انجام هرگونه اقدامی که بتواند به جلوگیری از وخیم تر شدن وضعیت کمک کند، نباید دریغ کند. سپس با اورژانس تماس گرفته و پلیس را نیز در جریان قرار دهد. همچنین فیلمبرداری از محل حادثه و جلوگیری از عدم تغییر صحنه، از جمله اقداماتی است که کارفرما باید نسبت به انجام آن هرچه سریع تر اقدام کند.

حداکثر 3 روز بعد از حادثه کارفرما باید فرم مربوطه را پر کرده و به سازمان تامین اجتماعی نیز تحویل دهد. تا بدین ترتیب هزینه های درمان فرد آسیب دیده ضایع نگردد. و تامین اجتماعی بتواند به حمایت از وی بپردازد. توجه داشته باشید که کارفرما نیز باید گزارش حادثه را برای بیمه مسئولیت مدنی ارسال کند و از نظر مالی نیز فرد آسیب دیده را حمایت کند.

 ادامه مطلب | دیه تصادف و نحوه پرداخت توسط بیمه

مسئولیت کیفری حادثه ناشی از کار

سوالی که ممکن است به وجود آید این است که آیا کارفرما در قبال حوادثی که رخ می دهد، مسئولیت کیفری دارد یا خیر؟

 توجه داشته باشید حادثه ناشی از کار صددرصد مقصری دارد که در برخی از مواقع کارفرما متاسفانه وسایل ضروری را برای ایمنی نیروی کار فراهم نمی‌کند و به همین دلیل است که محیط کار، محیط کاری استانداردی نیست و به خاطر عدم رعایت قوانین و مقررات، حادثه های ریز و درشتی به وجود می آید.

 کارفرما باید بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت فنی سلامت، حفاظت و بهداشت کارگران خود را در محیط کار باید تامین کرده و از وسایل استاندارد و ایمن استفاده کند. همچنین آموزش های لازم را در مورد استفاده از ابزارهای مورد نظر در اختیار کارگران قرار دهد.

 توجه داشته باشید که اگر نظارتی بر مقررات حفاظتی و بهداشت ایمنی محیط کار وجود داشته باشد، کارگران با حوادث بسیار کمتری روبرو خواهند شد که البته برای بررسی مسئولیت کیفری حادثه ناشی از کار، معمولاً کارشناس های رسمی دادگستری و یا حتی بازرس های اداره سازمان اجتماعی حادثه مورد نظر را بررسی و سپس نتیجه را به مراجع قضایی اعلام  و نحوه شکایت از حادثه کار این چنین ادامه دار می شود.

 دیه حادثه ناشی از کار

با توجه به بررسی نحوه شکایت از حادثه کار بهتر است بدانید که چنانچه فردی به صورت سهوی یا عمدی به سلامت جانی و مالی افراد دیگر آسیب برساند، باید خسارت آن را پرداخت کند. به همین دلیل اگر اشتباهی از طرف کارفرما و کارگر وجود داشته باشد که به حادثه حین کار ختم شود، قانون در این شرایط لازم میداند که میزان دیه را توسط سازمان پزشکی قانونی تعیین کند، سپس قاضی دادگاه رأی نهایی آن را صادر خواهد کرد.

مطلب مفید | نحوه محاسبه دیه تصادف

در مورد مبلغ دیه نمیتوان یک نرخ ثابت را در نظر گرفت، ابتدای هر سال قوه قضاییه نرخ را مشخص می کند و در ماه های حرام و غیر حرام نیز نرخ برابر نخواهد بود. 

سخن پایانی

به صورت مختصر و مفید در مورد نحوه شکایت از حادثه کار با شما صحبت کرده ایم. در حال حاضر بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی کم نیستند و به همین دلیل آشنایی با قوانین این سازمان بسیار موضوع حائز اهمیتی است. این نکته را به خاطر داشته باشید که شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه نیز می توانید با مشاورین و کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. در غیر این صورت شاید به ضایع شدن حق و حقوق خود به دلیل عدم آشنایی با قوانین کمک کنید. به هر حال کارشناسان این مجموعه آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان با صبر و حوصله کامل هستند.

بیشتر مطالعه کنید

مشاوره دعاوی ملکی
روزهای اداری(8 تا 21)