وکیل کارفرما در اداره کار

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

وکیل کارفرما در اداره کار

وکیل کارفرمایی

آشنایی حیطه کار وکیل کارفرما در اداره کار

یکی از قوانین بسیار حمایت گر از حقوق کارگران ، قانون کار است. آمره بودن بسیاری از قواعد و مقررات حاکم بر روابط کار موجب شده است در صورت کوچکترین تخلف ، کارگران این فرصت را داشته باشند که به پشتوانه قانون ، از کارفرما شکایت کنند. در اغلب موارد ، قانون به نفع کارگر شاکی حکم میدهد . در نتیجه ، کارفرمای متخلف را مشمول پرداخت حقوق کارگر و در مواردی پرداخت خسارت به او میکند.

مطلب مفید | وکیل دعاوی کار

قانون کار در مورد انواع موضوعات از جمله : قرارداد کار ، مدت قرارداد ، پرداخت حقوق و دستمزد ، سنوات ، بیمه کارگر ، پرداخت غرامت حادثه کار و دیگر موضوعات مقرراتی را وضع نموده و یا نهادهای تصمیم گیر را موظف به تنظیم آیین نامه های خاص نموده است.

همین موضوع باعث شده است اغلب صاحبان مشاغل و صنایع ، در هنگام مواجهه با شکایت کارگران خود ، بدنبال وکیل کارفرما در اداره کار باشند تا کار آنان را در اداره کار بخوبی پیش ببرد. حتی عده ای از کارفرمایان از همان ابتدای شروع فعالیت خود و قبل از آنکه با شکایت کارگران خود مواجه شوند برای پیشگیری از هر گونه شکایت در آینده ، از همان ابتدا بدنبال وکیل کارفرما در اداره کار میروند و با انعقاد قرارداد با وکیل ، فعالیت های خود را بیمه میکنند.

مطلب مفید | سامانه شکایت از کارفرما

از آنجا که وکیل کارفرما در اداره کار میتواند راهنمای خوبی برای کارفرما در مواقع شکایت کارگر باشد و از حقوق وی دفاع نماید لذا کارفرمایانی که با وکیل اداره کار قرارداد دو جانبه منعقد میکنند تا در موارد شکایت بتوانند امور دفاع در برابر شکایت را مدیریت کنند ، معمولاً موفق تر عمی میکنند و دغدغه کمتری نسبت به آن دسته از کارفرمایان دارند که در این مورد اقدامی نمی کنند.

ضرورت بهره مندی از وکیل کارفرما در اداره کار

بر اساس قانون ، کارفرما موظف است به کارگر خود حقوق و دستمزد ، اضافه کار ، سنوات ، عیدی و پاداش ، حق مسکن و خواروبار را بپردازد. هر کارفرما که از پرداخت این حقوق استنکاف ورزد ممکن است با برخورد قانون مواجه شود. بدین معنا که کارگر به اداره کار مراجعه و علیه او اقدام به طرح شکایت نموده و کارفرما را با دردسرهای حضور در هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف و یا حتی دادگاه حقوقی مواجه کند.

گفتیم که وکیل کارفرما در اداره کار میتواند با حضور در مراجع ذیصلاح قانونی ، از حقوق کارفرما در قبال شکایت مطرح شده توسط کارگر دفاع نماید.

مطلب مفید | شکایت کارگر از کارفرما

وکیل کارفرما و اداره کار

وکیل کارفرما در اداره کار میتواند وکیل پایه یک دادگستری باشد. اما این بدان معنا نیست که اگر کارفرما بدنبل وکیل پایه یک نباشد کار او با مشکل مواجه میشود. بطور قطع اگر وکیل کارفرما مسلط به انواع قوانین کار ، بیمه تامین اجتماعی و سایر قوانین مرتبط با آن باشد ، میتواند کارایی بالاتری داشته باشد.

اما دفاع از حقوق کارگر لزوماً به معنای در اختیار داشتن وکیل پایه یک نیست. در موارد معدود افرادی هستند که با قوانین اداره کار و بیمه تامین اجتماعی و مقررات مرتبط با آن آشنایی خوبی دارند و میتوانند از حقوق کارفرما دفاع نمایند.

شکایت کارگر از کارفرما

هر گاه کارگر احساس کند که حقوق وی که مورد حمایت قانون کار قرار دارد ، از طرف کارفرما نادیده گرفته شده و تضییع شده است ، میتواند از طریق سامانه جامع روابط کار اقدام به ثبت دادخواست علیه کارفرما نماید.

در این موارد ، ابتدا جلسه سازش میان طرفین  در اداره کار تشکیل میگردد . در صورت عدم نتیجه ، دادخواست پس از بررسی اولیه به هیئت تشخیص اختلاف ارسال میگردد. سپس پیامک تاریخ رسیدگی به شکایت در هیئت تشخیص به اطلاع کارگر  و کارفرما و یا وکیل کارفرما در اداره کار میرسد.

مطلب مفید | نحوه شکایت کارگر از کارفرما

باید دانست رسیدگی به دعاوی کارفرما و کارگر دو مرحله ای است و چنانچه در مرحله اول در هیئت تشخیص ، اعتراضی از سوی یکی از طرفین ثبت شود ، رسیدگی به دعوای کارفرما و کارگر به هیئت حل اختلاف میرود. در حقیقت هیئت حل اختلاف ، مرجع تجدید نظر محسوب میگردد. رای هیئت حل اختلاف قطعی است.

مراحل شکایت در اداره کار

  • ثبت نام در سامانه جامع روابط کار به آدرس اینترنتی prkar.mcls.gov.ir
  • احراز هویت در سامانه
  • ثبت دادخواست بدوی در قسمت خدمات سامانه و تکمیل آن
  • تعیین زمان و مکان جلسه سازش توسط اداره کار
  • ابلاغ زمان برگزاری جلسه از طریق پیامک به کارفرما و کارگر و مطلع ساختن آنان جهت حضور در جلسه که حدود 2 هفته بعد برگزار می شود.
  • برگزاری جلسه سازش در زمان مقرر در اداره کار و رسیدگی به دادخواست
  • ارائه دلایل و مدارک از جانب طرفین به کارشناسان جلسه
  • در صورت عدم حضور طرفین در جلسه سازش و یا عدم امکان سازش ؛ رسیدگی به شکایت در مراجع ذیصلاح
  • برگزاری جلسه رسیدگی در هیئت تشخیص
  • در صورت اعتراض ، رسیدگی مجدد در هیئت حل اختلاف و صدور رای قطعی.

شکایت کارگر بدلیل عدم بیمه توسط کارفرما

یکی از پایه ای ترین حقوق کارگران که هر کارفرما باید آن را رعایت کند ، رد کردن مشخصات کارگر توسط کارفرما به اداره بیمه است. در این رابطه کارفرما موظف است در پایان هر ماه لیست بیمه را برابر تعرفه تعینن شده به شعبه تامین اجتماعی ارسال کند.

در برخی محیط های کار ، کارفرما معمولاً اگر با حضور بازرسان اداره کار مواجه نشود تمایلی به رد کردن لیست کارگران ندارد. وکیل کارفرما در اداره کار میتواند کارفرما را نسبت به بروز چنین پیشامدهایی که ممکن است با اخذ جرایم سنگین همراه باشد ، آگاه نماید.

حال اگر کارفرما از انجام این تکلیف خودداری کند ، کارگر می تواند شکایت خود را برای برقراری بیمه تسلیم اداره کار نماید.

اخراج کارگر توسط کارفرما

یکی از مشکلات رایج در محیط های کار ، تعدیل نیروی کار و در نتیجه اخراج کارگران بدلایل مختلف است .

این موضوع میتواند دستمایه شکایت کارگران باشد. این موضوع زمانی جدی میشود که کارفرما حقوق اولیه کارگر را نپرداخته باشد. در چنین مواردی کارگر معمولاً به اداره کار مراجعه میکند و از کارفرما بدلیل نپرداخت حقوق و مزایا و یا رد نکردن سوابق بیمه شکایت میکند.

کارفرما چنانچه دلایل قانع کننده ای برای اخراج کارگر نداشته باشد ممکن است با محکومیت از طرف مراجع رسیدگی به دعوی مواجه شود.

وکیل کارفرما در اداره کار در اینگونه موارد میتواند مدافع خوبی برای حضور در هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف باشد.

انعقاد قرارداد و مهلت کار آزمایشی

نداشتن قرارداد یکی دیگر از مشکلات رایج در روابط کارگر و کارفرما است. از اینرو اغلب پاسخ قانع کننده ای از سوی کارفرما در قبال عدم نداشتن قرارداد ارائه نمیشود. برخی کارفرمایان موضوع آزمایشی بودن کار برای کارگر را مطرح میکنند . اما باید دانست بازرسان اداره کار این موضوع را نمیپذیرند و کار آزمایشی را فقط برای یک هفته میپذیرند و زمان بیشتر از آن را غیر قانونی میدانند.

مطالبه کار بیش از حد معمول از کارگر

طبق ماده 51 قانون کار، حداکثر ساعت کاری کارگران 8 ساعت است. هر گونه ساعت کاری بیشتر از این زمان ، خلاف قانون است. بنابه ماهیت برخی مشاغل ضروری است که در برخی از فصول سال ساعات کاری افزایش و در برخی از فصول نیز کاهش یابد. در این صورت ساعات کاری مطابق با توافق طرفین تعیین می شود. اما مجموع ساعات کاری در طول هفته نباید از 44 ساعت بیشتر باشد. در غیر اینصورت ساعات کاری مازاد به عنوان اضافه کاری محسوب شده و مبلغی برای هر ساعت تعیین و پرداخت می شود. در این حالت نیز چنانچه کارفرما خارج از قوانین مربوط عمل نماید، کارگر می تواند علیه وی شکایت نماید.

مطالبه کار از کارگر در روزهای تعطیل

تعداد روزهای کاری در طول هفته طبق قانون کار 6 روز بوده و چنانچه کارفرما از کارگر انتظار داشته باشد که روزهای تعطیل نیز به اشتغال بپردازد؛ بایستی حقوق و مزایای روز مازاد را نیز محاسبه نموده و به عنوان اضافه کاری در نظر بگیرد.

موارد قابل شکایت توسط کارگر علیه کارفرما

  • نداشتن قرارداد کار
  • رد نکردن لیست بیمه
  • عدم پرداخت مزایا و پاداش و یا حقوق ناکافی
  • اخراج غیرقانونی
  • مطالبه کار بیش از حد معمول
  • بکارگیری غیر قانونی کارگر در روزهای تعطیل

مهلت شکایت از کارفرما

وکیل کارفرما در اداره کار موظف است نکات مهمی را در مورد قرارداد کارگر به کارفرما گوشزد کند.

یکی از نکات مهم آن است که چنانچه کارفرما حق بیمه کارگر را رد نکرده باشد ، کارگر میتواند حتی با گذشت چند سال از گذشت کار ، بدنبال حق بیمه خود برود. از اینرو حق بیمه مشمول مرور زمان نمیشود و در هر زمان به عنوان یک حق قابل مطالبه است. لذا اگر کارگر مدارک لازم برای کار در اختیار داشته باشد میتواند سوابق بیه ای خود را زنده کند و به حقوق خود برسد. بنابراین کارفرما باید بداند که این حق در هر شرایط از طرف کارگر قابل اسیتفا بوده و بهتر است در این مورد کارفرما مقاومت به خرج ندهد و در اولین فرصت حق بیمه کارگر را بپردازد . در غیر این صورت مشمول جرایم سنگین از طرف بیمه تامین اجتماعی خواهد شد.

وکیل اداره کار حامی برقراری حقوق کار

برخی کارفرمایان تصور میکنند با پرداخت حق بیمه کارگر متضرر شده و مشکلاتی برایشان فراهم میشود. در صورتی که عدم پرداخت حق بیمه کارگر ، مشکلات بیشتری را برای کارفرما ایجاد میکند . پرداخت حق بیمه کارگر وظیفه قانونی کارفرما است و در هر شرایط باید ادا شود.

وکیل کارفرما در اداره کار ، بر این نکته تاکید میکند که کارفرما باید بر اساس قوانین اداره کار و بیمه اجتماعی برنامه های کاری خود را تنظیم کند. در غیر این صورت چنانچه کارفرما به قانون توجهی نکند ، ممکن است مشمول جرایم سنگین توسط مراجع ذیصلاح شود.

آشنایی با هیئت تشخیص و حل اختلاف

در اداره کار ، دو نوع مرجع رسیدگی به دعاوی کار وجود دارد. در حقیقت همانطور که پیش از این گفتیم رسیدگی به دعوی در اداره کار دو مرحله ای است. مراجع رسیدگی در اداره کار عبارتند از : «هیئت تشخیص» و «هیئت حل اختلاف» .

شکایت کارگر یا کارفرما ابتدا در هیئت تشخیص مطرح میشود. در صورت اعتراض طیکی از طریفی دعوی ، دادخواست اعتراض به هیئت حل اختلاف ارجاع میشود.

رایی که از طرف هیئت حل اختلاف صادر میشود قطعی است و چنانچه طرف محکوم آن را اجرا نکند طرفی که به نفع او رای صادر شده میتواند به اداره اجرای احکام دادگاه محل اداره کار مراجعه و درخواست اجرای حکم را بنماید.

البته امکان اعتراض به رای در دیوان عدالت اداری هم وجود دارد. که امکان موفقیت در این مرجع کمی دشوار خواهد بود.

بهترین وکیل اداره کار در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری

در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری ، دپارتمانهای تخصصی مختلف برای احقاق حقوق موکلین وجود دارد. وکیل کارفرما در اداره کار نیز یکی از وکلای موجود در این گروه میباشد.وکیل کارفرما در اداره کار آماده ارائه خدمات حقوقی به کارفرمایانی است که بدنبال وکیل قابل اعتماد ، حرفه ای و با اخلاق هستند. هزینه مشاوره وکیل چندان زیاد نیست و ارزش دریافت مشاوره را دارد. شما با وکیل تماس بگیرید و از منظر اقتصادی و حقوقی وکیل خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.