وکیل کار حرفه ای در تهران و کرج
وکیل کار حرفه ای و با تجربه در تهران و کرج
از وکیل کار حرفه ای برای پرونده خود استفاده کنید
چگونه وکیل کار حرفه ای را انتخاب کنیم؟
در یک رابطه کاری ، یکی از طرفین کارگر یا کارمند و نفر دیگر ، کارفرما است. در دنیای پر هیاهوی امروز ، وجود مشکلات متعدد در بین طرفین کار ، دور از ذهن و غیرممکن نیست. بسیاری از شرکتها و سازمانهای کوچک و بزرگ، ممکن است با اختلافات مکرر میان کارگر و کارفرما به دلایل مختلف مواجه باشند.
یک یا هر دو طرف دعوا ، معمولاً بهمنظور پیگیری و حل چنین اختلافاتی در مراجع قانونی ، به یک وکیل کار حرفه ای نیاز دارند.
مشکلات بین کارگر و کارفرما تنها به یک مورد محدود نمیشود. افراد از نظر قانونی به دفاع از حق خود نیاز دارند.
اما در بیشتر موارد این افراد توانایی و صلاحیت دفاع از حق خود را ندارند.
بهترین گزینه پیش روی آنها در چنین مواردی، مراجعه به یک وکیل دعاوی کار برای شکایت است.
وکیل کار حرفه ای کیست؟
وکیل کار بهعنوان شخصی با اطلاعات بالا در زمینه مقررات موجود بین کارگر و کارفرما عمل می کند. وی باید نسبت به قوانین و آییننامههای مختلف در این زمینه آگاهی کامل داشته باشد. وکیل کار پس از عقد قرارداد با موکل خود برای دفاع از حق وی در اداره کار حاضر میشود و مسیر موردنظر را برای احقاق حق موکل خود طی میکند.
تسلط وکیل دعاوی کار به تمامی اطلاعات مرتبط با قانون کار و آییننامههای وزارت کار از ملزومات اساسی وکیل کار به شمار میرود.
موکل پس از ارائه وکالتنامه به وکیل، حیطه وظایف وکیل و درخواستهای خود را مشخص میکند. بر اساس ماده 656 قانون مدنی، یک وکیل پس از عقد قرارداد رسمی، از طرف موکل خود مأمور به انجام کار خواهد شد.
در دعاوی کار به یک وکیل کار حرفه ای مراجعه کنید
وظایف اصلی وکیل اداره کارحرفه ای
وکیل اداره کار بهعنوان فردی توانمند و آگاه از قانون کار، به موکل خود برای طرح شکایت و نهایتاً ثبت درخواست کمک میکند. وی در جلسات متعدد رسیدگی به دعوا در مراجع ذیصلاح حاضر میشود تا از حق موکلش دفاع کند.
وکیل کار حرفه ای ابتدا به بررسی کامل دعاوی مربوط به کار و بیمه میپردازد و نهایتاً با اطلاعات کافی از موکل خود بهصورت رسمی دفاع خواهد کرد.
وکیل اداره کار علاوه بر حضور در جلسات رسیدگی به دعاوی کار، به مشاوره در باره دعاوی کاری بین کارگر و کارفرما نیز میپردازد.
وی لایحه دفاع از حقوق موکل خود را آماده میکند و با بررسی مشکل ایجاد شده و قوانین موجود در این زمینه، در جلسات رسیدگی از حقوق موکل خود دفاع میکند.
رایجترین شکایات کارگر از کارفرما
یکی از مشکلاتی که همواره کارگران را برای مراجعه به یک وکیل کار ترغیب میکند، مسائل متعدد در زمینه عیدی و سنوات است. در برخی از موارد کارفرما حقوق، عیدی و یا سنوات کارگران را پرداخت نمیکند. یا اینکه در حالت خوشبینانه در موعد مقرر نسبت به پرداخت آنها اقدام نمیکند. در چنین مواردی کارگر میتواند از طریق مراجع قانونی این مشکل را پیگیری کند.
شروع کار یک کارگر و کارفرما با عقد یک قرارداد رسمی و امضا طرفین آغاز و موارد متعددی در این قرارداد ذکر میشود. اما در برخی موارد افراد از تعهدات خود سرباز میزنند و در عمل آنها را به اجرا در نمیآورند. لذا این مورد نیز میتواند یکی از دلایل اصلی شکایت طرح شده باشد.
عدم پرداخت بیمه کارگر توسط کارفرما نیز در برخی موارد کارگران را به ارائه شکایت در این زمینه ترغیب میکند. در برخی موارد کارفرما بدون هیچگونه دلیل موجه و قانونی کارگر خود را از کار اخراج میکند.
درصورتیکه طبق قرارداد فی مابین ، کارگر همچنان میتواند در آن شرکت یا سازمان کار کند. در این شرایط کارگر میتواند از حق خود دفاع کرده و شکایت خود را تنظیم نماید.
رسیدگی به شکایت بین کارگر و کارفرما
شکایت کارفرما از کارگر
کارفرما نیز مانند کارگر از حقوق زیادی برخوردار است که از عدم انجام هر یک از آنها خلاف قانون و مقررات خواهد بود. قراردادی که بین طرفین منعقد میشود، به برخی از وظایف مهم میان طرفین دعوا اشاره میکند.
اگر کارگر از مواد قرارداد سرپیچی کند، کارفرما میتواند بهراحتی و در مشورت با یک وکیل کار حرفه ای، شکایت خود را از طریق قانونی پیگیری کند.
در برخی از موارد کارگران از وظایف محوله کوتاهی میکنند. یا بدون دلیل موجه از انجام کارها سرپیچی کرده و محیط کار را برخلاف قرارداد ترک میکنند.
این موضوع نیز یکی از دلایل اصلی شکایات کارفرمایان از کارگران است. صدمهزدن به دستگاهها و یا تجهیزات موجود در سازمانها و شرکتها، بدون پرداخت جریمه نیز کارفرما را به ثبت شکایت از کارگر ترغیب خواهد کرد.
تعریف کلی قانون کار
همانطور که پیشازاین در مقاله به آن اشاره شد، وکیل کار باتجربه باید به بررسی کامل قانون کار بپردازد و از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار باشد. قانون کار در ایران به دو فصل غنی تقسیم میشود. اصول اولیه این قانون و شرایط منعقدکردن قراردادهای کاری از جمله موارد تشکیلدهنده این قانون هستند.
در قانون کار قواعد مربوط به کارگر و کارفرما بصورت مفصل تشریح شده است. قوانین موجود میان کارگر و کارفرما در قانون کار به چند دسته مختلف تقسیم میشود. سرپیچی از قواعد مختلف در این قانون میتواند منجر به باطل شدن قرارداد و درنهایت شکایت از هرکدام از طرفین شود. چهار رکن اصلی موجود در قانون کار، کارگر، کارفرما، کارگاه و نهایتاً قرارداد است.
وکیل کار آشنا با قانون کار
درباره بهترین وکیل کار حرفه ای بیشتر بدانید
وکیل کار حرفه ای باید از اطلاعات جامع و کافی در زمینه قواعد و آییننامههای مربوط به قانون کار و قراردادهای منعقد شده بین کارگر و کارفرما برخوردار باشد. سابقه کار در انتخاب چنین وکلایی بسیار مهم است، هرچقدر وکیل از سابقه کار بالاتری برخوردار باشد، طبیعتاً با تجربه بالاتری از حقوق موکل خود دفاع خواهد کرد.
وجدان کاری و انصاف در کار از جمله موارد اخلاقی است که باید هنگام انتخاب وکیل کار خود به آن دقت کنید. پروندههای موفقیتآمیز چنین وکلایی افراد را نسبت به انتخاب خود مطمئن میکند.
هزینههای وکلای کار بهصورت متغیر تعیین میشود؛ اما یک وکیل کار با درنظرگرفتن هزینه منصفانه و معقول پرونده را در دست خواهد گرفت و به سرانجام خواهد رساند.
شناسایی شعبههای رسیدگی به دعاوی کار نیز از جمله ملزومات یک وکیل کار حرفه ای به شمار میرود. وکیل اداره کار باید در زمینه تنظیم دادخواست، آییننامهها و مقررات مربوط به اداره کار بهروز باشد.
در نهایت وکیل باید بتواند مطالبات موکل خود را به سرانجام برساند. اگر شما هم با کارگر یا کارفرمای خود دچار مشکل شدهاید، نگران نباشید.
گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری با سالها تجربه و دارابودن صدها پروژه موفق در این زمینه شما را همراهی خواهد کرد.
نحوه پیگیری شکایات کارگر و کارفرما
در اولین مرحله، کارگر یا کارفرما باید درخواست رسیدگی به شکایت خود را در اداره کار ثبت کند. پس از ثبت درخواست، به شکایت افراد رسیدگی خواهد شد و در نهایت برای پاسخگویی به برخی سؤالات طرفین دعوا باید در دادگاه حضور پیدا کنند. اگر کارگر یا کارفرما از قوانین و آییننامههای مربوطه بیاطلاع بوده و یا طیکردن مسیر دادرسی برای آنها دشوار است، بهتر بوده به یک وکیل کار باتجربه در این زمینه مراجعه کنند. وی موظف به حل اختلاف بین شما و طرف مقابل است.
حل اختلافات کارگر و کارفرما توسط وکیل کار
باتوجهبه ماده 157 قانون کار، اختلافات بین کارگر و کارفرما ابتدا از طریق انجمن صنفی کارگران و کارفرما حلوفصل میشود. اما اگر سازش انجام نشد، آنها باید به هیئتهای تشخیص و حل اختلاف در ادارات کار مراجعه کنند.
کلام پایانی
دعوای بین کارگر و کارفرما یکی از دلایل مراجعه افراد به دادگاه است.
در برخی موارد طرفین دعوا بمنظور حل مشکلات کاری خود مجبور به ثبت دادخواست در سامانه جامع کار خواهند شد.
این دعاوی میتوانند در مورد انواع حقوق کارکنان یا کارگران باشد. برای پیگیری انواع حقوق و مطالبات کارگری خود باید به وکیل کار بلد مراجعه کنید.
وکیل کار حرفه ای در چنین مواقعی نقش پررنگی ایفا میکند. وی با تسلط بر قوانین اداره کار به حل مشکلات میان طرفین دعوا میپردازد.
اگر شما هم در چنین شرایطی قرار گرفتهاید و از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نیستید، از گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری کمک بگیرید.