سهم ارث زن از شوهر

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

سهم ارث زن از شوهر

سهم ارث زن از شوهر

سهم ارث زن از شوهر

نگاه قوانین به سهم ارث زن از شوهر

اسلام قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای موضوع سهم ارث زن از شوهر تعیین کرده است.

سهم ارث زن از شوهر یکی مهم‌ترین موارد در ارث است که اغلب در دعاوی مطرح می‌شود. همیشه اختلافات زیادی پس از فوت بر سر اموال متوفی میان ورثه بوجود می‌آید. در شرع و قوانین اسلامی ضوابطی برای وراث زن در نظر گرفته شده است. با توجه به شرایط زن، از اموال متوفی سهمی به وی تعلق می‌گیرد.

مطلب مفید | وکیل ارث و انحصاروراثت

یکی از نتایج حقوقی ازدواج دائم، ارث‌ بری زن یا شوهر از اموال یکدیگر است. در قانون مدنی به طور دقیق درباره مسائل مربوط به ارث‌ بری زن و شوهر سخن به میان آمده و در قرآن کریم طبق آیه 12 سوره نساء، میزان سهم الارث زن از شوهر تعیین شده است.

شرایط زن برای ارث‌ بری

یکی از مهمترین شرایط ارث‌ بری زوجین از یکدیگر وجود عقد نکاح بین آنها است. در ازدواج موقت مسئله ارث‌ بری قطعیت ندارد. علاوه ‌بر این، اگر مرد هیچ وارثی نداشته و با زنی در ازدواج موقت باشد، در این شرایط نیز سهم ارث زن از شوهر منتفی است. بنابراین، برای ارث‌بری زن از شوهر، باید عقد نکاح در زمان فوت شوهر جاری و بین آن‌ها رابطه زناشویی برقرار و زن یا زوجه در قید حیات باشد.

وقوع هر نوع طلاقی در بین زوجین باعث محرومیت آنها از ارث یکدیگر نمی‌شود . در این بین، قوانین پیچیده‌ای وجود دارد که لزوم مراجعه به مؤسسه‌های حقوقی معتبری همچون مجموعه ملکی اداری را موجه می‌کند.

مطلب مفید | نحوه تقسیم ترکه و ارث میان ورثه

طلاق بائن کاملاً حق ارث‌بری زن از مرد را سلب می‌کند، اما طلاق رجعی  از این قاعده مستثنا است. در این نوع طلاق زن و شوهر در ایام عده نیز می‌توانند از هم ارث ببرند. زیرا از لحاظ شرعی هنوز زن و شوهر هستند و رابطه به پایان نرسیده است. همچنین در این ایام (ایام عده) مرد موظف است به زن نفقه پرداخت کند.

همچنین چنانچه مردی در حین بیماری، زن خود را طلاق و در مدت یک سال، زن ازدواج نکند، زن از اموال همسر سابق خود ارث میبرد. اگر مرد بواسطه بیماری فوت کند، حتی اگر طلاق از نوع بائن باشد. این استثنا نیز در تعیین سهم ارث زن از شوهر در نظر گرفته شده است. اگر زن قبل از شوهرش فوت کند، ارثی از همسرش نمی‌برد و وراثین زن نمی‌توانند ادعایی از سهم وی داشته باشند.

 ارث زن از شوهر در قانون

ارث زن از شوهر در قانون

میزان ارث زن از اموال مرد

میزان سهم ارث زن از شوهر به عوامل زیادی همچون داشتن فرزند، تعداد زوجه‌های مرد و غیره بستگی دارد. تمامی اینها در شرع و قوانین اسلامی پیش‌بینی‌شده‌اند. اگر شوهر فوت کند و فرزندی نداشته باشد، سهم ارث زن از شوهر یک ‌چهارم اموال وی خواهد بود. بطور دقیق‌تر، میزان ارث زوجه یک‌ چهارم از اموال منقول و یک ‌چهارم از اموال غیر منقول به ‌صورت عرصه و اعیان خواهد بود.

اگر شوهر دارای فرزند یا اولاد اولاد باشد، زن یک‌ هشتم از ارث را به ترتیبی که گفته شد، دریافت می‌کند. اگر زن بعد از فوت همسر و قبل از تقسیم ارث فوت کند، ارث زن به وراث او خواهد رسید. در مواردی که مرد چندین همسر و فرزند داشته باشد، یک ‌هشتم سهم ارث زن بین همسران به‌ صورت مساوی تقسیم می‌شود.

مطلب مفید | وکیل خانواده مشاوره رایگان

مرد به‌ صورت قانونی می‌تواند تا چهار زن را در عقد دائم داشته باشد. اگر مرد فرزندی نداشته باشد، یک‌ چهارم ارث به‌ صورت مساوی بین همسران او تقسیم می‌شود، البته به شرطی که زنان همگی در عقد دائم باشند و در هنگام مرگ روابط زوجین و عقد دائم برقرار بوده باشد.

برای مثال، اگر متوفی دارای هشت میلیارد اموال باشد، یک ‌هشتم آن بالغ بر یک میلیارد خواهد بود و یک ‌چهارم آن دو میلیارد محاسبه می‌شود.

در قانون قدیم، زن فقط از قیمت بنا و اموال غیر منقول ارث می‌برد و این به معنای آن بود که از عرصه (قیمت زمین) سهمی ندارد، اما در قانون جدید زن هم از اعیان (بنای ملک) و هم از عرصه آن (زمین ملک) ارث می‌برد.

 ارث زن از اموال مرد

ارث زن از اموال مرد

موانع ارث‌بری

طبق قوانین در برخی شرایط و موضوعات،سهم ارث زن از شوهر صفر است و این موارد نیز در شرع و قوانین در نظر گرفته شده است. یکی از مواردی که قبلاً گفته شد، موقت بودن عقد نکاح بین زن و مرد است که شامل ارث‌بری نمی‌شود. مورد بعدی به مسلمان و کافر بودن زوجین مربوط است. طبق قوانین اسلامی، کافر از مسلمان ارث نمی‌برد، اما مسلمان از کافر ارث می‌برد.

در صورت به‌ قتل ‌رساندن شوهر از سوی زن، سهم ارث زن از شوهر لغو  و این امر وقتی صادق است که قتل به ‌صورت عمد از سوی فرد یا توسط فرد دیگری به فرمان او صورت‌گرفته باشد. اگر قتل به‌ صورت غیر عمد نیز باشد، از آنجایی که عملی که صورت‌گرفته، کشنده بوده، در حکم قتل عمد است و فرد ارث نمی‌برد.

موانع سهم ارث زن از شوهر

موانع سهم ارث زن از شوهر

در صورتی ‌که شوهر با رعایت مناسباتی به زن خود تهمت زنا بزند و زن آن را نپذیرد، شرایط لعان فراهم می‌شود،در چنین شرایطی نیزسهم ارث زن از شوهر صفر میشود. اگر فرزندی در این ‌بین باشد، او هم از سمت پدر ارث نمی‌برد و تنها از سوی خانواده مادری خود مشمول ارث می‌شود. اگر سقط جنین نیز عمدی باشد، مانع دیگر از ارث‌بری زن از اموال مرد خواهد بود.

نتیجه‌گیری

ارث حقوق مالی است که پس از فوت، اعضای خانواده از آن بهره‌مند می‌شوند. تعیین سهم ارث زن از شوهر شروط قانونی زیادی دارد . شرایط خاصی باید در بین زوجین برقرار باشد تا بتوان نسبت به دریافت ارث اقدام کرد. این قوانین در طول زمان تغییرات زیادی داشته‌اند، به گونه‌ای که زن پس از مرگ همسر می‌تواند نسبت به دریافت آن اقدام کند.

با اصلاح قانون در تعیین حق زن از قیمت زمین، تحول چشمگیری در قانون ارث‌بری زن رخ ‌داده است و این موضوع می‌تواند برای بسیاری از زنان مفید باشد. چنانچه در زمینه تعیین سهم ارث زن از شوهر نیازمند دریافت مشاوره هستید، می‌توانید با مشاوران مجرب مجموعه ملکی اداری در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up