زمان طلاق توافقی و هزینه آن

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

زمان طلاق توافقی ، هزینه طلاق توافقی

مدت زمان طلاق توافقی

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

و برای آن تا چه میزان باید هزینه کنیم؟

زمان طلاق توافقی و هزینه آن از مهمترین سؤالات کاربران محترم از ما می باشد. در اینجا قصد داریم توضیحات مختصری در این باره ارائه دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما باشید. ضمناً اگر ابهاماتی در این باره دارید میتوانید برای دریافت پاسخ سؤالات کوتاه خود آنها را از طریق واتساپ مطرح کنید. برای انجام اقدامات قانونی و مذاکره با وکیل خانواده ، لطفا با ما تماس بگیرید.

یکی از ساده ترین روش ها برای جدایی و درخواست طلاق، طلاق توافقی است. با توافق زوجین، دادگاه پس از اینکه اطمینان پیدا کرد که زوجین حاضر به ادامه زندگی مشترک نیستند و بر طلاق اصرار دارند، گواهی عدم امکان سازش صادر می کند. سؤال اصلی این است که از زمان ثبت دادخواست طلاق تا ثبت طلاق در دفتر اسناد رسمی چه مدت طول می کشد؟ و برای سپری کردن زمان طلاق توافقی چقدر باید هزینه کرد؟

مطلب مفید | شرایط طلاق توافقی و نحوه اجرای آن

مدت اجرای طلاق توافقی

برای اینکه با زمان طلاق توافقی آشنا شویم باید مراحل طلاق توافقی را بیان کرده و مدت هر مرحله را به تفکیک محاسبه کنیم.

محاسبه زمان طلاق توافقی

محاسبه زمان در طلاق توافقی

برای محاسبه زمان طلاق توافقی خوب است بدانیم چه مراحلی را باید در فرایند طلاق توافقی دنبال کنیم.

  • برای شروع فرآیند طلاق توافقی باید زوجین یا یکی از آن ها در سامانه مداخله بهزیستی ثبت نام کند. مشخصات خود و همسرش را وارد نماید. و در یکی از مراکز بهزیستی نوبت مشاوره بگیرد.
  • مراکز بهزیستی جلسات مشاوره را تعیین می کنند . این جلسات پنج نوبت برگزار می شود و 45 روز طول می کشد. با توجه به شرایط زوجین و نظر مشاوران و کارشناسان تعداد جلسات و یا فاصله جلسات ممکن است کمتر یا بیشتر شود. شرکت در تمام جلسات مشاوره برای زوجین الزامی است. در پایان جلسات ، مرکز مشاوره گزارش عدم توافق زوجین یا عدم انصراف از طلاق را تنظیم کرده و به دادگاه ارائه می دهد.
  • هر یک از زوجین یا وکلای ایشان با در دست داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق، برای تقدیم دادخواست طلاق توافقی، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کنند.
  • دفتر خدمات قضایی پس از ثبت دادخواست، دادخواست را به دادگاه خانواده ارسال می کند.
  • پس از تعیین شعبه صالح دادگاه خانواده، دفتر شعبه تاریخ و ساعت رسیدگی را تعیین و به زوجین ابلاغ می کند.
  • پس از حضور زوجین یا وکلای ایشان در جلسه دادرسی، دادگاه در صورت عدم انصراف زوجین از درخواست طلاق، گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند. تعداد جلسات دادگاه و فاصله بین جلسات متغیر است.
  • پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از دادگاه و قطعی شدن رأی، زوجین حداکثر تا 3 ماه مهلت دارند به دفاتر رسمی طلاق مراجعه کرده و طلاق خود را ثبت کنند.

مطلب مفید | وکیل طلاق توافقی

با درنظر گرفتن مراحل و زمان طلاق توافقی، تبلیغاتی که می بینیم مبنی بر وکالت در پرونده طلاق توافقی و گرفتن رأی دادگاه در 10 روز و یا کمتر، صرفاً ناظر به مرحله دادرسی در دادگاه خانواده است. در مرحله مشاوره که معمولا 45 روز طول می کشد . لذا زوجین باید شخصا در جلسات مشاوره حاضر شوند . پس از صدور گواهی عدم انصراف از طلاق از سوی مرکز مشاوره، بدون حضور زوجین و با حضور وکلا انجام مراحل طلاق تا صدور رأی امکان پذیر است.

مطلب مفید | طلاق توافقی بدون وکیل

برای توافق در طلاق چه مقدار باید هزینه کنیم؟

گذشته از موضوع زمان طلاق توافقی ، در مورد هزینه ها باید هزینه مشاوره را از هزینه دادرسی و هزینه وکیل تفکیک کنیم. بطور کلی هزینه ها در مراحل مختلف به شرح موارد زیر هستند:

"<yoastmark

  • دادرسی: دادخواست طلاق از دعاوی غیر مالی شخصی است و مقدار ثابتی دارد. هزینه دادرسی و برگ های دادخواست دعوای طلاق در سال 1400 بین 180 تا 200 هزار تومان است.
  • مشاوره: هزینه مشاوره بهزیستی برای هر جلسه 50 هزار تومان است که با توجه به تعداد جلسات مجموع هزینه ها متغیر خواهد بود.
  • وکیل: حق الوکاله وکیل با توافق موکل و وکیل تعیین می شود و میزان آن متغیر است.
  • ثبت طلاق: در سال 1400 هزینه ثبت طلاق حدود 850 هزار تومان است.
  • اجراییه : یا نیم عشر دولتی یا یک بیستم مبلغ مهریه  که به حساب دولت واریز می شود.

نمونه متن دادخواست طلاق توافقی

ریاست محترم …………………..

با سلام؛ احتراماً به استحضار می­رساند؛

اینجانب به استناد تصویر مصدق عقدنامه شماره … مورخ … با خوانده عقد ازدواج دائمی در دفترخانه شماره … شهرستان … منعقد نموده ام . به دلیل عدم تفاهم اخلاقی تمایل به جدایی و طلاق داریم. لذا از محضر محترمتان صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) مورد استدعاست.

محل مهر و امضا

 مستندات قانونی در مورد طلاق و زمان طلاق توافقی:

ماده ۳۲ قانون حمایت:

در مورد حکم طلاق، اجرای صیغه و ثبت آن حسب مورد منوط به انقضای مهلت فرجام خواهی یا ابلاغ رأی فرجامی است.

 ماده ۳۳ قانون حمایت :

مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی فرجامی یا انقضای مهلت فرجام خواهی است. هرگاه حکم طلاق از سوی زوجه به دفتر رسمی ازدواج و طلاق تسلیم شود، در صورتی که زوج ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجین ابلاغ می کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت عدم حضور زوج و عدم اعلام عذر از سوی وی یا امتناع او از اجرای صیغه، صیغه طلاق جاری و ثبت می شود و مراتب به زوج ابلاغ می گردد. در صورت اعلام عذر از سوی زوج، یک نوبت دیگر به ترتیب مذکور از طرفین دعوت به عمل می آید.

 تبصره ـ دادگاه صادرکننده حکم طلاق باید در رأی صادرشده بر نمایندگی سردفتر در اجرای صیغه طلاق در صورت امتناع زوج تصریح کند.

ماده ۳۴ قانون حمایت:

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رأی است. ممکن است گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود. یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده ، ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود.  یا مدارک لازم را ارائه نکند. در این صورت، گواهی صادرشده از درجه اعتبار ساقط است.

تبصره ـ هرگـاه گواهی عـدم امکان سازش صادرشده بر اساس توافق زوجین به حکم قانون از درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است ملغی می گردد.

زمان طلاق توافقی

 ماده ۳۵ قانون حمایت:

هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، درصورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود سردفتر به زوجین اخطار می کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. درصورت عدم حضور زوجه صیغه طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می رسد. تبصره ـ فاصله بین ابلاغ اخطاریه و جلسه اجرای صیغه در این ماده و ماده (۳۴) این قانون نباید از یک هفته کمتر باشد. در مواردی که زوج یا زوجه مجهول المکان باشند، دعوت از شخص مجهول المکان از طریق نشر آگهی در جراید کثیر الانتشار یا هزینه درخواست کننده به وسیله دفترخانه به عمل می آید.

 ماده ۳۶ قانون حمایت:

ممکن است گواهی عدم امکان سازش بنا بر توافق زوجین صادر شده باشد. اما زوجه بنا بر اعلام دادگاه صادرکننده رأی و یا به موجب سند رسمی در اجرای صیغه طلاق ، وکالت بلاعزل داشته باشد. در این صورت، عدم حضور زوج، مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست.

 ماده ۳۷ قانون حمایت:

اجرای صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر انجام می گیرد.

مطلب مفید | وکیل طلاق

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up