مراحل طلاق توافقی چگونه است؟

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

مراحل طلاق توافقی 

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی دارای روندی است که در جامعه امروز ایران روبه افزایش است. پدیده ای جدید توسط زوجین برای اینکه راحت تر کار حقوقی طلاق خود را انجام دهند. با توجه به این نوع طلاق تمامی مسائل مربوط به زوجین اعم از مسائلی که برای حضانت بچه ها و همچنین مسائل مالی در دادگاه به شکل توافقی بین زوجین انجام می گیرد. برای این کار باید حتماً گواهی عدم امکان سازش صادر شود. بسیاری از متقاضیان و درخواست کنندگان طلاق تمایل دارند زمان طلاق توافقی آنها به سرعت طی شود. اما باید دانست بخش بیشتر این زمان در دستان وکیل قرار ندارد. علاوه بر ایت در موارد بسیار شرایط طلاق توافقی از جمله موضوعات مهمی است که زوجین در مورد آن حساسیت نشان میدهند. این موضوع البته مد نظر وکلا نیز قرار دارد.

مراحل طلاق توافقی در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم این مقاله بتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما کاربر عزیز قرار دهد. شما همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله های مختلف در حوزه دعاوی خانواده را در این سایت مطالعه نمایید.

مراحل و مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

مرحله اول مشاوره اجباری :

مرحله اول با انجام مشاوره در طلاق توافقی شروع می شود. در این مرحله زوجین ابتدا باید در یک سامانه برای نوبت دهی و ثبت طلاق ثبت نام کنند. بعد از اینکه ثبت نام خود را به درستی انجام دادند آنها به مرکزی ارجاع داده می شوند که به این مرکز غربالگری گفته می شود. و مشاوره خانواده در این مکان انجام می شود، وقتی تمامی مشاوره ها انجام شد آنها باید گواهی دریافت کنند.

مرحله دوم ثبت دادخواست :

در این مرحله زوجین باید درخواست طلاق یا به عبارت صحیح تر دادخواست طلاق را ارائه دهند. این دادخواست باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی داده شود. این مرحله نیاز به ارائه مدارک شناسایی دارد. فرد باید اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و همچنین عقدنامه خود را به این دفاتر ارائه دهد.

مرحله سوم تعیین وقت دادرسی :

در این مرحله وقت دادرسی تعیین می شود. بعد از اینکه دادخواست ارائه داده شد باید منتظر باشید تا دادگاه وقت مورد نظر را تعیین کند. البته به فرد از طریق ابلاغ های الکترونیکی یا همان سامانه ثنا اطلاع داده می شود. برای اطلاع به موقع به طور معمول برای فرد پیامک خواهد آمد. اگر شما قبلاً در سامانه ثنا ثبت نام نکرده اید حتماً این کار را انجام دهید.

مرحله چهارم حضور در جلسه دادرسی :

در این مرحله زوجین باید در دادگاه خانواده حضور پیدا نمایند. ممکن است یکی از زوجین یا هر دو ، وکیل داشته باشند. در این صورت وکلای آنان حتماً باید همراه انها باشد. این حضور در یک ساعت و یک روز مشخص به صورت ابلاغیه به افراد ابلاغ خواهد شد. زوجین باید تمامی مدارک لازم را همراه خود داشته باشند.

مرحله پنجم مشاوره در دادگاه :

در مرحله پنجم از مراحل طلاق توافقی، باید مشاوره در دادگاه انجام شود. و این نوع مشاوره دارای پرداخت هزینه ای جداگانه است و زوجین می توانند در حضور وکلای خود مشاوره را آغاز کنند. در ابتدای مسئله قطعاً مشاوره برای این است که بین طرفین سازش برقرار شود. اگر بین آنها سازش برقرار نشد به آن اصلاح ذات البین می گویند. و راهنمایی هایی نیز در این باب خواهد شد. اگر زوجین اصرار بر جدایی و طلاق داشته باشند مشاور با بیان دلایلی مصلحت یا عدم مصلحت برای طلاق و جدایی را بیان می کند. بعد از آن توافقنامه صادر شده به وسیله مشاور کامل شده و به زوجین داده می شود. و با امضا هر دو زوج این توافق نامه به دادگاه فرستاده خواهد شد. تا دادگاه نیز در موعد مقرر  گواهی عدم امکان سازش را صادر نماید.

 توافقنامه طلاق توافقی

در موارد زیر میان زوجین در توافقنامه طلاق توافقی ، توافق حاصل شده و جزییات آن درج می گردد:

  • وضعیت مهریه
  • نفقه زوجه
  • اجرت المثل
  • جهیزیه
  • حضانت و نگهداری فرزند
  • زمان و تاریخ دیدار با فرزند
  • نفقه فرزند و چگونگی پرداخت آن
  • هر گونه حقوق مالی و غیر مالی مورد توافق زوجین.

 مرحله ششم باردار بودن زوجه:

در این مرحله باید مشخص شود که آیا زوجه باردار است یا خیر. برای اینکه گواهی باردار بودن زوجه صادر شود مراحلی وجود دارد. زوجه باید حتماً بیان کند که باردار نیست. زوجه در این مرحله برای دریافت گواهی عدم بارداری باید به آزمایشگاه برود. و گواهی عدم بارداری را اخذ و بعداً به دادگاه ارائه دهد.

زوجین باید تمامی آزمایشات پزشکی را قبل از اینکه به دادگاه بروند انجام دهند. گواهی عدم بارداری زوجه باید در آزمایشگاه تایید و سپس به دادگاه ارجاع داده شود. این گواهی قطعاً لازم است تا گواهی عدم سازش صادر گردد. در دفترخانه ها نیز حتماً این دو گواهی لازم است. یعنی گواهی عدم بارداری و گواهی عدم امکان سازش .

باید بدانید که اگر زوجه باکره بود نیازی به این آزمایشات نیست. و به جای این گواهی، زوجه به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود. تا گواهی برای سلامت بکارت خود بگیرد. این گواهی تایید می کند که زوجه هنوز دختر است. مورد دیگر اینکه اگر زوجه یائسه باشد نیازی به اخذ گواهی عدم بارداری نیست. اگر زوجه باردار باشد باید گواهی توافق با زوج برای مراقبت از کودک را به دادگاه تحویل دهد.

مرحله هفتم مراجعه زوجین به دادگاه:

گواهی عدم سازش در طلاق توافقی

گواهی عدم سازش در طلاق توافقی

در دادگاه خانواده ، پس از انجام و تایید همه کارها و اقدامات و توافق طرفین برای جدایی و تایید آن توسط دادگاه ، گواهی عدم امکان سازش صادر می شود.

مرحله هشتم مراجعه به دفترخانه ازدواج و طلاق

با دریافت گواهی عدم امکان سازش، مراحل طلاق توافقی به آخرین گام خود نزدیک می شود. در این مرحله زوجین حداقل 3 ماه فرصت دارند تا بتوانند تمامی این مدارک را به دفترخانه برای اجرای صیغه طلاق ارائه دهند. تا صیغه طلاق جاری در دفترخانه ثبت شود. در این زمان دیگر مراحل طلاق توافقی به اتمام می رسد.

 هزینه طلاق

هزینه طلاق توافقی
هزینه طلاق توافقی

در بخش مشاوره ، هزینه باید پرداخت شود. به طور کلی 80 هزار تومان برای مشاوره این نوع طلاق اخذ می شود. البته هزینه مشاوران بهزیستی جداگانه دریافت می شود که مبلغ آن در سال 1400 در حدود 50 هزار تومان است.

دادخواست هایی که برای این نوع طلاق یعنی طلاق توافقی داده می شود دارای دو قسمت است که بخشی از آن مالی و بخشی غیرمالی است. در سال 1400 هزینه دفتر خدمات الکترونیک برای ثبت دادخواست طلاق، 180 تا 200 هزار تومان است.

بعد از اینکه گواهی عدم امکان سازش دریافت شد. برای ثبت طلاق باید به دفترخانه مراجعه شود. دفاتر رسمی ازدواج و طلاق در حال حاضر حدود 850 هزار تومان تا یک میلیون و دویست هزار تومان دریافت می نمایند. این مبلغ برای هر دو نفر است. زوجین در مورد پرداخت آن باید توافق داشته باشند.

هزینه وکیل نیز جداست که با توجه به تعرفه ها انجام می شود. وکیل دستمزد خود را از موکل خود دریافت می نماید. که معمولاً در شهر تهران این رقم  بین دو تا دو و نیم میلیون تومان خواهد بود.

 وکیل طلاق توافقی

در صورتی که در این مورد می خواهید وکیل بگیرید، قطعاً شما کار را برای خود آسان می کنید. دیگر نیاز نیست مدام به دادگاه بروید. انجام طلاق با توجه به توافق زوجین توسط وکیل صورت خواهد گرفت. همه موارد طبق روال قانونی انجام خواهد شد. وکیل می تواند روند کاری شما را در زمان کمتری انجام دهد.

وضعیت نفقه

نفقه در طلاق توافقی
نفقه در طلاق توافقی

نفقه مانند مهریه از حقوق اصلی زن محسوب می شود. اما تفاوت آن با مهریه این است که میزان آن مشخص نیست. و در سند نکاح نمی آید. می توان گفت از مشخص ترین و مهمترین حقوق زن که در هنگام عقد ثبت خواهد شد نفقه است. در قانون این مورد نیز آمده است که مرد مکلف است نفقه زن را پرداخت کند. البته این موضوع را نیز باید بدانید که شرط اینکه به زن نفقه تعلق بگیرد این است که زن از مرد خود تمکین کند. در غیر این صورت به او نفقه تعلق نمیگیرد. بسیاری از زنان و حتی مردان در هنگام دعاوی خانوادگی و حضور در دادگاه در ارتباط با موضوع نفقه همیشه از خود می پرسند در دادگاه نفقه چه بگوییم؟

اکنون موردی که برای ما مهم است این است که آیا در طلاق توافقی نفقه به زن تعلق می گیرد؟

برای اینکه این سوال پاسخ داده شود باید ابتدا تاکید نمود دریافت نفقه برای زن به دو شکل انجام می شود، مورد اول دریافت نفقه حال است . در این مورد زن باید تمکین کند تا به او نفقه تعلق گیرد. از آنجا که در طلاق توافقی تمکینی وجود ندارد. پس قاعدتاً نفقه ای نیز پرداخت نمی شود.

شکل دوم، نفقه ایام گذشته یا معوقه است.  بر این اساس زن این حق را دارد که نفقه ای که مربوط به ایام قبل و یا گذشته بوده و طبق آن زن از مرد تمکین کرده را دریافت کند. پیش از اینکه طلاق جاری شود زن و مرد بهتر است بر روی این مسائل نیز توافق کنند. تا نفقه را بعد از طلاق مرد بپردازد. حتی ترتیب پرداخت آن را نیز مشخص نمایند. اما معمولاً در این نوع طلاق، زنان از این حق در بسیاری از موارد می گذرند. زیرا طلاق توافقی است و در این موارد معمولاً مرد و زن به تفاهم رسیده اند.

نکات مهم در طلاق توافقی

باید دانست مراحل این نوع طلاق نسبت به گذشته تغییر کرده و مراحل آن افزایش یافته است. با توجه به مراحلی که در بالا نیز به آنها اشاره شد مواردی همچون نوبت دهی برای طلاق، ثبت اطلاعات، غربالگری نیز به مراحل طلاق توافقی اضافه شده است. از طرفی زمان مشخصی برای مشاوره مقرر گردیده که حتماً باید انجام شود.

در مراحل طلاق توافقی، مدارک مورد نیاز باید به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داده شود. تمامی این موارد به شرایط طلاق از نوع توافقی اضافه شده است. البته این نکته را هم باید اضافه نمود که این شرایط فقط برای طلاق از نوع توافقی است . در موارد دیگر، طلاق طبق روال گذشته انجام می گیرد.

نکته دوم اینکه اگر تمایل ندارید به دادگاه بروید و یا اینکه در جلسات مشاوره شرکت کنید می توانید از وکیل استفاده کرده و تمامی این مراحل را به وکیلی کاردان بسپارید. بنابراین در هر صورت این نوع طلاق با شرایط جدید همراه است.

طلاق توافقی چه مقدار وقت می برد؟

آنچه مهم است آنکه با تغییر قوانین و آیین نامه های آن هر چند سال برخی روندها تغییر می یابد. از سال 97 برخی ضوابط مربوط به طلاق توافقی نیز تغییر کرده است. در تهران و یا شهرستان های دیگر در ابتدا باید زمانی را برای ثبت اطلاعات در سامانه صرف نمود. اگر در تهران هستید می توانید با توجه به مشخصات شناسنامه خود یکی از مراکزی که مربوط به غربالگری و یا مشاوره در این شهر است را انتخاب کنید. برای شهرستان ها نیز به مراکز موجود در شهر خود مراجعه نمایید. بعد از اینکه مرکز غربالگری اطلاعات را ثبت کرد فرد باید به مرکز مشاوره زیر نظر بهزیستی برود.

مشاوره ها معمولاً 45 روز طول می کشد. تعداد جلسات حداکثر 5 جلسه خواهند بود. البته تعداد جلسه مشاوره به شرایط زوج ها بستگی دارد. می توان گفت از ابتدای مرحله ثبت نام برای مشاوره تا مرحله اخذ صدور گواهی عدم امکان سازش در حدود 3 ماه طول می کشد تا مراحل طلاق توافقی انجام پذیرد و در مرحله آخر صیغه طلاق در دفاتر به شکل رسمی جاری و ثبت شود.

دادگاه طلاق توافقی

 طلاق توافقی یعنی یک نوع طلاق که زوجین با هم بر سر موضوع جدایی توافق کامل دارند. بدون اینکه بر سر این موضوع دعوایی داشته باشند. یا اینکه شکایت های طولانی مدت از هم کنند. در این نوع طلاق، حق و حقوق طرفین رعایت خواهد شد. در طول مراحل طلاق توافقی قطعاً باید به دادگاه مراجعه نمود. تنها دادگاه است که درخواست طلاق را مورد بررسی قرار می دهد. و حکم جدایی را تایید می کند. در دادگاه افراد می توانند برای راحتی کار خود از وکیل استفاده کنند. و حتی دیگر به دادگاه مراجعه زیادی نداشته باشند.

طلاق بدون وکیل

در مراحل طلاق توافقی می توان وکیل گرفت اما الزامی نیست. و می توان بدون وکیل هم کار خود را ادامه داد. که روند کار کمی طولانی تر می شود. البته اگر درخواست غیرحضوری باشد و یا یکی از طرفین حضور داشته باشند بطور معمول نیاز به وکیل احساس می شود. بنابراین با توجه به اینکه وکیل می تواند روند کار را سریعتر کند، بهتر است از وکیل استفاده شود. اما در این نوع طلاق، وکیل الزامی نیست.

قانون طلاق توافقی

در فصل چهارم از قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 در برخی مواد و همچنین در فصل سوم از آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده مصوب 1393  به موضوع طلاق توافقی اشاره شده است.

در مراحل طلاق توافقی یکی از موضوعات مهم، بحث حضانت از فرزند است. بعد از طلاق، مادر تا 7 سالگی حق نچهداری از فرزند را دارد. بعد از آن اولویت با پدر و خانواده پدری است. با توجه به قانون و طبق ماده 1169قانون مدنی، نگهداری از فرزندان  می تواند با رعایت مصلحت و یا با توافق طرفین نیز باشد.

برابر ماده 1199 قانون مدنی برای کودک نفقه تعیین می شود. در اصل این پدر است که باید هزینه نگهداری کودک یا فرزند خود را بپردازد. اما گاهی نیز مادر با توجه به شرایط نگهداری توانایی پرداخت نفقه را دارد. و با توجه به حقی که دارد می تواند اینگونه از فرزند خود نگهداری کند. برای طلاق از نوع توافقی نیز باید به شکل کتبی همه این موارد نوشته و مورد تایید زوجین باشد. یعنی باید توافق حاصل شود.

ترتیب ملاقات فرزندان

اینکه فرزند در چه زمانی و یا کجا با والدین ملاقات کنند برعهده زوجین است. که باید در این مورد نیز توافق داشته باشند. در صورتی که با همدیگر اختلافاتی داشتند قطعاً دادگاه این کار را انجام خواهد داد. و باید طبق دستور دادگاه عمل شود. این موارد قانونی باید کاملا رعایت شوند تا گواهی عدم سازش صادر شود.

چه مدارکی نیاز داریم ؟

در طول مراحل طلاق توافقی باید شناسنامه و کارت ملی و همچنین رونوشت آن ها را به همراه داشته باشید. عقدنامه و رونوشتی از عقدنامه نیز لازم است. اگر عقدنامه در دسترستان نیست باید به دفترخانه مراجعه کنید، و رونوشتی از عقدنامه را بگیرید. البته اگر در دوره عقد به سر می برید و می خواهید به شکل توافقی طلاق بگیرید باید حتماً گواهی مبنی بر باکره بودنتان نیز اضافه شود. اما مدارک اصلی همین مواردی بود که بیان شد. برای این نوع طلاق به دلیل اینکه توافقی است تنها از مدارک شناسایی و عقدنامه و رونوشت آنها استفاده می شود.

طلاق در دوره عقد

در دوره عقد نیز این نوع طلاق قطعاً باید با توافق انجام شود. ابتدا باید گواهی سلامت بکارت گرفته شود. همچنین باید تکلیف مهریه نیز مشخص شود. در این دوره به شکل قانونی مهریه برای زن نصف می شود. مگر اینکه خود زوجه بخواهد از گرفتن مهریه خود صرف نظر کند. مهمترین مورد گواهی سلامت بکارت است که دادگاه بیشتر این مورد را در نظر خواهد گرفت.

گواهی عدم امکان سازش

یکی از مهمترین مراحل طلاق توافقی، اخذ گواهی عدم امکان سازش است. که نشان از عدم سازش بین زوجین است. در ماده 26 قانون حمایت خانواده آمده است، این گواهی باید به درخواست هر دو زوج باشد. و نشان می دهد که هر دو زوج می خواهند جدا شوند. و با یکدیگر به توافق رسیده اند، این نوع گواهی در اصل نشان می دهد امکان سازش بین دو زوج وجود ندارد. بعد از اثبات آن و گذراندن دوره مشاوره این گواهی صادر و به دادگاه تحویل داده می شود. دادگاه نیز بر این اساس رای خود را مبنی بر کواهی عدم امکان سازش صادر خواهد کرد.

وضعیت مهریه

در حین مراحل طلاق توافقی ، یکی از تعهداتی که به شکل معمول برای هر عقدی وجود دارد و باید وضعیت آن روشن شود مسئله مهریه است. معمولاً زوجین باید بر روی این مسئله نیز به توافق برسند. یعنی در صورتی که زوجه از پرداخت مهریه ناراضی باشد گواهی عدم سازش به هیچ عنوان برای آنها صادر نخواهد شد. بنابراین روی مهریه در این نوع طلاق باید سازش شود. از طرفی مطالبه مهریه  همان بخشی است که در عقدنامه آمده و به طور کامل قابل دریافت است. اما اگر ضمن عقد، طلاق انجام شود، مهریه زوجه نصف خواهد شد.

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی «به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید». بنابراین به محض اینکه صیغه عقد نکاح جاری می‌شود، مالکیت زن بر مهریه مستقر می‌گردد. در همین رابطه در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی آمده است: «زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر این که مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود».

نمونه متن تفاهم نامه طلاق توافقی

برای انکه در رابطه با متن تفاهم نامه طلاق توافقی تصویر درستی داشته باشید و با آن آشنا شوید، به نمونه ای از آن دقت کنید:

بنام خدا

توافقنامه طلاق توافقی

قرارداد حاضر فی مابین آقای…….. فرزند……. به شماره شناسنامه……… و شماره ملی……. به نشانی……………… و شماره تماس….. و سرکار خانم…… فرزند……. به شماره شناسنامه…….. و شماره ملی……… به نشانی………………… به شرح مواد آتی منعقد گردید.

۱- سرکار خانم…… تعداد….. سکه از مهریه خود را در قبال اجرای صیغه طلاق به آقای….. بذل می نماید و حق رجوع به مابذل را از خود سلب و ساقط می نماید. توافق گردید آقای….. جمعاً مبلغ….. به خانم….. به عنوان مهریه/ نفقه/ اجرت المثل پرداخت نماید. که مبلغ…… به عنوان پیش پرداخت در دفتر ازدواج وطلاق و ماهیانه مبلغ….. به شماره حساب/ شماره کارت….. واریز نماید.

۲- سرکار خانم…….. جهیزیه خود را مسترد نموده/ مسترد می نماید/ ادعایی در خصوص جهیزیه ندارد/ مبلغ….. بابت جهیزیه و در قبال اجرای صیغه طلاق می گیرد.

 ۳- سرکار خانم….. در خصوص نفقه گذشته، حال و آینده و همچنین در خصوص اجرت المثل، و در قبال اجرای صیغه طلاق ادعایی ندارد/ نفقه خود را به مبلغ…. طبق پرنده کلاسه…. دریافت می نماید/ نفقه و اجرت المثل خود را دریافت نموده و پس از اجرای صیغه طلاق ادعایی در این خصوص ندارد.

حضانت از فرزند در متن تفاهم نامه طلاق توافقی

۴- در خصوص فرزندان مشترک به نام های….. و…..، فرزندان تحت حضانت پدر/ مادر می باشند و می توانند در هر هفته در روزهای ۵ شنبه و جمعه یا… از ساعت….. الی ….. با پدر/ مادر خود در …… ملاقات داشته باشند.

۵- نفقه فرزندان طبق توافق برای هرکدام مبلغ…… و جمعاً…… تعیین گردید که با توجه به شرایط موجود در هر سال ۱۰ درصد به مبلغ اضافه می گردد و آقای….. مکلف است در هر ماه این مبلغ را از طریق کارت به کارت به شماره کارت …………. و یا از طریق بانک به شماره حساب…….. واریز نماید، ادعای پرداخت از سوی آقا بدون وجود فیش پذیرفته شده نیست.

  • نکته در خصوص افزایش نفقه نیز می توان یک شخص مشخص را به عنوان داور مشخص نمود.

۶- طرفین در قبال اجرای صیغه طلاق کلیه پرونده های حقوقی و کیفری مطروحه …………. نسبت به یکدیگر را در قبال اجرای صیغه طلاق مختومه می نمایند.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • باسلام ما درخواست طلاق توافقی دادیم مشاوره هم رفتیم بایدمنطزر بمونیم جواب مشاوره بیاد تادادگاه بریم یانه بایداول دادگاه نوبت بگیریم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.