استعلام کد رهگیری املاک و ثبت معاملات املاک و مستغلات

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

استعلام کد رهگیری املاک

سامانه ثبت معاملات املاک

دریافت و استعلام کد رهگیری املاک

در سالیان گذشته که هنوز سیستم مکانیزه در زمینه انجام معاملات و نقل و انتقال اموال غیر منقول مانند خانه و آپارتمان وجود نداشت و همه چیز به صورت دستی ثبت میگردید درصد خطا و اشتباه و همینطور سوء استفاده از افراد و ارتکاب برخی جرایم نظیر کلاهبرداری ، جعل اسناد و انتقال مال غیر به کرات اتفاق می افتاد.

در سالهای اخیر و به موازات توسعه دولت الکترونیک و مکانیزه شدن بیشتر فعالیت ها ، نقل و انتقال خانه و ملک نیز تحت نظارت و کنترل بیشتری قرار گرفت. لذا سامانه های متعددی از جمله در سازمان ثبت اسناد ، دفاتر اسناد رسمی و دفاتر مشاورین املاک طراحی و راه اندازی شد. بدین ترتیب یکپارچگی بیشتری در این زمینه ایجاد شد تا سوء استفاده از افراد در زمینه جعل و کلاهبرداری ملکی به حداقل ممکن برسد.

مطلب مفید | استعلام سند ملک و چگونگی آن

یکی از این سامانه ها ، سامانه استعلام کد رهگیری املاک است. این سامانه دفاتر مشاورین املاک را موظف مینماید با دریافت کد رهگیری، نسبت به ثبت آن در هر معامله ملکی اعم از بیع یا اجاره اقدام نمایند.

بر اساس بخشنامه وزارت صنعت و معدن و تجارت عدم دریافت کد رهگیری تخلف صنفی محسوب میشود. لذا موضوع تخلف و برخورد با متخلف از سوی اتحادیه مشاورین املاک قابل پیگیری خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم توضیح مختصری در مورد اهمیت این سامانه و نقش آن در معاملات مسکن ارائه نماییم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سامانه کد رهگیری املاک و مستغلات چیست؟

از سال 1387 برای انتظام بخشی و کنترل قراردادهای مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش اجاره ، سامانه ای یکپارچه تحت عنوان سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور راه اندازی شد.

در این سامانه یکپارچه ، برخی خدمات از جمله امکان دریافت کد رهگیری برای تنظیم مبایعه نامه در دفاتر مشاورین املاک پیش بینی شده است.

مطلب مفید | استعلام وضعیت ثبتی املاک

همین سال دولت با صدور بخشنامه ای ، تمامی مشاورین املاک را ملزم نمود نسبت به ثبت کلیه معاملات ملکی اعم از قراردادهای خرید و فروش املاک و رهن و اجاره اقدام نمایند.

در این سامانه میتوان  با درج کد ملی و کد رهگیری ، اصالت مبایعه نامه و بدهی احتمالی ملک به شهرداری یا بانک ها را استعلام نمود.

مراحل دریافت کد رهگیری املاک  در سامانه ایران املاک

جهت دریافت کد رهگیری ملک علاوه بر امکان مراجعه به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ، می توان به دفاتر مشاور املاک نیز مراجعه کرد.

مشاور املاک موظف است مراحل ثبت قولنامه را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور انجام دهد.

مطلب مفید | انتقال ملک بدون پایان کار

مشاورین پس از ورود به سامانه ثبت معاملات املاک مطابق تصویر زیر جهت ورود به سامانه املاک می توانند «گزینه ورود به سامانه» را انتخاب نمایند.

استعلام کد رهگیری مربوط به املاک

نکته : توضیح اینکه هر مشاور املاک برای دریافت مجوز لازم باید ابتدا در سامانه ، ثبت نام نماید. از این طریق امکان ثبت معاملات وجود خواهد داشت. دفاتر مشاور املاک در این رابطه باید بر روی گزینه «ثبت نام» در سامانه کلیک و مراحل ثبت نام را طی نمایند.

ثبت نام سامانه املاک

برای دریافت کد رهگیری موارد زیر الزامی است:

در زمان ثبت قرارداد در دفاتر مشاورین املاک، اصل مدارک هویتی نظیر کارت ملی هوشمند و شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع خارجی به همراه اصل مدارک مالکیت در اختیار مشاور املاک قرار گیرد.

مدارک مالکیت می‌تواند به‌ صورت سند تک برگی، قولنامه، بنچاق و هرگونه سند مرسوم دیگر ارائه گردد. همچنین وکالت نامه، گواهی انحصار وراثت و موارد مشابه نیز می بایست به مشاور ارائه شود.

در زمان ثبت قرارداد هر طرف معامله، یک شاهد برای ثبت قرارداد همراه خود می بایست داشته باشد. مدارک شناسایی آن‌ها نیز برای دریافت کد رهگیری الزامی می باشد.

پس از تکمیل فرم پیش نویس قرار داد، مشاور املاک، اطلاعات را در سامانه بارگذاری می‌ نماید.

تاییدیه کد پستی ملک مورد معامله هم از اسناد مورد نیاز دیگر برای دریافت کد رهگیری می باشد.

پس از ثبت اطلاعات، قرارداد باید در سه نسخه پرینت گرفته شود که یک نسخه نزد مشاور املاک و دو نسخه دیگر در اختیار طرفین معامله قرار خواهد گرفت.

 پس از ثبت قولنامه در سامانه ثبت معاملات املاک برای طرفین قرار داد یک کد رهگیری 13 رقمی به صورت پیامک ارسال خواهد شد.

در نهایت پس از ثبت قولنامه و دریافت کد رهگیری در بالای صفحات قرار داد، یک بارکد دوبعدی وجود دارد که شامل تمامی مشخصات معامله صورت گرفته اعم از آدرس دقیق ملک، نام و نام خانوادگی طرفین معامله، نام مالک و نام مستاجر است و با استفاده از بارکد خوان قابل خواندن می باشد.

 دریافت کد رهگیری اجاره نامه

کد رهگیری اجاره نامه نیز مانند کد رهگیری مبایعه نامه یک عدد 13 رقمی است. کد رهگیری املاک در سمت چپ برگه چهارم مبایعه نامه چاپ میشود.

دریافت رایگان کد رهگیری از طریق انعقاد قرارداد الکترونیکی اجاره امکان پذیر خواهد بود.

برای آن دسته از مستاجرین که خواهان دریافت وام ودیعه مسکن هستند حتماً دریافت این کد الزامی خواهد بود. برای دریافت این کد لازم است به مشاورین املاک مراجعه شود. البته در حال حاضر موجر ومستاجر می توانند با ورود به سامانه amlak.mrud.ir بطور رایگان نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام نمایند.

نحوه استعلام کد رهگیری املاک

افراد جهت استعلام کد رهگیری می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت معاملات املاک کشور و وارد نمودن کد ملی و کد رهگیری ملک ۱۳ رقمی صحت قرارداد قولنامه ای خود را بررسی نمایند. آنان برای استعلام از طریق سامانه کد رهگیری املاک، مراحل زیر را دنبال نمایند.

کاربران می بایست پس از ورود به سامانه ثبت معاملات املاک در بالای صفحه قسمت خدمات، گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب نمایند.

استعلام برای کد رهگیری

در صفحه جدید می بایست کد ملی شخصی که از طرفین قرارداد می باشد و کد رهگیری را به ‌همراه کد امنیتی وارد نموده و بر روی دکمه جستجو کلیک نمایند.

استعلام کد رهگیری

در صورت صحت اطلاعات، قرارداد مورد نظر در صفحه نمایش داده خواهد شد و می‌توانند یک نسخه از آن را چاپ نمایند.

 هزینه دریافت کد رهگیری املاک

 طبق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک، هیچ مشاور املاکی حق ندارد برای ارائه کد رهگیری از متعاملان هزینه‌ای دریافت نماید. حق الزحمه مشاور املاک نیز طبق تعرفه تصویبی قابل دریافت است.

همانطور که بیان شد دفاتر مشاوراملاک برای ثبت قرارداد قولنامه ای و دریافت کد رهگیری نباید هزینه‌ ای از طرفین معامله دریافت نمایند. البته سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، هزینه دریافت کد رهگیری را از دفاتر املاک و در هنگام ثبت قرارداد، دریافت می نماید.

مشاورین می توانند برای مشاهده آخرین تعرفه جهت دریافت کد رهگیری، به صفحه تعرفه صدور کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مراجعه نمایند.

برای ثبت نام در سامانه وام ودیعه مسکن saman.mrud.ir و دریافت وام اجاره خانه، اجاره نامه باید دارای کد رهگیری باشد.از اینرو به تمامی مستاجران توصیه می شود  قراردادهای اجاره خود را در دفاتر املاک معتبر و دارای مجوز منعقد نمایند. از این طریق امکان ثبت نام در سامانه ایران املاک و دریافت کد رهگیری وجود خواهد داشت.

کد رهگیری املاک قولنامه ای

در بخشهای قبل به توضیح مفهوم کد رهگیری املاک پرداخته و نحوه اخذ و استعلام کد رهگیری املاک را توضیح دادیم. اما یکی از سوالاتی که در رابطه با دریافت و استعلام کد رهگیری املاک ممکن است برای اشخاص مطرح شود این سوال است که کد رهگیری املاک قولنامه ای چیست؟

وقتی مبایعه نامه در یکی از دفاتر املاک دارای مجوز منعقد میگردد دفتر املاک ، اطلاعات مربوط به آن قرارداد را برای سایت ثبت معاملات املاک کشور یا همان سامانه ایران املاک ارسال میکند. بدین ترتیب این قرارداد در سامانه مذکور ثبت می شود. سامانه یک عدد 13 رقمی منحصر به فرد برای شناسایی و استعلام آن قرارداد صادر میکند. این عدد 13 رقمی، همان کد رهگیری معاملات املاک (به صورت مبایعه نامه) می باشد.

دریافت کد رهگیری رایگان

قبلاً مشکلاتی برای دریافت کدرهگیری قولنامه وجود داشت . بدین صورت که بعضا موجر از انجام این امر خودداری می کرد. لذا مستاجر را برای دریافت وام ودیعه مسکن که از مدارک لازم برای دریافت آن، همین کد رهگیری اجاره نامه بود، با مشکل مواجه می کرد. از طرفی مشاورین املاک نیز برای ارائه این کد به موجر و مستاجر مبلغ نسبتا بالایی را طلب می کردند.  لذا ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن ، به دولت این امکان را داد تا موجر و مستاجر بتوانند نسبت به ثبت قرارداد اجاره و دریافت کدرهگیری به صورت رایگان اقدام نمایند.

مطلب مفید | قفل شدن کد ملی

برای اینکار لازم است متقاضی، وارد سامانه amlak.mrud.ir شود. سپسر روی سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن کلیک نماید. از این طریق خواهد توانست اقدام به ثبت قرارداد اجاره خود نماید. و در ادامه کد رهگیری قرارداد را بدون نیاز به مراجعه به بنگاه، دریافت نماید. لازم به ذکر است امکان ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری رایگان در قراردادهایی میسر است که، یک مالک شش دانگ و یک مستاجر در آن طرف قرارداد باشند.

عدم دریافت کد رهگیری توسط مشاوران املاک برای بار اول و دوم جریمه های سنگین خواهد بود. برای بار سوم جواز آنها باطل خواهد شد.  مالکان نیز بدون کد رهگیری نمی توانند از دادگاه دارخواست حکم تخلیه نمایند. بدون این کد کار آنها انجام نخواهد پذیرفت. در صورتی که مالک بخواهد حکم تخلیه بگیرد باید مالیات سنگین سال هایی را که کد رهگیری دریافت نکرده را پرداخت نماید.

مطلب مفید | گم شدن قولنامه و اثبات مالکیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up