قرارداد اجاره الکترونیکی و ثبت در سامانه خودنویس

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

قرارداد اجاره الکترونیکی

سامانه خودنویس

آشنایی با قرارداد اجاره الکترونیکی

از اواسط سال 1400 با تصویب قانون «جهش تولید مسکن» و اجرایی شدن آن در سراسر کشور ، «سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور» طراحی و راه اندازی شد.

در ماده 18 این قانون برای نظارت و رصد بازار مسکن ، مقرر شد اقدامات مربوط به خرید و فروش ، پیش خرید یا فروش ، رهن و اجاره مسکن از طریق سامانه مورد نظر تحت کنترل و نظارت و ارزیابی قرار گیرد.

مطلب مفید | استعلام کد رهگیری املاک

در این سامانه ، موضوع ثبت قراردادهای اجاره به صورت الکترونیکی در اولویت قرار گرفت. لذا امکان ثبت کلیه معاملات مسکن چه از سوی مشاورین املاک و چه از طرف خود متعاملین قراردادها در سامانه مورد نظر امکان پذیر شد.

بنابراین از این تاریخ تا کنون اصطلاح قرارداد الکترونیکی اجاره باب شده است. و هدف آن است که همه معاملات مسکن چه در بحث خرید و فروش و چه در باب رهن و اجاره، از طریق ثبت در این سامانه صورت پذیرد.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد قرارداد الکترونیکی اجاره و نحوه ثبت آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. پس با ما همراه شوید.

ثبت قرارداد در سامانه قرارداد اجاره الکترونیکی

دسترسی به فرم قرارداد اجاره الکترونیکی، برای همه افرادی که قصد دارند قرارداد اجاره تنظیم کنند فراهم شده است.

بدین ترتیب که موجر و مستاجر میتوانند بدون پرداخت هزینه قرارداد اجاره خود را در این سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند.

دریافت کد رهگیری برای انجام برخی خدمات دیگر برای موجران و مستاجران الزامی است. بنابراین سامانه مورد نظر میتواند امکان دریافت کد رهگیری برای برخورداری از دیگر خدمات عمومی را فراهم کند.

دسترسی افراد به سایت و امکان بهره مدی از این خدمت یعنی قرارداد الکترونیکی اجاره از طریق مراجعه موجر و مستاجر به آدرس اینرنتی : amlak.mrud.ir میسر می باشد.

در ادامه کمی بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

مطلب مفید | ابلاغیه الکترونیکی ثنا

ورود به سامانه

بر اساس قانون ، همه موجران و مستاجران موظفند برای انعقاد قرارداد اجاره الکترونیکی ، با مراجعه به آدرس اینترنتی https://khodnevis.mrud.ir تحت عنوان سامانه «خودنویس» ، و بارگزاری مدارک اجاره و ثبت کنند و در انتها کد رهگیری منحصر به فرد دریافت نمایند.

سامانه مورد نظر زیر نظر وزارت راه و شهرسازی طراحی و اجرا گردیده و همچنان در حال بروز رسانی می باشد.

قرارداد الکترونیکی اجاره چیست

قرارداد اجاره الکترونیکی ، در حقیقت قراردادی است میان موجر و مستاجر که از طریق وارد کردن اطلاعات هر دو طرف در سامانه خودنویس و بدون پرداخت هر کونه وجه انجام میپذیرد. با ثبت اطلاعات در سامانه کد رهگیری قرارداد اجاره صادر میشود و از این پس یا ورود این کد در سامانه میتوان از اصالت قرارداد اجاره اطمینان حاصل نمود.

مطلب مفید | ابلاغیه الکترونیکی

بطور قطع با ورود اطلاعات در سامانه از این پس امکان دریافت آمارهای دقیق تر از حوزه مسکن و در بخش های اجاره بیشتر فراهم میشود. دریافت مالیات و یا جلوگیری از فرار مالیاتی امکان پذیر خواهد بود. و بنگاههای مشاور املاک نیز نمیتوانند وجوه اضافی بابت دریافت کد رهگیری برای موجر و مستاجر دریافت نمایند.

پس تا اینجا احتمالاً متوجه شدید که موجر و مستاجر بدون نیاز به مراجعه به بنگاه های املاک، می توانند با ورود به سایت مورد نظر ، اقدام به انعقاد قرارداد اجاره و اخذ کد رهگیری نمایند.

حال برویم و مراحل دقیق ورود به سامانه را مرور کنیم و جزییات ورود به سامانه و نحوه ثبت نام را مرور کنیم.

مراحل و نحوه ثبت قرارداد اجاره

ورود به حساب کاربری و احراز هویت

برای ورود به حساب کاربری و احراز هویت ابتدا باید روی گزینه «ورود» در قسمت چپ نوار بالای سامانه، کلیک کنید. سپس با انتخاب نقش خود بعنوان فرد حقیقی یا حقوقی به صفحه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند منتقل میشوید.

در این قسمت پس از وارد کردن شماره همراه (حتما باید به نام خودتان باشد) و همچنین وارد کردن کد امنیتی ، کد تایید احراز هویت برای شما ارسال میشود سپس با وارد کردن کد تایید، احراز هویت شما انجام شده و وارد حساب کاربری خود در سامانه میشوید.

توضیح اینکه اگر شما تاکنون در پنجره خدمات دولت هوشمند احراز هویت نکرده باشید، باید یکبار اطلاعات شخصی خود را در این سامانه وارد نمایید.

ایجاد قرارداد جدید

با استفاده از گزینه نارنجی رنگ ایجاد قرارداد واقع در صفحه اول سایت و ورود بعنوان فرد حقیقی یا حقوقی، به صفحه حساب کاربری خودتان انتقال داده میشوید. در این صورت میتوانید یک قرارداد اجاره الکترونیکی رایگان ثبت کنید.

توضیح بیشتر آنکه ، برای ایجاد قرارداد اجاره لازم است اطلاعات ملک مورد اجاره را در اختیار داشته باشید. نکته مهم این است که ملک مورد اجاره حتما باید در سامانه املاک و اسکان کشور به آدرس اینترنتی  https://amlak.mrud.ir به ثبت برسد. در در این سایت ، چنانچه فرد حقیقی یا حقوقی باشید گزینه خود را انتخاب و بر روی آن کلیک میکنید. از این طریق وارد پنجره خدمات دولت هوشمند به آدرس اینترنتی https://sso.my.gov.ir شوید و مراحل ثبت ملک خود را انجام دهید.

بعد از ایجاد قرارداد لازم است که حداقل یک شاهد از طرف مؤجر و حداقل یک شاهد از طرف مستأجر، به سامانه معرفی شود. بعد از امضای طرفین قرارداد و امضای شاهدین، قرارداد ثبت نهایی میشود. در انتها کد رهگیری به صورت خودکار صادر خواهد شد.

مطلب مفید | نکات حقوقی ابلاغیه الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up